Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zuurstofabsorbeerder noodzakelijk in voerton?


Zanshin

Aanbevolen berichten

In mijn voerton zit een lading rijst en droge pasta. Moet ik daar nou nog zuurstofabsorbeerders bij doen?

Of is, nu de ton luchtdicht is afgesloten, dat niet nodig? Die zakken rijst en pakken pasta staan ten slotte ook zo los in de supermarkt...

 

En zo ja, welke en waar koop ik die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kan in plaats van een zuurstofabsorbeerder ook een CO2 brandblusser een beetje leeg spuiten op een doek totdat je een ijsklont van CO2 hebt. Dan deze klont in je (gevulde) voerton doen en laten smelten (verdampen).

CO2 is zwaarder dan lucht en drukt dus de lucht uit je ton. Je kan met een aansteker boven in je ton testen of er nog lucht in zit. Gaat hij uit dan weet je dat de lucht eruit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vochtvreters zijn wat anderrs dan zuurstofzakjes. Ik heb mijn zuurstofzakjes bij LDS vandaan. Weet niet of je er iets op tegen hebt om bij de mormoonse kerk wat te bestellen? Die gasten moeten van hun geloof preppen geloof ik :p 9 euro per 100 zakjes. http://store.lds.org/

 

2000 CC per zakje als ik het goed heb. Per 20 liter emmer VOL met rijst is 1 zakje genoeg. Mocht jouw container bijvoorbeeld 100 liter zijn en niet geheel tot de rand toe gevuld, doe er stuk of 10-15 zakjes in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan in plaats van een zuurstofabsorbeerder ook een CO2 brandblusser een beetje leeg spuiten op een doek totdat je een ijsklont van CO2 hebt. Dan deze klont in je (gevulde) voerton doen en laten smelten (verdampen).

CO2 is zwaarder dan lucht en drukt dus de lucht uit je ton. Je kan met een aansteker boven in je ton testen of er nog lucht in zit. Gaat hij uit dan weet je dat de lucht eruit is.

 

Sterke tip! Je kunt dus ook een CO2 patroon gebruiken, die vullen zeker een ton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oxi absorbers, absorberen de zuurstof. Waardoor er uiteindelijk geen zuurstof meer in de de reeds afgesloten emmer zit. Je ziet je emmer ( mits deze luchtdicht is afgesloten) gewoon vacuum trekken. Geen zuurstof is geen overlevingskans voor bacterien/schimmels etc. Je kan ze ook bij http://www.conserva.de kopen. Niet echt goedkoop daar....

Ik zou ze zeer zeker bij grotere hoeveelheden voedsel doen. Voorwaarde is wel dat de verpakking goed is af te sluiten. Maarja dt merk je na een uurtje wel....of je verpakking nog vaccum is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan voor welke termijn je prept.

2-3 jaar? dan is zonder oxygen absorber geen probleem.

4+ jaar? dan zou ik het risico niet nemen en er gewoon zo'n ding (of meer, afhankelijk van je ton) in gooien.

Bij de LDS zijn ze inderdaad het goedkoopst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Even een vraag. Als je koopt bij de lds heb je dan veel last van spam. En zijn de oxygen absorber packets de mylar zakken? Er staat 100 Per package. Krijg jeer van 100 voor die negen euro? En hoe moet je het beste voedsel opslaat? Eerst in de zakkeen dan in een ton? Heb je dan per ton een voedsel groep? Dus een ton voor rijst en een ton voor pasta enzovoort. En maak je dan porties in die zakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag. Als je koopt bij de lds heb je dan veel last van spam. En zijn de oxygen absorber packets de mylar zakken? Er staat 100 Per package. Krijg jeer van 100 voor die negen euro? En hoe moet je het beste voedsel opslaat? Eerst in de zakkeen dan in een ton? Heb je dan per ton een voedsel groep? Dus een ton voor rijst en een ton voor pasta enzovoort. En maak je dan porties in die zakken?

 

Ik kreeg nog een brief verzonden achter mijn pakketje aan met de paklijst. Wel relevant dus. Helaas wel met een "Church of jesus christ" logo op de voorkant...

De oxygen absorber packets zijn geen mylar zakken, die kan je los kopen. (of als je bedoeld, worden ze verpakt in mylar zakken, dan is het antwoord ook nee. gewoon in doorzichtig plastic)

Je krijgt inderdaad 100 voor 9 euro.

Verpakken is op porties is meer een voorkeur, hoeft niet. Zelf doe ik gewoon die mylar bags vullen met een kilo of 2-3 rijst/pasta/suiker/zout en als je alle zakken hebt gevuld ze bijna dichtsealen. Klein gaatje openlaten waar door je je oxygen absorber kan stoppen. Dan het laatste gaatje ook dichtsealen. Als je oxygen absorbers over hebt, ook weer insealen. Volgende dag zou je een soort vacuum in de zakken moeten zien, als dat niet zo is: opnieuw doen/beter sealen. Zakken inderdaad in iets sterks doen zoals tonnen of bakken.

 

Laatste tip: in je zak met suiker geen oxygen absorber doen. Dan klontert de hele boel samen. Nog wel bruikbaar hoor, gewoon even flink meppen tot het weer los komt. Maar oxygen absorber is ook niet nodig voor suiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht geen wonderen van de oxygen absorbers. Het zal altijd een beetje helpen en een beetje is beter dan niets.

Overweeg eens om je eten vacuum te verpakken, zo gaat er ongeveer 98% van de zuurstof uit de verpakking en is het eten 4x langer houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het al eens in n ander draadje aangegeven

als je goede tonnen of ammo kisten ofzo hebt ,doe dan als ze bijna vol zitten en voor je de deksel erop doet

er een waxine lichtje in steek dit aan,deksel erop en je kist/ton trekt vacuum,succes gegarandeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het al eens in n ander draadje aangegeven

als je goede tonnen of ammo kisten ofzo hebt ,doe dan als ze bijna vol zitten en voor je de deksel erop doet

er een waxine lichtje in steek dit aan,deksel erop en je kist/ton trekt vacuum,succes gegarandeerd

 

Behalve natuurlijk als je je ammokisten gebruikt waarvoor ze gebruikt horen te worden ;) Maar dat zal niemand hebben gok ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een paar maanden geleden bij LDS zuurstofabsorbeerders gekocht en vroeg me af hoe goed die dingen nou echt werken. totdat ik een week geleden een paar flessen vulde met rijst en een zuurstofabsorbeerder. een paar dagen later waren de flessen dus echt vacuum getrokken en zelfs vervormd/ingedrukt . het werkt dus echt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast gebruikersnaam
je kun rijst, pasta ,meel ed vier dagen in de vriezer leggen,alle ongedier is dan dood, .

 

Menig diertje overleeft een strenge winter, dus of de vriesvakmethode werkelijk werkt :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...