Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes gemaakt..


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

@Keyser Suze Dat is mooi gemaakt , petje af :cool: vraagje heeft u het lemmet verhit totdat het niet meer magnetisch was

of heeft u het gewoon op kleur gehard , ? want ik zie op de één na onderste foto , net voor de duimgroeven een oppervlak beschadiging die ikzelf

ook wel heb gehad als je staal te hoog verhit ( waardoor het staal bros kan worden ). ik zeg niet dat dit hier het geval is want ik kan het slecht zien op uw foto . Het is dat zwarte wat '' korrelige geribbelde '' plekje .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@tom666 moderne bladveren van autos ed zijn tegenwoordig van hoog gelegeerd staal (vaak ook luchthardend dus je kan het niet ontlaten of je moet het in een oven gedurende 24 uur heel langzaam weer op kamertemperatuur brengen ) wat bladveren betreft veren van hele oude auto's kan wel maar je kan veel beter kijken op een rommelmarkt of beter , een kringloop winkel voor een oude (roestige botte :) ) vijl van het merk Oberg , Nicholson of molen vijl dit is prima staal voor een mes en ook is het gelijk een mooi stuk recht vlak staal waarbij je

de tandjes kunt laten zitten (sommige messenmakers doen dat wel ) of gewoon weg vijlen /slijpen .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 moderne bladveren van autos ed zijn tegenwoordig van hoog gelegeerd staal (vaak ook luchthardend dus je kan het niet ontlaten of je moet het in een oven gedurende 24 uur heel langzaam weer op kamertemperatuur brengen ) wat bladveren betreft veren van hele oude auto's kan wel maar je kan veel beter kijken op een rommelmarkt of beter , een kringloop winkel voor een oude (roestige botte :) ) vijl van het merk Oberg , Nicholson of molen vijl dit is prima staal voor een mes en ook is het gelijk een mooi stuk recht vlak staal waarbij je

de tandjes kunt laten zitten (sommige messenmakers doen dat wel ) of gewoon weg vijlen /slijpen .

gr will

 

Euuuhhh op kamertemperatuur ???Dat zal wel een foutje zijn vrees ik....

 

Ik heb ook nog een mooi stuk bakmes liggen .

Is een heel speciale zeer slijtvaste staalsoort die gebruikt wordt om onder de veegbakken van de wielladers te schroeven.

Ik ga straks eens zien of ik er wat mee kan doen.

Ik wil een gehamerd lemmet maken met eiken handvat.

Het heet stoken kan makkelijk in mijn vuur in de cave..

Nadien harden in olie en rusten in mijn broodoven die ik bouwde.

Die kan ik stoken naar de juiste temperatuur.

 

Ik bekijk het eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi mes :)

 

Ben zelf ook bezig met een mes. Ontwerp gemaakt (komt een beetje overeen met die van jou), uit hout gesneden om te kijken of het goed vast houdt. Ga nu staal kopen om het in het echt te maken. Ik wil Micarta gaan gebruiken voor het handvat en een Kydex schede. Moet nog een keer een damast mes smeden.

 

Lekker rommelen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stuk vakwerk! Chapeau.. @tom666 ik gebruikte wel oude machine zaagbladen om messen van te maken. ..

 

Ja kan ook heel goed werken. Zeker als je de zaagbladen neemt van grote beugelzagen...deze zijn iets dikker en daar kan je een eind mee weg.

Staat gewoon vast...messen zelf maken is iets heel erg mooi omdat de hand van de maker er in zit.

Ik vind het een heel mooi gegeven en brengt je een deel terug naar de roots ...toen de mens een steen hakte om zijn voeding te versnijden..snap je...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaagbladen schijnen goed te werken inderdaad, net als oude vijlen. Als je dan ook nog eens zoals tom666 een mooi resultaat er uit krijgt is het helemaal mooi. Dat is ook nog eens recycling.

 

Tom, heb je de handleiding van Van Gough gevolgd?

Zaagblad werkt heel goed.

ik ken iemand die een fileermes en een machete heeft gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaagbladen schijnen goed te werken inderdaad, net als oude vijlen. Als je dan ook nog eens zoals tom666 een mooi resultaat er uit krijgt is het helemaal mooi. Dat is ook nog eens recycling.

 

Tom, heb je de handleiding van Van Gough gevolgd?

 

HSS zaagbladen..

met het carbide punt zaagblad van top tools raak je nergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaagbladen schijnen goed te werken inderdaad, net als oude vijlen. Als je dan ook nog eens zoals tom666 een mooi resultaat er uit krijgt is het helemaal mooi. Dat is ook nog eens recycling.

 

Tom, heb je de handleiding van Van Gough gevolgd?

 

Ik heb niks gevolgd......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...