Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energiezunig koken


bot mes

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
de inductie-plaat van een standaard gasfornuis.

 

:confused: de INDUCTIE-kookplaat van een standaart GAS-fornuis, mis ik iets?

 

op wiki kwam ik toch echt termen tegen als "magnetisch veld", "weerstand" en "elektrische spoelen"

 

sorry flauw ik begrijp wat u bedoelt maar ik kon dit toch niet laten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe toch maar een bron, want dit is naar mijn idee onjuist

 

Is volgens jouw redenatie een elektrische kachel efficiënter dan een gaskachel?

Ik heb het over efficiënter, niet zozeer over goedkoper

 

dan elektriciteit, want een dompelaar bijvoorbeeld staat er om bekend ALLE stroom om te zetten in warmte, en een dompelaar is in feite niks meer als een warmte element, zoals je die ook in de waterkoker vind :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, gas is nu eenmaal véél goedkoper dan elektriciteit per kWh.

(en het energie-efficientie verschil waarover ik spreek zal waarschijnlijk minder dan 15% bedragen)

 

Oke. maar ik kan zo 3 manieren opnoemen waarbij een huis zichzelf van elektriciteit kan voorzien. Een gaswinning voor particulieren bestaat volgens mij niet :p?

 

Dan is electriciteit bij uitstek meer rendabel (mits je 1 tot 3 van die manieren toepast) dan gas.

 

De 3 opties:

- Zon (collectoren)

- Wind (turbines)

- Beweging (dynamo op je fiets trainer of water)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke. maar ik kan zo 3 manieren opnoemen waarbij een huis zichzelf van elektriciteit kan voorzien. Een gaswinning voor particulieren bestaat volgens mij niet :p?

 

Dan is electriciteit bij uitstek meer rendabel (mits je 1 tot 3 van die manieren toepast) dan gas.

 

De 3 opties:

- Zon (collectoren)

- Wind (turbines)

- Beweging (dynamo op je fiets trainer of water)

 

efficient en rendabel zijn 2 volledig andere dingen :-)

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het is wel een flinke investering om een degelijk, betrouwbaar systeem te installeren waar je het gehele jaar rond voldoende elek. van krijgt.

als je stand-alone wilt koken ben je beter af met een houtkachel denk ik dan.

 

maar dit topic is ENORM aan het afdwalen van de originele vraag, misschien terug on-topic? (energieZUINIG leven)

 

@bot mes

tijdens de zomer kan je mogelijks gaan werken met een solar oven, of variant hiervan.

super simpel zelf te maken, en super efficient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

efficient en rendabel zijn 2 volledig andere dingen :-)

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het is wel een flinke investering om een degelijk, betrouwbaar systeem te installeren waar je het gehele jaar rond voldoende elek. van krijgt.

als je stand-alone wilt koken ben je beter af met een houtkachel denk ik dan.

 

maar dit topic is ENORM aan het afdwalen van de originele vraag, misschien terug on-topic? (energieZUINIG leven)

 

@bot mes

tijdens de zomer kan je mogelijks gaan werken met een solar oven, of variant hiervan.

super simpel zelf te maken, en super efficient.

 

Het is energiezuinig koken ^^!

 

Bij mij staat rendabel gelijk aan effeciënt. Iets wat niet effeciënt (genoeg) is kan ook nooit rendabel zijn en wat niet rendabel is, is niet effeciënt (genoeg).

 

Over energiezuinig koken, ik heb altijd al in mijn hoofd gehad een rocket mass heater zo om te bouwen dat het eerst de keuken(pitten) verwarmt en daarna de rest van het huis. Hoe denken jullie daar over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over energiezuinig koken, ik heb altijd al in mijn hoofd gehad een rocket mass heater zo om te bouwen dat het eerst de keuken(pitten) verwarmt en daarna de rest van het huis. Hoe denken jullie daar over?

 

ik dacht dat dat net de bedoeling was van die dingen?

koken op de barrel, en het overschot aan warmte gaat de massa in om langzaam afgegeven te worden aan de ruimte.

 

kook je niet, geeft de barrel de warmte gewoon rechtstreeks af aan de ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat dat net de bedoeling was van die dingen?

koken op de barrel, en het overschot aan warmte gaat de massa in om langzaam afgegeven te worden aan de ruimte.

 

kook je niet, geeft de barrel de warmte gewoon rechtstreeks af aan de ruimte.

 

Ik zie voornamelijk de versies waarbij de warmte aan de bank wordt afgegeven, vandaar de vraag ^^!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dank u allen voor uw bijdrages...

 

De hoeveelheid gas die je kunt besparen met koken is verwaarloosbaar voor je portemonnee.

 

Ik heb twee jaar lang in een caravan gewoond, kookte iedere dag en dan blijkt hoe weinig gas je verbruikt om te koken.

Met een standaard gasfles van 10,5 kg deed ik driekwart jaar!

 

Vandaar dat bv. ook in flats met stadverwarming of gecombineerde verwarming, waar dus alleen nog kookgas wordt verbruikt er eigenlijk nooit een gasmeter zit.

Toen ik in m'n studententijd in een flat woonde betaalde ik drie gulden vijftig per jaar voor kookgas.

 

Ik heb geen aparte meter achter m'n gasstel hangen, maar kan me niet voorstellen dat het mogelijk is om meer dan 20 kuub gas per jaar er doorheen te jagen.

 

Op het moment dat je speciaal hout, benzine, petroleum of wat anders moet gaan stoken (in b.v. een SHTF situatie), loont het wel om zo efficiënt mogelijk je eten te bereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Aziatische mensen hebben de Wok is ontwikkeld omdat ze het voedsel snel klaar hadden , om zo doende zo weinig mogelijk brandstof te hoeven gebruiken.

Het eten wordt heel fijn gesneden om vervolgen op hoog vuur snel gaat te zijn ook wel roerbakken genoemd het voedsel word snel dicht geschroeid met behoud van vitaminen en mineralen.

 

Het voedsel is daar door nog gezonder en smakelijker.

Drie stenen zoeken en met hout een goed vuurtje maken.

Is smakelijk, gezonder en bespaar behoorlijk.

 

 

Wokken stamt uit de omgeving van de Chinese stad Kanton. Eeuwen geleden groeide er nauwelijks hout en vuurbronnen waren er dus schaars. Dat betekende dat men gedwongen was tot economisch koken. De oplossing was groenten en vlees in kleine stukjes snijden en in een bolle pan, boven een hoog vuur, snel bakken.2 sep. 2021

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wok

Ook wordt de wok gebruikt om voedsel te stomen, stoven, braden, frituren, roken, koken of blancheren.

 

Gebruik[bewerken | brontekst bewerken]

Omdat koolstofstaal snel roest, wordt de wok in de traditionele keuken direct na gebruik gloeiend heet onder een hete kraan zonder schoonmaakmiddel met een bamboe wokborstel (een bundel gespleten bamboestengels bijeengebonden aan de top) of een (afwas)borstel gereinigd. Vanwege de hete bereidingstechniek en omdat de koolstofstalen wok nooit ontvet mag worden vormt zich bij gebruik een dun laagje koolstof op het oppervlak wat het de kenmerkende anti-aanbakeigenschappen geeft. Er wordt dan ook weleens gezegd hoe zwarter de wok hoe beter de kok. De combinatie van bakken op hoge temperatuur en deze laag zorgt voor de karakteristieke wok smaak en aroma. In het Standaard Kantonees wordt dit "wok hei" genoemd, een wat romantische term die vrij vertaald 'de adem van de wok' betekent.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een hooibox is ook behoorlijk energie besparend.

Tegenwoordig kan je met isolatie ook goed besparende zakken of boxen maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikist

 

Ik vraag me af of er een veilige hooibox gemaakt kan worden met een verwarming element en thermostaat er in.

Ik had eerst gedacht om de warmte even op te voeren tot echt de kook hitte met het element, zodat het garen sneller gaat.

Ook de hooibox zo maken dat je pan of dergelijk op het hooibox plato zet en dan de box er op.

Twee voordelen denk ik de box is sneller dicht, en makkelijker schoon te maken.

Vocht opzorptie zo ook handig zijn.

Net als een ouderwetse naaimachine die afgesloten word met de kap er op.

 

Maar voor een SHTF heb je minder aan een Electra verwarming element.

Of je moet het doen in combinatie met een zonnekachel en spiraal element waar het hete water door heen stroomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, JJ&A zei:

Ik vraag me af of er een veilige hooibox gemaakt kan worden met een verwarming element en thermostaat er in.

Ik denk dat het niet heel veel voordeel opleverd. Je kunt het uitproberen en gewoon met thermometer zien wat er gebeurd. Ik denk dat je beter dan de pan weer opnieuw op het vuur kunt zetten en dan weer in de kist. Hoe meer massa, hoe meer warmte je vasthoud, hoe beter/langer het werkt. Dus flinke volle pan.

Ik heb eens in een wasmand vol met vulmateriaal in verpakkingen een zelfgemaakte hooikist gemaakt. De pan deed ik wel in schone katoenen handdoeken, ook tegen eventueel lekken. De temperatuur was na 8 uur nog net boven 80 graden (is voedselveilig). Dekens, slaapzakken, alles wat isoleert (veel volume, weinig gewicht) werkt bijna wel.
Ik heb ook veel warm eten voor lunch tegelijk met ontbijt warmgemaakt en in themomok bewaart. Blijft heel heet. Maar dat was meer omdat ik geen magnetron wilde gebruiken.

Ik denk dat voorweken van granen, peulvruchten en zelfs groente de kooktijd ook wel iets kan verkorten.
Over het algemeen zul je met garen op lagere temperaturen meer voedingswaarde uit het eten halen. Bij hoge temperaturen  krijg je ook wat meer schadelijke stofjes. Als je bakt (en anders eigenlijk ook ;) )kun je beter verzadigd vet gebruiken. Onverzadigde kunnen niet tegen hoge temperaturen en worden ranzig. Gebruik dierlijk verzadigd vet of plantaardige tropische oliën (deze zijn ook stabiel).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...