Ga naar inhoud
GENEGEERD

Urban Survival tegen Bushcraft


Abel

Aanbevolen berichten

Ik denk dat het redelijk is om aan te nemen dat alle geregistreede vuurwapens worden geconfiskeerd bij SHTF.

Alleen als de politie daar nog tijd voor heeft en geen dringender zaken te doen heeft.

 

Dat betekent dat je je alleen druk hoeft te maken om de illegale vuurwapens (niet heel veel lijkt mij)

Ben je nou echt zo naïef?

 

Logisch. Zou ik ook doen als ik bij de politie zat. Ook hun eigen gezinsleden zijn burgers die beschermd moeten worden. Ik zie het probleem niet.

 

Al met al kun je SHTF in Nederland niet helemaal vergelijken met een burgeroorlog in Bosnië. Je kunt er goede dingen uithalen, maar wel vertalen naar de Nederlandse situatie.

Dat dachten ze vroeger in Bosnië ook. Ze leefden toch goed samen met andere bevolkingsgroepen? Toch pakte het anders uit.

 

Nederlanders zijn nogal volgers van 'het systeem'. Het gros gaat wachten op herstel van de overheid en openbare diensten.

Nederlanders wel. Maar ja, er zijn ook anderen, waarvan minstens 150.000 extremistisch en potentieel gewelddadig. Begint er al ergens een alarmbel te rinkelen?

 

Ik ben van plan om voor die tijd weg te zijn naar een veilige locatie.

Gelijk heb je. Wie niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
@Heksenboot

Heftig verhaal zeg. Gelukkig dat wij niet veel vuurwapens in omloop hebben. Neemt niet weg dat er waarschijnlijk toch behoorlijk wat bendes zullen zijn - wellicht meer met knuppels etc.

Volgens deze ervaringsdeskundige zijn wapens prioriteit #1. Precies wat we op dit forum niet kunnen bespreken. Is dat wel zo verstandig?

 

De andere grote les is 'zorg dat je in een groep zit met uiteenlopende skills vertegenwoordigd'. Weest geen lone-wolf.

 

Erg interessant - vreselijk - maar interessant

 

Pas op met aannames.

Reken maar, dat er bij een oorlog enorm veel wapens zijn. Aan beide kanten. Wie of wat dat dan ook mogen zijn.

 

 

Leonard Cohen - The Partisan

 

When they poured across the border

I was cautioned to surrender,

this I could not do;

I took my gun and vanished.

 

I have changed my name so often,

I have lost my wife and children

but I have many friends,

and some of them are with me.

 

An old woman gave us shelter,

kept us hidden in the garret,

then the soldiers came;

she died without a whisper.

 

There were three of us this morning

I'm the only one this evening

but I must go on;

the frontiers are my prison.

 

Oh, the wind, the wind is blowing,

through the graves the wind is blowing,

freedom soon will come;

then we'll come from the shadows.

 

Les Allemands e'taient chez moi, (The Germans were at my home)

ils me dirent, "Signe toi," (They said, "Sign yourself,")

mais je n'ai pas peur; (But I am not afraid)

j'ai repris mon arme. (I have retaken my weapon.)

 

J'ai change' cent fois de nom, (I have changed names a hundred times)

j'ai perdu femme et enfants (I have lost wife and children)

mais j'ai tant d'amis; (But I have so many friends)

j'ai la France entie`re. (I have all of France)

 

Un vieil homme dans un grenier (An old man, in an attic)

pour la nuit nous a cache', (Hid us for the night)

les Allemands l'ont pris; (The Germans captured him)

il est mort sans surprise. (He died without surprise.)

 

Oh, the wind, the wind is blowing,

through the graves the wind is blowing,

freedom soon will come;

then we'll come from the shadows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ook ik ben bang dat het een veel extremere vorm zal aannemen. :(De Bevolkingsdichtheid is in de verste verte niet meer te vergelijken met toen.:(

 

 

gaat rassenoorlog worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op met aannames.

Reken maar, dat er bij een oorlog enorm veel wapens zijn. Aan beide kanten. Wie of wat dat dan ook mogen zijn.

 

 

Leonard Cohen - The Partisan

 

When they poured across the border

I was cautioned to surrender,

this I could not do;

I took my gun and vanished.

 

I have changed my name so often,

I have lost my wife and children

but I have many friends,

and some of them are with me.

 

An old woman gave us shelter,

kept us hidden in the garret,

then the soldiers came;

she died without a whisper.

 

There were three of us this morning

I'm the only one this evening

but I must go on;

the frontiers are my prison.

 

Oh, the wind, the wind is blowing,

through the graves the wind is blowing,

freedom soon will come;

then we'll come from the shadows.

 

Les Allemands e'taient chez moi, (The Germans were at my home)

ils me dirent, "Signe toi," (They said, "Sign yourself,")

mais je n'ai pas peur; (But I am not afraid)

j'ai repris mon arme. (I have retaken my weapon.)

 

J'ai change' cent fois de nom, (I have changed names a hundred times)

j'ai perdu femme et enfants (I have lost wife and children)

mais j'ai tant d'amis; (But I have so many friends)

j'ai la France entie`re. (I have all of France)

 

Un vieil homme dans un grenier (An old man, in an attic)

pour la nuit nous a cache', (Hid us for the night)

les Allemands l'ont pris; (The Germans captured him)

il est mort sans surprise. (He died without surprise.)

 

Oh, the wind, the wind is blowing,

through the graves the wind is blowing,

freedom soon will come;

then we'll come from the shadows.

 

Prachtig nummer, persoonlijk vind ik deze versie nog iets beklemmender

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=T8aPnm6lIWY

 

 

(puur de audio dan natuurlijk, juist door die tere stemmetjes, die beelden bij diverse uitvoeringen zijn behoorlijk heftig.)

 

GreetZ,

pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

We leven hier in een klein dorpje, 300 inwoners, maar het is niet erg ver van een grotere plaats. Enkele gelijkgestemden hebben inmiddels voorbereidingen getroffen om de enige brug die tussen het dorpje en de grotere plaats op te blazen als het ooit nodig mocht zijn. Dan zit je opeens als eh... slecht willend persoon met een gat van een meter of dertig en dat kun je niet erg snel oversteken.

Meer tijd voor ons om maatregelen te treffen tegen die luitjes. Want ik heb wel gemerkt, hoe kleiner de gemeenschap hoe groter de saamhorigheid én de daadkracht. Je zult er niet aan ontkomen om als het echt menens wordt, op gepaste wijze te reageren. Of niet, en dan vreten ze je op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

goede dag allemaal ik ben nieuw hier op deze forum ( wel veel gelezen waarbij ik veel kon uithalen wat voor mij van toepassing was/is ) ik ben zelf een urban survivalist ik ben bij doel in belgie en spreepark duitsland geweest om mijn skills te vergroten ik hoop met jullie kunnen mee praten en misschien info kan geven nogmaals ik kijk er naar uit om een leuke gesprekken kan voeren

 

Urban Nickje

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot sommigen, denk ik meer te hebben aan 'Urban Survival' dan aan bushcraft wanneer de ellende losbarst.

Dit door de weinige natuur in Nederland (en de directe omgeving zoals Duitsland) en het ruime aanbod van ongebruikte panden bij SHTF.

Denk aan kantoorpanden, winkels, fabriekspanden, etc.

 

Als je het daarmee eens bent en je erop doordenkt heeft dit nogal wat consequenties voor je uitrusting (BOB).

Spullen als een koevoet, draad-kniptang, schroevendraaier, imbus sleutels worden belangrijker, terwijl een tarp, bijl, schep aan waarde verliest.

Zelfs je trouwe full-tang survival mes is minder een universele tool in een urban omgeving.

 

Als je tijdens een SHTF van punt A naar punt B reist: Hoe ga je de nacht doorbrengen?

In de praktijk denk ik voornamelijk over de wegen te reizen (vaak toch de kortste weg van A naar B).

Die wegen lopen waarschijnlijk van gemeente naar gemeente, met een hoop bebouwing daartussen.

Het meest realistich lijkt mij om te reizen tot je een mooi gebouwtje ziet waar je in kunt, of een afdak waar je onder kunt.

 

Gezien onze bevolkingsdichtheid zal je wellicht niet alleen zijn. Een stukje beveiliging lijkt mij dan ook belangrijk.

Ik denk dan niet zozeer aan wapens. Ik verwacht dat Nederlanders over het algemeen wel netjes blijven tijdens SHTF.

Denk aan de hongerwinter tijdens de 2e wereldoorlog. Ik ken geen verhalen van agressieve bendes die mensen beroven van spullen/voedsel.

Bij beveiliging denk ik eerder aan een alarm-dingetje wat je aan een deur kunt bevestigen om te waarschuwen als er iemand binnenkomt.

 

Eerlijk gezegd is mijn huidige BOB nogal geoptimaliseerd voor bushcraft. (je wordt toch meegenomen in de enthousiasme van alle Youtube filmpjes).

Hier wil ik dus verandering in gaan brengen. In ieder geval de balans verschuiven.

 

Hoe denken jullie hierover?

 

Er waren geen agressieve bendes omdat de moffen de baas waren in Nederland. En die deden dat vrij effectief...

 

Verder kun je al je bushcraft kennis inzetten in een urban setting. De basis blijft gelijk. Voeding onderdak veiligheid.. Ook in een oud huis kun je een vuurtje stoken.. Uit een tuin de bessen plukken enz enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt helemaal van de situatie af, maar ik denk dat je alle mogelijkheden open moet houden. BIL, BOL, PH, zwerven door de natuur en zwerven door de betonnen jungle.

 

Het statement dat mensen wel netjes zullen blijven tijdens SHTF is gewoon onzin. Zodra boefjes zien dat autoriteiten de situatie niet meer onder controle hebben, dan zullen ze hun slag slaan. Zie bijvoorbeeld:

 

De eerste dagen zal het gaan om geld en luxegoederen, maar als de boefjes honger krijgen, wat denk je dat er dan gebeurt?

 

Het grootste voordeel van de stad is ook meteen het grootste nadeel: er zijn mensen. Die mensen kunnen je zowel helpen in overleven als je schaden. Het hangt er denk ik een beetje vanaf waar je precies woont en hoe je je hebt voorbereid. In de grote steden waar grote groepen criminelen nu al actief zijn, is het misschien beter om te vertrekken voordat de honger toeslaat. Als je in relatief kleine/hechtere gemeenschappen leeft met minder polaire tegenstellingen, dat urban survival dan minder risico's met zich mee brengt.

 

Maar .. als jouw bushcraft vaardigheden van de bovenste plank zijn, dan kun je er voor kiezen om al die stedelijke risico's niet te nemen en kiezen voor de risico's van de natuur. Ja, Nederland kent weinig natuur en is dicht bevolkt, maar je kunt met een BOV een heel end komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt helemaal van de situatie af, maar ik denk dat je alle mogelijkheden open moet houden. BIL, BOL, PH, zwerven door de natuur en zwerven door de betonnen jungle.

 

Het statement dat mensen wel netjes zullen blijven tijdens SHTF is gewoon onzin. Zodra boefjes zien dat autoriteiten de situatie niet meer onder controle hebben, dan zullen ze hun slag slaan. Zie bijvoorbeeld:

 

De eerste dagen zal het gaan om geld en luxegoederen, maar als de boefjes honger krijgen, wat denk je dat er dan gebeurt?

 

Het grootste voordeel van de stad is ook meteen het grootste nadeel: er zijn mensen. Die mensen kunnen je zowel helpen in overleven als je schaden. Het hangt er denk ik een beetje vanaf waar je precies woont en hoe je je hebt voorbereid. In de grote steden waar grote groepen criminelen nu al actief zijn, is het misschien beter om te vertrekken voordat de honger toeslaat. Als je in relatief kleine/hechtere gemeenschappen leeft met minder polaire tegenstellingen, dat urban survival dan minder risico's met zich mee brengt.

 

Maar .. als jouw bushcraft vaardigheden van de bovenste plank zijn, dan kun je er voor kiezen om al die stedelijke risico's niet te nemen en kiezen voor de risico's van de natuur. Ja, Nederland kent weinig natuur en is dicht bevolkt, maar je kunt met een BOV een heel end komen.

 

 

 

 

 

geef ik je gelijk in maar zolang er plunderingen zijn zit/ben je ook niet veilig in je BOV vanwege files en blokkades of je mag een gepanserde voertuig hebben mjah kost een beetje ik zelf zou randstad nemen zit je tussen natuur en woonwijken in

en waar een deur open staat maar is ff kijken of er eten is anders natuur strikken zetten

het is en blijft moeilijk hoe het gaat worden en hoe de mens reageert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een goede balans tussen bushcraft en urban tools belangrijk is. Je weet nooit hoe het loopt.

Ik denk niet dat Nederland zal bestaan uit louter plunderende bendes. Ik blijf erachter staan dat de grote meerderheid in stilte aan het kwellen is, wachtend tot het systeem zich hersteld.

Kortom ik verwacht over straat te kunnen lopen. Bendes zullen de uitzondering zijn. Kunst is om die te ontwijken.

Daarbij denk ik dat SHTF zich in verschillende fases zal afspelen. Te beginnen met een bug-in. Hoe erger het wordt, hoe meer ik ga voor bushcraft.

Met andere woorden, bushcraft zal toch een laatste strohalm zijn voor mij.

 

Hongerige mensen zijn eng hoor Abel! ;) zeker als ze in ploegjes gaan plunderen. en dat is na zo'n negen dagen niet eens een verwachting maar een absolute zekerheid. kijk alleen maar naar katrina. en inderdaad, het is beter om die ploegjes te ontwijken!

 

ik ben het verder helemaal met je eens over een goede balans tussen urban en bushcraft...en ook ik geloof in verschillende fases in shtf.

vooral flexibiliteit zal erg belangrijk zijn als shtf denk ik....dus er niet per definitie van uitgaan dat je thuis barricadeert, het bos in vlucht of naar een bunker in het buitenland gaat.

mijn eerste keuze is thuisblijven maar als ik tóch weg moet heb ik ook een aantal mogelijkheden. maar dan zul je zeker moeten reizen. over het platteland en langs of door steden.

er zullen op je pad echt geen broodjes hamburger liggen en zeker als de reis wat langer duurt dan verwacht moet je voedsel uit de natuur kunnen halen.

 

omdat Nederland zo vol staat zal het belangrijk zijn om te kunnen recyclen, gebruiken wat je in een urban situatie vind.

maar de plaatsen waar voedsel te vinden is in de stad zullen daar hoe dan ook snel uitgeput zijn.

en dan komen de bushcraft skills weer van pas. zeker als zoiets jaren gaat duren. dan moet je weer met de natuur kunnen leven.

in dat geval is bushcraft geen laatste strohalm maar zelfs een nieuw begin....

nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf niet denk dat het ooit zooooo ver komt, maar je weet maar nooit.

kennis is gewichtsloos en zonder ben je kansloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...