Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn 2e mes


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hahah de kinderen vinden het hier geweldig hoe ik messen maak.

De jongens en mn oudste dochter willen er nu ook één.

Hmmm een mes voor kinderen..

Kan zeker onder mijn en alleen onder mijn begeleiding...en opgeborgen in mijn kast.

Ik heb 2 ontwerpen gemaakt omdat ik deze week ga bakken en zo ineens kan harden en uitgloeien (zoals eerder vermeld).

Ik heb voor mezelf (weer :p) een ontwerp gemaakt uit de vrije hand ...bovenste en voor de kinderen een kleiner ontwerp ..onderste..

Bedoeling is dat het niet echt scherp zal gezet worden maar dat ze mee kunnen schuren aan het handvat enz..zelf ook een parracord maken enz..

Dit wordt een leuk project..

Damn..ik heb de smaak te pakken en hoop steeds beter te worden.

 

20150118_223058.jpg.2ee92cbd0a0317418e3eeb5e9c3ea6e9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de skills er bij jou wel in zitten ;). Ik ben benieuwd naar het eind resultaat! De onderste oogt ook wat vriendelijker om zo maar te zeggen, je kan zien dat deze bedoeld is voor de wat jongere preppers :).

 

Ja ..was inderdaad de bedoeling..voor kinderen..ik kan niet afkomen met een mes dat om bloed roept...

Het ziet er leuk uit en vooral het is hun allereerste mes dus ...plezier verzekerd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hahah de kinderen vinden het hier geweldig hoe ik messen maak.

De jongens en mn oudste dochter willen er nu ook één.

Hmmm een mes voor kinderen..

Kan zeker onder mijn en alleen onder mijn begeleiding...en opgeborgen in mijn kast.

Ik heb 2 ontwerpen gemaakt omdat ik deze week ga bakken en zo ineens kan harden en uitgloeien (zoals eerder vermeld).

Ik heb voor mezelf (weer :p) een ontwerp gemaakt uit de vrije hand ...bovenste en voor de kinderen een kleiner ontwerp ..onderste..

Bedoeling is dat het niet echt scherp zal gezet worden maar dat ze mee kunnen schuren aan het handvat enz..zelf ook een parracord maken enz..

Dit wordt een leuk project..

Damn..ik heb de smaak te pakken en hoop steeds beter te worden.

 

20150118_223058.jpg.2ee92cbd0a0317418e3eeb5e9c3ea6e9.jpg

 

Lekker bezig!

Gaaf draadje dit, met mooie resultaten. (Ik reageerde niet eerder, want ik zat nog in de pauze-stand).

Je bent echt een ontwerper ook. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahah de kinderen vinden het hier geweldig hoe ik messen maak.

De jongens en mn oudste dochter willen er nu ook één.

Hmmm een mes voor kinderen..

Kan zeker onder mijn en alleen onder mijn begeleiding...en opgeborgen in mijn kast.

Ik heb 2 ontwerpen gemaakt omdat ik deze week ga bakken en zo ineens kan harden en uitgloeien (zoals eerder vermeld).

Ik heb voor mezelf (weer :p) een ontwerp gemaakt uit de vrije hand ...bovenste en voor de kinderen een kleiner ontwerp ..onderste..

Bedoeling is dat het niet echt scherp zal gezet worden maar dat ze mee kunnen schuren aan het handvat enz..zelf ook een parracord maken enz..

Dit wordt een leuk project..

Damn..ik heb de smaak te pakken en hoop steeds beter te worden.

 

20150118_223058.jpg.2ee92cbd0a0317418e3eeb5e9c3ea6e9.jpg

 

Ik maak het lemmet helemaal af. Handvat hou ik te groot en ruw. Daar boor ik voor het harden alvast gaten in voor het hout. Dan je blok hout er tegen aan aan één kant, gaatjes boren in de ene helft, dito andere kant, lijm er tussen, pennen er door en dan klemmen.

 

Met de haakse slijper worden hout en staal dan mooi strak afgewerkt. Denk ook aan een gat voor koordje.

 

Als je nog een fingerguard wil, kun je een plaatje staal of messing uit vijlen en die over je handvat schuiven maar alleen als die smaller is dan je lemmet. Anders moet je een andere oplossing verzinnen.

 

Op YouTube staan veel filmpjes maar ook veel gepiel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had deze avond nog wat tijd over tussen mijn 1000 plannen dus dacht ik...ok eventjes de vormen uitslijpen die ik in het ontwerp op papier zette.

Zo kan ik de rest van de week rustig verder doen aan de rest van de messen...Nu zijn het er 2 maar de messen voor de kinderen moeten er 2 zijn...morgen heb ik misschien wat tijd over om het mes voor de 2e kleine uit te slijpen.

Ik heb reeds wat aluminium aan de kant gelegd en wat ertalon om eens iets speciaal te proberen met het handvat van het grote mes...denk ik...kan morgen weer veranderen hoor...;)

 

De vormen zien er zeker veelbelovend uit..Messen moeten nog gehard worden dus aan het kleine mes zit nog de donkere materie van het staal...komt los bij gloeien..

 

2.jpg.3b7671087374aea71fe9ded3f20d4af0.jpg

 

3.jpg.64abe9f9dad0de154700b9ff7f2da8cc.jpg

 

4.jpg.e91bd77ea146b2e6bc72fb09e47fc85e.jpg

@Keyser Suze

 

Ik hou je raad nu zeker in gedachten..

De vorige 2 messen waren om te proberen..deze zouden al meer top moeten worden.

Ik zou heel graag met verschillende materialen willen werken in het handvat..hout en Alu bv..Ik zoek nog even de juiste lijm..misschien lukt het wel met sterke 2-componentenlijm .

Alvast heel erg bedankt voor jouw toelichting..

 

Ik zou ook het mes willen etsen met kokende azijn om het een mooi kleur te geven..Alsook initialen erin branden met mengsel van azijn zout en 12V.

Ik bekijk de zaak even en laat deze wat bekokstoven in mijn hoofd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 ik zweer bij construktie Tix van Bison, vezel versterkt. Maar een goede twee componenten epoxy moet het zeker ook doen. Dat is echter veel duurder.

 

Bij experimenten met Tix verlijmd hout op staal en dat flink afrossen brak het hout op de nerven maar niet op de lijm verbinding.

 

Denk ook eens aan bot van bijvoorbeeld een soep been om je handvat te verfraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 ik zweer bij construktie Tix van Bison, vezel versterkt. Maar een goede twee componenten epoxy moet het zeker ook doen. Dat is echter veel duurder.

 

Bij experimenten met Tix verlijmd hout op staal en dat flink afrossen brak het hout op de nerven maar niet op de lijm verbinding.

 

Denk ook eens aan bot van bijvoorbeeld een soep been om je handvat te verfraaien.

 

Ok ik ga zeker die lijm halen woensdag...heb nog eco cheques over en bij Hubo mag je alles met kopen..komt goed uit dus..

Sjonge ja...soepbeen daar had ik nu niet aan gedacht..dat kan inderdaad het van het worden...damn...IDEE :D

Nogmaals bedankt voor deze leerrijke toevoeging...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze namiddag de messen gehard in mijn broodoven..

Ik was goed aan het doorstoken en de oven was werkelijk erg heet en nog vol vuur en houtskool.

Tijd om de messen te gloeien..Hoe het verder gaat ziet u in het filmpje..

 

Na het harden hebben de messen 3 uur gerust in de oven op ongeveer 250°C ...

Nu zijn ze mooi hard en sterk..

Morgen volgt een 2e schuring zodat de messen weer blinken voor verdere afwerking.

 

[video=youtube_share;ZB_aT9kr4qI]http://youtu.be/ZB_aT9kr4qI

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 leuk filmpje, ook leuk om een keer te zien hoe alles nou precies gaat. (Is toch anders dan op youtube). Is er bij jou nooit een mes krom getrokken? Zelf geen ervaring mee, maar lees nog regelmatig dat dat kan gebeuren als je een mes verticaal in de olie stopt.

 

 

Messen trekken krom als ze te heet gestookt worden...op het randje van zacht worden.

Tis dus de ''kunst'' om te proberen om deze te hoge temperatuur niet te bereiken.

Ook het mes laten gloeien in kolen zonder toevoeging van een blazer ed is best...Opwarmen met brander ook niet... Te dun materiaal gebruiken kan ook lastig zijn..

Gewoon in het houtvuur kieperen en zn gang laten gaan. Is echt leuk hoor :D

 

@Keyser Suze

Ik kocht vandaag ook de lijm van Bison die je voorstelde..Ben benieuwd .

Is in elk geval stukken goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hot Movie! :p

 

Zit die Boeddha niet zo te vergassen, ouwe dampenhapper. :D

 

Hahaha ;)

Is een speciale Boedha....Hij weet wat ik doe en geeft er zich bij neergelegd :D

Maar hij brengt ook rust in mijn tuin dus dat is heel belangrijk. Boedha wordt ook steeds proper gemaakt in de zomer...Voor wat hoort wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hahaha ;)

Is een speciale Boedha....Hij weet wat ik doe en geeft er zich bij neergelegd :D

Maar hij brengt ook rust in mijn tuin dus dat is heel belangrijk. Boedha wordt ook steeds proper gemaakt in de zomer...Voor wat hoort wat.

 

Okee, dan is het goed. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus na het uitgloeien ..lang in de oven...waren de messen zwart van de ingebakken koolstof...

Ok...dit wordt schuren en schuren en schuren en............

Na een uur of 5 :eek: schuren en zetten komt uiteindelijk dit resultaat te voorschijn....het kleinere mes voor de jongste is goed genoeg en staat eigen lijk al iets te scherp....maar dat leert hij wel...

Daar komt een handvat op in vogelkers....

 

Het grote mes was veel werk..;alles is geschuurd met kleine schuurpapiertjes...daarna met nat schuurpapier en daarna met Commandant nr 3 , 4 en 7...

Staat nu ook vlijmscherp....

 

Handvat blinkt niet omdat daar nog hout op moet en een grove ondergrond is beter voor de aanpak met de lijm...

 

5.jpg.3207fcf0b1097f99ab7692966993e852.jpg

 

6.jpg.7ae67123932a101de23d96c25f460018.jpg

 

7.jpg.ff702c9cc301e093082a94366a3295e1.jpg

 

8.jpg.d0ef8a7ebc664aa8d492449eef1eb0e7.jpg

 

9.jpg.67f44b81e30fae79bd613d562b8aba74.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila

Het mes voor de jongsten is klaar...

Het andere grotere mes is eigenlijk ook zo goed als af..

Ik hou van natuurlijke kleuren dus....mooie boenwas en opwrijven..

Bijna de volledige dag geschuurd en gisteren ook...

Het handvat van het kleine mes is vogelkers en van het grote peer...

Heel erg mooi....de tekeningen kunnen niet natuurlijker zijn...

 

10.jpg.d2950776089b3d8c6a1e4ed44ecb0475.jpg

 

11.jpg.e678e7cc83ea7fe183666533c26d780a.jpg

 

12.jpg.c8447ef6d423e9a9b9ab6ad732f25453.jpg

 

13.jpg.dcb8b0cf339fe0da5782e0fb8316b75e.jpg

 

14.jpg.c48c9bacacbe2b0211c48ee4715ad2f9.jpg

 

15.jpg.9e4c59d602b93fc23e3fae201b624c45.jpg

@Keyser Suze de lijm van Bison werkt perfect!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...