Ga naar inhoud
GENEGEERD

Metaal verwijderen uit slijpsteentje


Jorisb

Aanbevolen berichten

Ik heb een tijd geleden een slijpsteentje van een vriend gekregen. Geen grote, professionele slijpsteen maar een kleintje met een redelijk fijne korrel die je makkelijk op zak hebt. Probleem is nu dat deze eigenlijk geen mes meer kan slijpen omdat hij zo vaak gebruikt is dat de korreltjes afgevlakt zijn, en de ruimte ertussen volgelopen is met metaal van eerdere slijpbeurten. (Foto volgt)

 

Weet iemand hoe ik dit metaal uit het slijpsteentje kan krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Jorisb met welk metaal is het steentje volgelopen? Met staal loopt een wetsteen niet zo snel vol, vandaar..

Een volgelopen slijpsteentje is wel te ruwen, maar hangt af van het steentje zelf (grootte en vorm) ..

 

Machineslijpstenen worden ook wel vlakgemaakt en geruwd met een handdresser... Er zijn er ook voor statische steentjes..

 

$T2eC16dHJI!FHSp+F!BKBSBwsoZgvw~~60_35.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorisb met welk metaal is het steentje volgelopen? Met staal loopt een wetsteen niet zo snel vol, vandaar..

Een volgelopen slijpsteentje is wel te ruwen, maar hangt af van het steentje zelf (grootte en vorm) ..

 

Machineslijpstenen worden ook wel vlakgemaakt en geruwd met een handdresser... Er zijn er ook voor statische steentjes..

 

$T2eC16dHJI!FHSp+F!BKBSBwsoZgvw~~60_35.JPG

 

Interresant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat je een steentje (iig keramisch) gewoon kunt wassen met wat water en zeep, dat is wat ik doe met de Fallkniven DC3 en DC4. Anders zou ik het proberen met een nagelborstel en wat water.

Ben wel benieuwd wat anderen nog als tip hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt je steen over ik geloof ijzer "kruimels" wrijven gemixed met water zodat je als het ware je slijpsteen slijpt, wranglerstar behandeld het in een filmpje kan het alleen nu even niet vinden.

 

Geloof dat het alumiumoxide is , een soort straalgrit.

Je slaat het wat fijner en mengt het met water, dat gooi je op een glasplaat en daar slijp je je slijpsteen op......word hij ook weer mooi vlak van.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een goede, goedkope oplossing is een 2de slijpsteen (indien je budget hebt, een diamant steentje van DMT) en die onder lopend water in een 8 figuur samen wrijven...

deze procedure gebruik ik eerder voor het vlakken van mijn stenen nadat ik een aantal open scheermessen geslepen heb.

 

indien je geen DMT kan betalen is een stuk schuurpapier op tafel prima.

 

die "kruimels" heb ik ook, maar is vrij duur en maakt de glasplaat snel stuk (ook gehard glas blijft niet lang 100% vlak).

er is ook een grote kans dat die kruimels zich vastzetten in je steen, en dat wil je ook weer niet.

(en 1 potje kost al meer dan je steentje)

 

nadien gebruik je best steeds water tijdens het slijpen om te voorkomen dat die gaat verstoppen. zeep is niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er eens met wat zeep, en mocht dat niet lukken een nagelborsteltje overheen gaan. Mocht dat niet baten dan gaan we over op schuurpapier. Waar ik met schuurpapier bang voor ben is dat ik niet alleen het metaal tussen de korreltjes uit haal, maar ook scherpe punten aan de korrels maak waardoor deze krasjes in het mes trekken bij het slijpen. @fragalot hier ervaring mee?

 

Ik probeerde net de foto's te uploaden, maar op een mobiel apparaat (tablet) lukt dat niet. Ik probeer het morgen via de pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een gewoon steentje is kan je het best schoonmaken met een blok hard metaal waar je mooi in dezelde richting over gaat schuren.

Daardoor zal het steentje een deel gaan ''slijten '' en de ongewenste stoffen verwijderen uit de steen.

 

Zo zet je het slijpsteentje ook terug 100% vlak.

 

Meet een schuurpapier kan het ook maar dan neemt de steen de vorm aan van je hand of vinger waarmee je het schuurt dus zodoende als je later een mes gaat zetten dit niet 100% een vlakke snede zal hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
scherpe punten aan de korrels maak.

 

De korrels van je slijpsteen zitten scherpe punten aan anders slijpen ze niet ;)

 

Ik zou met een messing/koper borsteltje 8 jes poetsen met water of aan een andere slijpsteen gaan denken.

Schuurpapier zou ook wel een oplossing zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

met borstels en dergelijke maak je je steen meestal kapot.

je haalt veel te veel materiaal weg, en creert enorme (vanuit het standpunt van het slijpen) heuvels en dalen op je steen.

als die verstopt zit gaat hem gebruiken op een "hard oppervlak" niets tot weinig doen als dat oppervlak volledig glad is.

 

alox slijpen gaat inderdaad ook prima, ik gebruik CrOx op mijn lederen strop om mijn scheermessen af te werken.

 

slijpen van messen doe ik vaak op een lederen paddle strop met polijstpasta.. beginnen met zwart, afwerken met wit (je kan verder gaan, maar dat is nergens voor nodig).

gaat super snel en je snijrand blinkt als een spiegeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

de scherpe punten ; moet je je geen zorgen over maken, de scherpe punten zorgen ervoor dat hij eerst even sneller slijpt, en na een keer of 3 je mes er over te halen zijn die toch meteen weg.

 

met borstels en dergelijke maak je je steen meestal kapot.

je haalt veel te veel materiaal weg, en creert enorme (vanuit het standpunt van het slijpen) heuvels en dalen op je steen.

als die verstopt zit gaat hem gebruiken op een "hard oppervlak" niets tot weinig doen als dat oppervlak volledig glad is.

 

alox slijpen gaat inderdaad ook prima, ik gebruik CrOx op mijn lederen strop om mijn scheermessen af te werken.

 

slijpen van messen doe ik vaak op een lederen paddle strop met polijstpasta.. beginnen met zwart, afwerken met wit (je kan verder gaan, maar dat is nergens voor nodig).

gaat super snel en je snijrand blinkt als een spiegeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het metaal uit een vijl halen doe ik met een vel bakpapier op een magneet en zachtjes de vijl hierop tikken.

 

Misschien is het haalbaar om iets gelijkaardig te doen met een slijpsteen?

Werkt enkel bij gewoon ijzer en staal niet bij niet magnetisch metaal zoals veel roestvrije soorten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt enkel bij gewoon ijzer en staal niet bij niet magnetisch metaal zoals veel roestvrije soorten.

 

De 18/10 inox waar ik zelf enkele tools van gemaakt heb zijn idd niet magnetisch maar alle zogenaamde stainless messen die ik gekocht heb, kan ik toch aan de magnetische messenblok hangen in de keuken :-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragalot dan zal ik een borsteltje achterwege laten.

@carismo inderdaad, mijn mes van stainless steel blijft makkelijk aan een magneet hangen. Ik vraag me alleen af of een magneet gaat werken. Als een magneet het metaal uit een steen kan halen dan zal het metaal niet heel vast zitten.

 

Ik hoop morgen jullie tips te kunnen proberen dus dan gaan we het zien:D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een magneet zal helemaal niets doen..

gewoon de steen vlakken met schuurpapier en spoelen met water terwijl je dit doet..

het schuurpapier kan je op een snijplankje of een ander waterbestendig PLAT oppervlak leggen terwijl je dit doet.

zelf gebruik ik een glasplaat, ofwel een geharde "lapping plate", maar iets anders werkt ook prima.

 

en qua magnetische stainless steels; ja, er zijn magnetische, en niet-magnetische.. beide kunnen geschikt zijn voor messen.

maar nog steeds gaat een magneet geen metaaldeeltjes uit je steen los krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een magneet zal helemaal niets doen..

gewoon de steen vlakken met schuurpapier en spoelen met water terwijl je dit doet..

het schuurpapier kan je op een snijplankje of een ander waterbestendig PLAT oppervlak leggen terwijl je dit doet.

zelf gebruik ik een glasplaat, ofwel een geharde "lapping plate", maar iets anders werkt ook prima.

 

en qua magnetische stainless steels; ja, er zijn magnetische, en niet-magnetische.. beide kunnen geschikt zijn voor messen.

maar nog steeds gaat een magneet geen metaaldeeltjes uit je steen los krijgen.

 

Zo'n Lidl diamant slijpsteen vind ik een ramp om mee te slijpen (meningen verschillen hierover), maar perfect om slijpstenen af te vlakken en op te kalefateren en dat voor 7 euro.

Voor een plaatje zie: http://preppers.nl/forum/attachment.php?attachmentid=5008

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geprobeerd foto's te uploaden, maar de computer had weer kuren dus helaas nog steeds niet gelukt.

 

Ik heb deze middag geprobeerd om het metaal met water en zeep los te krijgen, maar dit is niet gelukt. Na een half uur nog even een sterke magneet erbij gepakt maar dit deed zoals verwacht niks. Morgen met schuurpapier aan de gang!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geprobeerd foto's te uploaden, maar de computer had weer kuren dus helaas nog steeds niet gelukt.

 

Ik heb deze middag geprobeerd om het metaal met water en zeep los te krijgen, maar dit is niet gelukt. Na een half uur nog even een sterke magneet erbij gepakt maar dit deed zoals verwacht niks. Morgen met schuurpapier aan de gang!

 

Ik weet niet wat voor problemen je hebt met je computer, maar soms helpt het om een andere browser erbij te installeren. Ik kan bv. met IE 11 geen foto's uploaden, maar wel met SR Ware Iron (soort google chrome).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe onze computer is oud, er staat illegale windows 7 op en er staan twee anti virussen op die alle capaciteit in beslag nemen. Gister heeft iemand de pc niet goed uit gezet en nu gaat ie niet meer aan. Dit hebben we eerder gehad maar ik weet niet meer hoe we dit opgelost hebben.

 

Het komt er op neer dat het echt een hopeloos apparaat is :p.

 

On topic: Ik heb wat schuurpapier in de schuur gevonden dus dat staat voor morgen op het programma.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...