Ga naar inhoud
GENEGEERD

Basiscursus Bijenhouden


Gast morningglory

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast morningglory

[update]

 

Hierbij een kleine update van de cursus na een een kleine 4 weken.

Tijdens deze 4 weken zijn onderwerpen behandelt zoals: de oorsprong van het imkeren, verschillende rassen,anatomie, levensloop van een (bijen)volk, communicatie etc etc.

Kort samengevat hoe het leven van een volk eruit zou zien zonder ingrijpen door de mens. Hierbij heel veel nieuwe dingen geleerd en hoe uniek een bijenvolk eigenlijk is. Ook de omgeving van de bij word niet vergeten. Met aandacht voor het milieu in algemeen maar ook bloemen en planten en wat je zelf makkelijk kan doen om de honingbij te helpen. Leuke bijkomstigheid is dat je anders naar je omgeving gaat kijken als je buiten bent.

 

Voor meer info:

http://www.bijenhotel.nl/

http://www.denederlandsebijen.nl/

 

 

De 4 lessen hierna komt het echte imkeren aanbod waar ik het meeste naar uitkijk. Vanaf eind maart / begin april beginnen de praktijklessen. Maar dit is afhankelijk van het weer en hoe het volk zich ontwikkelt.

 

Tot nu toe een erg leerzame cursus en zou hem iedereen aanraden.

 

 

Leestip:

Tijdens de cursus word gebruik gemaakt van het boek “bijen houden Hoe doe je dat” als leerboek daarnaast heb ik nog een aantal andere boeken aangeschaft waaronder het boek “honingbijen” van Jurgen Tautz. Dit is een heel mooi boek met mooie foto’s ook als je niet geïnteresseerd ben in het imkeren maar wel meer wilt weten over het leven van een bijenvolk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bijen waren uitgestorven zou je supermarkt er ook iets anders uit zien dan nu.

Zoek de tien verschillen ;-)

 

 

 

welke soorten fruit eigenlijk allemaal? ik dacht dat elke soort onder de bijensterfte te leiden had, maat dat is dus niet zo? tuurlijk is bijensterfte een enorm probleem en was ik erg trots op de enorme lavendelstruik die in onze tuin staat ( mijn struikje :D ) en dat daardoor elke zomerdag het gonsde van de bijen, hommels, wespen en vlinders in en rond die struik :o

 

alleen nu heeft mijn moeder hem flink gesnoeid, en nu zijn er alleen nog de laatste korte stammetjes over, mijn moeder zei dan wel dat de struik er sterker uit zou komen, maar terwijl ik bij elke andere struik de knoppen alweer zie komen blijft mijn lavendel akelig kaal, komt dit wel weer goed of moet ik iets ondernemen?

 

wellicht dat dit het verkeerde topic is voor plantenvragen maar ik dacht dat jullie als bijenkenners wellicht ook tips zouden hebben voor bijenstruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke soorten fruit eigenlijk allemaal? ik dacht dat elke soort onder de bijensterfte te leiden had, maat dat is dus niet zo? tuurlijk is bijensterfte een enorm probleem en was ik erg trots op de enorme lavendelstruik die in onze tuin staat ( mijn struikje :D ) en dat daardoor elke zomerdag het gonsde van de bijen, hommels, wespen en vlinders in en rond die struik :o

 

alleen nu heeft mijn moeder hem flink gesnoeid, en nu zijn er alleen nog de laatste korte stammetjes over, mijn moeder zei dan wel dat de struik er sterker uit zou komen, maar terwijl ik bij elke andere struik de knoppen alweer zie komen blijft mijn lavendel akelig kaal, komt dit wel weer goed of moet ik iets ondernemen?

 

wellicht dat dit het verkeerde topic is voor plantenvragen maar ik dacht dat jullie als bijenkenners wellicht ook tips zouden hebben voor bijenstruiken?

 

M'n pa snoeit zijn lavendel twee keer per jaar tot op het bot af en heeft de mooiste uit de buurt.

Ook in de Provence in Frankrijk worden ze drastisch gesnoeid.

 

Ik denk dat het wel goed komt met je lavendel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory
welke soorten fruit eigenlijk allemaal? ik dacht dat elke soort onder de bijensterfte te leiden had, maat dat is dus niet zo? tuurlijk is bijensterfte een enorm probleem en was ik erg trots op de enorme lavendelstruik die in onze tuin staat ( mijn struikje :D ) en dat daardoor elke zomerdag het gonsde van de bijen, hommels, wespen en vlinders in en rond die struik :o

 

alleen nu heeft mijn moeder hem flink gesnoeid, en nu zijn er alleen nog de laatste korte stammetjes over, mijn moeder zei dan wel dat de struik er sterker uit zou komen, maar terwijl ik bij elke andere struik de knoppen alweer zie komen blijft mijn lavendel akelig kaal, komt dit wel weer goed of moet ik iets ondernemen?

 

wellicht dat dit het verkeerde topic is voor plantenvragen maar ik dacht dat jullie als bijenkenners wellicht ook tips zouden hebben voor bijenstruiken?

 

- 70% ongeveer van de gewassen is afhankelijk van bestuiving door insecten (als ik goed heb opgelet ;-))

- Over de lavendel struik zou ik me geen zorgen maken dat komt normaal gesproken vanzelf goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks alle enge verhalen over lek geprikt zijn, heb ik me vandaag ook aangemeld voor de basiscursus bijenhouden. :o

 

Gefeliciteerd @Tanfana! Ik heb de NBV-basiscursus in 2013 gedaan. Vorig voorjaar ben ik gestart met twee volkjes en inmiddels heb ik drie kasten met bijen. Het is boeiend maar wel tijdrovend en als startende imker moet je niet alleen tijd maar ook wat geld investeren. En tijd blijft het altijd kosten!

 

De afgelopen twee weken was ik vaak op mijn volkstuin als de temperatuur steeg naar rond de tien graden én de zon op mijn bijenkasten scheen (je kunt ze het beste plaatsen met de voorkant richting oost/zuid-oost). De bijen komen dan naar buiten om zich te ontlasten en het was heerlijk om m'n bijtjes weer te zien vliegen én om te constateren dat al mijn volkjes de winter - voorlopig - hebben overleefd. Ik sta te popelen om in mijn kasten te kijken maar dat mag nog niet, veel te koud.

 

Ik hoop dat de cursus je besmet met het bijenvirus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory
Gefeliciteerd @Tanfana! Ik heb de NBV-basiscursus in 2013 gedaan. Vorig voorjaar ben ik gestart met twee volkjes en inmiddels heb ik drie kasten met bijen. Het is boeiend maar wel tijdrovend en als startende imker moet je niet alleen tijd maar ook wat geld investeren. En tijd blijft het altijd kosten!

 

De afgelopen twee weken was ik vaak op mijn volkstuin als de temperatuur steeg naar rond de tien graden én de zon op mijn bijenkasten scheen (je kunt ze het beste plaatsen met de voorkant richting oost/zuid-oost). De bijen komen dan naar buiten om zich te ontlasten en het was heerlijk om m'n bijtjes weer te zien vliegen én om te constateren dat al mijn volkjes de winter - voorlopig - hebben overleefd. Ik sta te popelen om in mijn kasten te kijken maar dat mag nog niet, veel te koud.

 

Ik hoop dat de cursus je besmet met het bijenvirus :)

 

Je ligt een stukje op me voor ;-)

 

Heb jij je aangesloten bij een plaatselijke vereniging waar je het eerste jaar geholpen word door een mentor?

 

Wat voor kasten heb je en voor welk ras heb je gekozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ligt een stukje op me voor ;-)

 

Heb jij je aangesloten bij een plaatselijke vereniging waar je het eerste jaar geholpen word door een mentor?

 

Wat voor kasten heb je en voor welk ras heb je gekozen?

 

 

Korte reactie - het lange verhaal ben ik kwijtgeraakt toen ik per ongeluk de webpagina wegklikte: Ik ben lid van de NBV én de plaatselijke afdeling. Een mentor heb ik niet, ik doe veel samen met iemand die ik ken van de cursus en die op hetzelfde volkstuincomplex ook met bijen is begonnen. Vragen en problemen leggen we voor aan een paar imkers in de omgeving. De NBV geeft een goed blad en een twee-maandelijkse nieuwsbrief per mail uit en daar staat veel info. Ik heb spaarkasten en inmiddels heb ik ruim 1000 euro uitgegeven aan alles: imker-uitrusting, kasten, ramen, kunstraat, voer, Varrao-bestrijding en noem maar op. Ik heb gewone hollandse huis-tuin-en-keukenbijen. Rasbijen zijn - ook - leuk maar duurder en ik wil als beginner de ruimte hebben om foutjes te maken. Begin liefst met meerdere volkjes, als je er eentje kwijtraakt dan ben je niet meteen alles kwijt. Ik ben met twee begonnen, had er vorig jaar augustus zes en heb dat door verenigen teruggebracht naar drie die tot nu toe de winter goed zijn doorgekomen. En vorig jaar heb ik een volkje 'verkloot' doordat ik per ongeluk na het zwermen alle doppen had gebroken en het was te laat in het seizoen (en ik kwam er te laat achter) om nog aan een nieuwe bevruchtte moer te komen. Dat volk stierf dus rustig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast morningglory

Cursus is erg leuk en je gaat echt anders naar de natuur kijken. Binnenkort met het klasje naar buiten voor de eerste praktijk dag. Moet de tempratuur nog wel wat stijgen anders is het nog te koud voor de voorjaars inspectie. Ik zal daarna wat uitgebreider posten. Heb nu te weinig tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast morningglory

Nu binnenkort de praktijklessen gaan beginnen en de theorie bijna afgerond alvast wat positief nieuws:

 

De wintersterfte onder de bijenvolken valt dit jaar opnieuw mee.

http://www.bijenhouders.nl/nieuws/wintersterfte-bijenvolken-valt-met-10-opnieuw-mee/

 

Voor de mede-preppers die bijen van dichtbij willen zien zonder gelijk een cursus te volgen. Pak je agenda want op 11 en 12 Juli zijn weer de open imkerij dagen verspreid over het land.

http://www.bijenhouders.nl/landelijke-open-imkerijdag/over-bijen-honing-en-meer

 

Vorige week alvast een basis uitrusting gehaald om te kunnen werken in de bijen.

 

Bestaande uit:

- Imkerjack

- Handschoenen

- Beroker

- Kastbeitel

 

Deze kan je volop in diverse winkels kopen zowel on als offline met prijzen variërend van 50-130 euro.

Met een beetje geluk/pech kan ik jullie snel vertellen in hoeverre deze kleding helpt tegen het steken ;-)

 

 

Vandaag zelf in de tuin in om deze wat bij vriendelijker te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Gast morningglory

[update]

 

Weer een kleine update van de bijen avonturen. De praktijkles is al eerder geweest maar nog geen tijd gehad om een verslag ervan te maken. Het verslag is wel een versimpelde weergave van alles wat gedaan is en wat gedaan moet worden. Anders zou het een erg lang verhaal worden en ook onduidelijk ben ik bang ;-). Maar hopelijk krijgen jullie zo toch een idee wat er "bij" komt kijken.

 

Nu de temperatuur buiten is gestegen (>15 graden) en bijen al wat weer aan het vliegen zijn, is het tijd voor de voorjaarsinspectie.

 

Dit betekent dat de kast wordt geopend om te kijken hoe het volk de winter is doorgekomen.

Daarbij wordt gekeken of er nog voldoende voer in de broedbak aanwezig is om de komende tijd door te komen als de bijen nog niet voldoende voer uit de natuur kunnen halen. Ook wordt er gekeken of de koningin (de moer) aanwezig is en al voor nageslacht heeft gezorgd in de vorm van eitje, larven, of pop. Dit word afgekort al BRIAS (broed in alle stadia*).

Kapotte onderdelen in de kast worden vervangen of gerepareerd.

 

Nadat iedereen zich in zijn (nog schone) imker kleding heeft gehesen en de rookpotten zijn aangemaakt is het tijd om te beginnen. En de eerste mensen worden al zenuwachtig ☺. Verder ruik ik geen alcohol, zweet, parfum of aftershave dus die instructie heeft iedereen opgevolgd ;-)

 

[ATTACH=CONFIG]18027[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]18028[/ATTACH]

 

Eerste inspectie punt is of er activiteit is op de vliegplank. Je kijkt dan of je bijen ziet en wat ze aan het doen zijn. Bijvoorbeeld stuifmeel aan het halen of dat ze nog nauwelijks vliegen.

 

[ATTACH=CONFIG]18029[/ATTACH]

 

Daarna is het tijd om de kast open te maken. Dit gaat nog niet zo gemakkelijk omdat de bijen deze hebben dicht gekit met propolis (propolis is een lijmachtige substantie van hars van bomen en planten). De kast open je dan door wat kracht te zetten met de kastbijtel. Als de kast open is kan je een eerste blik in de kast werpen.

 

 

[ATTACH=CONFIG]18030[/ATTACH]

 

 

 

Daarna worden de ramen 1 voor 1 eerst lost gemaakt met de kastbeitel omdat de ramen ook vast gekit zitten met propolis. Als dit gebeurd is, kan je de ramen 1 voor 1 inspecteren. Na deze te hebben bekeken worden ze gelijk terug geplaatst om te voorkomen dat bijen op de grond vallen en het volk zo min mogelijk te verstoren. Wel een leuke eerste ervaring met al dat gezoem om je heen en bijen die over je handen wandelen terwijl je bezig bent. Gelukkig was het volk erg rustig en niet agressief waardoor de eerste les steekvrij overleefd is. Het is nog wel moeilijk om te zien wat nu wat is als je voor de eerste keer de kast open maakt.

 

Tijdens de eerste inspectie zagen we dat er nog genoeg voer in de kast aanwezig was voor de komende tijd en dat de koningin al wat eitjes had gelegd en er ook larven waren. Na deze eerste inspectie alle ramen weer terug geplaatst op dezelfde volgorde als we ze eruit gehaald hadden om het nest zo min mogelijk te verstoren. De kast weer gesloten en de kast kaart ingevuld. Dit is een formulier waarop je de toestand van het volk opschrijft en de werkzaamheden die gedaan zijn.

 

[ATTACH=CONFIG]18031[/ATTACH]

 

 

Nadat ik thuis was gekomen en mijn imkerspullen had opgeborgen nog een blik geworpen op ons insectenhotel in de tuin. Daarin ook bijen activiteit te zien van een of

meerdere eenzame bijen. En er waren al rietstengels en gaten in de houten blokken dicht gemaakt om als broednest te dienen. Leuk om de natuur zo in je eigen tuin te halen.

 

*

[ATTACH=CONFIG]18032[/ATTACH]

 

 

[table=width: 500, class: grid, align: center]

[tr]

[td]Broedstadia in dagen[/td]

[td]Dar[/td]

[td]Werkster[/td]

[td]Koningin[/td]

[/tr]

[tr]

[td]ei [/td]

[td]3[/td]

[td]3[/td]

[td]3[/td]

[/tr]

[tr]

[td]larve[/td]

[td]6/7[/td]

[td]6[/td]

[td]6[/td]

[/tr]

[tr]

[td]pop[/td]

[td]15[/td]

[td]12[/td]

[td]7[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Toaal[/td]

[td]24/25[/td]

[td]21[/td]

[td]16[/td]

[/tr]

[/table]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...