Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ongebruikte Fire steels


GuywithAplan

Gebruik jij je fire steel?  

42 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik jij je fire steel?

    • Nee mijne zit nog in de verpakking
      1
    • Heb hem uitgepakt en in mijn tas gestopt
      2
    • Een paar vonkjes voor me uit geslagen
      5
    • Ja 1 0f 2 keer vuurtje mee gemaakt en vindt het wel goed zo
      9
    • Ja gebruik hem en heb het ook onder de knie
      25


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb nu twee vuurslagen en tien firesteels (ook ruilmiddel WSHTF)

 

ik hoop dat ik tijdens mijn verjaardag de firesteel van Dave Canterbury nog krijg: http://www.selfrelianceoutfitters.com/heavy-duty-1-2-x-6-ferrocerium-rod/

@Loreen met een vuurslag is het wel lastig inderdaad maar met een mooi stukje flint/vuursteen valt het erg goed te doen en ook iets wat je voor de rest van je leven kunt gebruiken als het goed is.

@MyronPrps ik speel al jaren met '' vuursteen en een vuurslag '' en je kan inderdaad lang met een stukje vuursteen doen ,

maar na verloop van tijd wordt de ''snijkant'' van de steen toch te bot om mooie vonkjes te slaan .

Je kan dit oplossen door met de vuurslag of een ander metalen voorwerp er voorzichtig stukjes steen af te slaan , op deze manier slijp je als het ware je vuursteen en kun je er

weer goed vonkjes mee slaan .

En zo veel moeilijker is het niet ten opzichte van een firesteel .Het is enkel je hebt één stap meer nodig om vuur te maken tov de firesteel

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast ghostwhiper

Ik heb tijdens de 5 dagen wildkamperen begin van het jaar toch zeker 10 vuurtjes aangestoken met mijn exotac firesteel met als schraper de achterkant van de leatherman zaag (nog een keer bedankt voor de tip @carismo)

Als backup had ik nog een goedkope firesteel bij me maar niet gebruikt.

Alle tondel ook uit de natuur gehaald.

 

Zoals @Mandy Lifeboats al aan gaf een peuk opsteken ging wel makkelijker met een aansteker.

maar het is wel makkelijker om een vuurtje aan te steken met een firesteel dan met een aansteker.

Ik Brand altijd mijn vinvingers als ik een poging doe met een aansteker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 1 maand later...

Klopt dat er verschil tussen zit. Maar het valt op dat je met die cheap ass made in china veel materiaal afschraapt, maar ook hetere vonken krijgt.

Ieder het zijn. ik heb de lmf, maar ook die cheap ass. de fikken allebei. Het hangt er vooral vanaf wat je ermee aansteekt... ( en hoe goed je tondel is klaargemaakt ).

Dood hout, one stick fire, katoen, verkoold hout, bladeren, gras alles fikt als je het goed klaarmaakt.

 

http://bushcraftexperience.weebly.com/vuur-maken.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Naar aanleiding van dit topic maar eens door mijn eigen gear gegaan, en inderdaad een aantal dingen waren bijna nooit gebruikt. Nu het mooie weer er aan komt wordt het tijd om alles in de praktijk te testen.

 

De firesteels overigens wel uitvoerig gebruikt. Met vaseline watjes nog nooit mislukt maar bundels van berkenschors en zaagsel gaat nog wat moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Firesteel, aansteker, beiden moet je kopen, meeslepen en ze raken een keertje op, ook m'n geliefde tindertube.

 

Vuursteen, tonderzwam, verkoold materiaal, dat is wel te vinden en vergeleken met een vuurboog echt een stuk gemakkelijker.

 

Voor de rest ben ik wel uitgespeeld met firesteels, heb een gebruikte en een paar op voorraad echter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...