Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gierst


lewieke

Aanbevolen berichten

Tijdens mijn zoektocht naar lekker, lang houdbaar, prijsgunstig en voedzaam voedsel heb ik al een aantal dingen geprobeerd. Er zijn altijd wel enkele nadelen :

 

- pasta, relatief goedkoop maar gaat op den duur ook vervelen.

- rijst, hebben we al staan.

- quinoa, relatief duur

 

Ik kwam hierbij uit op gierst, een graangewas, dat gemakkelijk houdbaar lijkt. Een zak van 25 kg kost voor de particulier ongeveer 50€. Wat is je mening/ervaring hierover ?

 

Het voldoet aan alle voorwaarden die ik stel aan prepfood.

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=668


 

[ATTACH=CONFIG]16281[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]16281[/ATTACH]

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zou dan eerder spelt kiezen, is nl zowel voor mensen als dieren geschikt, heeft als je er wat van wil zaaien ook geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig en is beter verteerbaar dan tarwe. Zak hele korrel is hier ong. 1 euro/kg, al is dat officieel diervoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gebruiken al spelt om brood te bakken. Ik zou niet weten hoe je spelt kan verwerken. Gepelde gierst ziet er uit als couscous en kan je klaarmaken in de plaats van aardappelen. Het is gemakkelijke te bereiden, voedzaam, gezond, compact, lang houdbaar en goedkoop. De gierst is verkrijgbaar in kleine verpakkingen maar kost dan natuurlijk veel meer net zoals bij meel het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoogwaardig goed voor kuikens én mens

 

Bij het tv programma Keuringsdienst van Waarde is weleens het geheim achter kippenvoer besproken. Kippenvoer is ook voor de mens heel geschikt om te overleven, mits gecombineerd met koolzaadolie en aanvullende vitamines ©. Kippenvoer is goedkoop in te slaan.

 

 

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/31-05-2012

 

(citaat)

Het geheim achter de goedkope kip, vertelt de boer, zit hem dan ook in het kippenvoer. Een hoogwaardig goed waarmee een kuiken zich binnen enkele weken kan volvreten tot plofkip. En dat voor nog geen paar centen. Wondervoer is het. De Keuringsdienst vraagt zich af of dit misschien ook goed zou zijn als voedsel voor de mens. We gaan te rade bij een voedseldeskundige die berekent hoeveel procent van de Schijf van Vijf door kippenvoer vervangen kan worden. En een topkok laat zien en proeven wat voor lekkers hij van ons goedkope voedsel kan maken.

 

3048652d-591d-468a-bbf5-50f1e9926bc1.jpg.2786e357b70ded4da710e4adb96a994e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat in onze streken niet moeilijk te verbouwen? Te nat en te koud .

 

Het komt uit het middellandse zeegebied. Maar het is wel verkrijgbaar in grote zakken, erg voedzaam en lang houdbaar. Tegen een redelijke prijs. Vanavond nog gegeten. 5.26€/kg, één portie is ongeveer 50g, dit betekent dat je genoeg kan eten voor ongeveer 25 cent per persoon. In goede tijden komt er vlees of vis en groente bij. In tijden van nood verdubbel je de portie en bereid je wat je vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gebruiken al spelt om brood te bakken. Ik zou niet weten hoe je spelt kan verwerken. Gepelde gierst ziet er uit als couscous en kan je klaarmaken in de plaats van aardappelen. Het is gemakkelijke te bereiden, voedzaam, gezond, compact, lang houdbaar en goedkoop. De gierst is verkrijgbaar in kleine verpakkingen maar kost dan natuurlijk veel meer net zoals bij meel het geval is.

Aangezien dat met tarwe ook kan (was dat niet tarly destijds van honig) moet dat met spelt ook lukken, al zal je het buitenste vlies (spelt heeft er 2, vandaar beter bestand tegen plagen/ziektes) er af moeten halen. Hele grove maling/pletten schijnt dat te kunnen. Spelt die al zo bewerkt is heeft minder voedingswaarde voor je vee, en is ook minder lang houdbaar. Of/wat dat beperkingen/problemen geeft met zaaien weet ik niet.

 

Ander idee, als je genoeg ruimte hebt voor graan (want ivm vogelvraat heb je wel wat plek nodig om genoeg over te houden) is tamme kastanje geen optie? Kan ook als meel gebruikt worden en voedingswaarde is vergelijkbaar met rijst. Groot voordeel ook is weinig omkijken naar als die eenmaal staan. Je krijgt dan ook makkelijk meer calorieën terug per calorie die je in het werk steekt om tot je oogst te komen. Als struiklaag past daar ook nog wel iets als hazelaar, vlier en witte (minder vogelvraat) aalbes onder en helemaal onderaan bosaardbeitjes al dan niet met wat kruiden die van (half)schaduw houden. Zolang je vruchten niet rijp zijn kunnen je kippen er ook tussen scharrelen en zijn die in elk geval redelijk veilig voor roofvogels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt uit het middellandse zeegebied. Maar het is wel verkrijgbaar in grote zakken, erg voedzaam en lang houdbaar. Tegen een redelijke prijs. Vanavond nog gegeten. 5.26€/kg, één portie is ongeveer 50g, dit betekent dat je genoeg kan eten voor ongeveer 25 cent per persoon. In goede tijden komt er vlees of vis en groente bij. In tijden van nood verdubbel je de portie en bereid je wat je vindt.

 

@ lewieke :

Graag geweten hoe je het hebt klaargemaakt en heb je wat culinaire punten gescoord bij de strenge maar rechtvaardige jury ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan c Het is vrij eenvoudig. Mijn dochter van 14 (!) heeft gekookt. Ik gaf haar de instructie die op de verpakking stond. 1 deel gierst, 2 delen water. Dat aan de kook brengen en laten koken tot het beetklaar is. De gierst eet je zoals rijst of couscous. De tekstuur lijkt meer op couscous en is wat grover. Het is ook wel een beetje te vergelijken met quinoa qua vorm en qua smaak leunt het meer aan bij couscous. Het enige wat mijn dochter vergat was een snuifje zout in het kookwater.

 

 

500g gepelde gierst kost bij Bio-Planet 2.63€. Het is de bedoeling de gierst in groter hoeveelheden van 25 kg te kopen. Ik heb de aanvraag gedaan bij mijn eigen molenaar die me morgen belt met een correcte prijs. In groothandels vond ik het spul tegen 50€/zak.

 

Mijn vrouw vond het best lekker, mijn dochter ook, mijn zoon was neutraler en voor mezelf is het prima.

 

Intussen hebben we dus al de volgende alternatieven voor aardappelen :

 

- quinoa

- rijst

- ebly (tarwe)

- couscous

- pasta

- amaranth

- gierst

 

Door af te wisselen kunnen we het impact van mislukte oogsten (en dus dure prijzen) en minder kwaliteit gemakkelijk compenseren. Bovendien vind ik het wel fijn om wat voorraad te hebben van lang houdbaar en energierijk voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het morgen eens halen en proeven...

Als het goed is koop ik er meer van en kan ik zaken gaan proberen...klinkt alvast lekker..

 

Zo drink ik zelf geen chocolademelk maar wel ovomaltine ...man dat is pas lekker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het morgen eens halen en proeven...

Als het goed is koop ik er meer van en kan ik zaken gaan proberen...klinkt alvast lekker..

 

Zo drink ik zelf geen chocolademelk maar wel ovomaltine ...man dat is pas lekker..

 

Koop ook maar eens quinoa als je dat nog niet zou kennen. En Ebly.

 

http://www.collectandgo.be/cogo/nl/artikeldetail/14200/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt mij voor dat gierst langer is te bewaren in aanwezigheid van een zuurstofadsorber.

Ik vind dit een belangrijk draadje want het is zinnig ook naar veevoeder te kijken.

Het is ongetwijfeld zeer voedzaam en bovendien goedkoop.

Zelf ben ik opgegroeid met iedere ochtend havermoutpap, jaren lang.

Mais werd ook jaren lang gezien en gebruikt als veevoeder. Nu eet iedereen dit.

Zelfs vogelzaad is goed te eten als kiemgroente verwerkt in groentesoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt mij voor dat gierst langer is te bewaren in aanwezigheid van een zuurstofadsorber.

Ik vind dit een belangrijk draadje want het is zinnig ook naar veevoeder te kijken.

Het is ongetwijfeld zeer voedzaam en bovendien goedkoop.

Zelf ben ik opgegroeid met iedere ochtend havermoutpap, jaren lang.

Mais werd ook jaren lang gezien en gebruikt als veevoeder. Nu eet iedereen dit.

Zelfs vogelzaad is goed te eten als kiemgroente verwerkt in groentesoep.

 

Waarom vogelzaad ? Ik kreeg vandaag een levering. Voor 12.5€ krijg je een kilo ! cressonzaden, daar eet je eindeloos van. http://www.bolster.nl/kiemgroenten

 

Ik heb die gierst bekeken en het is heel lekker. Ik zou het echt geen dierenvoeding noemen. Volgens mij is dit eersteklas spul. Hoe lang het bewaart moet ik nog ondervinden maar als je het mij vraagt zal dat vlot een jaar zijn. Ik heb natuurlijk de verpakking intussen weggegooid :-( Even opmerken dat ik het nu heb over de gepelde gierst. Die houdt het volgens mij langer dan de ongepelde.

 

Ik vond op een website vandaag een melding van een bewaartijd tot minimaal 15.11.15, dat is dus vlot een jaar. Waarmee aan nog een voorwaarde is voldaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...