Ga naar inhoud
GENEGEERD

Van spiritus brander naar brandhaard


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Voor ik het verhaal vertel, vergeet a.u.b. niet dat spiritus en alcohol uiterst brandbaar zijn.

 

Hoe kom ik er nu bij om zo'n uitermate voor de hand liggende waarschuwing te uitten?

Daarvoor moeten we 15 minuten terug in de tijd...

 

Ik heb net een merkloze alcohol brander aangezet. Daarvan had ik net alle gaatjes nagekeken, hij brandde namelijk niet zo mooi als mijn Trangia B25.

Afijn, dat ding komt maar niet op gang en ik ga mijn zakmes schoonmaken. Reeds 21 in mijn bezit dus die houd ik graag schoon. Even met de kwast tussen alle gleufjes het stof losmaken en dan met de perslucht al het stof eruit blazen.

Terwijl ik dat een paar keer aan het doen ben ontsteekt zich plots een gigantische steekvlam.

Geschrokken probeer ik op een rijtje te zetten wat er nu precies gebeurt is, maar dan zie ik dat mijn halve bureau stukken tapijt en mijn hand in de fik staat!

Dan gaat alles opeens heel hard werken in dat koppie van mij, paniekerig "k*t, k*t, k*t" maakt plaats voor handelen.

Ik druk snel mijn hand in mijn trui om hem uit te maken. Stap met mijn sokken op de brandende plekken op het tapijt. Ik gooi de deksel op de brander, trek ik mijn tui uit en gooi die over mijn bureau.

De situatie lijkt onder controle. Ik zie nog wat kleine brandende plekjes op mijn bureau tussen alle rommel en blaas die uit. Als ik dan mijn trui van mijn bureau pak blijkt alles uit te zijn.

 

Wat blijkt er nu gebeurt te zijn? Ik heb in mijn enthousiasme met de perslucht over de brander geblazen. Omdat je in een klein kokertje blaast spettert dat allemaal op en voila: steekvlam.

 

Prachtig voorbeeld hoe je van een gewone situatie opeens naar een noodsituatie kan gaan. Lesson learnt.

Op wat kleine brandplekjes in het tapijt en een kleine brandblaar na is er geen schade.

 

Het was echter zo spectaculair dat ik het toch even met jullie wou delen. ^_^

En de moraal van dit verhaal, kop erbij als je met vuur bezig bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een groot gevaar van brandalcohol is juist dat je het NIET ziet branden (maar wel voelt) !

 

Perslucht is zonder alcohol al erg brandbaar. Je hebt geluk gehad :)

Deze in een spuitbus vaak wel (is dan ook geen lucht, maar een aerosol), die van in een gewone compressor of duikersfles niet zo :D

 

(Betwetermodus pas echt aan: Spiritus en alcohol dat is toch 2x hetzelfde?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het ook wel eens gehad dat ik in de tuin bezig was met een alcohol brandertje en toen kwam mijn hond eraan, stoot tegen de tafel en tikt zo mijn brandertje om.

 

gelukkig was dit buiten en stond een stukje gras dus even tijdelijk in brand maar het had veel slechter kunnen aflopen, ben daarom ook niet zo happig op die branders. (ook de reden dat ik veel anti brand spul in mn ehbo kits heb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Deze in een spuitbus vaak wel (is dan ook geen lucht, maar een aerosol), die van in een gewone compressor of duikersfles niet zo :D

(Betwetermodus pas echt aan: Spiritus en alcohol dat is toch 2x hetzelfde?)

 

Lekker bezig Wodan, Maar dat kan ik ook... ^_~

 

Het gas in een 'air duster' is een onbrandbaar gas. Dus het gas dat in een duikfles of een compressor zit is brandbaarder omdat dat 'lucht' in zit. Lucht is een gasmengsel waar gemiddeld 21% zuurstof in zit. Zuurstof is uitermate brandbaar.

Als ik echter in de winkel vraag naar een fles met onbrandbaar gas om mijn toetsenbord schoon te maken zeggen ze dat ze het niet hebben. ^_~

Maar het moge duidelijk zijn dat in dit geval de verplaatsing van lucht zorgde voor het opspatten van de spiritus.

 

De basis van spiritus en alcohol is ethanol. Dat klopt. Spiritus is in Nederland echter altijd gekleurd en heeft een ethanol percentage van ik dacht 85% daarnaast is er een gifstof aan toegevoegd (methanol, maar corrigeer me gerust als ik er naast zit) om te voorkomen dat elke zwerver aan de spiritus zit in plaats van wodka.

De alcohol die ik gebuikt is ook gedenaturaliseerd, maar heeft een ethanol percentage van 97%.

 

Maar goed, alle gekheid op een stokje, de boodschap is, wees alstublieft voorzichtig! ^_^

@MyronPrps Precies om die reden heb ik een extra brander gekocht met een voetje zodat ie niet om kan vallen. Maar ja, als deze idioot er met perslucht in gaat lopen blazen dan helpt de grootste standaard nog niet ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuurstof brandbaar? Zuurstof is datgene dat maakt dat er iets anders mee kan oxideren zijnde verbranden.

 

Air dusters zijn aerosols, sommigen zijn wel degelijk onder de vorm van brandbare gassen die vrijkomen... Bvb: http://www.snelpas.nl/artikel/air-duster-300-ml-brandbaar/1785

 

Alcohol is een verzamelnaam. Methanol, ethanol zijn beide alcoholen... Ethanol is beperkt drinkbaar, methanol niet, word je blind, later ga je er dood aan.

Denatureren kan met van alles, wordt meestal gedaan met iets dat er moeilijk uit te destilleren is (Op ethanol betaal je accijns als het om te drinken is, om te branden niet).

@vheeswijk: Kom er maar in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed heb maak je een brandende brander schoon op jouw bureau?????

Als ik met zo een zaken bezig ben doe ik dat buiten en zorg ik voor een veilige omgeving en staat er een blusser klaar...

Dit doen binnen is problemen zoeken vrees ik...

 

@Highway

 

Perslucht brandbaar?????

Denk het niet...ik koel heel veel zaken af als ik aan het snijbranden ben met perslucht....dus lucht die gewoon uit een compressor komt bedoel ik dan...hetgeen je bv in jouw banden van de wagen of de fiets blaast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, @wodan. Je begrijpt hopelijk dat mijn reactie met een knipoog was toch?

 

Je hebt overigens wel weer gelijk. Zuurstof is niet brandbaar. Zoals je dan ook zal weten is het één van de drie benodigdheden voor vuur. En een overvloed van zuurstof zal zorgen voor een snellere en hetere verbranding.

Dit is overigens een discussie die ik gevoerd heb bij mijn duikopleiding. Die wordt niet op prijs gesteld ^_^ Daar komt dan ook nog eens bij dat ik dan de enigste ben die dat uitermate grappig vindt...

 

@tom666, nee dan heb je het verkeerd begrepen. Ik had een brander aan staan en was, weliswaar in de andere richting, mijn zakmes aan het schoonmaken.

Als ik niet zo wild aan het spuiten was gegaan was er niks aan de hand geweest.

Ik ben tot een hoop dingen in staat, maar een brandende brander schoonmaken met lucht zou ik nooit doen ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuurstof brandbaar? Zuurstof is datgene dat maakt dat er iets anders mee kan oxideren zijnde verbranden.

 

Air dusters zijn aerosols, sommigen zijn wel degelijk onder de vorm van brandbare gassen die vrijkomen... Bvb: http://www.snelpas.nl/artikel/air-duster-300-ml-brandbaar/1785

 

Alcohol is een verzamelnaam. Methanol, ethanol zijn beide alcoholen... Ethanol is beperkt drinkbaar, methanol niet, word je blind, later ga je er dood aan.

Denatureren kan met van alles, wordt meestal gedaan met iets dat er moeilijk uit te destilleren is (Op ethanol betaal je accijns als het om te drinken is, om te branden niet).

@vheeswijk: Kom er maar in.

 

Ik heb er weinig aan toe te voegen @wodan .

Denatureren van ethanol gebeurt met toevoegen van methanol, inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de belangrijkste les geeft @tom666 al aan (maar wordt onvoldoende genoemd volgens mij): Doe dit soort zaken BUITEN in de openlucht, op voldoende afstand van brandbare zaken en zet er een blusser bij voor de zekerheid....

Dat je eigen huis affikt....niet leuk.........dat het jonge gezin boven/naast jou omkomt door dit soort akties is diep triest........"preppers" zouden beter moeten weten.......

 

Ook hier weer; nadenken, voorbereiden en geen " shortcuts" op veiligheid.......

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Perslucht brandbaar?????

Denk het niet...ik koel heel veel zaken af als ik aan het snijbranden ben met perslucht....dus lucht die gewoon uit een compressor komt bedoel ik dan...hetgeen je bv in jouw banden van de wagen of de fiets blaast...

 

Ik doelde op perslucht met verhoogd zuurstof concentratie, of drijfgas zoals Wodan al melde. Sorry voor de verwarring. En natuurlijk is zuurstof zelf niet brandbaar, het is geen brandstof. Nogmaals mijn excuus.

 

Eigenlijk was het geheel niet m'n intentie om deze wetenschappelijke richting op te gaan met m'n bericht.

 

Het ging mij er meer om dat Nomad_404 de perfecte situatie had gecreeerd voor een levensgevaarlijke situatie met mogelijk veel verwoesting tot gevolg. De weinige secondes die hij nog beschikbaar had om de boel te redden heeft ie genomen en is geslaagd. Het had echt compleet een inferno kunnen worden met al die snel ontvlambare en mogelijk explosieve materialen samen. Thats my point. :) ... maar dat heeft ie zelf in eigen woorden ook al aan gegeven.

 

Het lijkt me niet dat preppers ook al hun eigen crematie's geheel in stijl gaan voorbereiden toch? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vooral in mijn slokdarm.:p

 

Daarom ben ik altijd bang voor alle branders met vloeistoffen of het nu petroleum, of alcohol\spiritus is, vroeg of laat krijg je ongelukken.

 

Ik gebruik het liefst petroleum, is niet zo makkelijk te ontsteken. Ik durf wel een brandende lucifer in een bak petroleum te gooien de lucifers zal doven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het liefst petroleum, is niet zo makkelijk te ontsteken. Ik durf wel een brandende lucifer in een bak petroleum te gooien de lucifers zal doven.

@Tom

Tom ik ben met alles wat kan branden heel erg voorzichtig want je schrijft petroleum ontbrand niet makkelijk ,

nou als het goed voor verwarmd is , brand het het zo goed en snel als benzine hoor :rolleyes: en dat geldt ook voor dingen als olie (dieselolie ), frituurvet etc)

wat @prepass zegt beste is buiten te doen , met de nodige voorzorgmaatregelen . Op letten en weten waar je mee bezig bent is ook wel zo handig :)

 

zo heb ik vorig jaar een klein ongelukje gehad , ook door niet oplettendheid en stommiteit , ook met zo'n alcohol brandertje in mijn garage (open lucht , geen brandbare

dingen in de omgeving dus veilig) het ging heel dom , ik wilde daar een kop koffie zetten en , het brandertje stond op de betonnen vloer maar

ik tikte met mijn schoen tegen het brandende alcohol brandertje en ook daar kwam de alcohol dus uit en wel op mijn schoen en broek .het was wel niet zo schokkend en indrukwekkend

maar het zet je wel even tot denken :o (was geen leuke ervaring :o ) dat je er toch voorzichtig mee moet zijn .

Om het even wat de brandstof is wat erin zit want als het eenmaal brand is het allemaal

erg brandbaar en zelfs explosief .(als de verhouding lucht /gas juist is )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels zegt hier iets heel belangrijks.

 

Elke brandstof die op een of andere manier wordt voorverwarmd kan heel gevaarlijk zijn.

Goede apparaten zorgen ervoor dat dit niet gebeurt, slechte apparaten kunnen hierdoor levensgevaarlijk worden.

 

Denk bv. aan die gasbranders in koffertjes die bij de kijkshop, action e.d. zaken werden verkocht. Ook daar werd het gasflesje heet als je er een iets te grote pan op zette en dan ging het goed mis.

 

Zie hier een voorbeeld van twee heel simpele zelfgemaakte olielampjes. Klein verschil in constructie, groot verschil in brandveiligheid!

 

[video=youtube;c-lL1wQ-M_g]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
@Wafels zegt hier iets heel belangrijks.

 

Elke brandstof die op een of andere manier wordt voorverwarmd kan heel gevaarlijk zijn.

Goede apparaten zorgen ervoor dat dit niet gebeurt, slechte apparaten kunnen hierdoor levensgevaarlijk worden.

 

Denk bv. aan die gasbranders in koffertjes die bij de kijkshop, action e.d. zaken werden verkocht. Ook daar werd het gasflesje heet als je er een iets te grote pan op zette en dan ging het goed mis.

 

Zie hier een voorbeeld van twee heel simpele zelfgemaakte olielampjes. Klein verschil in constructie, groot verschil in brandveiligheid!

 

[video=youtube;c-lL1wQ-M_g]

Corect me if im worng....

 

In dat filmpje zie je die brander lekken. Dat komt door de opwarming van de vloeistof waardoor het overgaat in gas. Gas lekt door de openingen heen en vliegt in de fik.

 

Overigens is zuurstof niet brandbaar maar heel veel zuurstof en een klein beetje brandbaar spul (gassen bijvoorbeeld) veroorzaakt een leuke explosie.

Mijn moeder had een zuurstof apparaat (compressor) in huis vanwege slechte longen. Er mocht absoluut niet gerookt worden als dat ding aan stond want dat zou een explosie kunnen veroorzaken. Dus alleen een grote hoeveelheid zuurstof en een vlam geeft al een flinke knal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs u schrijft dit hierboven :'' Dus alleen een grote hoeveelheid zuurstof en een vlam geeft al een flinke knal. '' dit is niet correct , het gaat om de goede verhouding van lucht en

gas- of stof deeltjes .In het begin van de vorige eeuw zijn er een aantal grote ongelukken gebeurd bij fabrieken als houtfabrieken ,waar hout werd gezaagd en geschuurd ed

alsook grote meelfabrieken . Dit kwam door het stof dat in de lucht hing en de elektrische schakelaars die niet stof vrij (explosie vrij ) waren (alsook statische elektriciteit) ).Dus er hoeft absoluut geen extra zuurstof aan te pas komen . Gewoon de zuurstof die in de lucht zit is voldoende voor een explosie . dat het met extra zuurstof beter gaat is een ander punt :) (ik denk aan poetsdoeken waar olieresten in zitten en pure zuurstof ed ,dan weet je gelijk ook waarom er nooit olie aan kranen van zuurstofflessen mag zitten :rolleyes: )

Wat @Raycoupe hier zegt is , (wat ik zei ), namelijk dat brandstof die voor verwarmt wordt veel brandbaarder wordt . net als in dit filmpje er gebeuren twee dingen . de olie wordt voorverwarmd waardoor ze uitzet en tevens ook gaat gassen .Als je lamp of brander de hoeveelheid warmte niet afvoert is de kans groot dat je lekkage en brand krijgt

dus is het zaak om een goede brander of lamp te hebben .wat u zei over dat apparaat van u moeder is zeer correct en het is dus niet enkel wat betreft roken

maar ook net als olieresten (ook plantaardige olie ) ergens op als kleding ed en ook gewoon kunststof kleding waar zuurstof in zou kunnen gaan zitten en een vonkje

(zelfs van statische elektriciteit is genoeg )

Wij hebben vroeger op de ambachtsschool eens een demonstratie van een leraar lassen gekregen mbt het klooien met je gas / zuurstof slangen en overals ed

(het was leuk om zuurstof in iemands overal te spuiten . Nou toen we zagen wat er gebeurd als er een vonkje bij zo'n overal komt dan snap je gelijk de regels en

speel je er niet meer mee :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs u schrijft dit hierboven :'' Dus alleen een grote hoeveelheid zuurstof en een vlam geeft al een flinke knal. '' dit is niet correct , het gaat om de goede verhouding van lucht en

gas- of stof deeltjes .In het begin van de vorige eeuw zijn er een aantal grote ongelukken gebeurd bij fabrieken als houtfabrieken ,waar hout werd gezaagd en geschuurd ed

alsook grote meelfabrieken . Dit kwam door het stof dat in de lucht hing en de elektrische schakelaars die niet stof vrij (explosie vrij ) waren (alsook statische elektriciteit) ).Dus er hoeft absoluut geen extra zuurstof aan te pas komen . Gewoon de zuurstof die in de lucht zit is voldoende voor een explosie . dat het met extra zuurstof beter gaat is een ander punt :) (ik denk aan poetsdoeken waar olieresten in zitten en pure zuurstof ed ,dan weet je gelijk ook waarom er nooit olie aan kranen van zuurstofflessen mag zitten :rolleyes: )

 

Vandaar de regel precies boven het stukje waar je mij citeerde:

Overigens is zuurstof niet brandbaar maar heel veel zuurstof en een klein beetje brandbaar spul (gassen bijvoorbeeld) veroorzaakt een leuke explosie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...