Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

zilver

Staats obligatie opkoping ECB

Recommended Posts

omdat de ecb het grondwettelijk niet kan in veel landen, willen ze het nu de deelstaten zelf laten doen? je eigen schuld opkopen..blijft appart.

Der Chef der niederländischen Notenbank, Klaas Knot, sprach sich im SPIEGEL dafür aus, die Durchführung des Programms den nationalen Währungsbehörden zu übertragen. "Würde jede Notenbank nur die Papiere des eigenen Staates erwerben, wäre die Gefahr geringer, dass es zu einer unerwünschten Umverteilung von Finanzrisiken kommt", sagte Knot.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/ezb-will-haftungsrisiken-bei-kaufprogramm-fuer-staatsanleihen-begrenzen-a-1013394.html

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ik vbraag me ook af hoe dit kan helpen, hoe dit blijft helpen op de langre termijn en hoe dit afloopt.

Immers: Een QE komt zelden alleen.

En QE heeft in de VS en elders niet tot een oplossing geleid.

Ik zie slechts:

ZeroEuroBill.jpg.1f0bed81753feb65a41367caac52a9f8.jpg

Hmm.

Het klinkt denk ik een beetje als een soort bad bank idee:

Er wordt een bank geschapen die geld krijgt van de ECB om staatspapieren van het eigen land op te kopen.

Daarna weet ik niet zo zeker hoe dat dan verder moet.

Want het lijkt slechts een truuk in dezelfde hoek als de absurd lage renten.

En een sluitende begroting is zelfs hier nog ver weg...

Deze post delen

@jobs de enigen die er beter van worden is de geldwisselaars klasse

Dus hoe kan men dan betogen dat dit goed is voor de economie?

Zelfs al zou de staatsschuld fictief dalen (en dus de rente afdracht), verandert er dan iets aan de manier waarop men geld uitgeeft en een begroting sluitend krijgt? (De manier waarop men juichte toen we onder de drie procent kwamen was belachelijk.)

Verandert er dus iets aan de blastingheffing zodat Jan met de Pet en anderen meer geld overhouden?

Ik denk 't niet.

Op nu.nl lees ik van Jeroen D.:

Maar volgens de bewindsman kan ook Nederland hierbij gebaat zijn.

"Hoewel de rente met het opkopen van staatspapier nauwelijks verder omlaag kan, worden de balansen van banken zo wel door de ECB opgeschoond. Dan hebben ze meer ruimte om te investeren en bedrijven te financieren. Dat kan de economie in de eurozone zeker een boost geven. Ook voor de Nederlandse economie is dat behulpzaam'', zegt de minister.

Euh?

Dus banken kopen staatspapier ondanks de lage rente omdat 't 'veilig' is.

De ECB koopt dan dat papier van de banken.

En dan zouden banken opeens risicovollere maar meer renderende leningen aan bedrijven durven maken?

Ik mis een verband tussen oorzaak en gevolg.

Deze post delen

Ze mogen niet rechtstreeks opkopen dus doen ze een smerig trucje.

ECB is een bank zonder enige onderpand (bijv. gouden standaard), dus ze drukken het geld en geven geld uit op papier maar het is dus niets waard. Alleen maar cijfertjes op een stukje watermerk.:(

Deze post delen

Ja het is een vicieuze cirkel. De ECB creert 'wat geld' om de bonds op te kopen opdat de banken meer cash op voorraad krijgen. Maar wat gaan die banken doen met die cash? Uitlenen aan particulieren en ondernemers? Whahaha laat me niet lachen (nou vooruit wellicht een woekerleninkje hier en daar!) Vergokken op de beurzen natuurlijk, veel aantrekkelijker. Banken denken in risico's en bij het vergokken op de beurzen bepalen ze zelf de spelregels dus minder risico's. Kortom, zo'n kapitaalinjectie voedt alleen de beurzen. De echte economie blijft haperen. Minder gasopbrengsten want een paar boze Groningers die hun oude schuur niet willen verlaten. Minder export want we besteden vanalles uit aan het buitenland. Meer werklozen. De roverheid blijft meer geld uitgeven dan dat binnenkomt omdat ze allerlei leuke EU projecten financiert. Schulden blijven toenemen. Rente op rente. De bevolking wordt uitgeknepen tot op het bot met torenhoge belastingen en de melkkoe het cjib. Nog meer geld creeren ECB/IMF/Wereldbank vriendjes! Koop maar weer wat staatsschuld op. Streep hier nog wat weg en daar ook nog. Jan met de pet neemt zijn verlies wel. Op termijn zal het vertrouwen in het financiele systeem drastisch afnemen door al dat gegoochel met getallen door de banken en roverheid. Daarom wordt nu de politiestaat in het leven geroepen om de bevolking onder de duim te krijgen. Waarom anders overal die camera's, smartphones, rfid's en facebooks? Waarom anders al dat domme geneuzel op de tv? Vergeet ook niet dat we allemaal aan het pinnen moeten want dat is zooooo veilig. Bij de Shell hier in de buurt vertelt mevrouw de kassiere dat ze maar 150 euro in kas mag hebben.. Wablief, wil jij met contant geld betalen? Ben je een crimineel dan?

Enfin, mijn verhaal is natuurlijk niet volledig. Menig econoom weet ook niet precies hoe het cirkeltje nu precies werkt, maar dat gegoocheld wordt is zeker. Dat schulden zich opstapelen ook.

Jullie begrijpen tenminste dat het financiele systeem gebaseerd op het verzinsel geld, torenhoge schulden en rente op z'n eind loopt. Nu de rest van de wereld nog :cool:

• Leuk 1

Deze post delen

Lekker makkelijk voor de banken.

Jaren lang obligaties kopen,rente maar dalen en koers obligaties maar stijgen.

Ja dan wil je op een gegeven moment je winst wel nemen als de rente op 0 staat en verdere stijging onmogelijk is dus verkopen die hap maar niemand wil kopen.

Gewoon telefoontje naar super Mario en hij koopt ze allemaal,

Als de banken hun winst willen nemen en de obligaties verkopen, dan waarom niet gewoon op de markt, waarom moet iedere burger mee gaan betalen (door inflatie) aan de winst die de banken maken?

Zo teleurgesteld in de duitsers, complete sell out aan het banken cartel is dit.

Wat we nu gaan krijgen is stagflatie, laatste keer dat we dat hadden was in de jaren 70.

De reele economie gaat er niet van groeien want de demografie zal niet veranderen, alles gaat gewoon langzaam aan 50% duurder worden en dan hebben we 50% groei gerealiseerd.

Mag je jezelf straks weer voor 300k in de schulden steken om een huis te kopen, nog meer rente en geld naar de banken.

Als je geld wilt pompen waarom dan niet een europese bank oprichten om geld uit te lenen aan ondernemers en partikulieren?

Geen enkele goede rede om de banken gratis geld te geven door het door hun te laten doen met een winstopslag.

Wel leuk voor mensen die bij bank werken op hoog niveau,bonus time.

Deze post delen

ruikt bijna naar een nigeriaans mailtje waar iemand in getrapt is

Waarom dan toch gaan de 'experts' er mee door?

Er zijn voldoende recente en weerleggende statistieken...

Deze post delen

tja er zijn niet veel alternatieven.

Structureel geld richting de man op de straat sturen heeft men nog steeds niet geprobeerd.

Niet in Europa. Niet echt in de USA.

Of vergis ik me?

Deze post delen

Structureel geld richting de man op de straat sturen heeft men nog steeds niet geprobeerd.

Of vergis ik me?

het komt van daar, waarom zouden ze het terug geven?

Deze post delen

het komt van daar, waarom zouden ze het terug geven?

Omdat het zou kunnen 'helpen' bij het aanjagen van inflatie, bij het brengen van wat economische voorspoed, etc.

Dat is toch wat men beweert te willen?

Deze post delen

Of vergis ik me?

Ben Bernanke kreeg de bijnaam helikopter Ben omdat hij eens gezegd zou hebben dat hij bereid was dollars uit een helikopter te gooien om zo de economie aan te jagen. @jobs, nee dat is nog niet gebeurd en dat is maar goed ook. en dat laatste spreekt wat mij betreft voor zich.

Deze post delen

@jobs, nee dat is nog niet gebeurd en dat is maar goed ook. en dat laatste spreekt wat mij betreft voor zich.

Waarom is het goed? Niet eerlijk genoeg?

Deze post delen

Het punt is dat de taart niet groter gemaakt kan worden dan dat die is. We kunnen slechts een groter deel van de taart ons toe eigenen. Dat gaat dan wel ten koste van anderen. Dus een QE of geld strooien vanuit een helikopter zal de economie als geheel niet laten groeien, slechts lokaal (bijv. in Europa) kan dit helpen, mits andere partijen niet hetzelfde doen. Jammer genoeg begrijpen ze in andere grote economieen ook wat QE betekent ;) En misschien is dat maar goed ook, in de wereld hebben we immers al genoeg ongelijkheid.

Deze post delen

Binnenkort een klap, financieel. Maatregelen van overheid en de centrale banken. Burgers draaien op voor de kosten. De maatregelen zijn natuurlijk niet afdoende. Dus over een paar jaar weer een financiële klap. Weer maatregelen enzovoort.

Pas als er structureel iets verandert of als de burgers niet meer mee willen werken zijn er mogelijkheden. Of als de burgers een revolutie op poten zetten.

Deze post delen

@Jacob dat is wel gebeurt, alleen is het "geld" min of meer aan banken gegeven in QE1 QE2 QE3

wat hij bedoelt is het geld ipv bij de banken te injecteren lager in de pyramide te injecteren, bij mensen. Nu is hier enkel meer schuld geinjecteerd tot aan de achterkleinkinderen.

Deze post delen

"Denn das väterliche Erbe, angelegt in festverzinslichen italienischen

Staatspapieren, wurde bis 1976 ein Opfer der Inflation. Draghi: "Auf diese

Weise war das ganze Geld verdampft."

Mario verloor ooit zelf een erfenis aan inflatie, hopelijk is hij die schok nog niet teboven

Deze post delen

het geld word uitgeleend, dit betekent dat de uitlener het risico loopt zijn geld niet terug te krijgen.

wat de ECB gaat doen is het risico verdelen over zichzelf en het land waar geleend word.

stel dat de lenende partij niet kan betalen, dan zou, als er geen `risk sharing` zou worden toegepast, de ECB het hele verlies dragen, nu is dat de ECB voor een X percentage en de centrale bank van het land een X percentage.

iets van 80% om 20% als ik goed opgelet heb :)

dit kan voordelig zijn, gedeelde smart is immers halve smart, maar het kan ook heel nadelig uitpakken, alle partijen failiet ipv slechts 1.

Deze post delen

Ik vraag me de volgende dingen af:

1. De ECB mag bij sommige landen de obligaties niet rechtstreeks opkopen, omdat dat verboden is bij wet. Dan kopen ze dus via een tussenpartij .... maar indirect overtreden ze dus de wet dat weet iedereen.:mad: Als wij dergelijke transacties zouden doen, dan werd je opgesloten.

2. De ECB gaat dus papier bijdrukken en risico lopen voor landen die straks bij de volgende klap in de problemen kunnen komen. De Euro zal dalen en grondstoffen (in dollars) zoals olie, goud, zilver, levensmiddelen worden voor de bedrijven en consument duurder. Wij bloeden er dus voor en niet de landen die het fout hebben gedaan.

3. De ECB heeft helemaal geen bezittingen tegenover hun geldcreatie staan. Ieder land heeft bezittingen, zoals staatsbedrijven, onroerende goederen en hun goudvoorraad. Zelfs banken moeten tegenwoordig beter gedekt zijn. Wat gaat er dus gebeuren als straks Griekenland, Italië en Frankrijk in de problemen komen?:confused: Juist, wij gaan ervoor bloeden.

4. Nederland staat voor miljarden garant voor andere landen die er een rommeltje van hebben gemaakt, terwijl wij een relatief klein land zijn met ook een hoge staatsschuld. Wij kunnen dat risico helemaal niet dragen als klein landje als het echt misgaat.

Per saldo als ons orakel gelijk krijgt, dan stort de hele EU in.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...