Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Rodin

Daling huizenprijzen versnelt: 6,3% op jaarbasis

Recommended Posts

Daling huizenprijzen versnelt: 6,3% op jaarbasis

woningprijzen%20qq.jpg

Donderdag maakte de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) de nieuwe huizencijfers bekend over het tweede kwartaal van 2012. De gemiddelde verkoopprijs van een Nederlandse woning daalde in het tweede kwartaal met 6,3% op jaarbasis. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal daalden de huizenprijzen 0,7%. Dit is de sterkste daling sinds het begin van de crisis! Wel nam het aantal transacties toe met ruim 20% ten opzichte van het eerste kwartaal. Dit had echter, zoals we al eerder aangaven, meer te maken met onzekerheid omtrent de overdrachtsbelasting. Normaliter zijn de verkopen in het tweede kwartaal ongeveer 12,6% hoger dan het 1e kwartaal. Een gemiddelde woning kost op dit moment nog maar €215.000 in Nederland.

http://biflatie.nl/artikelen/37-huizenmarkt/33801-daling-huizenprijzen-versnelt-63-op-jaarbasis

De crisis begint er nu echt in te hakken.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Toen ik hoorde dat er lichtpuntjes waren dat er meer verkopen geweest waren in het 2de kwartaal i.v.m. vorige jaar dacht ik meteen. Ja gek he, vorig jaar ging op 1 juli (dus telling 3de kwartaal) de overdrachtsbelasting naar 2% dus iedereen die in juni de overdracht had gepland heeft die doorgeschoven. Je zal zien dat het 3de kwartaal er minder woningen verkocht zullen worden i.v.m. het 3de kwartaal in 2011.

Ik zie dat Amsterdam met een 10% daling in een jaar er wel heel hard af gaat. Heb daar een paar vrienden wonen met een "top hypotheek" en als je dan nu al 10% van af mag schijven hou ik mijn hart vast hoeveel ellende dit op termijn kan veroorzaken.

Van de week ben ik nog even terug geweest in mijn ouderlijke buurt ('t Gooi) en vooral in de duurdere prijsklasse zie je woningen helemaal hard dalen (de vraagprijzen)

Deze post delen

"nog maar 215.000"

Dat is nog wel steeds 6,7x modaal.

Erg hoog dus.

In normale tijden is dat ca 4x modaal, dus 128.000

Ofwel nog 40% te gaan.

Maar het reeel besteedbaar inkomen staat onder druk door winstmarge verenging, hogere belastingen en stijgende grondstoffen.

Het zou me dus niet verbazen als we naar 3x modaal zouden gaan. Dus ca 100.000 euro als gemiddelde verkoopprijs.

Deze post delen

"nog maar 215.000"

Dat is nog wel steeds 6,7x modaal.

Erg hoog dus.

In normale tijden is dat ca 4x modaal, dus 128.000

Ofwel nog 40% te gaan.

Maar het reeel besteedbaar inkomen staat onder druk door winstmarge verenging, hogere belastingen en stijgende grondstoffen.

Het zou me dus niet verbazen als we naar 3x modaal zouden gaan. Dus ca 100.000 euro als gemiddelde verkoopprijs.

"Modaal" zakt ook....dus 80-90k is realistischer....ik ben er iig 100% van overtuigd....en ken helaas vele mensen die vreselijk in de problemen gaan komen...

Deze post delen

"Modaal" zakt ook....dus 80-90k is realistischer....ik ben er iig 100% van overtuigd....en ken helaas vele mensen die vreselijk in de problemen gaan komen...

Volgens mij is dat de definitie van een crisis?

Sorrie voor de mensen die er nu wel al onder lijden, maar er wordt vooral over een crisis gepraat.

Dit komt omdat elk klein stapje terug al moeilijk blijkt te zijn voor onze generatie.

Sorrie het is niet leuk, .....maar crisis nee....... die zal nog moeten komen!

Deze post delen

Ik heb al eens 25.000 euro moeten bijbetalen omdat ik weliswaar geen verlies maakte op de verkoop van ons huis, maar wel 25.000 euro minder winst dan de bank had becijferd. En fiscaal gezien is dat ''verlies op de eigen woning'' en dat zal je dus uit eigen zak moeten bijpassen. Ben er redelijk zuunig door geworden en heb hierdoor in een paar jaar in totaal 44.000 euro afgelost op het huis waar we nu wonen. Gelukkig verdiende ik toen nog goed. (maar heb nu meer plezier in mijn leven).

Geloof best dat huizenprijzen nog verder dalen, door mensen die van hun huizen af moeten, of die het voor minder kunnen verkopen. Maar zo ver, dat is naar mijn idee dan weer wishful thinking van sommigen. Wat behalve de mensen die het kunnen, of moeten, zullen er weinig huizenbezitters zijn die hun huis voor de helft weg doen en vervolgens met een restschuld blijven zitten.

Een flinke correctie lijkt me op zijn plaats, zeker voor de overprijsde kippenhokken drie hoog achter (we kochten 12 jaar terug een appartement voor fl. 150.000, vier jaar later stonden ze voor 139.000 euro te koop!). Dat slaat ook echt nergens op want ze waren er echt niet groter op geworden. Maar de gemiddelde huizenprijs naar een ton? Neuh.

Als is het alleen maar dat ik een mooi huis in de verkoop heb dat verkocht moet worden voordat het nog erger wordt ;)

Deze post delen

Wat behalve de mensen die het kunnen, of moeten, zullen er weinig huizenbezitters zijn die hun huis voor de helft weg doen en vervolgens met een restschuld blijven zitten.

Daar heb je gelijk in. Maar toch, mensen scheiden nog elke dag en er gaan ook elke dag mensen dood.

Die huizen worden verkocht voor veel of voor weinig. Maar verkocht worden ze.

En omdat de prijs altijd "in de marge" bepaalt wordt zullen dit soort verkopen dan ook het prijsniveau bepalen.

Zelf geloof ik dat de huizenmarkt een incidentele markt gaat worden. I.e. het aantal verkopen gaat tot record dieptes dalen. Alleen wanneer er een verkoper een huis kwijt moet en een koper nog wat cash heeft, zal het tot een verkoop komen. Daarbij wordt het onmogelijk om van een "landelijk" prijsniveau te spreken. De prijs wordt dan bepaald door de nood van de verkoper en de financiële ruimte van de koper. Prijzen van twee identieke woningen kunnen dan een factor 2 verschillen.

Deze post delen

En anderen (starters) die erg blij worden dat de prijzen weer betaalbaar worden, al zal het ook lastig zijn om 100k te lenen..

Deze post delen

Op huizenmarkt-zeepbel.nl hebben ze een hele interessante discussie lopen over de huizenmarkt. De gemiddelde conclusie? Huizen zijn nog steeds heel erg duur, te duur voor mensen met een modaal inkomen die ook een goed huis willen kopen. Wat betaalbaar is, is meestal rotzooi wat door de vorige eigenaren reeds 'uitgeleefd' is. Vanaf de top in 2007 mag er minstens 40% van de prijs af.

Deze post delen

het kan ook een geluk zijn, (of niet)

wij (ik+mijn bazin) hebben een huis gekocht in de crisis

was ff eikelen om de hypotheek er door te krijgen (ivm rare salarisen)

maar we hebben wel een heel mooi huisje kunnen kopen wat we voor de crisis nooit hadden kunnen krijgen

of het meer of minder waard word? tja das altijd lastig

maar we hebben dit gekocht en verbouwd om hier onze dagen in te kunnen slijten

Deze post delen

Iedereen denkt ook maar dat ie met een modaal inkomen en geen spaargeld in een vrijstaande woning in zo'n beetje het dichtstbevolkte gebied van een van de rijkste landen ter wereld kan gaan wonen. Als starter kan je natuurlijk ook niet een paar jaar doen met een keuken uit de jaren negentig of een badkamer die een badkamer is in plaats van een home-spa. En in plaats van te werken voor je huis en het zelf stukje bij beetje aan te passen, wordt er geleend zodat we wel die home-cinema, het grote flatscreen en de twee vakanties kunnen blijven betalen.

Er zijn genoeg betaalbare huizen, maar niet voor het eisenpakket dat velen tegenwoordig zonder schroom op tafel durven leggen. Natuurlijk zijn de huizenprijzen te hoog en is correctie op zijn plaats maar dat ge-boehoe-alle-huizen-zijn-te-duur is echt onzin.

Deze post delen

wat de gek hier boven zegt klopt

het eisenpakket is vaak te overdreven

ik heb alleen geleend voor een kaal huis

en het verbouwen zelf betaald van het spaargeld (gaat wel kolere hard op)

en zelf heel veel gedaan, op de dakramen na (ik wil toch geen dak lekkage)

het kost alleen meer tijd

en waar veel mensen op nat gaan

is overwaarde weer in een nieuw huis stoppen etc

ik ben van plan hier te blijven wonen

en dus worden een keer mn maandlasten lager ipv dat ze gelijk blijven of stijgen door een duurder huis

Deze post delen

Iedereen denkt ook maar dat ie met een modaal inkomen en geen spaargeld in een vrijstaande woning in zo'n beetje het dichtstbevolkte gebied van een van de rijkste landen ter wereld kan gaan wonen. Als starter kan je natuurlijk ook niet een paar jaar doen met een keuken uit de jaren negentig of een badkamer die een badkamer is in plaats van een home-spa. En in plaats van te werken voor je huis en het zelf stukje bij beetje aan te passen, wordt er geleend zodat we wel die home-cinema, het grote flatscreen en de twee vakanties kunnen blijven betalen.

Er zijn genoeg betaalbare huizen, maar niet voor het eisenpakket dat velen tegenwoordig zonder schroom op tafel durven leggen. Natuurlijk zijn de huizenprijzen te hoog en is correctie op zijn plaats maar dat ge-boehoe-alle-huizen-zijn-te-duur is echt onzin.

Het is idd frappant hoe snel dat gegaan is....valt mij vooral op als ik af en toe nog eens naar een rerun van Derrick zit te kijken....al die ouderwetse interieurs en dat is gewoon nog maar 20-25 jaar geleden.....de agelopen jaren heeft iedere tokkie z'n huis in een kitchpaleis omgebouwd.....werd laatst een huis verderop in mijn straat verkocht, zat nog geen 4 jaar alles helemaal nieuw in....tokkie die het huis kocht heeft het tot op het casco gestript en is al een hal jaar aan het klussen.....waanzin....

Deze post delen

ik ben ook benieuwd naar cijfers binnen de ring van Amsterdam, dat zal toch altijd gewild blijven.... hoop ik ....

Deze post delen

Wat de gekken hierboven beweren klopt van geen kant. Zie maar eens een woning te vinden met een prijs van 4..4,5 maal janmo, welke in een goed onderhouden staat is.

Roepen dat kopers teveel noten op de zang hebben is natuurlijk makkelijk maar het geeft goed weer hoe ver we nog te gaan hebben m.b.t. de daling van huizenprijzen.

Het grappige is dat alle belanghebbenden bij hoge huizenprijzen roepen dat de banken het probleem zijn, dit is niet correct, banken WAREN het probleem toen ze tijdens het opblazen van de zeepbel maar Jan en alleman van te veel en te goedkoop geld voorzagen. Dat ze nu een meer realistischer kijk op de woningmarkt beginnen te ontwikkelen is een teken dat het gezonde verstand weer terug begint te komen. De banken gaan geen verlies maken op investering die gedaan zijn in het vastgoed, de mensen die teveel geld geleend hebben voor te weinig vastgoed gaan de gevolgen voelen, de enige manier om te ontsnappen aan de greep van de bank op je leven is door af te lossen of failliet te gaan.

Deze post delen

Persoonlijk zou ik het liefst in een log-cabin wonen....klein en overzichtelijk...mensen zijn tegenwoordig uren per dag bezig met alles steriel te krijgen in huis plus de kosten die aan een huis vastzitten, het huis is de nieuwe melkkoe en dat gaat de komende jaren nog veel erger worden....niks voor mij....een houtkachel, wat houten meubels en plek om te douchen +wc....

Deze post delen

ik ben ook benieuwd naar cijfers binnen de ring van Amsterdam, dat zal toch altijd gewild blijven.... hoop ik ....

Forget it, in Amsterdam behoort momenteel tot de hardste dalers :cool:

Deze post delen

Kent iemand Koen Hoefgeest....is een vreemde eend in de bijt in beleggingswereld/beursentertainment....maar op LT heeft ie 100% gelijk....alles wat nu gaande is, voorspelde hij al 7-8 jaar geleden en nog eerder.....hij ziet huizenprijzen dalen met 90%.....ik ben er bijna van overtuigd dat hij gelijk krijgt.....

Deze post delen

Persoonlijk zou ik het liefst in een log-cabin wonen....klein en overzichtelijk...mensen zijn tegenwoordig uren per dag bezig met alles steriel te krijgen in huis plus de kosten die aan een huis vastzitten, het huis is de nieuwe melkkoe en dat gaat de komende jaren nog veel erger worden....niks voor mij....een houtkachel, wat houten meubels en plek om te douchen +wc....

Mensen die vastgeketend zitten in een huis + hypotheek zijn een makkelijk doelwit voor de overheid, ze kunnen geen kant op.

Een vriendin van mij heeft jarenlang in vakantiehuisjes en caravans gewoond om de mooiste locatie en voor weinig geld.

Ik vraag me werkelijk af wat mensen toch bezielt om zich diep in de armen van de banksters te laten drijven voor een stapel stenen op een postzegel.

WTSHTF zul je waarschijnlijk toch je woning achter je moeten laten, bezit kan dan psychisch een enorme last worden.

Deze post delen

Wat de gekken hierboven beweren klopt van geen kant. Zie maar eens een woning te vinden met een prijs van 4..4,5 maal janmo, welke in een goed onderhouden staat is.

Roepen dat kopers teveel noten op de zang hebben is natuurlijk makkelijk maar het geeft goed weer hoe ver we nog te gaan hebben m.b.t. de daling van huizenprijzen.

Het grappige is dat alle belanghebbenden bij hoge huizenprijzen roepen dat de banken het probleem zijn, dit is niet correct, banken WAREN het probleem toen ze tijdens het opblazen van de zeepbel maar Jan en alleman van te veel en te goedkoop geld voorzagen. Dat ze nu een meer realistischer kijk op de woningmarkt beginnen te ontwikkelen is een teken dat het gezonde verstand weer terug begint te komen. De banken gaan geen verlies maken op investering die gedaan zijn in het vastgoed, de mensen die teveel geld geleend hebben voor te weinig vastgoed gaan de gevolgen voelen, de enige manier om te ontsnappen aan de greep van de bank op je leven is door af te lossen of failliet te gaan.

als mensen gezond verstand terug krijgen en huizen kopen en ze zou houden tot ze dood gaan ofzo en niet constant willen "verbeteren"

en gewoon normaal geld lenen en niet leuk gaan toppen

zoveel anders zeggen wij niet echt?

Deze post delen

"Gewild zijn" is idd de agelopen 30 jaar een belangrijk prijsbepalings punt geweest....omdat alle andere factoren redelijk stabiel en betrouwbaar werden geacht....kijk eens wat er met het belang van de "gewild zijn"-factor gebeurt bij massa werkloosheid, pensioen-slachting, sociale zekerheidsafbraak, totaal verdwijnend vertrouwen in alle "zekerheden" die we hadden.....dan is het helemaal niet zo vreemd als huizenprijzen 25-30 jaar teruggegooid worden.....en dan zit je in heel veel gevallen simpelweg op een slash van 70-80%.....

Deze post delen

als mensen gezond verstand terug krijgen en huizen kopen en ze zou houden tot ze dood gaan ofzo en niet constant willen "verbeteren"

en gewoon normaal geld lenen en niet leuk gaan toppen

zoveel anders zeggen wij niet echt?

Als het enkel zo was dat de dure woningen enorm duur waren zou ik met je meegaan, feit is dat zelfs simpele en slecht onderhouden woningen een kapitale vraagprijs hebben.

Woningcorporaties bieden tegenwoordig veel woningen aan, vaak met zeer veel achterstallig onderhoud en dat tegen prijzen van 4 maal janmo. Dat soort woningen moet je zelf nog voor 50..75k renoveren om ze in nieuwstaat te brengen. Dus zo'n woning kost dan uiteindelijk nog steeds zo'n 6 maal janmo. Complete waanzin natuurlijk.

Kijk, prijzen konden stijgen omdat de woningmarkt een Ponzispel is, zolang je je huis kan doorrollen naar de volgende 'greater fool' is er helemaal niets aan de hand, de problemen worden pas zichtbaar als je niet meer kan doorrollen omdat er geen of onvoldoende 'starters' zijn. Misschien dat ik daarom ook zo'n weerzin heb tegen het woord 'starter', starter van wat? Juist, starter in het Ponzispel genaamd de woningmarkt.

Deze post delen

tuurlijk er is geen eenduidig probleem het zijn meerdere problemen en symptomen

die elkaar versterken of in stand houden

Deze post delen

Mensen die vastgeketend zitten in een huis + hypotheek zijn een makkelijk doelwit voor de overheid, ze kunnen geen kant op.

Een vriendin van mij heeft jarenlang in vakantiehuisjes en caravans gewoond om de mooiste locatie en voor weinig geld.

Ik vraag me werkelijk af wat mensen toch bezielt om zich diep in de armen van de banksters te laten drijven voor een stapel stenen op een postzegel.

WTSHTF zul je waarschijnlijk toch je woning achter je moeten laten, bezit kan dan psychisch een enorme last worden.

Auto, huis, gezondheidszorg.....dat zijn de molenstenen die ze steeds zwaarder gaan maken....de steeds groter wordende groep mensen die dat niet meer kunnen betalen worden ontzien, zodat de steeds kleiner wordende groep die het nog wel kan betalen steeds zwaarder wordt belast....tot het breekpunt wanneer de "gekkies" die het allemaal op moeten brengen en zich inmiddels een burnout hebben gewerkt het bijltje erbij neergooien....dit kan je al vanaf 25 geleden zien aankomen....

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...