Ga naar inhoud
GENEGEERD

Crowd Control


Dontor

Aanbevolen berichten

Enkele weken geleden was ik met mijn echtgenote en mijn zoon gaan kijken naar een optreden van waarschijnlijk 's werelds bekendste hond en diens baasje (Samson en Gert dus).

In het theater zat zo'n 1400 man samengeperst.

Tijdens het optreden was ik aan het rondkijken en merkte ik dat we relatief dicht bij de nooduitgang zaten. Toch vroeg ik me af hoe die groep van 1400 mensen zou gaan bewegen indien er iets fout gaat. Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen vertrappeld worden, kijk deze week in Hong Kong of de Love Parade waar 1,4 miljoen aanwezig waren toen de hel losbarstte.

 

Ik ben alvast van plan om in de toekomst bij dergelijke activiteiten een stoel te boeken op de buitenkant van de rij en als het even kan dicht bij de nooduitgang. Nu ben ik sowieso al geen fan van plaatsen waar veel mensen ingepropt zitten.

 

Hebben jullie nog tips en dingen waar jullie rekening mee houden als jullie je in een massa bevinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er bestaan zelfs studierichtingen over. Evacuation management. Bij het ontwerp van (nieuwe) gebouwen wordt met een eventuele evacuatie rekening gehouden.

 

 

Een aantal parameters zijn zeker belangrijk :

 

- het aantal, de grootte en de bereikbaarheid van uitgangen

- de plaats van pilaren en hindernissen

- is er paniek of niet ?

- ...

 

Zelf probeer ik drukke plaatsen te vermijden. Lukt dat niet, dan hou ik rekening met uit- en ingangen, observeer ik mensen in mijn omgeving. In een hotel, ziekenhuis, school weet ik meestal wel de uitgang te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

school weet ik meestal wel de uitgang te vinden.

gewoon onthouden dat je de rugzak moet laten staan, ook al heb je die toevallig reeds op je rug, anders word je door de leerkracht terug naar binnen gestuurd om die terug te zetten.

(verhaaltje eerder ergens op dit forum, of op imgur gelezen, weet niet meer door wie :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon onthouden dat je de rugzak moet laten staan, ook al heb je die toevallig reeds op je rug, anders word je door de leerkracht terug naar binnen gestuurd om die terug te zetten.

(verhaaltje eerder ergens op dit forum, of op imgur gelezen, weet niet meer door wie :))

 

Voor een leerkracht is dat niet zo'n groot probleem als voor 'n leerling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan zelfs studierichtingen over. Evacuation management. Bij het ontwerp van (nieuwe) gebouwen wordt met een eventuele evacuatie rekening gehouden.

 

 

Een aantal parameters zijn zeker belangrijk :

 

- het aantal, de grootte en de bereikbaarheid van uitgangen

- de plaats van pilaren en hindernissen

- is er paniek of niet ?

- ...

 

Zelf probeer ik drukke plaatsen te vermijden. Lukt dat niet, dan hou ik rekening met uit- en ingangen, observeer ik mensen in mijn omgeving. In een hotel, ziekenhuis, school weet ik meestal wel de uitgang te vinden.

 

Wist ik niet interessant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een leerkracht is dat niet zo'n groot probleem als voor 'n leerling.

 

ik vraag me trouwens af of je de laptopt van soms wel 2500 euro terugbetaald ziet als je die laat staan in een brand op school?

of de 700 euro aan schoolboeken.. of word over financiele schade voor leerlingen niet gesproken?

 

dat je je pennenzak kwijt bent met potloden, of cursussen uitgeprint door de school tot daar, maar hoe zit het met persoonlijke bezittingen?..

je kan toch onmogelijk nagaan hoeveel een leerling nu effectief verloren is?

 

(serieuze vraag trouwens, zeker geen aanval, ben gewoon curieus :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

NU op National Geograpic over evacuatie en mensenmenigtes en hun gedragingen. (Juist een test met mieren die aantoonde dat een object vlak voor een ingang de extractie versnelt!)

 

Heb het even bekeken. Gaat nu niet bepaald over over calamiteiten.

Ik zag een stuk over de wachtrij van een pizzarestaurant

Wel leuk programma ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het even bekeken. Gaat nu niet bepaald over over calamiteiten.

Ik zag een stuk over de wachtrij van een pizzarestaurant

Wel leuk programma ...

Klopt, het gaat over mensen en hoe je ze kan sturen / manipuleren blijkbaar.

 

Wat betreft evacuatie en zo, op youtube moet er nog wel leuke info // docu's te vinden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me trouwens af of je de laptopt van soms wel 2500 euro terugbetaald ziet als je die laat staan in een brand op school?

of de 700 euro aan schoolboeken.. of word over financiele schade voor leerlingen niet gesproken?

 

dat je je pennenzak kwijt bent met potloden, of cursussen uitgeprint door de school tot daar, maar hoe zit het met persoonlijke bezittingen?..

je kan toch onmogelijk nagaan hoeveel een leerling nu effectief verloren is?

 

(serieuze vraag trouwens, zeker geen aanval, ben gewoon curieus :))

 

 

Er zijn geregeld brandoefeningen waarbij de hele school wordt geëvacueerd. Er worden geen boekentassen, laptops, rugzakjes meegenomen om de evacuatie niet te vertragen. 1400 leerlingen worden geëvacueerd in 8 minuten.Ik vermoed dat financiële schade voor ouders minder erg is dan het verlies van hun kind. En dan interesseert het me eerlijk gezegd geen ruk hoeveel die laptop kost.

 

Verzekeringstechnisch wordt materiële schade niet terugbetaald door een schoolverzekering. Alleen lichamelijke schade en dan nog. Met de beperkte ervaring die ik heb (en nu wijken we af van het onderwerp) kan je maar beter een goede advokaat onder de arm nemen als je met een ernstig schadegeval te maken krijgt. Eigen laptops, dure smartphones of andere leuke speeltjes worden (net omwille van de schademogelijkheid) niet toegelaten op school. De leerlingen krijgen 700 goed functionerende computers ter beschikking. En die zijn gedekt door de eigen brandverzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geregeld brandoefeningen waarbij de hele school wordt geëvacueerd. Er worden geen boekentassen, laptops, rugzakjes meegenomen om de evacuatie niet te vertragen. 1400 leerlingen worden geëvacueerd in 8 minuten.Ik vermoed dat financiële schade voor ouders minder erg is dan het verlies van hun kind. En dan interesseert het me eerlijk gezegd geen ruk hoeveel die laptop kost.

 

Verzekeringstechnisch wordt materiële schade niet terugbetaald door een schoolverzekering. Alleen lichamelijke schade en dan nog. Met de beperkte ervaring die ik heb (en nu wijken we af van het onderwerp) kan je maar beter een goede advokaat onder de arm nemen als je met een ernstig schadegeval te maken krijgt. Eigen laptops, dure smartphones of andere leuke speeltjes worden (net omwille van de schademogelijkheid) niet toegelaten op school. De leerlingen krijgen 700 goed functionerende computers ter beschikking. En die zijn gedekt door de eigen brandverzekering.

 

dat lichamelijke schade voorgaat snap ik natuurlijk prima, moet ook zo..

ik was gewoon benieuwd, en de vraag omtrent laptop was meer gericht op (technische) hogescholen waar laptop met vrij hoge specificaties verplicht is om de les te kunnen volgen.

 

maar goed, vraag is betantwoord, nu terug naar het topic :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch altijd een bepaalde bedenking als het om "oefeningen" gaat. Allemaal goed en wel.

 

Oefening:

Het brandalarm gaat af, de mensen lopen al lachend naar buiten naar de verzamelplaats, telling en de kous is af.

 

Realiteit:

Het gebouw vult zich met een dikke rook, vlammen aan alle kanten, eventueel verbrande of overleden mensen, paniek alom. Ik kan me niet inbeelden dat iedereen dan ordelijk naar

buiten gaat, dan is het vluchten voor je leven ...

 

Maar om terug te komen op mijn voorbeeld. Een zaal met in totaal 1400 toeschouwers samengeperst, daar zitten zo'n 600 volwassen en 800 kinderen tussen de 2 en 10 jaar .Zeg nog eens 100 man aan personeel, waarvan +-50 jobstudenten (waarvoor alle respect, begrijp me niet verkeerd) die alles in goede banen moeten doen verlopen.

Het boeltje gaat in de fik of er valt een lichtmast in het publiek, paniek all over the place en dan ... lopen maar, trappen af en op langs uitgangen van 4 meter breed.Dat stropt gegarandeerd allemaal op bij die nooduitgangen.

Ok, het zal allemaal wel wettelijk in orde zijn, maar toch.

Het gegil alleen al, ik mag er niet aan denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dontor: Het gaat er meer om dat ze het personeel enigszins gewent laten raken aan de vluchtroutes, stukje bewustwording zeg maar. Als ze dat niet zouden doen, zou tijdens een echte noodsituatie echt iedereen in blinde paniek rond rennen.

 

Ikzelf heb me inmiddels aangeleerd om van alle locaties waar ik kom als eerste de vluchtroutes te bekijken. standaard zit er een goede zaklamp in mijn jaszak alsook uiteraard mijn multitool.

Met mijn beroep ontkom ik er niet aan dat ik me met regelmaat in volle zalen en ruimtes bevind. Wat we helaas ook wel eens tegenkomen zijn ruimtes waarbij de vluchtroutes vol staan met kratten, allerlei andere troep. gelukkig is dit maar zelden.

 

Ik heb die aflevering van 'Crowd Control' ook gezien op NGC. Zijn interessante weetjes tijdens dat programma! Zo kan een object voor de vluchtdeur er voor zorgen dat de toestromende massa zich netjes in twee rijen splitst waardoor men sneller door de deur kan vluchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dontor, dat denk ik dus ook. Paniek doet echt rare dingen met mensen. Kijk naar de 'damschreeuwer' bijvoorbeeld.

 

Om verder te reageren op het onderwerp. Vaak kijk ik wel om me heen als ik in een grote volle ruimte ben, waar zijn deuren, nooduitgangen, ramen.

Dit doe ik eigenlijk van jongs af aan al uit automatisme. Waarschijnlijk omdat ik er slecht tegen kan om opgesloten te zitten met veel mensen op een beperkte oppervlakte.

Wettelijk gezien zullen al die oefeningen wel ok zijn maar als er echt paniek is vraag ik me af hoeveel mensen (medewerkers) rustig genoeg blijven om alles in goede banen te laten gaan.

Ik durf daar wel mijn vraagtekens bij te zetten en kijk dus altijd ook zelf om me heen in plaats van te denken dat het wel goed geregeld zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator 100% akkoord, maar in geval van grote paniek moet je al heel goed getraind zijn om je volle verstand er bij te houden.

Ik moet eerlijk zijn, ik weet dat ik meestal relatief kalm kan blijven, maar als er echt paniek uitbreekt en mijn kinderen zijn betrokken weet ik ook niet hoe ik zou reageren.

 

Wij moeten zelf jaarlijks een oefening houden om een winkel van 2000m² te evacueren. en akkoord, al mijn mensen weten met de ogen toe de uitgang te vinden of de brandblussers en haspels te pakken.

Maar al die klanten die de winkel niet kennen, ik vrees er voor dat die wel eens minder geluk zouden kunnen hebben.

Wat nog erger is, is dat er in de meeste winkels enkel achteraan en vooraan een vluchtroute is, dus als deze geblokkeerd worden ben je een vogel voor de kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...