Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fresnel lens


hayauchi

Aanbevolen berichten

De naam is ontleend aan Augustin-Jean Fresnel, de Franse uitvinder van deze lens.

De juiste uitspraak is dan ook: frènnèllens (zonder s, met de klemtoon op de tweede lettergreep).

 

De fresnel lens is een stuk kunststof van een paar tientjes. De lens krijgt geen aandacht en geen promotie. Omdat het werken ermee

uiteraard levensgevaarlijk is.

Er worden in korte tijd brandtemperaturen bereikt die metaal doen smelten!

 

De waarheid is: als je een gevulde watertank van 500 of 1000 liter probleemloos kan opwarmen naar 90 graden, elke dag dat de zon schijnt.

Kwestie van 15 min. gedisciplineerd werken. Dan kun je je hele huis verwarmen, tegen een fractie van de kosten van aardgas, hout, of zonnepanelen.

 

 

[video=youtube;C_yhi_fy-Q0]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@hayauchi je zult toch eerst een oude TV moeten scoren om die lens eruit te halen (tenminste in zo'n filmpje haalde ze de lens uit een oude TV)

want zo'n grote lens kopen zal hier niet goedkoop zijn maar je kunt dit ook doen met een lens gemaakt van water , is eenvoudiger te bemchtigen

en je kan de lens zelf zo groot maken als je wilt het is enkel niet echt mogelijk om de lens op de zon te richten

http://oatmealradio.com/water/1-water-lens.php

http://www.instructables.com/id/10-CENT-SOLAR-COLLECTOR-water-lens-Fire-from-Water/

maar het werkt wel , ik heb het vorig jaar ,(dan wel kleinschaliger met huishoudfolie ) uit geprobeerd :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ebay etc. kan je ze los kopen.

A4/A5 formaat is genoeg om vuur mee aan te steken, en kost een paar euro. Voorbeeld:http://www.ebay.nl/itm/XL-Magnifier-Fresnel-Lens-Full-Page-Magnifying-Sheet-/220686062870?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3361ea1516

 

Hele grote kan je idd beter uit een goedkope 2e hands projectie tv halen. Defecte tv's kosten nog minder.

Als je ermee wilt gaan koken, kan je volgens mij beter een schotel pakken, en deze voorzien van een reflecterende laag.

Dan kan je van onder af verwarmen.

 

Edit: ipv plasma, bedoelde ik projectie tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ebay ??

 

Toen we nog de ford transit reden hadden we zo'n ding op de achterruit. Nee niet als extra interieur verwarming maar om "om een hoekje" te kunnen kijken.

Volgens mij bijd e halfords gekocht. Inderdaad wordt lastig in 2015 maar blokker etc heeft ze vats ook wel liggen.

 

Maar effe serieus om vuur te maken zou ik voor een vergrootgals gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...