Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ondergrondse bunker, hoe te stutten?


"Thom"

Aanbevolen berichten

[ATTACH=CONFIG]15819[/ATTACH]

 

Naar aanleiding van deze foto met die zandzakken .... zou zandzakken geen optie kunnen zijn?

 

1. Gat gaven iets groter zodat je tijdelijk bij de buitenmuren kunt kopen

2. Koepelconstructie bouwen van zandzakken (sterker kan bijna niet volgens mij)

3. Buitenmuren en binnenmuren afwerken met waterdicht\afstotend materiaal.

4. Vanaf de buitenkant\muren aanvullen met grond.

5. Vloer maken van waterafstotend materiaal.

6. Eventueel verhoogde houtenvloer aanbrengen en kachelafvoer in de bouw van de "iglo" meenemen.

 

Zou dit lukken?:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik vind het altijd mooi om te zien hoe iedereen meedenkt maar dat de vraagsteller nog niet volledig heeft aangeven wat en hoe ;-)

 

Over de Anderson shelter is genoeg te vinden op internet. Net als een bunker bouwen. Even een zijweg: de BRV heeft na de oorlog alle Duitse verdedigingswerken, dus niet alleen bunkers, opgemeten en tekeningen van gemaakt. Dit zgn bunkerarchief is digitaal in te zien alsmede zijn de tekeningen te downloaden. gahetna.nl > zoeken op bunkerarchief > registratietekeningen en dan de calque versies.

 

Omdat ik ter "leering ende vermaack" 3D computermodellen maak van Duitse verdedigingswerken heb ik a) genoeg technische details gezien b) tekeningen voor de echte liefhebber beschikbaar. Er zijn met name in Zweden en Noorwegen ook hele mooie boomstamontwerpen.

 

Dus terug naar af : hoe diep wil de vraagsteller gaan zitten en waartegen wil je beschermd zijn, en hoe lang wil je er in wonen ?

 

De genoemde golfplaten Anderson ontwerpen zijn alleen tijdelijk en tegen bomscherven. Voltreffers kon je wel vergeten en comfortabel en warm etc ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ...... en om de keuze en het wat te doen nóg makkelijker te maken......

 

Ik heb al een paar keer een Koi-vijver gebouwd met als wanden de platen van overhead-deuren... jeweetwel, die geisoleerde grote bedrijfs garage deuren.

Als je bijvoorbeeld een 4kant ondergronds of bedekt hokje wil maken van 2 bij 2,5 meter kan dit ook.

Zodra de delen in elkaar geklikt zijn en aan een ijzeren of houten frame vast gezet zijn kunnen deze behoorlijk wat hebben.

Beide koivijvers waren 6x3x2,5 (LxBxD) en storte nog zonder vulling maar met extreme neerslag niet in, ondanks de vrij instabiele grond terplaatse.

(en dat ze eigenlijk gebouwd waren om tegen druk juist vanuit de vijver naar buiten te kunnen)

 

Aan 2ehands panelen is op marktplaats vrij eenvoudig te komen, het weegt geen moer, makkelijk te transporteren en ook zeer gemakkelijk te bewerken.

 

(in geval van interesse in deze bouwmethode kan ik wel meer info geven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke, @jobs ene @tom666,

 

Ik heb het woord bunker gebruikt, maar ik daarmee bedoel ik niet het tegenhouden van zwaar materiaal.

Ik wil gewoon een schuilplaats maken, net zoals een boomhut of wigwam.

 

Het kan ook half in de grond worden gegraven. Heeft iemand misschien alternatieven voor een container gebruikt?

En Ja ik heb een budget, namelijk "ongelimiteerde mankracht" :D

 

Iets in de trant van hieronder:

1186727024-72292.jpg.27019c0b5b3dcf9072a5f0b1af9db5bd.jpg

 

 

EDIT: @Scratch, dat ziet er super leuk uit, en ook een goed idee met hooibalen, maar ik heb momenteel niet het geld,

om een zeecontainer aan te schaffen, maar ben zeker benieuwd naar het eindresultaat van jou, als je het gaat uitvoeren!

 

Gaat er niet om of je bunker of eender wat gebruikt als woord...

Feit is dat grond onstabiel is..als je een put graaft valt die in elkaar...je hebt echt stutsels nodig voor zijwanden en plafond en er is niet veel grond nodig om je te begraven en nooit meer er uit te geraken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het hoeft volgens mij allemaal niet zo groot en duur te zijn.

 

Wat ik als kind vroeger deed en wat veel mensen nu ook nog doen is simpel weg een gat te graven te grote van wat jij je shelter wilt hebben plus een eventuele ingang. De diepte moet jezelf bepalen, wil je er in kunnen staan dan zit je al snel op een gat van 2.5 meter diep (dat is flink graven) de wanden van je shelter kan je eventueel versterken met betonplex platen en de vloer kan je maken van pallets. De dak maakte ik altijd van boom stammen, daarom moet je de bovenste 30 cm van je uitgegraven shelter ongeveer 30 cm breder maken, daar kunnen de boomstammen rusten op de grond om je shelter heen en de betonplex platen voorkomen dat de zandwanden onder het gewicht inzakken. Heb jij je shelterdak helemaal bedenkt met boomstammen dan dek je ze af met met zeil om het inlopen van regenwater tegen te gaan (wederom het zeil dient de shelter ruim te bedekken). Heb je dat gedaan dan leg je er een laag bladeren overheen als extra bescherming en dan kan je het bedekken met een flinke laag zand. Doe je het goed dan zou je hooguit een heuveltje zien maar niets wat op een shelter lijkt.

 

Leuk Idee! Voor 130 euro per dag kan ik een graafmachinetje huren, en dan is het zo gelukt.

Ik denk als je de zijkanten met betonplex doet, zoals je zei, dat het redelijk goed stevig is, én goed isoleert. En met pallets kom je ver als ondergrond!

 

Naar aanleiding van deze foto met die zandzakken .... zou zandzakken geen optie kunnen zijn?

Dit is ook een goede oplossing!

Ik had al een paar video's gezien waarmee ze iglo constructies hadden gemaakt door middel van jute zandzakken.

 

Hoi Thom, ik wil ook ff reageren.

 

Deze website is bijzonder.

http://www.allworldwars.com/German%20Field%20Fortifications%20on%20the%20Eastern%20Front.html#VI

 

en laat je inspireren!

Súper vette website! Ik ga hier zeker even mijn tijd aanbesteden om rond te kijken wat voor ideeën er allemaal op staan!

 

Even een zijweg: de BRV heeft na de oorlog alle Duitse verdedigingswerken, dus niet alleen bunkers, opgemeten en tekeningen van gemaakt. Dit zgn bunkerarchief is digitaal in te zien alsmede zijn de tekeningen te downloaden. gahetna.nl > zoeken op bunkerarchief > registratietekeningen en dan de calque versies.

 

Omdat ik ter "leering ende vermaack" 3D computermodellen maak van Duitse verdedigingswerken heb ik a) genoeg technische details gezien b) tekeningen voor de echte liefhebber beschikbaar. Er zijn met name in Zweden en Noorwegen ook hele mooie boomstamontwerpen.

 

Dus terug naar af : hoe diep wil de vraagsteller gaan zitten en waartegen wil je beschermd zijn, en hoe lang wil je er in wonen ?

 

De genoemde golfplaten Anderson ontwerpen zijn alleen tijdelijk en tegen bomscherven. Voltreffers kon je wel vergeten en comfortabel en warm etc ook wel.

Leuk zeg, dat ze alle bunkers enzovoort in kaart hebben gebracht! Voor de liefhebbers voor de website zie onderstaande link:

GaHetNa Website

Ook leuk dat je verschillende bunkers/shelters als computermodel heb gemaakt, ziet er leuk uit!

 

Maar om even terug te komen op je vraag, ik hoef niet zo diep te zitten, ik hoef namelijk niet beschermd te zijn tegen "bomaanslagen", het is meer een uitvalsbasis om een soms een weekje te overnachten.

 

Maar ik wil er wel paar standaard spulletjes in zitten, qua voedsel en kits.

Ik wil ergens in het Duitse bos een stukje gaan graven, maar als het kan ergens bij de Posbank, omdat dat dicht in de buurt is.

Het enige nadeel van de Postbank is dat het onwijs toeristisch is en erg druk, dus ik ben bang dat het toch Duitsland wordt

 

Rioolbuizen, wat een idee!

Het is relatief goedkoop en je kan het ook gebruiken als plek om je proviand in op te slaan.

Ik zat ook te denken om er een gangenstelsel van te maken.

 

Ohh, van al deze reacties krijg ik allemaal wilde ideeën :D Ik heb meteen zin om iets te ondernemen

Heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke Ideen!

......

Ohh, van al deze reacties krijg ik allemaal wilde ideeën :D Ik heb meteen zin om iets te ondernemen

Heerlijk!

 

Volgens mij moet je even gaan zitten en een paar keer diep ademhalen.

 

En even nadenken over een paar "geweldige" tips:

 

- locatie: wat je niet meld maar waar ik wel vanuit ga is dat je iets wilt doen op andermans terrein. Denk hierover goed na. Een boswachter kent zijn gebied meestal goed en sporen die jij achterlaat vind hij/zij vroeg of laat.

 

- je wilt niet diep maar wel een gangenstelsel van rioolbuizen. Ik zou zeggen neem nog een pilletje. (grapje)

 

- moet niet ingewikkeld zijn maar je wilt er wel een week in kunnen bivakkeren. Ik weet niet hoe groot, sorry, lang je bent maar een rioolpijp is dan niet echt geschikt. Een kachel, stoel, tafel, bed lijkt me dan toch wel minimum aan behoeftes.

 

- wat ik nog niet gelezen heb: hele jaar door ? Of alleen bij mooi weer ?

 

- terug naar de locatie. Je wilt ergens in een verlaten gebied gaan zitten maar hoe krijg je je bouwmateriaal daar ?

 

- tip: bezint eer ge begint. Verdiep je in het wel en wee van de wat meer stabielere en grotere "hutten" bouw. ook ik heb gaten gegraven in het bos en een hut gebouwd maar uiteindelijk ging ik wel 's avonds bij moeders eten en slapen. Vat je hem ?

 

- nog een tip. kijk naar stukjes (bos) grond in landerijen waar de boer niet komt maar dat wel van een privé persoon is. Koop of huur het en zet er een kleine blokhut op. Vooral in heuvelachtig gebied heb je soms van die "dooie" stukken waar je met machines niet kunt komen en dus voor de boer niet interessant. En midden tussen de landerijen heb je ook weinig pottenkijkers.

 

- wat denk je van een grot ?

 

- in limbabwe een gaatje graven ?

 

- man ik kom helemaal los ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps wat denk je hier van ?

75 euro ! Vijfenzeventig ! Dat is bijna gratis een bunker(tje)

 

Gezocht op keet op marktplaats.

 

Hartstikke bedankt voor je reactie!

Ik bedoelde dat rioolbuizen een goed idee waren, maar niet dat ik het ook zou gebruiken, ik ben nu gewoon even aan het speculeren met ideeën.

Het is de bedoeling dat als ik een weekje daar blijf dat ik niet de hele week 24/7 in de shelter zit. Ik wil het gewoon gebruiken als uitvalsbasis om 's avonds weer naar toe te gaan, nadat ik het bos in ben gegaan. En ik denk dat ik vooral wil overnachten in de zomer, bij een iets aangenamere temperatuur.

 

De locatie ben ik zelf ook nog niet uit. Het beste is zoals je zei als op een privéterrein gaan zitten wat totaal verlaten is.

En waar de boer toch nooit komt. En waar ook verder niks valt te doen qua dieren houden/graanvelden.

 

Nogmaals, hartstikke bedankt voor alle reacties en tips en het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je reactie!

Ik bedoelde dat rioolbuizen een goed idee waren, maar niet dat ik het ook zou gebruiken, ik ben nu gewoon even aan het speculeren met ideeën.

Het is de bedoeling dat als ik een weekje daar blijf dat ik niet de hele week 24/7 in de shelter zit. Ik wil het gewoon gebruiken als uitvalsbasis om 's avonds weer naar toe te gaan, nadat ik het bos in ben gegaan. En ik denk dat ik vooral wil overnachten in de zomer, bij een iets aangenamere temperatuur.

 

De locatie ben ik zelf ook nog niet uit. Het beste is zoals je zei als op een privéterrein gaan zitten wat totaal verlaten is.

En waar de boer toch nooit komt. En waar ook verder niks valt te doen qua dieren houden/graanvelden.

 

Nogmaals, hartstikke bedankt voor alle reacties en tips en het meedenken!

 

Ik snap je wel maar denk aan de realiteit. Als je aankomt bij je hol/bol/gat in de grond, en het is koud, nat etc. dan wil je gewoon een stoel en een kachel en licht. En je wilt staan. Dus je "what ever" wordt best wel groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je jezelf kan opplooien en er zelf nog een bodem in steekt...

 

Of op een Stelcon plaat zetten van 2x2m.

 

Absolute een mooie container voor opslag in de grond !! Ik heb er ook zo een staan in het veld voor het aansturen van een bron. Zit zelfs een kachel in. Ik wist niet dat ze zo goedkoop te vinden waren. Thanks @-geanonimiseerd- !!

 

[ATTACH=CONFIG]15845[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]15846[/ATTACH]

Pas op, want onbreekbaar zijn ze niet :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen even een foto plaatsen, want ik heb al meer dan 10 jaar een container in de grond. Gaat prima!

 

Bij deze...

 

[ATTACH=CONFIG]15847[/ATTACH]

Staat wat hout voor, was net te zwaar om weg te halen voor een overzicht foto.

 

[ATTACH=CONFIG]15848[/ATTACH]

Hij is half ingegraven, op het dak ligt geen grond, alleen naalden/blad.

 

[ATTACH=CONFIG]15849[/ATTACH]

Binnenkant staat iets bol naar binnen, en deze container is zelfs geïsoleerd/dubbelwandig.

 

Als al het hout en troep er uit is zal ik de de staat en vochtigheid beoordelen, ligt nu te veel rommel in.

De druk van de zijkanten doet dus zeker wel wat !! Wat ik wel zag is dat het hout wat er in ligt droog zat is voor de SC Nunspeet ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps wat denk je hier van ?

75 euro ! Vijfenzeventig ! Dat is bijna gratis een bunker(tje)

 

Gezocht op keet op marktplaats.

 

Ik heb net even met de verkoper gesproken. Ze wegen 1200-1400 kilo en je kunt ze niet op de kale grond zetten, dat gaat zakken. Je moet dus stelcon platen eronder zetten, anders gaat de deur niet open. Of in de grond en eerst zorgen voor een goede fundering.

 

Nu liep ik ff te brainstormen door ze op hun zijkant te plaatsen twee tegen elkaar aan met de onderkanten tegen elkaar aan en de luiken boven. Dan aan elkaar monteren, gaten dichten, laagje waterproofer aan de binnenkant. Volgens mij kun je er alle kanten mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn maar slappe zaken vind ik...is blikmateriaal in vorm geplooid...

Als je echt goed zoekt vind je steviger materiaal dat tegen een serieuze stoot kan...

Rij eens rond in het havengebied ...daar staan altijd oude containers te koop voor een appel en een ei...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap echt niet dat mensen serieus iets onder de grond in elkaar willen prutsen. Als je ondergronds bezig gaat, doe het dan professioneel! Zoiets is geen hobby project, straks vallen er dooien! Denk gerust nog een keer goed na voor je aan zoiets begint.

 

Het is al zo vaak gezegd, containers ingraven is een slecht plan; zie die hier boven, half ingegraven en de wanden staan al naar binnen gedrukt!

 

Aja, laat ook maar, het idiote containertje ingraven idee komt steeds weer terug. Zal ik je dan gelijk maar aan 't volgende net zo vaak gebruikte en net zo debiele idee helpen? Koop een oude stadsbus en graaf die in, gaaf joh! zitten zelfs stoelen in!

 

Zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki, die container zit al meer dan 10 jaar in de grond !! Enige reden dat je het niet overleeft is dat je je nek breekt van de rommel die er in ligt ;)

 

Hij zit half in de grond en er ligt niets op 't dak; dit is onverstandig maar te doen. Het probleem is dat een hoop mafkezen die dingen volledig ingraven, dus ook een flinke laag op 't dak, en daar is het echt niet op gemaakt.

 

Beetje jammer als mensen zichzelf, bij 't plannen voor een noodsituatie, in levensgevaarlijke situaties brengen. Dat gaat 't doel een beetje voorbij lijkt mij.

 

Dat je zo'n half ingegraven doos gebruikt als opslag, best, ik zou 't nooit doen maar dat zie ik niet zo heel snel mis gaan, maar wees er van bewust dat containers niet bedoeld zijn om belast te worden anders dan op de hoekpunten en de bodem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, alleen de oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat ik woorden heb gebruikt zoals "stutten", "profielen aan zijkanten" en "rij plaaten"

 

Aan de andere kant lijkt een op instorten staande ingegraven container de ideale plaats om mezelf en mijn prep spullen te verstoppen. De meeste Prpepers zullen mijn containers voorbij trekken, bang voor ongelukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap echt niet dat mensen serieus iets onder de grond in elkaar willen prutsen. Als je ondergronds bezig gaat, doe het dan professioneel! Zoiets is geen hobby project, straks vallen er dooien! Denk gerust nog een keer goed na voor je aan zoiets begint.

Het is al zo vaak gezegd, containers ingraven is een slecht plan; zie die hier boven, half ingegraven en de wanden staan al naar binnen gedrukt!

Aja, laat ook maar, het idiote containertje ingraven idee komt steeds weer terug. Zal ik je dan gelijk maar aan 't volgende net zo vaak gebruikte en net zo debiele idee helpen? Koop een oude stadsbus en graaf die in, gaaf joh! zitten zelfs stoelen in!

Zucht...

 

Ik denk dat een bus en met name die amerikaanse schoolbussen sterker zijn dan een container.

Een amerikaanse collega vertelde nl. dat deze speciaal verstevigd zijn.

 

Een container is geen gek idee maar je moet er misschien een stelling in lassen als hoogslaper en een scheidingswand. Dan heb je meteen je stijfheid.

 

Beter is een legershelter op de kop tikken bij ene dumpzaak. Sietsema had er één staan.

Dit zijn container leefunits die je als een container kan laden en lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...