Ga naar inhoud
GENEGEERD

Je kerstboom opeten, goed idee?


Tom

Aanbevolen berichten

Volgens krant artikel kun je er dus wel iets van eten, nu ben ik benieuwd of er nog meer recepten zijn voor de kerstboom.

Dus de bomen in het bos zijn denk ik wel biologisch en dan er een lekker hapje ervan maken.

Wie doet dit al of weet een mooi recept.

Ik wil onmiddellijk nuanceren dat veel dennen- en sparrenbomen die gebruikt worden als kerstboom niet zo biologisch geteeld worden. Ze zitten vol pesticiden en herbiciden om die mooi te doen lijken", aldus Desramaults.

 

Toch zweert de topchef het gebruik van dergelijke bomen niet af in zijn keuken. "In maart en april gebruiken we de heel jonge topjes van de dennen- en sparrenboom", licht Desramaults toe. "Ze zijn bleek groen, heel fris en een beetje citrus van smaak. Je kan die zo opeten of er suiker van maken.

 

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2172881/2015/01/06/Je-kerstboom-opeten-goed-idee.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kerstboom brand wel lekker, opeten is er niet bij.

 

Jonge uitlopers, topjes, kun je wel eten of bv. in je honing drukken. Vooral als dergelijke smaakmakers heb ik ze wel eens gebruikt.

 

Dennennaalden kun je het hele jaar door gebruiken om thee van te zetten, zit nog flink wat vitamine C in ook. In de winter zelfs een hele goede en makkelijke bron, maar in het voorjaar en zomer toch echt veel lekkerder. Dit is een van de weinige dingen die ik echt voor m'n plezier doe in het voorjaar en vroege zomer, veel van wat eetbaar is in de natuur is vrij bitter en kun je prima op overleven maar doe je niet voor de lol.

 

Er zijn maar enkele soorten waarbij het nut heeft om de zaden uit de dennen-, of sparrenappels te winnen. Pijnboompitjes kennen de meeste mensen wel.

 

Ook wordt dennenhars, maar ook de naalden gebruik als ontsmettingsmiddel, ook als toevoeging aan zeep. Het blijkt idd antiseptisch te zijn: http://omedicine.info/sosna-obyknovennaya-pinus-sylvestris.html (google translate helpt)

 

Dennenhars kan samen met gemalen kooltjes uit het vuur een redelijke stevige lijm/bindmiddel opleveren.

 

Een dennenboom (sparren wat minder, zijn zeg maar de mietjes onder de dennen) beschermd zichzelf tegen ongedierte en rotting met terpentine en is hier ook de natuurlijke bron voor.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kan ik het nergens mee vinden, maar op het Bushcraft forum was een keer een vrouw die pannenkoeken meel maakte van gedroogde barst van de fijnspar (dennenboom) de stroop maakte ze van berkensap die ze indikte tot siroop. Of er bosbessen op lagen weet ik niet meer !?

 

Iemand die dit kan bevestigen :rolleyes:

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn boom is van plastic.. smaakt vast niet lekker.

 

Ik vind het overigens een idiote gewoonte om miljoenen bomen te kappen en te laten verdrogen in woonkamers, om ze vervolgens nutteloos te verbranden. Als je ze dan nog netjes in je open haard opstookt is 't een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al jaren een plastic boom. Waarom? , omdat we wel de kerstsfeer in huis halen, maar niet de natuur willen afbreken. Een echte boom die je terug kunt planten zou een optie kunnen zijn.

 

Als de boom "gebruikt" zou moeten worden, dan ging deze bij mij in de kachel voor verwarming. Eten heb ik nog nooit aan gedacht. De geur van Dennen heb ik wel iets mee, dus misschien kun je er andere producten van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Voor 1914 was de kerstboom onbekend in vlaanderen ( België ) de bezetters uit die tijd hebben het gebruik bij ons ingevoerd .

Vandaar mijn vraag . Aan gezien Nederland niet heeft deel genomen aan de eerste WW hoe hebben onze noorderburen die traditie opgenomen .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt van grotere dennen en sparren een strook van enkele centimeters schors weg snijden, verticaal uiteraard..., en dan de schors met een stuk hout of houten hamer net zolang bekloppen tot de bast van de schors los komt..

Om deze bast gaat het. Maak een vuurtje en plaats de bast tegen wat takken schuin naast het vuur. De bast zal langzaam droger worden en uiteindelijk gaan bruinen en bros worden. Regelmatig even keren. Deze nu brosse bast kun je tot meel malen en door er een beetje water bij te doen, of melk, maak je er een beslag van, waar je een soort platte koekjes van bakt.

De berkensiroop maak je door b.v.30 liter berkensap in te koken tot er nog een bierflesje vol over blijft. Heerlijk, lijkt wel op maple sirup / ahorn siroop.

Op you tube vind je wel hoe je het sap van de boom kunt tappen.

 

Eet smakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens in de 19e eeuw was er op de Veluwe, in Hoenderloo, een predikant van Duitse afkomst die veel goeds voor de mensen deed. Alcoholisme bestrijden en dingen voor de armen doen. Later werd hij predikant in de Betuwe en zette daar in zijn kerk de eerste kerstboom neer. Dat gebruik kende hij nog uit Duitsland denk ik. Dat is later overgenomen door anderen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 1914 was de kerstboom onbekend in vlaanderen ( België ) de bezetters uit die tijd hebben het gebruik bij ons ingevoerd .

Vandaar mijn vraag . Aan gezien Nederland niet heeft deel genomen aan de eerste WW hoe hebben onze noorderburen die traditie opgenomen .

 

Volgens wiki (zie link vorige post) is de boom al wat eerder ingeburgerd in de lage landen, halverwege de 19e eeuw. Maar ja, ik was er ook niet bij. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wiki (zie link vorige post) is de boom al wat eerder ingeburgerd in de lage landen, halverwege de 19e eeuw. Maar ja, ik was er ook niet bij. ;)

 

Er is mij onlangs aan de oren gekomen dat Wikipedia ook niet altijd klopt . Maar ook dat is niet bewezen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kerstbomen zijn al in de tijd van de Vikingen en Saksen een bekend fenomeen. Ze noemden het natuurlijk geen kerstbomen, aanvankelijk waren deze lieden niet gekerstend. Ze gaven met een boom voor of in hun huis aan dat ze geloof hadden in de goede afloop van de winter en dat alles weer mooi groen zou worden. In Nederland is het gebruik pas echt goed op gang gekomen in de 19e eeuw omdat er toen veel zondagsscholen werden gesticht waar de boom in werd gebruikt. Toen was het maar even en Jan met de pet had een boompje thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naalden van fijnspar Picea abies, grove den Pinus sylvestris en douglasspar Pseudotsuga menziesii eet ik regelmatig als ik in het bos ben. Er zit vitamine C in. Ook de knoppen van deze soorten eet ik op. Toen ik hiermee begon: even over de drempel heen stappen. Nu vind ik het de gewoonste zaak van de wereld.

 

Soms zit er een dikke vette eindknop op een grove den en dan kun je er een tijdje op kauwen. Net kauwgum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...