Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verpakkingsloze winkel opent in Utrecht


Dreutel

Aanbevolen berichten

Zojuist gezien op 1vandaag:

 

Het is al een succes in Amerika, Duitsland, België en Engeland en het komt ook naar Nederland: een verpakkingsvrije supermarkt. Wim van Dijk heeft met crowdfunding genoeg geld verzameld om zijn eigen winkel te beginnen. Verpakkingsvrije supermarkten moeten het afval verminderen. Is dat wel te doen, even zonder afval te produceren?

 

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/56721/vooruit_met_de_geit_verpakkingsvrije_supermarkt

 

Binnenkort vast te zien via uitzendinggemist.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben er direct voor. Er wordt zo veel onnodig afval gemaakt.

Vroeger was het niet meer dan normaal, dan nam je zelf een kan mee naar de kruidenier vokr melk. Of de melkboer kwam het zelf brengen natuurlijk. Toen nam je nog je eigen tas mee.

 

Lijkt me een heel goed initiatief. Al denk ik niet dat we binnenkort de suikerpot kunnen vullen bij de Albert Heijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, is de kruidenier terug?

erg leuk, ben benieuwd hoe het zal lopen... Ik ben voor!

Ik vind dat een stuk fijner dan de soms meer dan driedubbel in plastic verpakte producten uit de Smarkt. Als ik zie wat er bij ons wekelijks in de plasticverzamelzak terechtkomt word ik niet heel blij. Ook al doen we ons best om zo min mogelijk plastic te kopen, het valt eenvoudig niet mee om producten zonder plastic te kopen.

Vooral omdat de tendens in de voedingsindustrie nog steeds is gericht op het gebruiken van steeds meer plastic.. probeer maar eens een glazen fles mineraalwater te kopen.. Zelfs SA Pellegrini is nu over op plastic... pfft

Daarnaast had ik een glazen babydrinkfles nodig; even kijken bij de babywinkel... nou, alle flessen waren van plastic. Nu geef ik het je te doen..zelfs onze meest kwetsbare groep stellen we bloot aan plastic, dat we ook nog eens warm maken waardoor de weekmakers uit het plastic vrijkomen in de vloeistof. Ja, het is speciaal plastic wordt er dan getoeterd, maar plastic is plastic.. waar zijn de glazen flessen gebleven?

 

Okee, dit gaat te ver offtopic, terug nu, ik ben blij met dit initiatief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook wel wat praktische problemen. Maar het is een idee om het beter te gaan doen dan wat we nu doen.

 

Groenten en fruit zit in papieren zakken, dat vind ik nog aanvaardbaar.

Brood bakken we zelf, diepvriesbroodproducten zitten in een een plastic zak.

Meel kopen we in een papieren zak.

Bier en drank komt in glazen flessen.

Water komt uit de kraan.

Melk zit in brikverpakkingen, hier krijg je het probleem van bewaartijd.

Oude kledij gaat in de kledijcontainer.

Oude schoenen gaan terug naar de winkel en daar krijg je dan korting voor.

 

 

Veel verpakkingen worden gerecupereerd voor de vriezer of voor confituur. Onze afvalberg is al relatief beperkt, al kan het nog altijd beter natuurlijk. We hebben 1 vuilniszak per 2 à 3 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er direct voor. Er wordt zo veel onnodig afval gemaakt.

Vroeger was het niet meer dan normaal, dan nam je zelf een kan mee naar de kruidenier vokr melk. Of de melkboer kwam het zelf brengen natuurlijk. Toen nam je nog je eigen tas mee.

 

Lijkt me een heel goed initiatief. Al denk ik niet dat we binnenkort de suikerpot kunnen vullen bij de Albert Heijn.

 

lijkt mij ook geweldig, maar een probleem is wel, iedereen kent het wel, als alles overstapt naar 'verpakkingsvrij' dan is er ook over een poosje nergens meer een verpakking te krijgen zegmaar, dus helemaal terugdringen kunnen we het niet, er zullen immers ook altijd wel dingen blijven die verpakking nodig hebben, al is het maar om het te beschermen onderweg. maar voor de rest een geweldig initiatief, vind het enorm jammer dat het in Utrecht is, niet dat ik wat tegen Utrecht heb maar als het in Zuid-Holland was, zo ergens in de omgeving van Rotterdam zou ik er ook gebruik van kunnen maken namelijk :o.

 

wat ook een voordeel is is dat het weinige afval dat we dan nog hebben er ook voor zorgt dat er een stuk minder vaak vrachtwagens hoeven te rijden, en het heeft bovendien als bijkoment voordeel dat we niet bang hoeven te zijn dat bij een SHTF het afval op de straten zal blijven liggen rotten en stinken enzo. absoluut een TOPIDEE ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik vind het een goed initiatief ik heb alleen een grote maar.

met oa de ebola situatie etc heb ik liever hygiënisch verpakt voedsel dan voedsel wat potentieel een besmettingsbron kan worden

het is misschien ver gezocht maar toch het risico bestaat.

Vraag me ook af of het aan de haccp voldoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, is de kruidenier terug?

erg leuk, ben benieuwd hoe het zal lopen... Ik ben voor!

Ik vind dat een stuk fijner dan de soms meer dan driedubbel in plastic verpakte producten uit de Smarkt. Als ik zie wat er bij ons wekelijks in de plasticverzamelzak terechtkomt word ik niet heel blij.

tuurlijk word ik van de hoeveelheid plastic ook niet blij, maar ik vind het wel een heerlijk gevoel om plastic ( en ander- ) afval te scheiden, al sla ik daar soms een beetje in door wellicht. toen ik is een keer een oude kapotte ringbandmap weggooide ( ik had er echt niks aan, zelfs niet aan de losse ringen ) had ik de ringen losgetrokken en die bij het restafval gedaan en de papieren 'kaft' bij het oud papier.

 

als we thee hebben gedronken scheur ik ook de papiertjes van de touwtjes af en doe die dan bij het papier, graag zou ik het theezakje ( volgens mij kan dat namelijk ) bij het groene afval doen maar ik heb mijn moeder ( nog ) niet kunnen overhalen om ook GFT afval te scheiden.

 

als ik oude enveloppen zie scheur ik het cellofaantje er uit ( als dat lukt want die zijn heel erg teer ) en doe die dan bij het plastic enzo, en doppen van pakken drinken doe ik ook bij het plastic . . .

 

ondanks dat ons gezin gewoon net als 'normale' gezinnen leeft probeer ik zo zuinig en bewust mogelijk te leven, ik geniet er ook telkens weer van om langzaam de thermostaatkraan van de douche steeds kouder te zetten enzo. ik vind dat altijd zó prettig voelen, geweldig, om er toch voor een deel aan bij te kunnen dragen dat de initiatieven voor een bewustere wereld succesvol zijn :o

 

al erger ik me wel aan die verpakkingen die je niet goed kunt scheiden, zoals met alu folie aan de binnenkant, of een kartonnen melkpak met plastic aan de binnenkant, daarom zie ik het liefst dat mijn moeder die flessen in huis haalt die helemaal van plastic zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed initiatief ik heb alleen een grote maar.

met oa de ebola situatie etc heb ik liever hygiënisch verpakt voedsel dan voedsel wat potentieel een besmettingsbron kan worden

het is misschien ver gezocht maar toch het risico bestaat.

Vraag me ook af of het aan de haccp voldoet.

 

En hoe pak je verpakt voedsel dan aan. Met handschoenen, of eerst de buitenkant ontsmetten? Dat doet toch geen mens. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed initiatief ik heb alleen een grote maar.

met oa de ebola situatie etc heb ik liever hygiënisch verpakt voedsel dan voedsel wat potentieel een besmettingsbron kan worden

het is misschien ver gezocht maar toch het risico bestaat.

Vraag me ook af of het aan de haccp voldoet.

 

de potjes houd je los onder de 'dispenser' vast, en die hendels vormt net zo'n groot besmettingsgevaar als het handvat van een winkelkarretje of de deurklink van een openbaar gebouw, of ( nog erger ) het toilet in een ziekenhuis ( :rolleyes: )

 

tenminste dat denk ik . . . ;)

 

kijk als ze die handvatten zegmaar 'massief' maken zodat er geen kieren, randjes en gaatjes ed. in zitten zodat het makkelijk schoongemaakt kan worden hoeft er niks te gebeuren, maar voorderest denk ik dat er door zo'n winkel niet bijzonder veel meer besmettingsgevaar komt dan waar we nu al lang aan blootgesteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Moet jij eens opletten @Raycoupe.

Ik doe vanwege die artsen hier in de buurt niet eens lokaal mn boodschappen meer.

 

@konijn de wc in het lokale ziekenhuis durf ik van de vloer te eten.

Ieder half uur word die ontsmet.

 

Heb laatst met mn moeder in quarantaine gezeten omdat mn moeder afgelopen jaar de mrsa bacterie gehad heeft en een spuit moest hebben in dr rug.

Maar ze is al wel vrij van mrsa

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar toch, er word wel echt goed schoongemaakt in ziekenhuizen, en ik zal zelf niet iets expres gaan ophouden tot thuis als ik in het ziekenhuis ben want wat dat betreft, sinds die betreffende test ( waar ik het over had met dat ziekenhuistoiletten de gevaarlijkste waren van allemaal van een paar jaar geleden ) zijn ze er volgens mij ook wel beter op gaan letten. maar het punt met ziekenhuizen is: mrsa bijvoorbeeld is een vleesetende ziekenhuisbacterie . . .

 

en ook nog: fijn dat uw moeder mrsa vrij is, gelukkig maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt mij ook geweldig, maar een probleem is wel, iedereen kent het wel, als alles overstapt naar 'verpakkingsvrij' dan is er ook over een poosje nergens meer een verpakking te krijgen zegmaar, dus helemaal terugdringen kunnen we het niet, er zullen immers ook altijd wel dingen blijven die verpakking nodig hebben, al is het maar om het te beschermen onderweg. ...

 

Maar dat is ook helemaal niet zo erg natuurlijk. Een verpakking kan zeer nuttig zijn. Hygiënische producten bijvoorbeeld, of gevaarlijke stoffen mketen goed verpakt worden.

 

Waar ik mij echter kapot aan kan ergeren (ik wordt oud denk ik) zijn die 'gemaks verpakkingen'. Voor elk onbenul een tasje vragen. Zoals sommigen misschien weten kom ik uit de optiek. Mensen presteren het om bij aankoop van een bril koordje een tasje te vragen. Als je in je onderbroek komt dan is dat prima, anders kun je het makkelijk in je zak steken. Dergelijke klanten kregen dan ook de allergrootste tas die ik in huis had. Om een punt te maken. Meestal verdween het koordje dan toch maar in de zak...

 

Voor dagelijkse boodschappen kan men ook prima zelf een herbruikbare tas meenemen. Een tas van de winkel wordt misschien 15 minuten gebruikt, daarna ligt het in de prullenbak.

Groente en fruit hoeft ook helemaal niet in een apart zakje, zelf een (netje of) tasje meenemen kan net zo goed. Scheelt zo'n 52 tasjes per jaar per persoon die boodschappen doet.

 

Eigenlijk is niet goed te praten dat we met zijn allen zo veel tasjes verbruiken. Al die troep blijft nog zo lang in het systeem. Komt ergens op een bult te liggen totdat een of andere guru in India er slippers van gaat vlechten. Of het komt in zee terecht. Het is zo'n ver van mijn bed show dat het eigenlijk ook niet duidelijk te maken is. Schade is nu al waarneembaar in het ecosysteem, maar we hebben er nog niet genoeg last van. En zodra we er last van krijgen, dan is het veeeel te laat. Eer die troep opgeruimd is en weer uit het eco systeem verdwenen is rijden we in vliegende auto's. Bij wijze van dan.

 

Het viel misschien niet op, maar hier kan ik mij echt druk/boos om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

als we thee hebben gedronken scheur ik ook de papiertjes van de touwtjes af en doe die dan bij het papier, graag zou ik het theezakje ( volgens mij kan dat namelijk ) bij het groene afval doen maar ik heb mijn moeder ( nog ) niet kunnen overhalen om ook GFT afval te scheiden.

 

Theezakjes EN koffiepads trouwens ook, mogen inderdaad bij eht GFT :)

 

 

 

 

Ik heb sinds dat ik aan afvalscheiden doe. Niet vanuit milieu oogpunt, maar puur vanuit financieel oogpunt. In Rotterdam had je maar 1 bak en daar woonde ik in een portiek dus kreeg ik te maken met zo'n grote container om je afvalzakken in te doen. Bovendien betaal je daar flink voor je afvalstoffenheffing en was mijn mentaliteit, de mensen die dat afval scheiden, willen ook graag hun gezin eten geven.

 

Dus alles ging daar gewoon in 1 zak, niet te moeilijk doen.

 

Toen kwam ik hier in de achterhoek te wonen. afvalstoffenheffing flink lager. Eengezinswoning, dus eigen vuilcontainers, 1 voor papier en 1 duobak. Nu vind het wel heel jammer dat er 1 duobak is, want hoe ik het ook probeer, mijn restafvalvak gaat toch echt 4 x sneller vol dan mijn bio vak. Het volume is gewoon groter en de ledigingen van die container die moet je per lediging betalen. Kortom extra motivatie om afval te scheiden en dan wel zoveel mogelijk.

 

Sindsdien gaat het glas apart (alleen een heel gedoe om dat een keer naar die glasbak te krijgen.

Papier gaat apart, aparte bak en kost geen geld voor de ledigingen dus alles wat ik papier vind aan iets gaat ook die bak in. (en ja ook de papiertjes van de theezakjes)

Klein chemisch afval gaat apart. Ik heb hier voor het eerst een batterijen doosje gemaakt.

Ook een tijd ijzer verzamelt, nu even gestaakt, maar als we straks mooie bakken hiervoor hebben dan gaan we dat vast wel weer apart inzamelen, want alluminiumblikjes zijn toch wel wat waard als je die opspaart. En ik heb zo'n mooie blikjescrusher waarmee ik deze mooi heel plat krijg en dus sowieso apart of niet, minder ruimte in neemt in mijn toch al kleine restafvalvak van mijn duobak.

Luiers gaan apart, daar zijn weer aparte zakjes voor en kan je gratis inleveren bij het afvalinzamelingspunt.

 

En dan last but not least de plasticbak. Hier ben ik er achter gekomen hoeveel plastic afval een mens eigenlijk produceert. Deze bak is inmiddels de grootste bak in mijn keuken en ook als eerste vol. Oke in verband met het gratis ophalen en de slechte kwaliteit zak die we hiervoor moeten gebruiken ook niet echt compact wat proppen ofzo, dus dat maakt ook wel uit. Maar toch. Ik was er werkelijk verbaasd over. En tja dat plastic laten ophalen kost ook weer geen extra geld.

 

Kortom alles wat NIET de duobak in gaat is mooi meegenomen en elke keer als de restafvalbak vol is, kijken we of we nog wat afval uit de tuin hebben die we gelijk mee kunnen doen in de duobak.

 

Onze container gaat meestal 1 x in de 3 weken aan de kant. En dat is dus een halve 240L container.

 

Toen ik hier net kwam te wonen, zak ik een krantenbericht dat omdat de inwoners van de gemeente zo goed hun afval scheiden, dat de prijs per lediging van de container naar beneden ging. Met 20 cent! Dat is toch leuk!

 

En tja moet zeggen, ik heb zelf bij Van Gansewinkel gewerkt en het is dan wel waar dat ze verruit het meeste afval zoveel mogelijk herbruiken. Dat vind ik absoluut een positief iets.

 

Maar ja dus wel geschrokken van die hoeveelheid plastic, verpakking op zich vind ik niet zo erg, het moet ergens inzitten en tja die vleeswaren zijn nu eenmaal niet zo lang houdbaar als ze niet zo zijn verpakt, dus prima, maar waarom ik een verpakking heb waar minstens 2 x zoveel vlees in kan....!!??? Dat snap ik nooit, dan denk ik.. kan het niet wat compacter?

 

Of we moeten zoveel zuiniger zijn met het milieu en men wil dat we afval scheiden. Mogen de mensen die verpakkingsmaterialen maken daar dan ook niet even mee geconfronteerd worden? Ik bedoel een pakje sigaretten = karton, plastic en met een beetje pech ook alufolie. Dat zijn 3 materialen in 1 pakje. Daar waar het best allemaal papier/karton zou kunnen zijn.

 

Of inderdaad die theezakjes, als ze bioafvalzakjes kunnen maken, kunnen er vast ook wel bioafvallabeltjes aan de theezakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Theezakjes en koffie filters zijn prima te gebruiken voor compost.

Sneller meer wormen tussen het blad etc en vanwege hehet vocht composteert het sneller.

Ook gewoon in de tuin helpt het tegen slakken en katten.

 

Van de gewone supermarkt vind ik het belachelijk dat bijna alle doosjes platgedrukt worden en de container in gaan.

Een doos verkies ik boven een herbruikbare zak want daar kan gelijk het oud papier in om naar het inzamelpunt te brengen.

We gooien na het uitladen van de doos de doos weer terug in de auto tot die slechter word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...En dan last but not least de plasticbak. ... Oke in verband met het gratis ophalen en de slechte kwaliteit zak die we hiervoor moeten gebruiken ook niet echt compact wat proppen ofzo...

 

Er is plasticafval wat krimpt als het heet wordt. Bepaalde PET flesjes krimpen als je ze vult met heet water. Dus als het volume plastic een probleem is kan het lonen om het eens in heet water te gooien.

 

Persoonlijk 'draai' ik kleine PET flesjes in elkaar. Dop er af, boven en onder beet pakken, in elkaar draaien tot een kleine worst en dop er weer op.

De rest van het plastc afval maak ik zo klein mogelijk. Blister verpakkingen zijn een hoop lucht, dus die knip ik in reepjes van zo'n 5cm. Is niet heel veel werk en je krijgt veel meer in een zak.

 

Die gratis afvalzakken zijn inderdaad erg dun. Het mooie bij ons is dat we ze in een speciale co tainer moeten gooien. Doen we de oranje zak vol (zoals je met een normale afvalzak zou doen) dan pas de zak niet door de opening... Die past alleen als hij slechts half vol is. Dat betekend dat we telkens een halve afvalzak aan plastic weggooien. Oftewel, we zouden 1op de 2 rollen kunnen besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is ook helemaal niet zo erg natuurlijk. Een verpakking kan zeer nuttig zijn. Hygiënische producten bijvoorbeeld, of gevaarlijke stoffen mketen goed verpakt worden.

 

Waar ik mij echter kapot aan kan ergeren (ik wordt oud denk ik) zijn die 'gemaks verpakkingen'. Voor elk onbenul een tasje vragen. Zoals sommigen misschien weten kom ik uit de optiek. Mensen presteren het om bij aankoop van een bril koordje een tasje te vragen. Als je in je onderbroek komt dan is dat prima, anders kun je het makkelijk in je zak steken. Dergelijke klanten kregen dan ook de allergrootste tas die ik in huis had. Om een punt te maken. Meestal verdween het koordje dan toch maar in de zak...

 

Voor dagelijkse boodschappen kan men ook prima zelf een herbruikbare tas meenemen. Een tas van de winkel wordt misschien 15 minuten gebruikt, daarna ligt het in de prullenbak.

Groente en fruit hoeft ook helemaal niet in een apart zakje, zelf een (netje of) tasje meenemen kan net zo goed. Scheelt zo'n 52 tasjes per jaar per persoon die boodschappen doet.

 

Eigenlijk is niet goed te praten dat we met zijn allen zo veel tasjes verbruiken. Al die troep blijft nog zo lang in het systeem. Komt ergens op een bult te liggen totdat een of andere guru in India er slippers van gaat vlechten. Of het komt in zee terecht. Het is zo'n ver van mijn bed show dat het eigenlijk ook niet duidelijk te maken is. Schade is nu al waarneembaar in het ecosysteem, maar we hebben er nog niet genoeg last van. En zodra we er last van krijgen, dan is het veeeel te laat. Eer die troep opgeruimd is en weer uit het eco systeem verdwenen is rijden we in vliegende auto's. Bij wijze van dan.

 

Het viel misschien niet op, maar hier kan ik mij echt druk/boos om maken.

 

wij bewaren onze tasjes altijd, je geeft voor de ( goede ) plastic tasjes toch al gauw zo'n 10 tot 50 cent uit. en als je die net hebt gekocht is het onzin om hem weg te gooien toch? en dan nemen we de volgende keer die tasjes weer mee, en soms als er geen kleineprullenbakzakjes zijn ( ja het is volgens mij echt één woord, want het zijn geen kleine zakjes voor de prullenbak maar zakjes voor een kleine prullenbak ;) ) dan gebruik ik een ( oud ) plastic tasje als prullenzak, en dat kan ook zo'n dunne krakerige tas zijn, dan worden ze alsnog weggegooit maar dienen ze tenminste nog een doel.

 

en het is volgens mij ook onzin om zo'n brillentouwtje in je broekzak te doen, kijk als die voor je zonnebril is oke, maar als het tijd is om dan zo'n touwtje te kopen heb je naar mijn idee ook wel je zonnebril bij je? ik bedoel de enige keer dat ik een brillentouwtje kocht was wanneer ik een zonnebril ging uitzoeken voor de vakantie ( zo'n goedkoop brilletje van toen ik ze nog niet op sterkte nodig had, die volgend jaar dan alweer kwijt of kapot was ;) ) en dan zet je dat ding ook meteen op, tenminste dat lijkt mij logisch.

 

en weet u toevallig ook hoe zo'n guru er dan slippers van maakt? staat dat ergens of hebt u dat verzonnen, want ik ben ook aan het rondkijken naar manieren om plastic tasjes te recyclen. Ik heb al een manier gevonden om er 'garen' mee te maken, dat spul is als los touwtje niet zo sterk maar als je gaat breien ( voor wie het nog niet wist, ik kan dus breien, op mijn zesde van mijn oma geleerd, leek me interessant . . . :cool: ) word het een stuk sterker, en dan kun je er een nieuwe, en veel sterkere, tas van maken voor de boodschappen o.i.d.

maar als iemand dus meer toepassingen weet voor plastic tasjes, ik hoor het graag! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is plasticafval wat krimpt als het heet wordt. Bepaalde PET flesjes krimpen als je ze vult met heet water. Dus als het volume plastic een probleem is kan het lonen om het eens in heet water te gooien.

 

Persoonlijk 'draai' ik kleine PET flesjes in elkaar. Dop er af, boven en onder beet pakken, in elkaar draaien tot een kleine worst en dop er weer op.

 

ik vind het alleen wel erg zonde om PET-flesjes in de plastic-zak te moeten gooien, want PET ( Poly EThyleen, voor wie het interessant vind ) is een plastic met een vrij hoge kwaliteit, maar als je het bij het andere plastic afval doet moeten daar minsten 4 á 5 PET-flesjes bij zitten om weer één nieuwe kwaliteitsfles te maken. daarom ben ik blij met het statiegeld systeem voor PET-flessen, alleen jammer dat dat bij die kleine waterflesjes bijvoorbeeld nog niet het geval is. maar zelf draai ik eigenlijk alleen de dop er af ( wat ook weer beter is want de dop is volgens mij van een andere plastic soort en dan word het makkelijker om het te scheiden ) en dan duw ik de boel een beetje aan, en dan kraakt alle lucht er ook wel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het alleen wel erg zonde om PET-flesjes in de plastic-zak te moeten gooien, want PET ( Poly EThyleen, voor wie het interessant vind ) is een plastic met een vrij hoge kwaliteit, maar als je het bij het andere plastic afval doet moeten daar minsten 4 á 5 PET-flesjes bij zitten om weer één nieuwe kwaliteitsfles te maken. daarom ben ik blij met het statiegeld systeem voor PET-flessen, alleen jammer dat dat bij die kleine waterflesjes bijvoorbeeld nog niet het geval is. maar zelf draai ik eigenlijk alleen de dop er af ( wat ook weer beter is want de dop is volgens mij van een andere plastic soort en dan word het makkelijker om het te scheiden ) en dan duw ik de boel een beetje aan, en dan kraakt alle lucht er ook wel uit.

 

Ik heb ooit één keer een klein waterflesje gekocht, en sindsdien vul ik die gewoon met kraanwater als ik op pad ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook de papiertjes van de theezakjes

 

grappig dat meer mensen dat doen, doe het zelf ook sinds kort, maar dan vanuit millieu-oogpunt, vind het gewoon zonde. kijk het is papier, dat is in feite gewoon hout en zou dus gewoon verbrand kunnen worden, maar op een gegeven moment als de luchtvervuiling echt te ver is dan kan het net zo'n klein stukje papier zijn geweest wat net te veel was. is misschien onzin en erg ver/filosofisch gezocht/gedacht, maar toch! zoveel kracht kost het niet eens om een papiertje van een touwtje af te scheuren, en ik hoef mijn arm maar een halve meter extra te bewegen, dus heel veel extra moeite is het ook niet, en het spaart het millieu, en daar gaat het om. ondanks de enorme uitstoot van de wagens die het papier ophalen.

 

papier namelijk is een Nederlands exportproduct waarin jaarlijks 1 miljoen omgaat. en een groot deel daarvan is gerecycled, maar jaarlijks verdwijnt er toch nog zon 100.000 ton aan papier bij het restafval, zoals papieren stickers en dus ook die papiertjes die aan het touwtje van het theezakje vast zitten. zoveel verdwijnt er dus nog steeds bij 'de rest'.

 

dat ene kleine papiertje is de moeite niet waard, maar een poosje later zijn er nog een aantal papiertjes die eigenlijk individueel de moeite niet waart zijn, maar samen zijn ze dat wel. en daarom haal ik ze van het zakje af en doe ze bij het oud papier :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit één keer een klein waterflesje gekocht, en sindsdien vul ik die gewoon met kraanwater als ik op pad ga.

 

dat is inderdaad handig, zelf heb ik een stalen bidon met draaidop, maar die heb ik ergens gevonden, thuis schoongemaakt en die gebruik ik dan nu, dat vind ik zelf iets hygiënischer als telkens hetzelfde plastic flesje te gebruiken omdat die vaak niet helemaal goed schoon te krijgen zijn, en het gebeurde hier ook vrij vaak dat we een vol flesje een week lang stil lieten staan, en dan vond mijn moeder het beter om hem weg te doen, wel bij het plastic afval gedaan dan, dat tenminste wel :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...