Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandhout stapelen


Jan c

Aanbevolen berichten

Heb de zoekfunctie al een geraadpleegd maar niet echt een antwoord gevonden om mijn vraag :

Hoe stapel je het beste brandhout ? Tot op heden leg ik mijn brandhout (na het klieven ) op een pallet met daarop een plastic zeil maar heb hiermee niet de beste ervaringen : waait weg , scheurt ,droogt zeer traag door gebrek aan tocht ,....

Mijn idee is om iets dergelijks(lees low budget ) te maken :

 

http://www.ottentimmerwerk.nl/opslag-voor-openhaard/

 

Het doel is om een houtopslag te maken die 8 meter lang is ,1.5 meter diep , 2.0 meter hoog .Goed voor zo'n een 20 kuub hout .

Iemand tips hoe ik het best aanpak : ligging ivm windrichting ,houtsoort voor de constructie ,of gewoon een beter idee om het aan te pakken ?

Alvast bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb momenteel zo een 15 kuub liggen.

Ik zaag de bomen altijd in blokken van 30 cm. Na klieven worden deze mooi gestapeld.

Ik heb een bescheiden ruimte(s) waar ik deze blokken mooi stapel.

Ik stapel steeds in 3 rijen...mijn hokken zijn 1m breed 2m hoog en 6m lang.

Dus 3 rijen van 30 is 90 breed ongeveer...Werkt perfect en zijn perfect te nemen ook als ze droog zijn.

Kleinere takken en blokken ''weef'' ik er tussen of leg ik beneden en stapel daar op verder.

Doe dit zo al jaren en mijn houthokken zijn om jaloers op te zijn...zeer proper gestapeld ...georganiseerd ...en mooi gelijk.

Je doet best wat jou best uitkomt..

 

 

Zijkanten zijn winddoorlatende houten scherm..andere kant is tuinhuis en cave..dak laat licht door...in een warme zomer wordt jouw hout heel hard verwend op deze manier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk wat de zijde is nauwelijks regen krijgt een bouw daar een dak over het hout dat er wat overheen hangt. Verder zorgen voor wind, dat is waarom het zeil niet werkt, het houdt het vocht vast dan krijg je schimmel. eventueel kun je ook creatief stapelen gransfors bijlen heeft een boekje gemaakt daarin staat ook over hout stapelen...staat ergens op het forum: bijlen boek

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon dus aan de kust en haalde een deel van mijn stookhout van het strand .Dit hout legde ik de eerste twee jaar op het dak van mijn schuur om het zout

eruit te laten regenen ( het zout maakt je kachel kapot als je dat zo zou opstoken ) daarna ging het dus onder een afdak om te drogen .

Nog een leuke over hout opslaan , ik heb een keer hout gekocht waar een paar stammetjes bij zaten waar boktorren inzaten

en dat is niet leuk :mad: ik had in dat huis waar ik toen woonde een grenen houten vloer en grenen meubelen en ik ben toen ruim een half jaar bezig geweest om daar vanaf te komen

Als je weet dat boktorren rustig het hout van een hele kerk op kunnen eten dan weet je het wel:)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste tips zijn al gegeven :)

 

Niet te strak stapelen zodat het redelijk kan ventileren met name van onderen, hoe meer tocht hoe beter. En onder een stevig dak tegen regen en sneeuw, de wanden mogen flink kieren. Met de opening op het zuiden maak je redelijk gebruik van opwarming van zonlicht wat verdrogen versnelt. Zo doen wij het :) Gelukkig nog geen torren of termieten gehad :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak verschillende vakken, en leeg deze stuk voor stuk. Mocht je een deel leeg hebben kun je deze met vers hout aanvullen.

 

Niet helemaal juist...

Nooit vers hout bij gedroogd hout stokkeren...

Het vocht van het verse kruipt in het droge en gaat rotten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal juist...

Nooit vers hout bij gedroogd hout stokkeren...

Het vocht van het verse kruipt in het droge en gaat rotten...

 

Dat klopt niet @tom666. Hout droogt aan de buitenlucht en drooghout word niet weer vochtiger dan de dan heersende luchtvochtigheid. Ken je natuurkunde.

Dus drie nissen in je houthok maken en ieder jaareen andere nis vullen.werkt perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het eenvoudig, zie hier wat oude vloerbalken als steun/draagbalken, hierop wat oude planken.

het geheel in een paar vakken verdelen van plusminus een m3 per vak.

Een schuin dakje erboven van enkel panlatten met paar rijen pannen erop, ik had er 3, dat geeft 60 cm diepte aan het hok, precies mooi voor 2 stammen achter elkaar gestapeld.

zorg er voor dat de wind ergoed doorheen kan waaien dan kan het niet mis gaan.

Zohou je overzicht op je voorraad en is je vak leeg, kan je hem weervullen met nieuw hout en kan je blijven rouleren.20140718_092502.jpg.3d38ba83c99f7bf749e5f53e2de530a8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Deleted-4649

Ventilatie! Dat is alles. De wind moet erdoor kunnen. Droog afdekken, van de grond af, liefst op bijv. kunststof pallets waar de wind ook nog eens onder door kan. Ikzelf heb compartimenten gemaakt, allemaal "vakken" met betonmatten aan de zijkanten. naast de betonmat een balk om het vak stevig te houden, aan de andere kant van deze balk weer een betonmat met het volgende vak. Voor en achterzijde van het vak niet geen een muur of iets dergelijks, ook daar moet de wind langs kunnen. Ventilatie is alles!

En @Rataplan, 1 keer kloven van je mooie ronde hout wat ik op je foto zie levert je flink wat verkorting in droogtijd op! Het is wel meer werk, dat moet je dan afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben betonstaalmatten gebruikt, die zijn 6m bij 3m.

Die buigen wij dan in cilinder vorm, en zetten die omhoog, en doen er aan de bovenkant een zeil overheen.

Het hout droogt dan goed, lucht kan er nog doorheen.

 

En je bent veel sneller klaar, je gooit het hout er gewoon in, niets stapelen.

En je slijpt een stuk uit die mat zodat je het hout er onder weer uit kan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben betonstaalmatten gebruikt, die zijn 6m bij 3m.

Die buigen wij dan in cilinder vorm, en zetten die omhoog, en doen er aan de bovenkant een zeil overheen.

Het hout droogt dan goed, lucht kan er nog doorheen.

 

En je bent veel sneller klaar, je gooit het hout er gewoon in, niets stapelen.

En je slijpt een stuk uit die mat zodat je het hout er onder weer uit kan halen.

 

 

Als je stapelt kan je meer kwijt op dezelfde plaats...

Maar zoals gezegd ..ieder doet het op zijn manier wat hij of zij het beste vindt natuurlijk...

 

@Rataplan rond hout kap ik altijd 1 keer doormidden (naargelang de diameter).

Brand beter omdat het vuur dan ''pak '' heeft op het hout...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lumberjack en @tom666 jullie hebben gelijk dat het sneller droogt en beter in brand gaat dan dat je rondhout van deze diameter zo laat, echter is mij bekend dat rond ongekliefd hout, misschien wel met minder vlammen, maar wel langer erover doet om optebranden, dus warmte afgifte.

Het hok op de foto is van het weekend afgebroken en ben een waarschijnlijk tijdelijk houthok aan het maken achter mijn bijkeuken, bijna klaar hiermee.

ik heb nu dus al voor de derde keer warmte ervan zonder dat er vuur aan de pas is gekomen:D

Ik ben bezig met vergunning voor nieuwe schuur en veranda ineen op andere plaats in de tuin.

hierdoor komt er meer ruimte vrij, voor een 2 x zo grote houtopslag ( nog gedachte), zou in het nieuwe hok ongeveer 15m3 kunnen opslaan.

daarnaast kan ik ook mij kippenren vergroten ( is topic van) wat wel wenselijk is om voor de toekomstige kippen voldoende bewegingsvrijheid te kunnen waarborgen.

Misschien nog een stukje moestuin, echter ben ik nooit zo blij met de kadootjes van de buurtkatten die ze voor je begraven in die fijne losse grond:mad:

 

Dit terzijde, terug on topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips allemaal ,het houthok zal er als volgt uitzien :

lengte 8 meter

breedte 1.5 m

hoogte 2.5 /2 meter (hellend dak)

De kepers om het geheel te stutten zijn Canadese oregon , op het dak komen er eternit golfplaten , de zij- en achtermuur worden grof gezaagde lariks planken (planken zullen telkens een speling van enkele cm's hebben ).

Ondergrond worden euro paletten (kosten me niets en als ze rot zijn leg ik gewoon een ander )

Denk er volgende week aan te starten (als het weer wat meezit) , foto's volgen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Sinds gisteren zitten de 16 balken die het dak en de muren recht moeten houden in het beton .

Heb de plannen ietwat aangepast :het zijn uiteindelijk 7 compartimenten geworden met een totale opslagplaats van 25 kuub hout.Als ik zaterdag nog een dag verder kan bouwen is het af en kunnen we starten met het vullen met brandhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt het hout met de lengte richting in de overheersende windrichting. Af en toe bij het stapelen enkele blokken dwars leggen. Ikzelf heb geen goede ervaringen met een afdekzeil direct boven het hout (vocht kan minder goed weg en scheuren snel bij veel wind) een afdak erboven en beetje speling laten zodat hier ook wind onder kan, is volgens mij de beste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...