Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Mami-cup (Menstruatiecup)


Aanbevolen berichten

Ik begrijp dat niet iedereen hier graag over wil horen maar het hoort er eenmaal bij.

Een onderwerp waar ik dan ook graag m’n 1000e post aan wil besteden omdat ik dit onderwerp zeer belangrijk vind dat het bespreekbaar gemaakt moet kunnen worden.

En hopelijk kunnen mensen hier in dit draadje echt openlijk reageren en mocht iemand dat toch een beetje lastig vinden kun je me natuurlijk altijd een privé berichtje sturen met vragen mocht je deze na de review hebben ;)

 

Wanneer ik de kosten voor maandverband of tampons voor een gemiddelde vrouw uitreken kom ik al snel op €50 per jaar uit.

De afval wat hierbij ook komt kijken kan door de laagjes plastic en andere materialen niet verwerkt worden en moet worden verbrand wat weer extra schadelijk is voor het milieu.

Zo was ik zelf opzoek naar een meer milieuvriendelijk alternatief die ook goed betaalbaar is.

Het uitwasbare maandverband is natuurlijk ook een hele goede optie maar voelde mij daar zelf niet helemaal prettig bij.

Met de Mami-cup kun je deze keer op keer gebruiken en is het alleen even afspoelen onder de kraan en eventueel een zacht sopje.

Tevens kun je hem door 5-7 minuten koken weer volledig steriel maken zodat je zeker weet dat deze echt schoon is.

 

Zelf zie ik m'n menstruatie iedere keer weer als een bevestiging dat alles nog werkt en heb er eigenlijk ook niet zoveel moeite mee wanneer ik in m'n menstruatie zit.

Nu is het natuurlijk ook niet zo dat ik net als op de reclames heel erg actief ben op deze dagen, en voelt zeker niet aan als een hele leuke gebeurtenis :p

maar ik ga er zeker geen dingen voor laten en doe net zo “vrolijk” met de rest mee.:rolleyes:

 

Zo gingen we afgelopen weekend met wat vrienden kamperen waardoor je lichamelijk toch meer in beweging bent als dat je thuiszit en daarbij ook andere weer andere bewegingen maakt.

Zoals veel bukken, op die knieën om het houtvuur aan te blazen en het kruipen om in je tent te komen

Deze menstruatie kwam dus eigenlijk ideaal uit om de Mami-cup uit te gaan testen.

 

attachment.php?attachmentid=15666&stc=1

De Mami-cup is hypoallergeen, bevatten geen weekmakers,chloor, dioxines, additieven, parfum, pesticiden of ftalaten en is tevens latex-vrij.

Doordat deze Mami-cup geen water van buitenaf opneemt kun je er gerust mee gaan zwemmen zonder dat je daarna gelijk weer hoeft te wisselen, tevens is deze volledig onzichtbaar wanneer je deze gebruikt.

Wanneer je de Mami-cup in je handen hebt is het toch een behoorlijk formaat maar ging er wel vanuit dat dit klopte.

Er zat gelukkig een hele uitgebreide omschrijving bij hoe je deze het beste kon inbrengen maar helaas was deze alleen in het Frans of Spaans.

Ook op internet heb ik gezocht maar daar kan ik niet de Nederlandse omschrijving vinden.

Volgens de internetsite zou er ook een Italiaanse en Engelse vertaling bij zitten maar deze ontbrak bij mij en kun je gelukkig wel de beknopte Engelse vertaling op het internet vinden.

Gelukkig was het in het Frans in combinatie met afbeeldingen ook goed te volgen (al was het wel een poosje geleden dat ik zo een grote lap Franse tekst gelezen had dus was een beetje roestig) :o

attachment.php?attachmentid=15667&stc=1

Het goed inbrengen was de eerste keer wel lastig en zelfs pijnlijk omdat de siliconen randen bij de eerste keer toch best hard aanvoelen.

Dit was ook het geval met het eruit halen want wanneer je het niet op de juiste manier uitvoert ontstaat er een vacuüm wat ook behoorlijk pijnlijk kan zijn.

Maar na 3 keer het opnieuw geprobeerd te hebben zat de Mami-cup goed,en voel je hooguit in het begin een lichte druk maar deze verdwijnt weer vrij snel.

De volgende pogingen om in te brengen gingen gelukkig een heel stuk beter omdat je er toch een beetje een handigheidje in begint te krijgen.

Het is dus zeker aan te raden om het rustig aan eerst te oefenen wanneer je even geen menstuatie hebt aangezien je tijdens de menstruatie daar natuurlijk extra gevoelig bent.

 

Ik heb altijd een zeer korte maar ook heftige menstruatie waardoor ik overdag altijd wel om het uur moet wisselen om doorlekken te voorkomen.

Met de mami-cup heb ik deze geleegd om de 4 uur en dit was zelfs eigenlijk nog niet nodig omdat er maar een kleine hoeveelheid in zat dus je kan deze ook voor een langere duur inhouden.

Wel zo gemakkelijk wanneer je even geen toilet in de buurt hebt.

 

Eindoordeel:

 

Positief

Wanneer deze goed ingebracht is voel je er niets van

Voordelig en mileuvriendelijk

Vrij van chemicalien

minder vaak verschonen als regulier maandverband/tampons

Geschikt om sporten mee te beoefenen waaronder zwemmen zonder dat deze gelijk vervangen hoeft te worden

Geen last van geuren en tijdens de vele manieren van bewegen heb je er ook geen last van

 

Negatief

Het ontbreken van een Nederlandse of Engelse beschrijving

Eerste keer erg wennen met inbrengen en eruit halen wat ook pijnlijk kan zijn

  • Leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze mami-cup komt overigens uit onze eigen Prepshop ;)

En had ik het fantastische aanbod van @Simurgh gehad om deze te mogen testen. (ik denk niet dat je hem terug wilt hebben nu) :p

En deze is al vanaf €18.90 te koop waardoor je deze binnen het half jaar al terug verdiend hebt :D

Verkrijgbaar in 2 maten (ik had zelf de L maat)

De Mami-cup gaat minimaal 10 jaar mee voor de mensen die willen uitrekenen hoeveel je hier mee kunt besparen :)

http://prepshop.nl/hygiene-overige-artikelen/mamicup-menstruatie-cup

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Vempain,

Is het misschien een idee om zelf een gebruiksaanweizing te maken voor dit product?

Ik denk dat @Simurgh dat zeker zal waarderen.

Overgens, nog gefeliciteerd met je:

 

attachment.php?attachmentid=15671&stc=1

Dank je wel Popeye :D

Zeker een goed idee en ik vind het zeker niet erg om er een gebruiksaanwijzing voor te schrijven in het Nederlands.

Ik zal dat met simurgh even kortsluiten of hier behoefte aan is en even de tijd nemen om er een zo duidelijk mogelijke omschrijving van te maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik een review ging lezen van een traditionele Scandinavische mok, dat bleek een kuksa te zijn...

Desalnietemin een goede review.

Tijdens een langdurige SHTF of een TEOTWAWKI zal dit een goed alternatief zijn voor de bergen maanverbandjes en tampons die er anders doorheen gaan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha @Vempain, dank voor deze superpost. En wat geweldig dat je dit voor ons hebt getest, helemaal tijdens een campeerweekend.

Het lijkt me wel een handig ding als je niet meer aan maandverband kan komen. En misschien zowiezo wel om kosten te besparen.

Maar je moet dan tijdens een SHTF wel stromend schoon water hebben en de mogelijkheid om hem uit te koken.

 

Jij hebt maat L gebruikt, weet je ook wat die andere maat is?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik een review ging lezen van een traditionele Scandinavische mok, dat bleek een kuksa te zijn...

Desalnietemin een goede review.

Tijdens een langdurige SHTF of een TEOTWAWKI zal dit een goed alternatief zijn voor de bergen maanverbandjes en tampons die er anders doorheen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze voor mij zeer nuttige review.

 

Ik zoek al enige tijd naar een alternatief voor tampons en maandverbanden. Vooral tijdens kamperen onder primitieve omstandigheden is ieder uur een tampon wisselen inderdaad heel erg vervelend... Jouw verhaal is dus heel erg herkenbaar!

 

Na jouw positieve review wil ik de Mami-cup een kans geven. Ben wel net als @Richa benieuwd naar het verschil tussen de 2 beschikbare maten. Misschien dat @Simurgh daar nog extra info over kan opvragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze voor mij zeer nuttige review.

 

 

Ik zoek al enige tijd naar een alternatief voor tampons en maandverbanden. Vooral tijdens kamperen onder primitieve omstandigheden is ieder uur een tampon wisselen inderdaad heel erg vervelend... Jouw verhaal is dus heel erg herkenbaar!

 

 

Na jouw positieve review wil ik de Mami-cup een kans geven. Ben wel net als @Richa benieuwd naar het verschil tussen de 2 beschikbare maten. Misschien dat @Simurgh daar nog extra info over kan opvragen?

Simurgh heeft hier uitgebreid informatie over ontvangen zodat hij iedereen goed kan adviseren welke maar het beste bij je past.

De meest duidelijke verschillen tussen de maten:

 

 

Voor maat M: (12 ml inhoud)

- Leeftijd onder de 30 jaar

- Geen bevalling hebt gehad via de natuurlijke weg

 

 

 

 

Voor maat L: (18 ml inhoud)

- de leeftijd boven de 30

- kinderen gebaard hebt via de natuurlijke weg

- grote lichaamsbouw en/of een diepe vagina (als je met je vingers niet gemakkelijk bij je baarmoedermond kunt)

- veel bloed verliest

- je het gevoel hebt dat andere cups te klein voor je zijn

 

 

De gemiddelde ml voor de totale menstruatie bij een vrouw is ongeveer 50 ml ter indicatie dus je hebt behoorlijk wat speling voordat deze vol is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top review! Bedankt voor de heldere uitleg. Na al meer dan 35 jaar lang, 13 keer per jaar en 7 dagen lang overdag tampons en 's nachts maandverband te hebben gebruikt denk ik niet dat ik nog zal gaan overstappen maar ik ben blij dat er dit soort ontwikkelingen zijn zowel qua extra keuzemogelijkheid als qua afvalvermindering. Het loopt toch op in al die jaren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simurgh heeft hier uitgebreid informatie over ontvangen zodat hij iedereen goed kan adviseren welke maar het beste bij je past.

De meest duidelijke verschillen tussen de maten:

 

 

Voor maat M: (12 ml inhoud)

- Leeftijd onder de 30 jaar

- Geen bevalling hebt gehad via de natuurlijke weg

 

 

 

 

Voor maat L: (18 ml inhoud)

- de leeftijd boven de 30

- kinderen gebaard hebt via de natuurlijke weg

- grote lichaamsbouw en/of een diepe vagina (als je met je vingers niet gemakkelijk bij je baarmoedermond kunt)

- veel bloed verliest

- je het gevoel hebt dat andere cups te klein voor je zijn

 

 

De gemiddelde ml voor de totale menstruatie bij een vrouw is ongeveer 50 ml ter indicatie dus je hebt behoorlijk wat speling voordat deze vol is.

 

Duidelijk. Bedankt!

@Range : Ik ken jouw moeder niet, maar ik zou het die van mij niet zo snel kado geven. Het is toch wel een erg persoonlijk en intiem product.

Mijn manier zou zijn om haar erover te vertellen dat het bestaat en dan te vragen of het niet iets voor haar is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk. Bedankt!

@Range : Ik ken jouw moeder niet, maar ik zou het die van mij niet zo snel kado geven. Het is toch wel een erg persoonlijk en intiem product.

Mijn manier zou zijn om haar erover te vertellen dat het bestaat en dan te vragen of het niet iets voor haar is...

@prinses Xena, je kan zien dat ik echt een man ben... ik heb nul komma nul procent kaas gegeten van subtiele manieren van communiceren.

 

Daarom hartelijk dank voor het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie review! En altijd tof als er mensen zijn die werkelijk met de billen bloot durven om iets te proberen en ergens een betere oplossing voor te vinden!

Informatie die als heer niet direct op mij van toepassing is, maar de goeie ehbo-ert richt zich ook op de kleine ongemakken en ook op die van de dames... Niet dat ik de huidige hygieneproducten uit de tas vervang voor de cup, maar handig om mensen te kunnen adviseren over het bestaan van een alternatief!...

 

Congrats met de 1000ste @Vampain

 

De groet is goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...