Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zwitserland laat koppeling met euro los

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Ondertussen in Zwitserland ....

WH9JUaV.png

Verder weet ik nog niet van de hoed en de rand, meer info op https://twitter.com/wmiddelkoop

edit: Meer info ook hier: http://www.iex.nl/Column/146619/SNB-laat-euro-los.aspx

Kijk de Zwitserse franc een gieren. De EUR/CHF valt als een baksteen naar beneden. Dat komt omdat de bekende 1,20 grens wordt losgelaten. Zo staat in het persbericht.
  • Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

http://www.cdfund.com/blog/is-het-zwitsers-goudreferendum-de-game-changer/

Om de eigen munt zwakker te maken en aan de euro gekoppeld te houden heeft de Zwitserse centrale bank veel geld gecreëerd waardoor haar balans sinds de crisis is vervijfvoudigd. De eeuwenoude en roemruchte onafhankelijkheid van de Zwitserse frank kwam na de koppeling met de Euro ten einde en de frank verloor haar aantrekkelijkheid als monetaire vluchthaven.

Dit zal er wel mee te maken hebben.

Link naar reactie

Het kwartje is gevallen in de alpen. Waarom zou je meewerken als land, door je munt te koppelen, aan je eigen ondergang doordat de centrale bank van de EU, zoals elke centrale bank, de ene stomme beslissing maakt na de andere?

P'sies!

"Most economists think a strong currency is bad. We’ll see about that. #CHF" - Koos Jansen (Bullionstar/In Gold We Trust)

Link naar reactie

Het kwartje is gevallen in de alpen. Waarom zou je meewerken als land, door je munt te koppelen, aan je eigen ondergang doordat de centrale bank van de EU, zoals elke centrale bank, de ene stomme beslissing maakt na de andere?

Inderdaad. Enne, het is niet de Euro die zakt, het is de CHF die terug op een normale waarde komt :D

Link naar reactie

“Words fail me,” Swatch Chief Executive Officer Nick Hayek said by e-mail. “Today’s SNB action is a tsunami; for the export industry and for tourism, and finally for the entire country.”

Aldus de Eindbaas van Swatch horloges. (die overigens allang op deze "tsunami" geanticipeerd had) ;)

Maareh ... als dit soort figuren nu zwarte vlekken voor de ogen krijgen, dan is het des te meer bevestiging dat deze stap van de Zwitserse nationale bank een eerste stap in een goeie richting is. #changethesystem

Link naar reactie

Gisteren heb ik ruim anderhalf uur persoonlijk gesprek gehad met een ex-CEO van Deutsche Bank, momenteel directielid bij een van de andere banken. Ik denk niet dat hij op de hoogte was van het SNB besluit vandaag, maar gebruikte soortgelijke bewoordingen voor de volatiliteit van de euro, financiële markten en de daaraan verbonden maatschappelijke (on)rust. De markten zijn niet meer te voorspellen, en alles zit dermate complex aan elkaar verbonden dat de uitkomst van een collapse niet te overzien is.

Het valt me keer op keer op dat bankiers op dat niveau zelden blind zijn voor de catastrofale gevolgen maar liever niet openlijk/publiek praten over de gevolgen uit angst dat het vertrouwen in het monetaire stelsel te snel afbrokkelt, en we het straks weer met een tientje van Lieftinck boodschappen moeten doen. Het zet verhoudingen tussen landen op scherp, zorgt voor een enorme verstoring van de wereldhandel en kan uitmonden in een recessie van ongekende omvang.

• Leuk 1
Link naar reactie

Gisteren heb ik ruim anderhalf uur persoonlijk gesprek gehad met een ex-CEO van Deutsche Bank, momenteel directielid bij een van de andere banken. Ik denk niet dat hij op de hoogte was van het SNB besluit vandaag, maar gebruikte soortgelijke bewoordingen voor de volatiliteit van de euro, financiële markten en de daaraan verbonden maatschappelijke (on)rust. De markten zijn niet meer te voorspellen, en alles zit dermate complex aan elkaar verbonden dat de uitkomst van een collapse niet te overzien is.

Het valt me keer op keer op dat bankiers op dat niveau zelden blind zijn voor de catastrofale gevolgen maar liever niet openlijk/publiek praten over de gevolgen uit angst dat het vertrouwen in het monetaire stelsel te snel afbrokkelt, en we het straks weer met een tientje van Lieftinck boodschappen moeten doen. Het zet verhoudingen tussen landen op scherp, zorgt voor een enorme verstoring van de wereldhandel en kan uitmonden in een recessie van ongekende omvang.

Dank voor de info en dat je dat met ons wilt delen, hier hebben we wat aan. Ik heb zelf het vermoeden dat zo'n keldering in de valutamarkt en het loskoppelen van de frank, ergens anders ook weer iets moet verstoren. Ook denk ik niet dat dit zomaar gebeurt, iemand heeft dit bewust veroorzaakt/gemanipuleerd (deze manipulatie zie je ook in de goudmarkt en die is inmiddels overduidelijk). Ik geloof dat weinig mensen inzicht hebben in de gevolgen van deze volatiliteit en ook niet weten of dit de eerste dominosteen is uit een hele reeks, maar het zou zo maar kunnen dat de markten dol gaan draaien. Ook de olieprijs is gewoon te laag, wel leuk voor ons. Maar dit veroozaakt aan de andere kant in ieder geval een zwakke roebel en een knik in de inkomsten van de opec landen. Kortom het is een instabiele zooi aan het worden. Fasten your seatbells! :cool:

• Leuk 1
Link naar reactie

Volgens mij wordt er werk gemaakt van de handelsovereenkomst tussen de Vs en de Unie. Zou het een toeval zijn dat de CHF op 1 € wordt gezet ? De volgende stap is een pariteit van 1 usd voor 1€ en dan 1 nieuwe munt. Waarmee de schuld van de VS naar Europa kan geëxporteerd worden.

Als je je assets spreidt, dan heb je eens een meevaller en eens een tegenvaller. De CHF was vandaag een meevaller voor mij. De goudprijs ook. Globaal gezien over een langere periode ben ik noch vooruit noch op achteruit gegaan. Best wel een prestatie in deze tijden. Met de huidige ontwikkelingen in België investeer ik volgend weekend weer in koper. En lood.

• Leuk 2
Link naar reactie

Aandelenposities heb ik in de laatste maanden afgebouwd tot nog hooguit 1/3 van het vorige niveau. De volgende aankoop die ik ga doen is olieaandelen. Shell, Chevron, Total. De big boys. Nog even wachten tot het of verder daalt, of stabiliseert.Binnen een paar weken stap ik in als dat nog verantwoord is.

Link naar reactie

Peter Schiff heeft het ook al over eventuele ontkoppeling van de Hong Kong Dollar, de Yuan versus de US Dollar.

Dichter bij huis inderdaad de Denen en wie nog meer?

Helaas kunnen wij alleen ontkoppelen als we uit de euro stappen maar dat is geen rekensom meer maar vooral politiek... :-(

Link naar reactie

Peter Schiff heeft het ook al over eventuele ontkoppeling van de Hong Kong Dollar, de Yuan versus de US Dollar.

Dichter bij huis inderdaad de Denen en wie nog meer?

Helaas kunnen wij alleen ontkoppelen als we uit de euro stappen maar dat is geen rekensom meer maar vooral politiek... :-(

Een goede vriend van mij heeft een aardige hoeveelheid hongkong-dollars liggen. Even goed de markt in de gaten houden en dan kan hij ze mooi omwisselen. Vond 9 cent per dollar wel erg weinig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...