Ga naar inhoud
GENEGEERD

(Swedisch) Claws


Wafels

Aanbevolen berichten

Ik zelf ben niet zo van het ijs en schaatsen maar het toch er weer voor wordt de komende tijd een aardigheidje wat ik van de zomer tegen kwam

op het internet

Voor degene hier op het forum die wel van het schaatsen zijn en met name schaatsen op meren (diepe waters )

is dit toch wel een handig ''tooltje '' , heel eenvoudig zelf te maken (van een stukje hout en twee grote schroeven of spijkers

, wat touw en eventueel klittenband )

Mocht je door het ijs zakken dan is het zeer zeker een levensredder omdat je er veel makkelijker mee uit het wak kunt komen

ik denk dat de plaatjes weinig uitleg nodig hebben , ik kende dit eenvoudig stukje ''gereedschap niet maar mijn zoon wel .

broom-open.jpg.499f34df616e4e164524ef5e06d42026.jpg

gewoon twee stukken goede bezemsteel met twee spijkers erin het geheel wordtt bij elkaar gehouden met dat blauwe stukje elastiek

 

clawsx.jpg.f49399d35510e3509ed6af10c65d213d.jpg

hetzelfde principe enkel hier van een gewoon stuk hout gemaakt en bij elkaar gehouden met dat witte stukje klitten band

 

red-claws.jpg.19e95c651593b8c477b4c01079b21b52.jpg

een commerciele claw

 

swedish-claws.jpg.c02f20aa8afd1a91537dbf683ba2741c.jpg

en nog een commerciele claw

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Peerke dat is een beter voorbeeld ervan en het viel me op dat hij het koord welke tussen de twee ''claws'' zit , binnendoor zijn jas doet

zodat deze claws altijd vlakbij zijn handen zitten , dus direct voor gebruik (maar je zou je eigen op deze manier er ook mee kunnen verwonden als je verkeerd valt ).

 

Ik dacht eigenlijk dat hij een wetsuit onder zijn kleding had zitten :p wat dus niet het geval was :confused: uitkleden op het ijs en daarna nog een slok alcohol drinken

om zich op te warmen zijn eigenlijk niet van die slimme dingen lijkt mij :p want wat @vheeswijk zegt snelheid is geboden om zo snel mogelijk uit het water te komen en

droge kleding aan te doen want je lichaam koelt 20 keer sneller af in het water (wel afhankelijk van de kleding die je draagt ,maar het gaat veel sneller)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet kunnen dat een schroef sneller zal afbreken? Ik bedoel dat als je ergens een punt doorheen schroeft en je pakt hem met een tang, je hem heel makkelijk afbreekt zelfs een houtdraaibout. Met spijkers en nagels is dit veel lastiger, taaier volgens mij. Zomaar meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je redelijk dikke staalnagels neemt ga je die zelfs niet eens gaan verbuigen, wat je ook probeert op het ijs...

 

schroeven zou ik ook niet gebruiken, zelfs kwaliteitsschroeven zijn brosser dan nagels, en zeker al in vergelijking met staalnagels.

de goedkopere schroeven zou ik al helemaal vermijden.. die zijn volgens mij gemaakt uit overschot van de titanic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast deze claws is het ook erg belangrijk om droge kleren bij je te hebben; ofwel in een waterdichte zak (die je eventueel op een slee met je andere gear achter je aan sleept aan een lang touw (een meter of 10, zodat 't niet achter je aan het wak in zakt; met een quickrelease aan een riem vastmaken, zorg dat 't snel los kan als 't moet, zodat het je niet onder trekt als 't alsnog onder 't ijs komt)) of als je op een meertje rondjes schaatst, ergens aan de kant, in je auto of tent of whatever. Droge warme vervangende kleding is een must, zeker als 't waait!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk @Peerke @Icewind een schroevendraaier kun je afslijpen tot de gewenste lengte en tevens kun je hem scherp maken , het voordeel is het staal is van goede

kwaliteit , beter als van een grote spijker , of je dit echt nodig hebt weet ik niet want een spijker van plm 3 mm dik en een lengte van 25 mm buig je echt niet makkelijk om

het nadeel van de schroevendraaier is het kunststof heft , dit zinkt terwijl de houten bezemstelen zullen drijven en als kunststof nat wordt , wordt het glad terwijl onbehandeld hout

eerder ruw wordt .

Persoonlijk als ik zoiets zo maken dan zou ik gewoon hout nemen , met een stalen spijker van plm 3 mm dikte en een lengte van plm 25 a 30 mm (misschien wel zo'n blauw geharde spijker)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

, het voordeel is het staal is van goede kwaliteit

 

Persoonlijk als ik zoiets zo maken dan zou ik gewoon hout nemen , met een stalen spijker van plm 3 mm dikte en een lengte van plm 25 a 30 mm (misschien wel zo'n blauw geharde spijker)

gr will

 

- goedkope schroevendraaier

- goede kwaliteit staal

niet dus :-)

meestal slagen ze er niet in om zelfs de punt goed te harden, laat staan de steel.

het word steeds lastiger om nog echt goede schroevendraaiers te vinden..

 

zoals je zelf zei, liever een geharde staalnagel in houten handvat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger....uhhh op de basisschool 30 jaar geleden (toen er nog iedere winter ijs op de sloot lag en ijsvrij kregen) hadden we winterspelletjes in de buurt.

Één van die spelletjes was priksleeën. Eigenlijk was het op een slee zitten of liggen met een prikstok/swedisch claw.

Ik weet nog dat bij de start van de spellen de uitleg was dat de prikstok ook gebruikt kon worden om uit het wak te komen, mocht je er in vallen.

Ook hadden we altijd deze stokken mee als we gingen schotsenlopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger....uhhh op de basisschool 30 jaar geleden (toen er nog iedere winter ijs op de sloot lag en ijsvrij kregen) hadden we winterspelletjes in de buurt.

Één van die spelletjes was priksleeën. Eigenlijk was het op een slee zitten of liggen met een prikstok/swedisch claw.

Ik weet nog dat bij de start van de spellen de uitleg was dat de prikstok ook gebruikt kon worden om uit het wak te komen, mocht je er in vallen.

Ook hadden we altijd deze stokken mee als we gingen schotsenlopen....

 

scherpe dingen geven op schoool?

ga je in deze tijden niet meer tegenkomen geloof ik.

liever een verzekering afsluiten mocht er een kind in sukkelen dat de school ingedekt is, of gewoon het ijs geheel vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

scherpe dingen geven op schoool?

ga je in deze tijden niet meer tegenkomen geloof ik.

liever een verzekering afsluiten mocht er een kind in sukkelen dat de school ingedekt is, of gewoon het ijs geheel vermijden.

Scherp? Tja....zo keken we er niet tegenaan. Het was een wedstrijd, dus het moest zo scherp mogelijk ja.

ik had ook al een multitool op mijn 6e.

Kan nu ook niet meer.

We hadden ook geen traphekje. En ga zo maar door......

 

Tijden veranderen. (Helaas)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...