Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat doe je als prepper als je fietslamp het niet meer doet?


Aanbevolen berichten

Wat doe je als prepper als je fietslamp het niet meer doet en je in het donker terug naar huis moet fietsen?

fiets-lamp.jpg.f58467fe8f999fbbaba039d839b1e4aa.jpg

Je neemt je EDC zaklamp en een stukje touw en 1 minuutje later heb je weer een werkende fietslamp :D (vond de batterijen bij de fietsenstalling te duur, ik koop normaal gesproken 4 batterijen voor bijna de helft als ze me daar voor 2 rekenden...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nu even serieus . In België mag het fiets licht gelijk waar hangen . Op de fiets maar ook op de man. Is dit in Nederland ook?

 

Om eerlijk te zijn geen enkel idee.

 

Als het niet mag wel een leuk discussie punt. Waarom moet je een reflecterende hesje aan, dat moet dan toch ook op de fiets als het licht ook daar alleen mag?

 

Dat zou nog wel eens op wat billenkletsers kunnen uitdraaien achteraf ^^!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu even serieus . In België mag het fiets licht gelijk waar hangen . Op de fiets maar ook op de man. Is dit in Nederland ook?

 

Nederland heeft, samen met Duitsland, de strengste wetgeving omtrend fietsverlichting ter wereld.

Ik ben het er pertinent mee oneens, maar sinds (uit mijn hoofd) 2009 mag fietsverlichting ook op de man gedragen worden. Mits goed zichtbaar natuurlijk.

Uit onderzoeken van bijvoorbeeld TNO blijkt echter dat fietsberlichting het effectiefst is als deze voor of achter op de fiets zit.

Het is belachelijk dat je door een Action LED lampje aan je rugtas te hangen aan de regels voldoet.

De doelstelling is immers zichtbaarheid en niet geen bekeuring krijgen.

Maar misschien ben ik een beetje een vrucht van een eikenboom hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je voor zo'n ingeving dan meteen al voldoen als 'prepper' ? :)

 

Dus telkens als ik een probleem provisorisch oplos... ben ik een prepper...

Dan was ik als peuter al prepper; Als dat vierkant niet door een rond gat past wat doe je dan?: Je haalt de deksel van de kist en gooit het er alsnog in! Huppetee.. weer een prepper actie!

 

Sorry dat ik dit zo aankaart, maar vindt het een beetje overdreven namelijk. Misbruik maken van de term in dit geval. Je was niet voorbereid op een dergelijk ongevalletje. Want dan had je de lamp weer gefixt. Dan had je de term prepper mogen gebruiken. Maar omdat je nu met een leuk bouwseltje alsnog een lamp op je fiets monteerde.. krijg jij van mij de term McGyver op uw jas geplakt ;)

 

Zet 4 van zulke personen naast elkaar en je hebt *tromgeroffel* The A-Team! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je voor zo'n ingeving dan meteen al voldoen als 'prepper' ? :)

 

Dus telkens als ik een probleem provisorisch oplos... ben ik een prepper...

Dan was ik als peuter al prepper; Als dat vierkant niet door een rond gat past wat doe je dan?: Je haalt de deksel van de kist en gooit het er alsnog in! Huppetee.. weer een prepper actie!

 

Sorry dat ik dit zo aankaart, maar vindt het een beetje overdreven namelijk. Misbruik maken van de term in dit geval. Je was niet voorbereid op een dergelijk ongevalletje. Want dan had je de lamp weer gefixt. Dan had je de term prepper mogen gebruiken. Maar omdat je nu met een leuk bouwseltje alsnog een lamp op je fiets monteerde.. krijg jij van mij de term McGyver op uw jas geplakt ;)

 

Zet 4 van zulke personen naast elkaar en je hebt *tromgeroffel* The A-Team! :)

Tuurlijk is het overdreven om het 'prepper' gerelateerd te zien, maar de jongen is gewoon trots op zijn eigen handigheid en dat is goed. Zolang het niet compleet off-topic is en men er van kan leren en de veiligheid verhoogt, kan ik zulke posts wel hebben ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier keer zo duur :) ik moest het even drie keer lezen. Tja voorbereid. Slimme oplossing.

Ja, was me net even te gortig :)

 

Een echte prepper heeft reserve batterijen of een reserve lamp bij zich.

Maar mooi gevonden ^_^

Ik had nog een hoofdlamp met reserve batterijen bij me maar die zijn AAA en de fietslamp werkt op AA. En voor mijn LD12 had ik ook een reserve AA batterij bij me, maar dat was er maar 1. Dan had ik de andere uit mijn zaklamp moeten halen, de batterijen in mijn fietslamp moeten plaatsen en ze thuis weer vervangen (gebruik Eneloops voor mijn zaklampen en die zou ik niet in mijn fietslamp willen laten zitten). Was me te veel gedoe en nu was ik in een paar tellen klaar.

 

Had je geen Duct Tape :p

Jawel, maar ik wil geen lijmresten aan mijn zaklamp (of mijn fiets). Plus het stuur is met een of ander schuimrubber bekleed dat wel eens kapot zou kunnen gaan als ik de duct tape los zou trekken...

 

Zo'n lampie zet je toch gewoon tussen je tanden ?

Zonde van die veter.

Vind ik persoonlijk niet erg prettig. En dan 10 min over de kuilen (het heet hier niet voor niets Kuilenburg) rammelen met een zaklamp in mijn mond is niet mijn idee van fun.

 

Die veter, dat is een stukje touw dat ik in mijn broekzak heb zitten om knopen mee te oefenen als ik me verveel in de trein. Het zit ondertussen al weer in mijn broekzak, dus ik vind het niet echt zonde.

 

Nederland heeft, samen met Duitsland, de strengste wetgeving omtrend fietsverlichting ter wereld.

Ik ben het er pertinent mee oneens, maar sinds (uit mijn hoofd) 2009 mag fietsverlichting ook op de man gedragen worden. Mits goed zichtbaar natuurlijk.

Uit onderzoeken van bijvoorbeeld TNO blijkt echter dat fietsberlichting het effectiefst is als deze voor of achter op de fiets zit.

Het is belachelijk dat je door een Action LED lampje aan je rugtas te hangen aan de regels voldoet.

De doelstelling is immers zichtbaarheid en niet geen bekeuring krijgen.

Maar misschien ben ik een beetje een vrucht van een eikenboom hierover.

Volgens mij is het officieel nog steeds verplicht om de verlichting op de fiets te hebben, maar wordt het gedoogd als de lampen op de tas/ persoon zitten ook al is het maar een lullig sleutelhanger lampje. Vind het zelf ook nogal vreemd dat het toegestaan wordt, sommige mensen zie je net zo slecht als wanneer ze helemaal geen verlichting zouden voeren. Als ze het echt veiliger willen maken moeten ze gewoon verplichten dat je goede verlichting op je fiets hebt.

 

Moet je voor zo'n ingeving dan meteen al voldoen als 'prepper' ? :)

 

Dus telkens als ik een probleem provisorisch oplos... ben ik een prepper...

Dan was ik als peuter al prepper; Als dat vierkant niet door een rond gat past wat doe je dan?: Je haalt de deksel van de kist en gooit het er alsnog in! Huppetee.. weer een prepper actie!

 

Sorry dat ik dit zo aankaart, maar vindt het een beetje overdreven namelijk. Misbruik maken van de term in dit geval. Je was niet voorbereid op een dergelijk ongevalletje. Want dan had je de lamp weer gefixt. Dan had je de term prepper mogen gebruiken. Maar omdat je nu met een leuk bouwseltje alsnog een lamp op je fiets monteerde.. krijg jij van mij de term McGyver op uw jas geplakt ;)

 

Zet 4 van zulke personen naast elkaar en je hebt *tromgeroffel* The A-Team! :)

Ja mijn post is inderdaad overdreven, maar het was dan ook wel een beetje als een grapje bedoeld he...

 

Ik doelde dan ook eigenlijk niet zozeer op mijn vermogen om oplossend te denken, maar meer op het bij me hebben van een zaklamp en touw.

 

Ik vind te term McGyver trouwens veel te veel eer. McGyver zou waarschijnlijk met wat koperdraad dat hij in de hoek van de fietsenstalling vond, een lege toiletrol, magneetjes uit een oude radio en een lollystokje uit de prullenbak een dynamo gemaakt hebben en het geheel met een oude fietsband hebben vastgezet. Zo inventief was ik toch ook weer niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit onderzoeken van bijvoorbeeld TNO blijkt echter dat fietsverlichting het effectiefst is als deze voor of achter op de fiets zit.

.

 

Heb je daar TNO voor nodig ? Volgens mij werkt het alleen goed, verkeerstechnisch dus, als je voor EN achter werkende fietsverlichting voert.

 

En daar gaat de wetgever de mist in (streng of niet) waarschijnlijk staat er in dat je fietsverlichting moet werken dus licht moet uitstralen. Wat er wederom waarschijnlijk niet in staat is hoeveel licht, kleur, felheid enz. Kan ook niet want led verlichting bestond toen nog niet.

Vroeger was dat ook geen probleem want een rechter keek naar het concept en idee achter de wetgeving niet naar de letter. Heden ten dagen is dat dus andersom. Licht is licht en "ik" draag het op de fiets klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu even serieus . In België mag het fiets licht gelijk waar hangen . Op de fiets maar ook op de man. Is dit in Nederland ook?

 

Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets.html

 

Lees het eens door, en zie hoe ver we zijn doorgeslagen in regelgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de regels voor losse lampjes zou schrappen vind ik het zo slecht nog niet. Al was ik me niet bewust dat reflectoren op trappers en wielen verplicht waren, ik dacht dat het alleen voor de rode reflector achter gold. Weer wat geleerd :)

 

 

Dat is inderdaad erg demotiverend @wodan! :D Goed gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je daar TNO voor nodig?.

 

Nee, natuurlijk niet. Althans, dat zou je denken. Gezond verstand ontbreekt er nogal eens aan.

Dit onderzoek wat ik bedoel is overigens gedaan na de wetswijzigingen, het advies is dan ook: draag lampjes niet op kleding.

 

Maar ja, tegenwoordig krijg je een boete als je achterlicht is doorgebrand maar je hem wel ter plekke kan vervangen. Maar als je een LED sleutelhanger aan je tas hebt bengelen mag je doorrijden.

 

Ik heb er ooit een bekeuring voor gehad. Achterlicht was doorgebrand, ik heb het ter plekker vervangen en kreeg toch een bon. Deze is wel kwijtgescholden gelukkig.

 

Het is sowiso raar als je er over nadenkt. De reden dat je naast een achterlicht een reflector moet hebben is dat je bij falende verlichting alsnog zichtbaar bent. Mocht je dan een doorgebrand lampje hebben, dan kun je er zo een reserve lampje in draaien. In mijn oude fiets zit zelfs een reservelampjeshouder in de koplamp en het achterlicht.

 

Maar ik zal wel oud worden/zijn. Tijden zijn veranderd blijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...