Ga naar inhoud
GENEGEERD

KL Poncho + Liner


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Zojuist heb ik een zoekrondje forum gedaan en niet echt gevonden wat ik zocht

Het zit zo, ik wil graag een poncho. Deels als survival item, deels om de hond in hondenweer uit te laten.

Daarom ook met liner, wan ook als het koud is moet de kleine haarbal uit.

 

Misschien ligt het aan mijn Google zoekkunsten (of het ontbreken er aan) maar behalve de maat kan ik er weinig over vinden (220x165).

 

Wat zijn jullie ervaringen met de KL poncho? En dan in het bijzonder de waterdichtheid er van als poncho en als tarp. Zijn deze dingen sterk genoeg om een goede windhoos te doorstaan als ze als tarp gebruikt worden?

 

En, ook heel belangrijk, als de poncho en liner muf zijn (depot materiaal lucht) kring je dat er dan uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik heb er geen liner in maar wel de poncho zelf.

 

ik ben er erg tevreden, vind hem zelf ietsjes te klein voor mij maar is van goed materiaal en erg handig als poncho zelf en nood shelter dus ideaal voor je hond. (goed idee trouwens)

 

wat ik wel eens doe is deze opspannen voor mijn shelter om iets meer werkplek te hebben als het regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord op:

Ervaring, goed

Waterdichtheid, zekers.

Wind, ja echter de ringen kunnen scheuren.

 

Je hebt verschillende soorten. De oude versie die sterk is zonder wazig plastic laagje die los laat na veel gebruik die kraakt als een nat bevroren katoenen tshirt bij -10.

 

Als poncho ook gebruikt, en houd de warmte vast. Dat is dan ook het nadeel, als je hem als poncho gebruikt tijdens een inspanning krijg je het heel snel te warm.

 

De poncholiner os gewoon uber.

 

 

Al met al een goed en handig product als je ze weet te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...ik ben er erg tevreden, vind hem zelf ietsjes te klein voor mij...

Ik ben 1,90m en weeg ca. 80kg. Hoe kan ik me dan de pasvorm voorstellen? Ik heb nooit een poncho gedragen, ik kan me er echt niks bij voorstellen.

Met 220x165cm stel ik me voor dat hij voor en achter ongeveer een meter naar beneden hangt en langs de armen 50cm. Is dat ongeveer correct?

 

...Je hebt verschillende soorten. De oude versie die sterk is zonder wazig plastic laagje die los laat na veel gebruik die kraakt als een nat bevroren katoenen tshirt bij -10...

Dan moet ik hier rekening mee houden. Klopt het dat die met de folie ook dikker is met opbergen/opvouwen?

 

Oh en de lucht? De liner kan je wassen, de poncho?? Goed laten luchten so what if it smells. Is toch voor buiten?..:)

Naja, de linder en poncho wil ik eventueel ook in bed kunnen gebruiken.

As ik bij mijn huisje kom in de vroege lente of in de winter dan is alles steenkoud. Om er dan toch te kunne overnachten was ik van plan om een poncho op het matras te leggen tegen optrekkende koude/vocht en daarop een slaapzak. Daarin kan ik dan de poncholiner gebruiken bij erge koude.

 

Plusndat ze thuis moeilijk gaan doen als ik een muffe poncho op de kapstok hang ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn poncho is waterdicht, mijn broer was na 15min nat in die van hem ;) Liner is niet in de poncho te gebruiken als regenjas !! Wel kun je hem in de poncho stoppen als slaapzak. Ziet er niet warm uit, maar ik wil hem zeker een keer testen in de zomer. Verder gebruik ik hem veel als wind of zonnescherm, auto verduisteren als ik er in slaap, pup-up tent camoufleren of als shelter of hangmat. Ik heb bij mijn setje poncho en liner ook al wat haringen, touw en een opvouwbare tentstok van 100cm. Enig nadeel van dit setje is het gewicht in de BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 1,90m en weeg ca. 80kg. Hoe kan ik me dan de pasvorm voorstellen? Ik heb nooit een poncho gedragen, ik kan me er echt niks bij voorstellen.

Met 220x165cm stel ik me voor dat hij voor en achter ongeveer een meter naar beneden hangt en langs de armen 50cm. Is dat ongeveer correct?

 

 

Dan moet ik hier rekening mee houden. Klopt het dat die met de folie ook dikker is met opbergen/opvouwen?

 

 

Naja, de linder en poncho wil ik eventueel ook in bed kunnen gebruiken.

As ik bij mijn huisje kom in de vroege lente of in de winter dan is alles steenkoud. Om er dan toch te kunne overnachten was ik van plan om een poncho op het matras te leggen tegen optrekkende koude/vocht en daarop een slaapzak. Daarin kan ik dan de poncholiner gebruiken bij erge koude.

 

Plusndat ze thuis moeilijk gaan doen als ik een muffe poncho op de kapstok hang ^_^

Ruimte zat hoor, hangt aan voor en achterzijde tot aan je onderrug/ kont.

 

Ik zou hem zo groot mogelijk opvouwen en niet in de zak proppen.

 

Vwb combinatie ja is goed mogelijk en lekker warm.

Zowel poncho als de liber kan je om je heen vouwen. De poncho zitten druk knopen in en de liner met touwtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat er in de liner geen gat zit om hem als poncho te gebruiken. Misschien een keer een naai atelier bezoeken !?

 

Oh, dit verbaast mij eigenlijk. Ik was in de veronderstelling dat de liner voor gebruik bij koude was.

Zijn de afmetingen van de liner hetzelfde als de poncho?

Ik ga proberen hier toch nog wat meer info over te vinden.

 

EDIT: Poncho is 210x160cm

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404 ik ben 198cm en 95kg en hij zit mij erg ruim. Ik had zelfs mijn Scout Rugtas van 30L eronder en zelfs toen was die perfect ook genoeg ruimte om comfortabel te lopen en andere bewegingen te maken. Wil je een nog betere poncho zou ik de zwitserse kiezen maar de NL versie is een perfecte ponch/shelter optie.

 

Ha! Dus jij bent ook zo'n lange slungel als ik ^_^

Als de poncho jou pas moet het voor mij inderdaad ook passen. Bedankt voor je reactie.

 

Ben inmiddels ook de oude KL ponch tegengekomen. Dit is een stoffen variant die niet als tarp te gebruiken is. Voordeel is wel dat het geen camo is maar oud groen. En omdat het stof is kun je hem zelf waxen (Fjällräven wax bijvoorbeeld) om de poncho waterdicht te maken.

 

Aargh, keuzes, keuzes.

@Tanfana, nu moet ik wel naar de SC! ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Dus jij bent ook zo'n lange slungel als ik ^_^

Als de poncho jou pas moet het voor mij inderdaad ook passen. Bedankt voor je reactie.

 

Ben inmiddels ook de oude KL ponch tegengekomen. Dit is een stoffen variant die niet als tarp te gebruiken is. Voordeel is wel dat het geen camo is maar oud groen. En omdat het stof is kun je hem zelf waxen (Fjällräven wax bijvoorbeeld) om de poncho waterdicht te maken.

 

Aargh, keuzes, keuzes.

@Tanfana, nu moet ik wel naar de SC! ^_^

 

zou dan als prepper zijnde toch voor de moderne kiezen, een stoffen is wel erg cool maar moet je wel zeker weten dat je of voldoende wax op voorraad hebt of het zelf gemakkelijk kunt maken tijdens een ramp. Of je maakt van die stof Oil Cloth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps, de stoffen is zo goedkoop dat ik er in iedergeval één bestel. Deels om nostalgische redenen, mijn vader zorgde er in dienst altijd voor dat dat ding zo snel mogelijk uit zijn uitrusting verdween.

We zijn het er beiden over eens dat een poncho zo'n beetje het lulligste kledingstuk is dat er bestaat. Kan ik hem mooi even lastig vallen met een jeugdtrauma. ^_^

 

Maar hoe ik ook over een poncho denk, qua functie is er weinig op af te dingen. Vandaar dat ik dus toch aan de poncho ga.

@pjotr78, tof dat je een setje mee wilt nemen. Dan kan ik het eens bekijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scratch Hij vertelde dat de poncho het enigste uitrusting stuk was wat zonder vragen werd vervangen. Dat ding verdween direct bij die gasten uit hun pukkel. Als dan bij de volgende controle bleek dat ie weg was kreeg je zo een nieuwe.

Was je wat ander kwijt dan kreeg je een uitbrander. Geweldig.

 

Maar hij was er geen fan van. Moest je wacht staan in de regen dan liep het langs je nek je kleding binnen. Kon je dat ding net zo goed niet aandoen.

 

EDIT: ik heb het vermoeden dat er verschillende uitvoeringen zijn. Een ripstop nylon en een bilaminaat versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, je bedoeld niet de huidige poncho, maar de regen cape die ook aan de jas geknoopt kon worden, al dan niet in combinatie met een capuchon.

 

Ik zal mijn plunjezak opzoeken en het setje meenemen naar de SC, net als de regenbroek met bretels. Dat wordt lachen ;)

 

[ATTACH=CONFIG]16018[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]16019[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, je bedoeld niet de huidige poncho, maar de regen cape die ook aan de jas geknoopt kon worden, al dan niet in combinatie met een capuchon.

Ik zal mijn plunjezak opzoeken en het setje meenemen naar de SC, net als de regenbroek met bretels. Dat wordt lachen ;)

 

Oh, die hoef je neit perse mee te nemen. Ik heb er al een besteld omdat ze zo goedkoop zijn. En het is toch meer een geintje om mijn pa te zieken.

 

De huidige poncho + liner is waar ik naar op zoek ben. Die wil ik ook daadwerkelijk gaan gebruiken.

Ik heb van een forumlid al een mooi aanbod gehad, dus waarschijnlijk ben ik al voorzien. Al zal ik die niet voor de SC hebben denk ik, dat is al overmorgen.

 

Het valt mij tegen hoe weinig er over de poncho te vinden is. Ergens moet toch een productblad zijn met maat, materiaal en uitvoering of iets dergelijks.

Van een 50 jaar oude zweedse meshtin kan ik een catalogus (deel ervan) vinden maar van een moderne poncho? Ho maar.

 

Mijn vermoeden dat er twee uitvoeringen zijn heb ik ook nog niet kunnen bevestigen. Ik las ook ergens dat er een type is waarbij de liner met een soort veters in de poncho geknoopt wordt, een ander werkt met knoopjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, die hoef je neit perse mee te nemen. Ik heb er al een besteld omdat ze zo goedkoop zijn. En het is toch meer een geintje om mijn pa te zieken.

 

De huidige poncho + liner is waar ik naar op zoek ben. Die wil ik ook daadwerkelijk gaan gebruiken.

Ik heb van een forumlid al een mooi aanbod gehad, dus waarschijnlijk ben ik al voorzien. Al zal ik die niet voor de SC hebben denk ik, dat is al overmorgen.

 

Het valt mij tegen hoe weinig er over de poncho te vinden is. Ergens moet toch een productblad zijn met maat, materiaal en uitvoering of iets dergelijks.

Van een 50 jaar oude zweedse meshtin kan ik een catalogus (deel ervan) vinden maar van een moderne poncho? Ho maar.

 

Mijn vermoeden dat er twee uitvoeringen zijn heb ik ook nog niet kunnen bevestigen. Ik las ook ergens dat er een type is waarbij de liner met een soort veters in de poncho geknoopt wordt, een ander werkt met knoopjes.

 

Ik heb een liner met touwtjes liggen.

Geen idee of deze ook met knopen is geleverd?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404 ik ben 198cm en 95kg en hij zit mij erg ruim. Ik had zelfs mijn Scout Rugtas van 30L eronder en zelfs toen was die perfect ook genoeg ruimte om comfortabel te lopen en andere bewegingen te maken. Wil je een nog betere poncho zou ik de zwitserse kiezen maar de NL versie is een perfecte ponch/shelter optie.

 

Wat zijn voor jou de voordelen van de CH ten opzichte van de NL/US?

 

Heb ze zelf ook maar heb altijd last van water dat door de armgaten naar binnen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn voor jou de voordelen van de CH ten opzichte van de NL/US?

 

Heb ze zelf ook maar heb altijd last van water dat door de armgaten naar binnen komt.

 

De CH versie van mij is puur bedoeld als poncho, de armgaten zijn dus naar binnengevouwen waardoor je dus automatisch een soort afdak krijgt plus heb ik drukknopen bij de armen zodat je ook dicht kan drukken als je dat zou willen. Ik heb met de NL poncho ook wel eens water via de armgaten binnen gekregen maar met de CH versie nog nooit.

 

deze is ook een stuk dikker dan de NL en toch ook een stukje beter ontworpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...