Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wereld handel $ 4 BILJOEN gedaald in ZES MAANDEN !

Keyser Suze
 Share

Recommended Posts

Ik vind dit wel een eigen post waard, alhoewel het ook prima past in draadje [CRASH] of Keek op de Week.

Op Zerohedge werd er gewezen op de daling van de wereldhandel die toch zeer fors is. Waarom lijken de cijfers dan zo mooi? De Dollar is momenteel een vluchthaven aan het worden, ook al rommelt het met het vertrouwen in die Amerikaanse papiertjes. De Dollar staat bijvoorbeeld HOOG ten opzichte van de Euro. Als je de handel van Europa uitdrukt in Euro's, dan lijkt er niet veel aan de hand, dat is een beetje hetzelfde. Druk je de Europese handel uit in Dollars, dan is dat DUS stukken lager.

Oeps. In onderstaande grafiek zie je de wereldhandel IN HET BLAUW in DOLLARS en die lijn gaat al zes maanden omlaag. Het moeilijke is uiteraard dat er geen vaststaande valuta bestaat, of een index tov goudstandaard of zo (met een vast ijkpunt van een bepaald jaar). De bruine lijn in de linker grafiek stijgt vrolijk door. Is de dollar nou zoveel waard aan het worden of zijn lokale munten in aan het kakken? Alles lijkt te wijzen op het laatste.

global-economy-1.jpg.84ce049c898c950b8821fcc825fd7464.jpg

In fact, as the chart below shows, the global dollar economy is not only shrinking fast, but it is doing so at the fastest pace since the Lehman collapse, having shrunk by $4 trillion, or a whopping 5%, in just the last 6 months!

5% minder wereldhandel in 6 maanden dat kan dus 10% worden in een jaar. Uiteraard, zullen de economici en wiskundigen zeggen, als de dollar meer waard wordt en de lokale munten minder, dan zal die 5% een stuk lager uitpakken, toch? Nou, wellicht. Hoe zeggen ze dat, en meer, op ZH? En wat zijn is de realisatie over dit bericht? Consequenties?

global-economy-2.jpg.1a130f1b35a283099a66dc64dd3ae6f1.jpg

Economiën met een andere munt (dus een land met een ander muntje dan de dollar) verliezen koopkracht. Zo ook de Euro, die is minder waard op de wereldmarkt. Dat staat uitgelegd in dat bovenste rode blokje. Daaronder lezen we wat er gebeurt als zo'n land probeert om door geld bij te drukken (waar heb ik dat nou meer gehoord?) om deflatie tegen te gaan en inflatie te bevorderen (je transporteert je overschot muntjes :) ), dan wordt de waarde in dollars derhalve nog minder....

Correct me if I'm wrong....maarre, aangezien de dollar nog steeds King is als reservemunt, zolang de andere munten minder waard worden ten opzichte van die dollar, dan helpt zo'n sterke munt DUS niet echt bij een kwakkelende (wereld)economie.

gandalf.jpg.ca21b2da72de9545bba29de2fc78c901.jpg

NB: serieus commentaar AUB. Commentaar voorzien van de juiste argumenten worden geapprecieerd.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het wordt NOG leuker, als we de groei van de wereldeconomie erbij pakken, zoals in de afgelopen jaren voorspeld is door het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Ik pis in ieder geval bijna in mijn broek. Het IMF, de huichelachtige oppoetsers van cijfertjes. Zodat de beurs maar vertrouwen blijft houden. In 2025 als mijn kinderen op de middelbare school zitten, zullen ze de jaren 1990-2020 bestempelen als de 30-jarige crisis. Als er dan tenminste nog scholen bestaan.

IMF.jpg.a1a6a5cee09f4ba9f33e918af3ee036c.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...