Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lijst van GMO voedsel


Range

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik kreeg net wat op mijn facebook bord dat ik toch even wilde delen. Een lijst met een flink aantal types voedsel en merknamen die GMO ingrediënten gebruiken.

 

http://covvha.net/list-of-gmo-foods/

 

De vraag is, is deze lijst betrouwbaar voor wat er nu op staat of niet? Zo nee, waarom niet?

 

Er bestaat ook een tegenlicht namelijk deze lijst:

 

http://covvha.net/gmo-free-verified-products-by-category/

 

Ook hier weer dezelfde vraag, is dit betrouwbaar en zo niet nee waarom niet?

 

Ik ben de afgelopen tijd heel erg geïnteresseerd in gewassen verbouwen en de non GMO's maar voordat ik dieper in ga op het onderzoek wil ik eerst weten of de bedrijven die ik beter ga verkennen ook daadwerkelijk non GMO zijn. Want alleen daar wil ik mijn tijd in investeren.

 

Alvast bedankt ^^!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben de afgelopen tijd heel erg geïnteresseerd in gewassen verbouwen en de non GMO's maar voordat ik dieper in ga op het onderzoek wil ik eerst weten of de bedrijven die ik beter ga verkennen ook daadwerkelijk non GMO zijn. Want alleen daar wil ik mijn tijd in investeren.

 

Ik raad aan om eerst nog even verder te studeren op je veronderstelling over GMO's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

 

Ik kreeg net wat op mijn facebook bord dat ik toch even wilde delen. Een lijst met een flink aantal types voedsel en merknamen die GMO ingrediënten gebruiken.

 

http://covvha.net/list-of-gmo-foods/

 

De vraag is, is deze lijst betrouwbaar voor wat er nu op staat of niet? Zo nee, waarom niet?

 

Er bestaat ook een tegenlicht namelijk deze lijst:

 

http://covvha.net/gmo-free-verified-products-by-category/

 

Ook hier weer dezelfde vraag, is dit betrouwbaar en zo niet nee waarom niet?

 

Ik ben de afgelopen tijd heel erg geïnteresseerd in gewassen verbouwen en de non GMO's maar voordat ik dieper in ga op het onderzoek wil ik eerst weten of de bedrijven die ik beter ga verkennen ook daadwerkelijk non GMO zijn. Want alleen daar wil ik mijn tijd in investeren.

 

Alvast bedankt ^^!

 

Ik raad je aan om @Greener een PM te sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 Ik ben geen voorstander van GMO voedsel omdat ik principieel er op tegen ben om synthetica en andere machinale processen in het groei proces van gewassen toe te passen. Moeder natuur is 'almighty' wat dat betreft.

 

Ik ben dan ook groot voorstander van het verkrijgen van gewassen die weliswaar met hulp uit natuurlijke bronnen kunnen groeien en bloeien.

 

En dat is mijn definitie van GMO's en non GMO's.

 

Dus kunnen we weer terug naar mijn vraag. Zijn die lijsten betrouwbaar met betrekking tot wat ze er nu hebben staan of niet?

 

@Keyser Suze, dankjewel!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel zelf ook aan hoe behulpzaam deze (engelse) lijsten zijn voor ons. Zo ver ik heb kunnen uit puzzelen (en dat is niet heel ver) is er nogal een verschil in het gebruik van basisingrediënten voor producten tussen landen. Dat in het ene land gmo soja gebruikt wordt voor een product wil niet zeggen dat het ergens anders ook zo is, zelfs al komt het van het zelfde bedrijf. Ligt aan de regels van de regio. Een lokale lijst zou heel fijn zijn, maar ik heb er helaas geen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een manier om te indentificeren wat wel GMO is en wat niet? Vanuit je zintuigen bijv.?

 

Al ons voedsel is genetisch gemodificeerd, waarvan een deel ook door mensen via selectie/broeden/kweken en een kleiner & recenter deel via aanpassingen van het dna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al ons voedsel is genetisch gemodificeerd, waarvan een deel ook door mensen via selectie/broeden/kweken en een kleiner & recenter deel via aanpassingen van het dna.

 

Om het niet extra te verwarren zou je a.u.b. in de context van dit topic het willen houden op de uitleg wat ik als GMO zie en wat niet. Dat jij dat anders ziet vind ik prima maar het helpt mij niet verder aan zo'n lijst dan of wel?

 

Ik ben gewoon benieuwd naar bedrijfsnamen die niks van GMO's willen afweten laat staan gebruiken. Het gebruiken van voedsel dat de tijd heeft om zelf tot een nieuw type te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het niet extra te verwarren zou je a.u.b. in de context van dit topic het willen houden op de uitleg wat ik als GMO zie en wat niet. Dat jij dat anders ziet vind ik prima maar het helpt mij niet verder aan zo'n lijst dan of wel?

 

Ik ben gewoon benieuwd naar bedrijfsnamen die niks van GMO's willen afweten laat staan gebruiken. Het gebruiken van voedsel dat de tijd heeft om zelf tot een nieuw type te komen.

 

In Duitsland je boodschappen doen. Ook is daar de keuze uit biologische producten vele malen groter en voor normale prijzen.

http://www.thc-nieuws.nl/2012/02/in-duitsland-verboden-maar-u-eet-dit-voedsel-waarschijnlijk-nog-steeds/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het niet extra te verwarren zou je a.u.b. in de context van dit topic het willen houden op de uitleg wat ik als GMO zie en wat niet. Dat jij dat anders ziet vind ik prima maar het helpt mij niet verder aan zo'n lijst dan of wel?

 

Ik ben gewoon benieuwd naar bedrijfsnamen die niks van GMO's willen afweten laat staan gebruiken. Het gebruiken van voedsel dat de tijd heeft om zelf tot een nieuw type te komen.

 

Ik probeer juist duidelijkheid te verschaffen over de verwarring die er is over GMO's. In europa is het overigens verplicht om het gebruik van GMO op de verpakking te zetten, maar *conspiracy-mode* "wie vertrouwt die fabrikanten of welke lijst dan ook" ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer juist duidelijkheid te verschaffen over de verwarring die er is over GMO's. In europa is het overigens verplicht om het gebruik van GMO op de verpakking te zetten, maar *conspiracy-mode* "wie vertrouwt die fabrikanten of welke lijst dan ook" ;)

 

@Raycoupe, dankjewel voor de tips!

 

@dR3 en hoe zou jij dan alle gewassen noemen zoals ik het had omschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe zou jij dan alle gewassen noemen zoals ik het had omschreven?

 

Geen idee, ik maak dat onderscheid niet. Ik denk dat je op zoek bent naar een combinatie van dingen waarover veelvuldig op dit forum gesproken is, bijvoorbeeld: kant-en-klare producten vermijden (cola, pizza, pastasaus, ijs, etc), E-nummers vermijden, ipv daarvan biologisch/onbespoten producten gebruiken (bijvoorkeur uit eigen moestuin of lokaal). Je staat wat langer in de keuken maar weet wel wat je eet, waar het vandaan komt en wat ermee is gebeurd.

 

Koken zoals grootmoeder heeft z'n charme, is lekker en ook zeer nuttig vanuit prepper-optiek maar de anti-GMO beweging lijkt vooral gestoeld te zijn op angst voor het onbekende. De "Bullshit" serie van Penn & Teller is een aanrader, in een aflevering in het eerste seizoen wordt die beweging onder de loep genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al ons voedsel is genetisch gemodificeerd, waarvan een deel ook door mensen via selectie/broeden/kweken en een kleiner & recenter deel via aanpassingen van het dna.

 

Sorry voor het offtopic zijn, vind het toch wel belangrijk om dit even aan te stippen:

Genetisch modificeren is iets anders dan aanpassen via selectie.

 

Een genetisch gemodificeerd organisme (ggo) is een organisme waarvan het genetisch materiaal is gewijzigd door gebruik te maken van genetische technologie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Genetisch_gemodificeerd_organisme

 

Genetische technologie of gentechnologie is een moderne vorm van biotechnologie waarbij het DNA van een organisme direct wordt aangepast. Dit in tegenstelling tot de klassieke biotechnologie waarbij DNA van een organisme indirect wordt aangepast, door bijvoorbeeld te kruisen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Genetische_technologie

 

(Ik weet dat wiki niet een 'zuivere' bron is, maar ik ben lui vandaag en dit is makkelijker dan het zelf proberen uit te leggen :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...