Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dontor

Het grote 'consuminderen' topic

Recommended Posts

Algemeen:

Het is de tijd van het jaar, althans in België, voor de 'solden'. Ik weet niet precies hoe het in Nederland zit, maar 2x per jaar gaat België uit de bol met de portemonnee om superkoopjes te doen. Dit in januari en juli van elk jaar.

Het eerste weekend van de solden periode zit erop en zelfstandigenorganisaties spreken van een succes. ok, niet wat ze hadden gewild, dat is het nooit natuurlijk :-)

Tijdens dat weekend waarbij ook wij de deuren op zaterdag en zondag hebben geopend kon ik het niet laten om bepaalde bedenkingen te maken, in mezelf natuurlijk, want ik spreek me er niet zo over uit tegenover klanten.

Maar zo nu en dan eens informeren tijdens een verkoopgesprek is altijd wel leuk.

Vragen zoals: Hoe oud is uw huidige televisie?, Welke smartphone heeft u nu? hoeveel tablets heeft u momenteel? zijn altijd wel eens leuk om een eigen poll te houden.

De conclusie:

- 75% van de aangekochte televisietoestellen vervangen een perfect werkend toestel van maximum 3 jaar oud.

- 65% van de mensen hebben een smartphone, waarvan 30% een I-*** of een duurder type van sam***

- 55% van de mensen gaven als antwoord dat ze reeds 1 of meerdere tablet's hebben.

één jongeman van ongeveer 8 jaar spande de kroon, hij had een smartphone, laptop en computer met een appeltje op de achterkant, maar hij wou er wel graag nog een tablet bij (uiteraard ook met aan appeltje op de achterzijde). Hij ging huilend naar huis omdat het toestel op bestelling was. Dergelijke modellen met 128GB geheugen hebben we namelijk niet met 10-tallen op stock.

Het consuminderen zit er echt nog niet in. Het is crisis, inderdaad, maar naar wat ik dagelijks zie telt de crisis niet als het over luxe (overbodige?) producten gaat. Er is in het koopgedrag een echte bocht gemaakt. Een wasmachine of koelkast moet zo goedkoop mogelijk, een TV of tablet net omgekeerd.

Anderzijds moet ik ook zeggen dat er een man in de winkel kwam die zichzelf zeer goed geïnformeerd had. Hij had al zijn vragen opgeschreven, wist min of meer wat hij wilde, hij had zijn oude laptop bij en wat zag ik, de laptop was inderdaad oud en aan vervanging toe. Plusje voor deze man! Ik had zelfs het gevoel dat we op dezelfde golflengte zaten. Dus als iemand zich hierin herkent, maak je bekend als lid van dit forum :-)

Ook zijn mobieltje was een oldtimer, tataratata: een Nokia 3310! goed gedaan man, respect!

Maar jaja Dontor, jij hebt makkelijk praten! Een beetje zeuren over consuminderen, maar zelf wel 6 tv's, 3 tablets en een laptop hebben zeker?

Ok, ik beken. Vorig jaar heb ik een nieuwe laptop gekocht. Een goed model van € 1000! Wat is die Dontor toch een snoodaard!

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn vorige zeven (7) jaar oud was, met stukken uit elkaar viel en 9 op de 10 keer blokkeerde bij het aanraken van een toets.

Nu komt de vraag natuurlijk, wat gaan we doen om te consuminderen?

Ik begin bij mezelf:

- Defecte 48 inch tv is vervangen door een basic 32 inch toestel;

- De kinderen leren we dat niet alles zomaar vervangen moet worden;

- Mijn 'nieuwe' fiets heb ik gekocht in de kringloopwinkel. €75 perfecte staat.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

consuminderen in mijn geval

geen tv

geen tablet

geen hoe je ze ook allemaal wil noemen

de oude smarthphone van mijn vriend in gebruik omdat mijn ouderwetse alleen bellen en sms en telefoon een soort lock heeft waardoor ik er geen ander sim kaartje in kon stoppen toen mijn mobiele nummer verlopen was wegens te weinig gebruiken

maar ik heb wel een computer zo,n heerlijk ouderwetse kast

geen fiets

geen brommer

geen auto

Wel goede wandelschoenen

moet ik doorgaan ?

Deze post delen

@Dontor,

Leuk verhaal. Ik denk echter dat er nog een probleem is. De 'designed to break' verhaal. Tuurlijk dat jochie van 8 was het extreme voorbeeld evenals die man met allerlei oud spul maar ik doel meer op de ontwikkelingen in electronica.

Voor mijn werk heb ik een degelijke pc nodig. Met de huidige ontwikkelingen is die naar 3 jaar al knap afgeschreven terwijl voor mij persoonlijk dat absoluut nog niet zo is. Waarom moet ik het dan vervangen? Besturingssystemen geven geen updates meer, software evenmin, de programma's die ik gebruik nog minder en mijn klanten willen wel een goed product en zo snel mogelijk. Met technische mankementen aankomen als excuus is ongehoord en kost je klanten.

Dat ontslaat je er niet van om er alles aan te doen wat je maar kan doen om te consuminderen. Ik zeg altijd zo van: 'Je kan inderdaad harder werken, meer uren maken, meer pogingen doen om salarisverhogingen binnen te slepen, meer ditjes en datjes... of je kan eens kijken wat er in je huis efficiënter kan. Bespaar op vaste lasten want daar zit de meeste winst, niet de snelste wel de meeste.

Wat het vooral ook is, is elektronica dat zo goed scheef loopt. Andere huishoudelijke apparatuur valt in dat licht knap mee.

Ik maak al mijn vrienden jaloers door te laten zien hoe kleine veranderingen al veel kunnen besparen. En dan komt het wel vanzelf.. de complimentjes nu, de winsten later :)!

@Lindaja, nee hoor, jij wint hahaha :o!

Deze post delen

Gast tom666

Ik koop maar als het stuk is...simpel.

De zaken die ik heb gebruik ik ook intensief.

Deze post delen

Ik heb wel een tv . Een jaartje oud de vorige ging net niet op vervroegd pensioen . Laptop heb in niet computer ook niet smart of ifoon ook niet een oude gsm uit de prehistorie . Geen fiets of brommer wel een auto stamt nog af uit bedrijf . En een busje .

Deze post delen

Niet zo hypocriet mensen, de meeste hebben hier meer als 2 messen, bijlen, waterfilters en wat al niet meer.

Maar 1 mes ipv 3 messen is ook consuminderen, maar dat is niet populair consuminderen.

• Leuk 1

Deze post delen

Blij dat ik niet aan beiden doe (consuminderen en consumeerderen) Dat laat de financien niet toe.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik graag de financien wel zou willen hebben om al dat mooie spul aan te kunnen schaffen.....

Deze post delen

Eigen laptop met defect OS. Twee dagen geprobeerd het ding te herstellen (gelukkig in mijn eigen tijd) . Niets lukt, ondanks een cursus van 40 u computerproblemen oplossen vorig jaar. Er blijven 2 basismogelijkheden over :

Ofwel een defekt in het ramgeheugen ofwel een defekt in de harde schijf. Ik vermoed het laatste. Dat opent weer 3 mogelijkheden :

- betalen voor een herstelling en niet weten waar ik uitkom (minimaal 75€ tot ...). Geen optie dus.

- harde schijf vervangen door een andere harde schijf

- bestaande harde schijf wissen en alles opnieuw installeren.

Uiteindelijk gekozen voor optie 2. In plaats van een klassieke harde schijf gekozen voor een SSD van 250 Gig ipv klassiek met 850 gig. Hierdoor krijgt de computer van 3 jaar oud een upgrade en wordt zo een sneller systeem. De oude harde schijf wordt in een 'case' (25€) gestopt en gerecupereerd om backups te maken of te gebruiken als mobiele schijf. Desgewenst kan ze dienen als reserve voor de 'oude' computer van 7 jaar oud.

Conclusie : Als alles goed lukt, krijg ik een supersnel werkend systeem. De laptops worden machines met een beperkt opslaggeheugen. Het is de bedoeling documenten op te slaan op een externe harde schijf/nas center. Op deze manier wordt geen geld verspild aan dure opslagruimte per laptop. We kopen altijd laptops van Toshiba, met een vergelijkbare configuratie waardoor de onderdelen onderling uitwisselbaar zijn. Is er een onderdeel defect, dan wordt een goede cloon besteld. Zo vervingen we al een batterij en een lader. De hardware van nieuwere modellen wordt gebruikt om de oudere modellen te upgraden. Zo verbeteren we stilaan al onze systemen.

Deze post delen

Ik heb wel een tv . Een jaartje oud de vorige ging net niet op vervroegd pensioen . Laptop heb in niet computer ook niet smart of ifoon ook niet een oude gsm uit de prehistorie . Geen fiets of brommer wel een auto stamt nog af uit bedrijf . En een busje .

geen laptop, geen pc, geen smartphone.. Hoe raak jij op dit forum? of heb je een abonnement bij de bibliotheek? :)

Deze post delen

Eigen laptop met defect OS. Twee dagen geprobeerd het ding te herstellen (gelukkig in mijn eigen tijd) . Niets lukt, ondanks een cursus van 40 u computerproblemen oplossen vorig jaar. Er blijven 2 basismogelijkheden over :

Ofwel een defekt in het ramgeheugen ofwel een defekt in de harde schijf. Ik vermoed het laatste. Dat opent weer 3 mogelijkheden :

http://www.memtest.org/#downiso

simpel tootlje om de RAM te testen.

de meeste linux live-CD's hebben deze reeds staan.

Deze post delen

http://www.memtest.org/#downiso

simpel tootlje om de RAM te testen.

de meeste linux live-CD's hebben deze reeds staan.

Thx. Als de SSD morgen binnenkomt installeer ik eerst het OS. Daarna zien we wel weer verder. Ik zal het tooltje zeker testen maar in afwachting van een nieuw 'binnenwerk' ligt de computer in onderdelen op de kast.

Deze post delen

Thx. Als de SSD morgen binnenkomt installeer ik eerst het OS. Daarna zien we wel weer verder. Ik zal het tooltje zeker testen maar in afwachting van een nieuw 'binnenwerk' ligt de computer in onderdelen op de kast.

je hebt de SSD niet nodig om de ram te testen met een livecd :-) dat is het leuke er aan.

(dan ben je zeker dat het niet de ram is, en verpruts je je tijd niet aan het installeren van de OS)

Deze post delen

geen laptop, geen pc, geen smartphone.. Hoe raak jij op dit forum? of heb je een abonnement bij de bibliotheek? :)

Ha ik heb zo een watervast snijplankje

• Leuk 1

Deze post delen

je hebt de SSD niet nodig om de ram te testen met een livecd :-) dat is het leuke er aan.

(dan ben je zeker dat het niet de ram is, en verpruts je je tijd niet aan het installeren van de OS)

Het spul is sowieso besteld. Maar ik plaats er voor de zekerheid ook een tweede OS op. Dat wordt dus Ubuntu.

Deze post delen

Gast tom666

Preppen is niet consuminderen he..

Mijn kast staat vol met pakken blikken voeding andere voeding , water , vuurmateriaal, brandstof...

Verschillende soorten bijlen naargelang het werk ik doe..

Walki talki's voor het geval van nood....

Verschillende soorten zaklampen...batterijen...enz enz.......

Ik probeer genoeg te hebben om rond te komen als de nood zich voor doet...

Dus dat is niet consuminderen maar meren....

Ik let wel heel erg op het verbruik van water , elektriciteit en andere zaken ...

Ik spring voorzichtig om met praktisch alles....

Als prepper moet je eerst consumeren om te kunnen preppen....Tenzij je al die zaken gratis krijgt...

Deze post delen

Ik consuminder gewoon omdat ik geld wil hebben voor de leuke dingen in het leven.

Grootste kostenpost waar je iets aan kunt doen is je energie verbruik. Zelf stook ik minimaal, het is hier nooit warmer dan 16 graden en dat bevalt prima.

attachment.php?attachmentid=15711&stc=1

Ook heb ik een paar electrische apparaten afgeschaft zoals de broodrooster en koffiezetapparaat. Bleek dat koffie uit een cafetiere toch veel lekkerder was.

attachment.php?attachmentid=15710&stc=1

Besparing op m'n energierekening is inmiddels 50%, dus 80 euro in de maand extra vrij besteedbaar inkomen. Door elk jaar te wisselen kun je leuke cash bonussen krijgen, vorig jaar 200 euro, dit jaar 200 euro als ik binnenkort weer overstap.

Verder geen TV abonnement (NPO 1, 2, 3 via het internet via HDMI kabel), geen smartphone maar 7 euro per maand GSM abbo van 300 minuten, alleen een snel internet abonnement. Wel een energie zuinige grote LED TV voor gedownloade films etc via een PC die ook alweer vier jaar oud is. Nog steeds geen trage bak, quadcore 3,1GHz, 8 Gb dual channel geheugen, 4,3 Tb aan harde schijven, nog oudere videokaart met HDMI en Win 7 zo geconfigureerd dat de tijdelijke internetfiles, virtueel geheugen, tijdelijke windows files, etc allemaal een apart armpje van een harde schijf gebruiken. Uiteraard services die nooit gebruikt worden van windows uitgezet.

Als je eenmaal een beetje financiele armslag hebt gecreëerd, kun je ook gebruik maken van aanbiedingen. Momenteel is bijvoorbeeld het WC papier van de Lidl in de aanbieding die ik prettig vind. Daar koop ik dan dus meteen 100 rollen van en dat scheelt op termijn weer 5 euro EN het prept lekker! Vorig jaar bv. ook voor een dik jaar erwtensoep in blik ingeslagen. Niet dat ik het zo vaak gebruik, maar soms wel lekker makkelijk en die 50 blikken zijn echt wel op voordat zelfs de houdbaarheidstermijn is verstreken. Dat bespaard me 12,5 euro EN het prept lekker!

Vandaag 54 liter benzine in Duitsland gehaald + boodschappen in het groot. Tien pakken koffie, 8 pakken kattenvoer, tien repen pure chocolade, etc, etc.

Benzine was 22 cent goedkoper dan de goedkoopste pomp hier in de buurt = 11,88 winst. Boodschappen bij de Lidl in DE waren ongeveer 55 euro goedkoper vergeleken met de Lidl in NL, ik had dat ook erg veel ingeslagen, voor ruim 165 euro. 66,88 - 2,60 benzine kosten = 64,28 bespaard EN het prept lekker!

Ondertussen geef ik nog best geld uit voor goed eten heb gewoon een koelkast en vriezertje, magnetron, wasmachine (droger wel afgeschaft) en zit echt niet iedere dag voor een petroleumkacheltje met petroleumlampjes een boek te lezen (soms ook leuk). Een moestuintje heb ik voornamelijk omdat ik sommige groenten zoveel lekkerder vind van eigen teelt.

Op de energie rekening na zijn het allemaal kleine beetjes, maar bij elkaar genoeg om een klein tweedehands autootje van te kunnen rijden, SC's te bezoeken, uitrusting langzamerhand uit te bouwen en bv. een trip naar Hongarije, Spanje of waar dan ook in Europa te kunnen betalen.

Vergeet namelijk niet te leven tussen al het geprep, werken en zorgen maken door. :p

• Leuk 1

Deze post delen

Vanwege het onverwachts niet verlengen van het contract van mijn man opeens vanaf deze week noodgedwongen aan het consuminderen 😞

In de kerstvakantie heb ik alle uitgaven (vast en variabel) in een spreadsheet gezet en samen hebben we keuzes gemaakt over waar we geld aan moeten, kunnen en willen uitgeven.

Gelukkig zitten we op 1 lijn en maken er nu een sport van wie de beste besparing verzint 😁

Onnodig nieuwe dure spullen kopen deden we eigenlijk al nooit. Een voorbeeld daarvan is de aankoop van onze HD televisie 6 jaar geleden via Marktplaats voor 250 euro. Vrienden van ons hadden hem 3 jaar eerder nieuw gekocht voor 1900 euro! En nu kijken we allebei dus alweer 6 jaar naar dezelfde televisie maar wij hebben wel 1650 euro bespaard 😄

Deze post delen

Preppen is niet consuminderen he..

Mijn kast staat vol met pakken blikken voeding andere voeding , water , vuurmateriaal, brandstof...

Verschillende soorten bijlen naargelang het werk ik doe..

Walki talki's voor het geval van nood....

Verschillende soorten zaklampen...batterijen...enz enz.......

Ik probeer genoeg te hebben om rond te komen als de nood zich voor doet...

Dus dat is niet consuminderen maar meren....

Ik let wel heel erg op het verbruik van water , elektriciteit en andere zaken ...

Ik spring voorzichtig om met praktisch alles....

Als prepper moet je eerst consumeren om te kunnen preppen....Tenzij je al die zaken gratis krijgt...

Op korte termijn is het consumeren omdat je naast de gebruikelijke uitgaven prep-uitgaven hebt. Maar op de lange termijn is het consuminderen omdat brandstof, medicamenten, hygiëne, voedsel en waterprijzen nu eenmaal stijgen bij een schaarste.

Edit: oh en sinds dat een mens prept (ik iig wel) gaan sommige uitgaven niet door omdat je het nut er niet meer van inziet.

Deze post delen

Tja... ik denk niet dat ik echt mee kan doen met 2500m3 gas en 5000kWh elektra. Wij zitten er graag warmpjes bij en gemak dient de mens met wasmachine/vaatwasser en droger. De thermostaat staat hier doorgaans op 20,5 en ik heb net een vest aan gedaan bij het lezen van het verhaal van @Raycoupe , koude rillingen van zijn thermostaatfoto gekregen :)

Basisregel is hier echter wel dat er pas iets nieuws komt als het oude kapot is met als gevolg dat een aardig deel van onze meubels bijna 30 jaar oud is. Als je goede kwaliteit koopt gaan dingen nu eenmaal lang mee.

Ook op gebied van tv en audio zijn we niet veeleisend, de meewarige blikken van bezoekers bij het zien van onze 22" tv (met analoge kabel) zeggen mij genoeg.

De meest recente stap in de richting van het consuminderen volgens onze perceptie was de vervanging van onze auto's. Deze keer niet nieuw maar allebei een 6 jaar oud exemplaar van een zweeds kwaliteitsmerk.

Nogmaals ik zal de consuminder trofee hier niet winnen maar t.o.v. de doorsnee nederlander lig ik mijlenver voor, vergelijkbaar met mijn status als prepper denk ik.

• Leuk 1

Deze post delen

Tja... ik denk niet dat ik echt mee kan doen met 2500m3 gas en 5000kWh elektra. Wij zitten er graag warmpjes bij en gemak dient de mens met wasmachine/vaatwasser en droger. De thermostaat staat hier doorgaans op 20,5 en ik heb net een vest aan gedaan bij het lezen van het verhaal van @Raycoupe , koude rillingen van zijn thermostaatfoto gekregen :)

Basisregel is hier echter wel dat er pas iets nieuws komt als het oude kapot is met als gevolg dat een aardig deel van onze meubels bijna 30 jaar oud is. Als je goede kwaliteit koopt gaan dingen nu eenmaal lang mee.

Ook op gebied van tv en audio zijn we niet veeleisend, de meewarige blikken van bezoekers bij het zien van onze 22" tv (met analoge kabel) zeggen mij genoeg.

De meest recente stap in de richting van het consuminderen volgens onze perceptie was de vervanging van onze auto's. Deze keer niet nieuw maar allebei een 6 jaar oud exemplaar van een zweeds kwaliteitsmerk.

Nogmaals ik zal de consuminder trofee hier niet winnen maar t.o.v. de doorsnee nederlander lig ik mijlenver voor, vergelijkbaar met mijn status als prepper denk ik.

Ik snap het wel. Als zijn er voor je elektraverbruik zeker mogelijkheden om zonder aan comfort in te boeten met veel minder te doen. Met een paar kleine ingrepen kan je van je verbruik zeker 20% afhalen. Denk hierbij aan : uitschalen van sluipverbruik door radiogestuurde stopcontacten, led verliching, ... . Daarnaast lijkt het me lonend om even het verbruik van je vriezer en koelkast na te gaan want 5000 kwh is echt wel veel. Als je dan even gaat rekenen kom je al snel tot de conclusie dat het goedkoper iks om een zuinig en nieuw toestel aan te kopen dan de stroom voor een oud toestel te betalen. Tip : verkoop je oude toestel, dan wordt je nieuwe toestel een stuk goedkoper. Die twee moet je écht gaan controleren. Je zal versteld staan.

Deze post delen

Algemeen:

Een wasmachine of koelkast moet zo goedkoop mogelijk, een TV of tablet net omgekeerd.

Ik geloof het direct maar kan me er zelf niks bij voorstellen, ik redeneer precies andersom.

Huishoudelijk apparaten als wasmachine en koelkast zijn nagenoeg onmisbaar en doorgaans gaat een apparaat dat 2x zo duur is gaat 3 of 4x langer mee. Ik kies doorgaans in de duurdere prijsklasse maar blijf weg van de zogenaamde topmodellen met allerlei onzinnige features.

Voor een tv of vergelijkbaar apparaat kies ik juist aan de onderkant van de prijstabel.

Deze post delen

Goede voorbeelden @lewieke

@Invictus wat soms een onnodige dure feature lijkt, kan voordelig uitpakken.

Hier geïnvesteerd in elektronische luxe (wasmachine, wasdroger en vaatwasser) met een tijdklok. Zodat we zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van het goedkopere nachtstroomtarief.

Deze post delen

Mijn kinderen 3 en 4 delen samen een tablet.

De meeste basisscholen verwachten dat binnen 4 jaar dat alle klassen met tablet werken.

Zelf zijn we ook van alle gemakken voorzien.

Al schaffen we tegenwoordig pas nieuwe spullen aan als de andere kapot zijn en niet meer te repareren.

Deze besparing geven we wel weer uit aan andere luxe zoals aan vakanties.

Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn geld mag besteden hoe hij het zelf wilt.

Iemand anders wil de nieuwste tv, een ander rookt, en weer een ander koopt een dure auto weer een ander leeft bover zijn stand door een te duur huis.

Nu er deflatie is ontstaan is prepper ook niet meer consuminderen. Deflatie betekent immers dat alles goedkoper word.

Mensen oordelen snel en kijken veel te veel naar anderen.

Laat gewoon iedereen in zijn waarden!

Deze post delen

Ik ben door omstandigheden enkele jaren geleden gedwongen om te consuminderen en met een paar bewust keuzes kan ik het ook best doen met minder.

Maar uiteindelijk zijn bepaalde dingen een investering.

Een auto, een pc (in mijn geval laptop) en een mobieltje zijn 3 dingen (met bijbehorende kosten zoals verzekering, brandstof en abonnementen) dat je als werkzoekende nodig hebt om jezelf een mogelijk voordeel te geven op de anderen.

Andere dingen zijn dan prep gerelateerd: een backup voor de backup voor de backup en verschillende opties betreft koken en waterzuivering, vuur maken, shelter...

natuurlijk zijn daar ook grenzen in,momenteel ben ik in een fase waarbij ik kan zeggen dat ik genoeg spullen heb om op dat vlak m'n plan te trekken, maar als een mooie deal zich kan voordoen zou ik niet direct nee zeggen...

Alles draait een beetje om keuzes, budgetbeheer --> kijken wat je nodig hebt en welke extraatjes je je kan veroorloven. Bij mij gaat het er nog altijd niet in dat mensen die financieel moeilijk hebben, zichzelf in de schulden werken om de nieuwste gadgets te willen hebben terwijl hun oudere nog prima dienst doen, wekelijks zoniet dagelijks uit gaan eten, een dierentuin aan honden en katten maar die beestjes krijgen dan niet de nodige verzorging (1 kat koste me vroeger tussen de 400 en 700 euro per jaar aan voeding, kattebaktoestanden, verzorging en inentingen en ook al ben ik een dierenvriend, financieel kan ik het niet aan om de juiste verantwoordelijkheid te nemen over een huisdier.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...