Ga naar inhoud
GENEGEERD

[VRAAG] Ervaringen bivakzak


Aanbevolen berichten

Dus het hele idee is dat ik goed moet kijken welk meek ik neem, terwijl het allemaal kl spul is, oke, bedankt, ik wist nog niet dat ook defennsie wisselde van merk maar dan toch hetzelfde model enz. houden.

 

Of je het echt van Merk wisselen mag noemen ?

Defensie Bezuinigingen.

ER hebben zich verschillende Fabrikanten ingeschreven voor die opdracht.Ruim gezien is het Uitrusting Fabriceren voor.

Fecsa heeft de Opdracht binnen gehaald omdat deze veeel goedkoper kon werken.

Dat is hetzelfde als destijds met de Kevlar Helmen( Schuberth 286 ).

Schuberth(Motorhelmen Fabriek in Duitsland met Topkwaliteit) heeft deze altijd geproduceert totdat deze niet meer mee wou met de modernisering van de Helm.Alle opdrachten werden terug getrokken en INDUYCO heeft gewonnen en vanaf die tijd de Kevlar helm geproduceert.Of deze model 286 Kevlars slechter zijn ??Wel slechter afgewerkt vind ik.

Zie Link met verhaal van Emile Verbunt laatste rij met foto's http://www.gostak.co.uk/composites/826/

 

Bezuinigingen bezuinigingen.Wist je dat Defensie kleding inkoopt in het buitenland ?? Terwijl het buitenland de kleding hier besteld omdat we Bijna de Beste kleding produceren.IK weet zo niet welke landen dat allemaal zijn.

Het is voor ons te duur om hier in te kopen.Het is toch van de Zotte:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tip: goretex en dan met name de ademende eigenschap werkt niet meer als de buiten kant nat is van bv regen. De waterdamp moet namelijk kunnen "verdampen" aan de buitenzijde.

Iets waar men bij de afdeling inkoop niet blij mee waren toen mijn collega's dat op schrift stelden. Na uitvoerige tests overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: goretex en dan met name de ademende eigenschap werkt niet meer als de buiten kant nat is van bv regen. De waterdamp moet namelijk kunnen "verdampen" aan de buitenzijde.

Iets waar men bij de afdeling inkoop niet blij mee waren toen mijn collega's dat op schrift stelden. Na uitvoerige tests overigens.

 

Hallo Wim

 

Geld dit voor aale varianten van Gore tex /Want er zijn er verschillende, zie vooral onder stukje info was instructies en Impregneren wanneer water er niet meer vanaf parelt en ook het filmpjehttp://www.carldenig.nl/gore-tex-uitleg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Je keuzes in materiaal zijn belangrijk, maar de belangrijkste keuze is dat jij het belangrijk genoeg vind om "hier" mee bezig te zijn en je er in te verdiepen

Persoonlijk best wat ervaring met 1/1,5 persoons tenten. Ik koop ze nooit meer, niet alleen omdat het niet te betalen is maar ook omdat er drie kapot zijn gegaan, ze zijn meestal heel kwetsbaar, of te licht :rolleyes:

Je kan in een bivakzak in bijna elke omstandigheid droog slapen wat een pré is qua survival. Daarnaast is het duurzamer als de gemiddelde tent/bivakzak om maar niet te praten over de prijs qualiteit verhouding.

Het feit dat je er op deze manier over nadenkt is echt super, ga zo door!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hallo Wim

 

Geld dit voor aale varianten van Gore tex /Want er zijn er verschillende, zie vooral onder stukje info was instructies en Impregneren wanneer water er niet meer vanaf parelt en ook het filmpjehttp://www.carldenig.nl/gore-tex-uitleg

 

Ja alle ademende stoffen. Daarom wijst men op die parelende eigenschappen. Kijk naar een auto die net gewassen is daar parelt het water ook mooi vanaf.

 

Ik zag net op marktplaats, zoeken op shelter, best wel aardige vis-tentjes. Blijkbaar een dure hobby: karpervissen.

 

Edit: ademende materialen bezitten een membraamlaag, waar waterdamp wel doorheen gaat, maar waterdruppels niet. Impregneren is dus een wat vreemde actie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik zit ook even te kijken naar bivakzakken en zit dus te twijfelen tussen de KL variant en deze prachtige die @Toef ook heeft http://www.ebay.nl/itm/Copri-Sacco-a-Pelo-Bivi-Tent-DEFCON-5-Vegetato-Impermeabile-Traspirante-Vegetata-/191066771571?pt=Campeggio_Attrezzature&hash=item2c7c779073

 

Of eventueel een klein tentje: http://www.vrijbuiter.nl/tenten/bijzettenten/coleman-darwin-2-plus/ deze kan ik ook nog met 20% werknemers korting krijgen.

 

Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook even te kijken naar bivakzakken en zit dus te twijfelen tussen de KL variant en deze prachtige die @Toef ook heeft http://www.ebay.nl/itm/Copri-Sacco-a-Pelo-Bivi-Tent-DEFCON-5-Vegetato-Impermeabile-Traspirante-Vegetata-/191066771571?pt=Campeggio_Attrezzature&hash=item2c7c779073

 

Of eventueel een klein tentje: http://www.vrijbuiter.nl/tenten/bijzettenten/coleman-darwin-2-plus/ deze kan ik ook nog met 20% werknemers korting krijgen.

 

Iemand tips?

 

Best een zwaar tentje. Waarschijnlijk kom je uiteindelijk uit op twee tentjes. Eén super lichtgewicht voor in de rugzak en eentje met meer ruimte als je met de auto bent.

Bivakzakken heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best een zwaar tentje. Waarschijnlijk kom je uiteindelijk uit op twee tentjes. Eén super lichtgewicht voor in de rugzak en eentje met meer ruimte als je met de auto bent.

Bivakzakken heb ik geen ervaring mee.

 

Als ik echt lichtgewicht ga zal ik mijn hangmatje met tarp doen, deze tent of bivakzak zal alleen voor SC's zijn of bijvoorbeeld naar hongarije als we daar buiten slapen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog even een vraagje...

Ik heb zelf de enkelboogs van Fesca..en zit nu te denken over de Carinthia met twee bogen..

Dit omdat ik in de winter altijd koud ben op mijn schouder....omdat het aardig strak ligt..is dit bij de Carinthia beter...dus meer ruimte omdat de boogjes wat hoger lijken??? Dus net even meer uimte voor mijn scouder.

Misschien een ervaringsdeskundige...die me kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraagje...

Ik heb zelf de enkelboogs van Fesca..en zit nu te denken over de Carinthia met twee bogen..

Dit omdat ik in de winter altijd koud ben op mijn schouder....omdat het aardig strak ligt..is dit bij de Carinthia beter...dus meer ruimte omdat de boogjes wat hoger lijken??? Dus net even meer uimte voor mijn scouder.

Misschien een ervaringsdeskundige...die me kan helpen

 

 

Ik heb er inmiddels ook 1 (een dubbelboogs van feuchter ringelai maat XL) ik heb ook een aantal enkelboogs bivakzakken. Ik heb de dubbelboogs nog nooit gebruikt (wel opgezet). Maar kan wel beamen dat je beduidend meer ruimte hebt. Vooral erg veel meer hoofdruimte. Ik heb bij de winter SC nog in een enkelboogs geslapen en moet zeggen dat het op sommige momenten wel een beetje benauwend was. Vooral als je niet meteen goed gaat liggen.

(als je matje iets te veel naar beneden ligt) Of als de bivakzak niet helemaal goed is opgezet.

Mocht je de keuze hebben zou ik voor een dubbelboogs gaan. Hij is wel zwaarder dan een enkelboogs. De XL versie weegt ruim 2 klio (2054 gram) om precies te zijn. De enkelboogs versie ook in XL komt op een gewicht van 1723 gram. De enkelboogs XL is al ongeveer 300 gram zwaarder dan een enkelboogs in de maat L.

 

DSC_1621.jpg.bf16963490f3ff444461b4c669358d5b.jpg

 

DSC_1622.jpg.ed5b6c6aa388622a19fcffbd293ba48d.jpg

 

DSC_1624.jpg.e76a2fded89f124dc09891dccf6fd865.jpg

 

DSC_1625.jpg.b14dc7ed8e3976f30c337b9bdf75aa9e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Vladimir tot mijn spijt niet!!

 

Ik wou dat het zo was. Ik heb overwogen om hem te verkopen. Maar ik ben bang dat ik er nooit meer een tegenkom.

Hij is nog ongebruikt. Alleen twee keer opgezet in mijn huiskamer. De zak opgevouwen terug doen in de hoes is trouwens erg lastig. Wat wel mooi is dat het een XL versie is. Die zijn ik nog moeilijker te vinden geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Vladimir tot mijn spijt niet!!

 

Ik wou dat het zo was. Ik heb overwogen om hem te verkopen. Maar ik ben bang dat ik er nooit meer een tegenkom.

Hij is nog ongebruikt. Alleen twee keer opgezet in mijn huiskamer. De zak opgevouwen terug doen in de hoes is trouwens erg lastig. Wat wel mooi is dat het een XL versie is. Die zijn ik nog moeilijker te vinden geloof ik.

 

De XL is nogal zeldzaam ja, maar dat is de Feuchter ook. Het is iig de eerste keer dat ik er een zie.

Meeste zijn Fecsa's, soms kom je nog wel oude Carinthia's tegen maar daar is vaak het laminaat niet meer goed van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je heldere antwoord. Ik ervaar het niet echt zo heel benauwend..al is het inderdaad wel krap.

Maar met opblaasbaasmatje binnen in de bivak is het zo nauw dat ik bijna niet kan bewegen.

Maar goed op het moment zit ik weer in een foamtijdperk, en dus geen opblaasbaar matje. En doe die gewoon onder de bivakzak.

 

Gewicht maakt me niet zo veel uit, want loop altijd met mijn wandelkar/Wheelie. Maar voor mij is net die extra schouderruimte belangrijk ivm kou. Daarnaast kan je de dubbelboogs wat beter regelen met ventilatue...zowel aan de voorkant als bij de instap kan je dan wat finetunen.

Dus denk dat ik binnenkort de enkelboogs verkoop en een dubbelboogs aanschaf. Al heeft dat verkopen geen haast

Wat ik ook begrijp is dat de Observer verschilt van de Xtour..deze is volledig goretex, dat heeft mijn voorkeur. Wel zwaarder maar toch wat degelijker! Het gronddoek is namelijk ook goretex ipv gewoon tentzeil. Anyway ik ga nu kamperen bij de Kijl dit weekend in Drenthe. Tot latersssss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja @Vladimir dat dacht ik al. Ik heb me nooit zo verdiept in de dubbelboogs bivakzakken. Ik heb een aantal enkelboogs bivakzakken waaronder 2 Carinthia's en 1 Feuchter. En was eigenlijk niet zo geïnteresseerd in de dubbelboogs, omdat ik prima uit de voeten kon met die enkelboogs. Maar toen ik deze zak had opgezet en zag hoe veel meer ruimte je in deze zak hebt was ik eigenlijk meteen verkocht. Ik was van oorsprong van plan hem door te verkopen. Had eigenlijk een poging willen wagen om hem op Ebay te zetten. Volgens mij had ik er daar de beste prijs voor kunnen krijgen. Maar ja... Waarschijnlijk toch maar niet. Hopeloos ingewikkeld trouwens dat Ebay. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewicht maakt me niet zo veel uit, want loop altijd met mijn wandelkar/Wheelie.

 

Heb je toevallig een foto van die Wheelie. Ik heb daar ook wel interesse in. Ik heb daar ooit eens het een en ander over gevonden op een Finse website.

Die man maakte ze zelf. Erg mooie dingen met een enkel achter wiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een boogloze bivakzak van mil-tec. Deze rits je tot je schouders dicht en dan doe je een flap over je hoofd dicht met een stukje klitteband. Er blijft dan een kier waar zuurstof door naar binnen kan. Deze dus:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/MIL-TEC-MODULAR-3-LAYER-SLEEPING-BAG-WATERPROOF-BREATHABLE-BIVY-COVER-WOODLAND-/281546197235

 

Ik ben behoorlijk claustrofobisch maar moet zeggen dat ik me nog nooit opgesloten gevoeld heb ik deze zak. Hoewel de gelijkenis met een lijkenzak best groot is slaap ik altijd heerlijk in dat ding. Als ik dus wat groter wil zou ik eerder voor een klein tentje gaan. Overigens heeft Snugpak een leuke bivy. Ik weet niet of deze al is genoemd hier, maar hij krijgt goede revieuws.

 

http://www.snugpak.com/outdoor/tents-shelters/stratosphere

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn gek!!! Die prijzen zijn bizar. Voor dat geld heb hoop ik toch wel levenslange garantie. Volgens mij knutselt een handig hobbyist zo'n ding in elkaar van bij het grofvuil gevonden onderdelen.

 

Ik had je gewaarschuwd :cool:

 

Radical Design maakt hele mooie spullen voor een heel specifieke markt. De materialen die ze gebruiken zijn enorm stevig. Ik heb wat tassen van ze en sommige gaan al 20 jaar mee. De wheelie is gemaakt voor mensen die bijvoorbeeld naar Santiago gaan wandelen. Onderweg wil je dan niet me pech komen te zitten. Daar betaal je voor inderdaad. Met dit soort dingen zeg ik altijd maar het is veel geld, maar het is niet duur. En beter dan nog, beter duur dan niet te koop. Ik heb er wel eens over gedacht een weekend zo'n ding te huren en dan goed alle maten te nemen om hem na te kunnen bouwen. Maar ik vrees dat als je met topkwaliteit materialen wilt gaan werken, je misschien op de helft van de prijs kan komen en dan heb je nog al het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand van het forum heeft inderdaad zoiets in elkaar geknutseld @Omron.

Ik weet alleen niet waar die foto's staan.

 

Ja ik weet het @Stuudje ik heb ook al eens gereageerd in een draatje waarin iemand het idee had om een rugzakkarretje te maken. Ik heb daar toen nog een link over de Finse website gedeeld. (http://erakarry.wikispaces.com/Er%C3%A4k%C3%A4rry).

 

Het gaat hier om een zelfbouw kar met 1 enkel wiel. Ik wist echter niet dat er ook iemand een gebouwd heeft :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had je gewaarschuwd :cool:

 

Radical Design maakt hele mooie spullen voor een heel specifieke markt. De materialen die ze gebruiken zijn enorm stevig. Ik heb wat tassen van ze en sommige gaan al 20 jaar mee. De wheelie is gemaakt voor mensen die bijvoorbeeld naar Santiago gaan wandelen. Onderweg wil je dan niet me pech komen te zitten. Daar betaal je voor inderdaad. Met dit soort dingen zeg ik altijd maar het is veel geld, maar het is niet duur. En beter dan nog, beter duur dan niet te koop. Ik heb er wel eens over gedacht een weekend zo'n ding te huren en dan goed alle maten te nemen om hem na te kunnen bouwen. Maar ik vrees dat als je met topkwaliteit materialen wilt gaan werken, je misschien op de helft van de prijs kan komen en dan heb je nog al het werk.

 

Je hebt gelijk. Als ze echt 20 jaar mee gaan zijn ze het geld natuurlijk dubbel en dwars waard. Maar het blijft natuurlijk wel erg veel geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...