Ga naar inhoud
GENEGEERD

Snelste "van zaad tot vrucht/groente" oplossing


"Thom"

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij vertellen wat de snelste oplossing is als je geen groente of fruit meer hebt.

 

Hiermee bedoel ik de tijd vanaf dat je de zaad in de grond stopt en de vrucht of groente kan opeten.

En wat is de beste zaad die je ook in de natuur kan vinden, qua groeitijd?

 

Heeft misschien iemand een lijstje met groeitijden van de meeste zaden?

 

Hartstikke bedankt alvast,

 

Thom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat antwoord krijg je in een postje van mij. Ga groenten kiemen en eet de kiemen op. Je hebt maximaal een week nodig voor je eetbaar voedsel hebt. De meest efficiënte kiemgroentes zijn : linzen en alfalfa. Het is voer dat normaliter aan paarden gegeven wordt. Met een kilo aan kiemzaden kan je hééééél lang verder. We kiemen in de winter spruitgroenten net om het gebrek aan verse groenten op te vangen. Het is overigens heerlijk op je lunchbroodjes. Bij het kiemen zijn de gekiemde zaden zelf de groente ;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/7811-Werken-aan-onafhankelijkheid-kiemen?highlight=kiemen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat antwoord krijg je in een postje van mij. Ga groenten kiemen en eet de kiemen op. Je hebt maximaal een week nodig voor je eetbaar voedsel hebt. De meest efficiënte kiemgroentes zijn : linzen en alfalfa. Het is voer dat normaliter aan paarden gegeven wordt. Met een kilo aan kiemzaden kan je hééééél lang verder. Wie kiemen in de winter spruitgroenten net om het gebrek aan verse groenten op te vangen. Het is overigens heerlijk op je lunchbroodjes. Bij het kiemen zijn de gekiemde zaden zelf de groente ;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/7811-Werken-aan-onafhankelijkheid-kiemen?highlight=kiemen

 

Dank je wel!

Het ziet er veelbelovend uit. Ik ga binnenkort even rondkijken voor de zaden van Linzen en Alfalfa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van Aerophonics wist ik ook nog niet.

 

Als je toch in de volle grond zou willen heb ik nog een tip voor je. Gebruik kleine (kranten)papieren bolletjes met een zaadje er in en bevochtig dat. Dat versnelt het ontkiemen aanzienlijk en hoe eerder je gewassen uit hun meest kwetsbare fase zijn hoe beter je kan dealen met variabelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van je kiemen eten lijkt mij, is dat je geen zaad kweekt voor je volgende maaltijden. Laat dus altijd een deel van je kiemen zaad schieten.

 

Dat is flauwekul. Stel je laat rucolazaad kiemen, als je dat laat staan krijg je rucola. Als die begint te bloeien, een aantal weken later krijg je rucolazaad. Het is ondoenbaar wat je voorstelt. Neem gewoon een grote voorraad alfalfa. Voor mensen die houden van overdrijven : http://www.barusa.com/forage/products/alfalfa

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is flauwekul. Stel je laat rucolazaad kiemen, als je dat laat staan krijg je rucola. Als die begint te bloeien, een aantal weken later krijg je rucolazaad. Het is ondoenbaar wat je voorstelt. Neem gewoon een grote voorraad alfalfa. Voor mensen die houden van overdrijven : http://www.barusa.com/forage/products/alfalfa

 

Okee, ik snap niet zo goed waarom het flauwekul is om te zorgen dat je je eigen zaad produceert, maar zolang je nog online kan shoppen is het inderdaad meer moeite :p Misschien had ik erbij moeten zetten dat ik in gedachten had dat het ging over een situatie waar je álleen nog maar wat zaad had en geen supermarkt of webshop om het aan te vullen. Vandaar mijn suggestie om een deel van je zaden voor verdere zaadproductie te gebruiken zodat je je voorraad blijft aanvullen (ongeacht welk gewas je groeit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik snap niet zo goed waarom het flauwekul is om te zorgen dat je je eigen zaad produceert, maar zolang je nog online kan shoppen is het inderdaad meer moeite :p Misschien had ik erbij moeten zetten dat ik in gedachten had dat het ging over een situatie waar je álleen nog maar wat zaad had en geen supermarkt of webshop om het aan te vullen. Vandaar mijn suggestie om een deel van je zaden voor verdere zaadproductie te gebruiken zodat je je voorraad blijft aanvullen (ongeacht welk gewas je groeit).

 

Ik ben voor eigen zaadproductie, maar je krijgt niet gelijk zaad als je gaat kiemen. Daar heb je dan volwaardige planten nodig, wat je net bij kiemen niet doet. Het kan natuurlijk wel. Dàt bedoelde ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist heel slim om een paar plantjes te laten staan voor de zaden! Doe ik ook altijd, ja natuurlijk kan je alles KOPEN maar sommige mensen willen of kunnen dat niet. Ik laat alles wat ik heb schieten voor het zaad, nouja de zaadvaste planten dan in elk geval.

 

Wat snel van zaad tot gewas gaat zijn ook bietjes, die gaan reuzesnel, ook andijvie, sla en de eerder genoemde radijs gaan snel. Wat Greener zegt, pompoen gaat misschien iets minder snel maar levert zeer veel op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist heel slim om een paar plantjes te laten staan voor de zaden! Doe ik ook altijd, ja natuurlijk kan je alles KOPEN maar sommige mensen willen of kunnen dat niet. Ik laat alles wat ik heb schieten voor het zaad, nouja de zaadvaste planten dan in elk geval.

 

Wat snel van zaad tot gewas gaat zijn ook bietjes, die gaan reuzesnel, ook andijvie, sla en de eerder genoemde radijs gaan snel. Wat Greener zegt, pompoen gaat misschien iets minder snel maar levert zeer veel op!

 

Klopt.

 

En de 20 kilo per dag met goed zaad is een gemiddelde.

Ik heb ze gehad die kilo's meer per dag aankwamen...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor eigen zaadproductie, maar je krijgt niet gelijk zaad als je gaat kiemen. Daar heb je dan volwaardige planten nodig, wat je net bij kiemen niet doet. Het kan natuurlijk wel. Dàt bedoelde ik.

 

Dat je bij kiemen geen zaad produceert, was precies waarom ik het zei :p Het was een aanvulling, geen commentaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Kan iemand mij vertellen wat de snelste oplossing is als je geen groente of fruit meer hebt.

 

Hiermee bedoel ik de tijd vanaf dat je de zaad in de grond stopt en de vrucht of groente kan opeten.

En wat is de beste zaad die je ook in de natuur kan vinden, qua groeitijd?

 

Heeft misschien iemand een lijstje met groeitijden van de meeste zaden?

 

Hartstikke bedankt alvast,

 

Thom

 

http://www.depeuleschil.nl/thuiskiemen/kweekmethodes/weckpot-methode

 

¹ INWEEKTIJD:

CHINESE PREISCHEUTEN, GROENE LINZEN, TARWEGRASZAAD: ± 8 uur

ADUKIBONEN, GROENE ERWTEN, TAUGÉ: ± 10 uur,

OVERIGE: ± 6 uur

 

² KWEEKDUUR:

TARWEGRASZAAD: max. 3 DAGEN

RADIJSZAAD: ± 3 dagen

RODE KOOLZAAD, RED CLOVER: ± 5 dagen

GIERST KIEMZAAD: ± 7 dagen

CHINESE PREIZAAD: ± 9 dagen

OVERIGE: ± 4 dagen

 

kijk eens op de site van de peuleschil hoe je het beste kan kiemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...