Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pocket Shot


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij hadden vroeger de 'erwtenschieter'.

 

Een klein stukje pvc-buis met de vinger van een dikke rubber handschoen stevig aan het uiteinde bevestigd.

 

Split-erwt erin, en knallen maar. Garant voor veel blauwe plekken op diverse achterwerken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden vroeger de 'erwtenschieter'.

 

Een klein stukje pvc-buis met de vinger van een dikke rubber handschoen stevig aan het uiteinde bevestigd.

 

Split-erwt erin, en knallen maar. Garant voor veel blauwe plekken op diverse achterwerken :)

 

Maar als je die erwten vervangt door kogellagertjes dan wordt het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je die erwten vervangt door kogellagertjes dan wordt het een ander verhaal.

 

Daar ga ik niet over. Ik wil niemand op slechte gedachten brengen :)

 

Het is voor zover ik weet, geen verboden wapen. In tegenstelling tot de katapult hier in dit zielige Nederland waar niks mag en niks kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, Amerika heeft weer wat uitgevonden hoor. Op dat filmpje doen ze alsof het zo'n big deal is, hier liep ik op de basis school al mee rond.

Plakband rolletje met de achterkant van een ballon er aan, ertjes er in. Of steentjes.

 

Op de middelbare school liep ik met een DIY katapult stuivers en M&M's te schieten. Later met sate-prikker schieters. Die laatste gingen dwars door plafondplaten heen.

Ik heb thuis trials geschoten met sate-prikkers met naalden er op, die gingen 4cm die het hout in. Die heb ik maar nooit mee naar school gemomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte ze vroeger van een stukje pvc-buis. Die donker grijze. En dan een dikke ballon afknippen en eraan maken. Schoten eerst met erwten. Maar later ook met kleine stenen en luchtbukskogeltjes. Heel wat ramen op aardige afstanden gesneuvelt (kwajongen waren we eigenlijk). Dus een vogel of klein wild moet ook mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een luchtdrukpistool, van de smid in het dorp.

Naast katapult van fietsbinnenband, pompgeweer, blaspijp van elektrobuis en vast nog meer...

 

Maar wat is nu de clou van dit topic ? Dat amerikanen elastiek gebruiken en wij iets anders ?

Voor de jacht is het waarschijnlijk waardeloos: geen bereik, onnauwkeurig en geen kracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert je kan er zeker mee mikken. Verwacht geen millimeter-precisie, maar een redelijk klein doel is te raken met wat oefening. Toch zou ikzelf voor een luchtbuks kiezen. Jammer dat het hier niet toegestaan is om verder over uit te wijden. Zou graag willen wat jullie ideeen zijn en wat jullie hebben om zelf ook wat aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan een kleine meerwaarde hebben!

 

Net als met de katapult, bolo, boomerang, enz. Zul je ermee moeten oefenen om er goed mee te worden... Zul je moeten leren ECHT te sluipen om dicht genoeg bij je prooi te komen... En vervolgens ben je op een afstand die klein genoeg is om rennend te overbruggen wanneer je je prooi waarschijnlijk niet dodelijk raakt, maar in ieder geval aangeschoten en eventjes de weg kwijt is...

Het is aan jou om er vervolgens als een razende bovenop te duiken, voor het beestje goed en wel beseft wat'm geraakt heeft...

 

Hetzelfde zoals gezegd voor de katapult, throwingstick e.d.

Het is een haalbare wijze van jagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind die eigen uitvindingen wat dit betreft altijd wel leuk. toen ik klein was hadden we een pvc pijpje en maakt dan papieren pijlen om mee weg te schieten. als we dan oorlogje gingen spelen dan gingen er aan de voorkant van de pijl naaldjes in zodat ze in je kleren of bij een goed schot in je vel bleven hangen. als je die pijlen een beetje goed kunt vouwen met zo'n naaldje of een spijkertje erin kun je daar toch ook redelijke schade mee aanrichten lijkt me. Niet veel anders dan de blaaspijp die ik nu heb. nog niet getest op dieren maar ben er toch wel van overtuigd dat ik daar een vogel mee kan pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anvil

 

Tijdens mijn trektocht in Canada had ik een katapult bij me. Ik had er nog nooit mee geschoten of geoefend hier in Nederland.

 

Toch heb ik er op 10 meter afstand 2 'grouses' mee uit de boom geschoten. Kwestie van geluk, of een jachttalent :) ?

 

Nou moet ik zeggen dat die grouses echt domme beesten zijn. Eenden ook, en die zitten hier in Nederland genoeg.

 

Ofwel, met basic spul kun je toch wel wat verschalken, als de situatie daar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@Anvil

 

...Ik had er nog nooit mee geschoten of geoefend hier in Nederland.

 

...Kwestie van geluk, of een jachttalent :) ?

 

...Ofwel, met basic spul kun je toch wel wat verschalken, als de situatie daar is.

 

Katapult is idd een vrij vergevelijk apparaat, niet moeilijk om rap onder de knie te krijgen... Echte precisie is nog steeds een kwestie van oefenen!

 

Een Sling/slinger (zo,n ding als waar David volgens zeggen Goliath mee neerhaalde, voor moderne referenties zie Gazastrook ;-) is al een flink eind moeilijker om onder de knie te krijgen! Ik heb er toch een flink aantal uren mee geoefend, maar vindt mezelf nog steeds niet erg vaardig, voordeel aan de sling is dat je de iets grotere projectielen toch met aanzienlijk meer kracht kan verplaatsen dan met een katapult!

 

Hetzelfde voor de verhouding speer/Atlatl... En ook een boog vereist dikke training voor consistente precisie op een effectieve afstand...

 

Nadeel van alle wat krachtiger varianten, is dat er bijna nergens mee geoefend kan/mag worden! Tenzij je wat landelijker woont en de ruimte hebt... In de stad is vaak ook nog wel een boogsport vereniging te vinden, maar ook daar vinden ze het zelden kickuh als je met een sling, speer, of atlatl gaat staan spelen!..:rolleyes:

 

katapult en luchtbuks kun je gelukkig meestal thuis... En gelukkig vinden wij als mannetjes van onze soort dit oefenen gelukkig meestal een toffe bezigheid...:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katapult is idd een vrij vergevelijk apparaat, niet moeilijk om rap onder de knie te krijgen... Echte precisie is nog steeds een kwestie van oefenen!

 

katapult en luchtbuks kun je gelukkig meestal thuis... En gelukkig vinden wij als mannetjes van onze soort dit oefenen gelukkig meestal een toffe bezigheid...:cool:

 

Helemaal mee eens!:D Heb zelf ook al de benodigde uurtje ermee geoefend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...