Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vreemd gedrag A'damgold rond feestdagen


Saved Bro
 Share

Recommended Posts

Het weekend voor de feestdagen heb ik een bestelling zilveren munten gedaan bij een ons bekende bullion dealer. Eerdere ervaring was helemaal prima, maar aangezien ik oudejaarsdag nog niets vernomen had van een ophanden zijnde levering heb ik contact met ze opgenomen.

 

Dit leverde een merkwaardig gesprek op... Kwam erop neer dat hij eerst vermoede dat de munten in kwestie niet op voorraad waren, maar aangezien ik enkel 'direct uit voorraad leverbaar' bestel was dat niet het geval. Sterker nog had ik de dag daarvoor (30e) de munten nog op voorraad leverbaar zien staan. Toen kwam de aap uit de mouw. Sinds de 19e was de logistiek dicht gegaan en dit zou tot de 5e januari het geval zijn. Na mijn ongenoegen kenbaar gemaakt te hebben daar niet van op de hoogte te zijn gebracht heeft men mij excuses gemaakt, maar ik was hierin een 'bijzonder geval' en was helaas ertussendoor geglipt. Ze zouden namelijk vanaf de maandag daarop (23e) de klanten ervan op de hoogte te hebben gehouden. Vandaag keek ik even op de site en zag ik voor het eerst (na ook tijdens het telefoongesprek op de site te hebben gekeken) de opmerking dat het magazijn gesloten is tot de 5e. Kan uiteraard zijn dat de andere klanten persoonlijk op de hoogte zijn gebracht via mail, maar dit met dan na het plaatsen van de order zijn geweest (i.a.w. eigenlijk al wat aan de late kant). Toen ik opteerde de bestelling nog even op te halen (want inmiddels wisten we wel dat er genoeg munten voor mijn bestelling waren) bleek dit niet mogelijk, omdat ze ivm de balans de kluis dicht hadden zitten en dat ze vanwege het einde van het jaar zowiezo al véél minder voorraad hadden...

 

Toen ik aangaf het heel vreemd vind dat ze drie weken uitgaand 'dicht zitten' (3 weken op een jaar?, omzetderving etc etc) zij hij dat de klanten gewoon nog konden bestellen :o. Laat ik dat nu niet helemaal eerlijk vinden naar de klant. Ik heb hen naar aanleiding van dit alles verweten de gebrekkige communicatie zeer kwalijk te vinden, maar ook de manier van handelen in deze niet prettig te vinden (zeker voor een bedrijf dat in waardemetaal handelt). Vervolgens heb ik aangegeven de bestelling te willen annuleren en mijn geld per direct terug te krijgen. Dit heb ik dezelfde dag nog terug gestort gekregen (daarvoor uiteraard dank!).

 

Het terugvragen van mijn geld kan uiteraard wat paranoia overkomen (is het misschien ook wel), maar gevoelsmatig klopte het verhaal van geen kant (feitelijk misschien wel, maar logisch beschouwd imho niet). Mijn eigen mening is dat de economie er op het moment zo slecht aan toe is dat ik geen risico wil nemen met dit soort vreemde voorvallen.

 

Maar goed toen ik het geld ging opnemen bij de balie van de ING ving ik een gesprek pal naast mij op. De ING medewerker had al een telefoontje van de persoon gehad en dat hij had begrepen dat meneer een bedrag kwam opnemen, omdat het geld bij het ING kantoor in ... (middelgrootte plaats klein half uurtje verder) op was!!!

 

Mijn geld ligt weer in de kluis en zilver was er al dus ik vind het allemaal wel weer best, maar wilde jullie het verhaal toch niet onthouden.

Ben heel benieuwd wat iedereen zijn gedachten erover zijn en of er nog anderen zijn met soortgelijke ervaringen.

 

Greetz Bro

Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het was mij ook opgevallen dat ze tot 5 januari dicht zijn. Ik heb overigens goede ervaringen (uitsluitend) met AmsterdamGold. Het was destijds van mede-eigenaar Willem Middelkoop, maar de toko is al een tijdje verkocht aan Peter Paul de Vries, oud voorzitter van de VEB.

 

Ik overweeg bij HollandGold een bestelling te doen na de 5e, ze rekenen weinig kosten.

Link naar reactie
Share on other sites

Vandaag keek ik even op de site en zag ik voor het eerst (na ook tijdens het telefoongesprek op de site te hebben gekeken) de opmerking dat het magazijn gesloten is tot de 5e.

 

goed mogelijk dat dat door je lokale cache eerst niet getoond werd..

 

en veel bedrijven zijn dicht of draaien op een minimale bezetting tijdens de nieuwjaarsperiode, elk bedrijf heeft hier last van.

Link naar reactie
Share on other sites

@Greener Reden Adamgold: Munten per direct leverbaar t.o.v. de actuele prijs met de andere grote 3 waar preppers ons naar doorverwijst. Prijs staat altijd weer in verhouding tot volume.

@fragalot Klopt wel meer bedrijven doen dit, maar communicatie is cruciaal.

 

Wellicht wel interessant of voorgaande jaren de toko of toko's ook op zijn gat lag gedurende de feestdagen. Anyone?

Link naar reactie
Share on other sites

Gast WinkelWagenMuntje

@Saved Bro Wellicht vind je het een vervelende situatie.

 

Doch rijst bij mij de vraag waarom zou je zilveren munten willen kopen.

Ik vraag dit omdat ik redelijk nieuw ben en ik niet dit fenomeen niet kan bevatten.

 

Groet

 

WinkelWagenMuntje

Link naar reactie
Share on other sites

Het weekend voor de feestdagen heb ik een bestelling zilveren munten gedaan bij een ons bekende bullion dealer. Eerdere ervaring was helemaal prima, maar aangezien ik oudejaarsdag nog niets vernomen had van een ophanden zijnde levering heb ik contact met ze opgenomen.

 

Dit leverde een merkwaardig gesprek op... Kwam erop neer dat hij eerst vermoede dat de munten in kwestie niet op voorraad waren, maar aangezien ik enkel 'direct uit voorraad leverbaar' bestel was dat niet het geval. Sterker nog had ik de dag daarvoor (30e) de munten nog op voorraad leverbaar zien staan. Toen kwam de aap uit de mouw. Sinds de 19e was de logistiek dicht gegaan en dit zou tot de 5e januari het geval zijn. Na mijn ongenoegen kenbaar gemaakt te hebben daar niet van op de hoogte te zijn gebracht heeft men mij excuses gemaakt, maar ik was hierin een 'bijzonder geval' en was helaas ertussendoor geglipt. Ze zouden namelijk vanaf de maandag daarop (23e) de klanten ervan op de hoogte te hebben gehouden. Vandaag keek ik even op de site en zag ik voor het eerst (na ook tijdens het telefoongesprek op de site te hebben gekeken) de opmerking dat het magazijn gesloten is tot de 5e. Kan uiteraard zijn dat de andere klanten persoonlijk op de hoogte zijn gebracht via mail, maar dit met dan na het plaatsen van de order zijn geweest (i.a.w. eigenlijk al wat aan de late kant). Toen ik opteerde de bestelling nog even op te halen (want inmiddels wisten we wel dat er genoeg munten voor mijn bestelling waren) bleek dit niet mogelijk, omdat ze ivm de balans de kluis dicht hadden zitten en dat ze vanwege het einde van het jaar zowiezo al véél minder voorraad hadden...

 

Toen ik aangaf het heel vreemd vind dat ze drie weken uitgaand 'dicht zitten' (3 weken op een jaar?, omzetderving etc etc) zij hij dat de klanten gewoon nog konden bestellen :o. Laat ik dat nu niet helemaal eerlijk vinden naar de klant. Ik heb hen naar aanleiding van dit alles verweten de gebrekkige communicatie zeer kwalijk te vinden, maar ook de manier van handelen in deze niet prettig te vinden (zeker voor een bedrijf dat in waardemetaal handelt). Vervolgens heb ik aangegeven de bestelling te willen annuleren en mijn geld per direct terug te krijgen. Dit heb ik dezelfde dag nog terug gestort gekregen (daarvoor uiteraard dank!).

 

Het terugvragen van mijn geld kan uiteraard wat paranoia overkomen (is het misschien ook wel), maar gevoelsmatig klopte het verhaal van geen kant (feitelijk misschien wel, maar logisch beschouwd imho niet). Mijn eigen mening is dat de economie er op het moment zo slecht aan toe is dat ik geen risico wil nemen met dit soort vreemde voorvallen.

 

Maar goed toen ik het geld ging opnemen bij de balie van de ING ving ik een gesprek pal naast mij op. De ING medewerker had al een telefoontje van de persoon gehad en dat hij had begrepen dat meneer een bedrag kwam opnemen, omdat het geld bij het ING kantoor in ... (middelgrootte plaats klein half uurtje verder) op was!!!

 

Mijn geld ligt weer in de kluis en zilver was er al dus ik vind het allemaal wel weer best, maar wilde jullie het verhaal toch niet onthouden.

Ben heel benieuwd wat iedereen zijn gedachten erover zijn en of er nog anderen zijn met soortgelijke ervaringen.

 

Greetz Bro

 

als je mij een prive bericht stuurt wat je nodig hebt antwoord ik terug met een prijs en zorg ik dat je het de zelfde week nog in huis hebt! ik zit in de edelmetalen en wil je best helpen. preppen is ook elkaar helpen. ik hoor het wel indien nodig

Link naar reactie
Share on other sites

Ik vind dat je vooral als handelaar in edelmetalen ten alle tijden je voorraadbeheer op orde moet hebben. Mensen zoals wij vertrouwen op hen, als wij goud of zilver kopen dat wordt verkocht als zijnde 'op voorraad' dan mogen we onmiddelijke liquiditeit eisen. Anders is het gewoon pure misleiding / oplichting. Als de beurs crasht of wat dan ook moet je direct actie kunnen ondernemen. Ik begrijp dat mensen fouten maken maar zo'n verhaal van Amsterdamgold slaat nergens op.

  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ugh, en ik maar denken dat preppers nog wel menselijk waren. Blijkt dat ook hier weinig begrip voor elkaar meer over is.

 

Het is kerst! Er is zoveel gesloten rond kerst tot de 1e maandag van 't nieuwe jaar. Dat weet elk mens met een IQ hoger dan 50. Gun die mensen ook eens hun vakantie en reageer niet gelijk zo belachelijk door bestellingen te annuleren en geld terug te eisen.

 

Als je zo een haast had met zilver bestellen, dan had je 't eerder moeten doen. Het hele idee van preppen is dat je 't ruim van te voren doet en niet op 't laatste moment gaat paniekvoetballen. "Als de beurs crasht" ben je *ZELF* al veel te laat.

 

En "onmiddelijke liquiditeit eisen" slaat evenmin ergens op. Je gaat bij de aankoop toch echt akkoord met de voorwaarden van de winkel (die je natuurlijk niet gelezen hebt). Dat er tijdens kerst en nieuwjaar een wat langere levertijd is, ook voor zaken die op voorraad zijn, is doodnormaal.

 

Bah, wat een klote houding, ga je schamen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

Ugh, en ik maar denken dat preppers nog wel menselijk waren. Blijkt dat ook hier weinig begrip voor elkaar meer over is.

 

Het is kerst! Er is zoveel gesloten rond kerst tot de 1e maandag van 't nieuwe jaar. Dat weet elk mens met een IQ hoger dan 50. Gun die mensen ook eens hun vakantie en reageer niet gelijk zo belachelijk door bestellingen te annuleren en geld terug te eisen.

 

Als je zo een haast had met zilver bestellen, dan had je 't eerder moeten doen. Het hele idee van preppen is dat je 't ruim van te voren doet en niet op 't laatste moment gaat paniekvoetballen. "Als de beurs crasht" ben je *ZELF* al veel te laat.

 

En "onmiddelijke liquiditeit eisen" slaat evenmin ergens op. Je gaat bij de aankoop toch echt akkoord met de voorwaarden van de winkel (die je natuurlijk niet gelezen hebt). Dat er tijdens kerst en nieuwjaar een wat langere levertijd is, ook voor zaken die op voorraad zijn, is doodnormaal.

 

Bah, wat een klote houding, ga je schamen.

 

Beste Enki,

 

Vind je reactie eigenlijk best bijzonder. Zelfs de medewerker van Agold gaf aan dat ze met de communicatie een zeer vervelende fout hebben gemaakt. Dat ze uiteindelijk tot annulering van de bestelling zijn overgegaan en direct hebben terugbetaald geeft aan dat ze me op zijn minst ten dele gelijk geven.

 

Geen sprake van paniekvoetbal overigens. Echter staat de economie zo ontzettend op het randje dat en klein duwtje genoeg zou kunnen zijn. In december was er ook al sprake van een gevestigde bullion dealer in londen die veel meer verkocht had dan daadwerkelijk uit te kunnen leveren. Dit verhaal staat niet alleen aangezien er meer mensen zijn waar de levertijden van bestelling op bleven lopen. De economie, de afgelopen crisis en de crisissen van het verleden zijn in mijn ogen 'man-made'. Door de geldstroom te controleren (of de schulden) hebben zij meer en meer macht naar zicht toe getrokken. Één druk op de knop is genoeg en ik denk signalen genoeg te zien dat de hand boven de knop hangt. Op basis van mijn visie hierover handel ik.

 

In ieder geval... Uit voorraad leverbaar is uit voorraad leverbaar toch? Zat bedrijven die ondanks kerst en oud en nieuw de dagen eromheen in bedrijf blijven (vaak met lagere capaciteit) dus in de hedendaagse economie zijn er mogelijkheden om de toko draaiende te houden. Prima als je dichtgaat, maar dan laat je dit gewoon even weten! Ik bestel enkel uit voorraad leverbaar, wordt er niet geleverd en niet gecommuniceerd dan haal ik mijn geld terug.

 

Als jij het weekend voor kerst bij BOL besteld (de site, niet je bunker) ga je er ook vanuit gewoon bediend te worden. Nee hoor Enki, ik schaam me niet. Zou me schamen als ik het niet even gemeld had hier. Wat een ieder er mee doet is aan henzelf.

 

 

@WinkelWagenMuntje zilveren munten zijn naast een lange termijn investering (prijzen zijn belachelijk laag) een ruilmiddel in een eventuele SHTF situatie. De meeste munten hebben een vast gewicht (troy ounce) en dus een herkenbare waarde. Zie het als een vangnet als gewoon geld niets meer waard is. Je kiest voor munten (ipv baren o.i.d), omdat ze kleiner zijn en je dus ook kleine aankopen kunt doen, maar ook omdat er 6% (ipv 21% op baren) op geheven wordt aangezien het verzamelobjecten :p zijn

Link naar reactie
Share on other sites

Doch rijst bij mij de vraag waarom zou je zilveren munten willen kopen.

Ik vraag dit omdat ik redelijk nieuw ben en ik niet dit fenomeen niet kan bevatten.

 

Groet

 

WinkelWagenMuntje

 

Het begint als het ware met een soort bewustzijn net als wanneer je ogen worden geopend als prepper zijnde. Zo zien normale mensen geld als iets wat je op de bank zet, altijd toegankelijk is en je ten allen tijde weer op kan halen en je vervolgens kunt consumeren.

 

Preppers zijn zich daarentegen bewust dat geld op de bank niet ten allen tijden zomaar toegankelijk is en dat als een bank omvalt je zo een deel of zelfs alles kwijt kan zijn van hetgeen je gespaard had.

 

Een PM-bezitter in deze community heeft daar boven op nog een andere kijk: zie het geld wat je op de bank stalt meer als een middel of medicijn wat je gebruikt bij het ontbreken van iets. Echter verliest dit medicijn zijn effectiviteit des te langer je het op de bank stalt. Elk jaar dat je het langer op de bank houdt des te minder effectief is het en des te meer moet je er van gebruiken om hetzelfde effect te krijgen. Dit verlies van effectiviteit kennen we als inflatie.

 

Op zich niks spectaculairs maar wanneer je als prepper bewust bent van het feit dat inflatie in plaats van 2 tot 5% net zo snel ineens 25% of 65% of wellicht 3500% kan zijn, en dan niet eens per jaar maar in een maand!, begin je te begrijpen waar een PM-bezitter zich bewust van is. Het geld op de bank kan op de een op andere dag waardeloos zijn net als oud-papier (niet als wc-papier want dat heeft gezien zijn functionaliteit altijd een hogere (intrinsieke) waarde :p). PM of precious metals = goud/zilver/platina etc zijn voor een PM-bezitter een beter medicijn wat in tegenstelling tot het geld wat jij kent WEL zijn of haar waarde vasthoudt. In plaats van 2 tot 5% inflatie of waarde/effectiviteitsverlies is er sprake van 4% deflatie en dan ben je elk jaar minder nodig voor hetzelfde resultaat!

 

Dit laatste klopt niet helemaal maar dat komt omdat het is geschreven vanuit een euro-perspectief. Men weet dat geld minder waard wordt maar is zich er niet echt bewust van. Waarom sparen sommigen anders 100.000 euro of meer voor hun pensioen als ze weten dat het 40jaar later nog maar de helft of een kwart kan betalen van wat het vandaag de dag koopt...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ugh, en ik maar denken dat preppers nog wel menselijk waren. Blijkt dat ook hier weinig begrip voor elkaar meer over is.

 

Het is kerst! Er is zoveel gesloten rond kerst tot de 1e maandag van 't nieuwe jaar. Dat weet elk mens met een IQ hoger dan 50. Gun die mensen ook eens hun vakantie en reageer niet gelijk zo belachelijk door bestellingen te annuleren en geld terug te eisen.

 

Als je zo een haast had met zilver bestellen, dan had je 't eerder moeten doen. Het hele idee van preppen is dat je 't ruim van te voren doet en niet op 't laatste moment gaat paniekvoetballen. "Als de beurs crasht" ben je *ZELF* al veel te laat.

 

En "onmiddelijke liquiditeit eisen" slaat evenmin ergens op. Je gaat bij de aankoop toch echt akkoord met de voorwaarden van de winkel (die je natuurlijk niet gelezen hebt). Dat er tijdens kerst en nieuwjaar een wat langere levertijd is, ook voor zaken die op voorraad zijn, is doodnormaal.

 

Bah, wat een klote houding, ga je schamen.

 

Als de handelaar niet kan leveren tijdens de vakantie dan moet die dat kenbaar maken aan potentiele klanten en/of bestellen uitschakelen. Anders krijg je dit soort vervelende situaties dat de klant geen geld heeft en geen product geleverd krijgt.

 

Webwinkelvoorwaarden staan niet boven de wet. Op voorraad is op voorraad en niet 'ik moet het nog eventjes bestellen bij pietje maar wees gerust hij levert het binnen 3 dagen'. Anders is sprake van misleiding (dat valt in dit geval onder dwaling).

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb dit verhaal met gemengde gedachten gelezen. Als webshop eigenaar weet ik dat een voorraad op de site wel eens mis kan gaan. Tegelijk weet ik dat je daar als wel op vertrouwd en dat ook zou moeten kunnen doen!

 

Ik denk niet dat er iets heel spannend is qua zilver voorraden bijvoorbeeld, maar ik denk dat het een gevalletje mis/slechte communicatie is. Dat er niet bezorgd en uitgeleverd wordt op de kerst dagen en op nieuwjaarsdag dat is logisch dat zijn feestdagen de rest is tenzij anders op de site vermeld gewoon werkdagen! Dat leveranciers vaak wel een hele kerstvakantie dicht zijn moet je of voor zijn door grotere voorraden(lastig en duur) maar wees er in elk geval duidelijk over! Het is jammer er fouten gemaakt worden, maar dat kan iedereen begrijpen dat je hier echter omheen gaat draaien dat is wat zorgt voor frustraties. Neem verantwoording voor je daden en wees eerlijk! (Geldt echt niet alleen voor verkopers)

 

Tenslotte hoor ik nog wel eens dat je meer een grote bestelling ineens meer recht zou moeten hebben op een goede afhandeling. Realiseer je dat je recht hebt op een net zo'n goede afhandeling als je 1 doosje lucifers hebt gekocht dan een ton aan goud. Het gaat om meer geld, maar als verkoper zou iedere klant op dezelfde service moeten kunnen rekenen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

je wilt iets kopen wat schaars is?

welkom bij de club ik probeer al een maand een ipad 32gig zwart te krijgen in nl

ik denk dat aan het eind vd maand ik er wel een heb, in december waren ze gewoon uit verkocht en nu staat er veel in back order

je weet dat december/eerste week januari gewoon een probleem is met de verhouding vraag en aanbod en dan nog eens leuk een aantal vrije dagen erbij dan weet je gewoon dat het "mis" gaat

Link naar reactie
Share on other sites

@Saved Bro 6% premie op zilveren munten? Dat was 4 jaar geleden. Dus echt in de munten zal je niet zitten.

Tis jammer dat de communicatie bij amsgold soms niet lekker loopt maar enige clementie tussen kerst en nieuwjaar mag. Wat wel erg gek is dat je je opgeslagen goud bij Amsterdam safe dus niet kon ophalen. Dat is dus erg gevaarlijk.

Voorbeeld: je zilver ligt daar btw vrij en de regering bepaald dat de btw opeens naar 30% moet voor dit spul. Tja dan kun je het beter de 30 ste ophalen.

Maar terzijde je hebt je geld terug, koers is in die tijd niet veranderd. Dan kon je het ook ergens anders halen. Case closed en niet meer daar bestellen. Dat heet zelfredzaamheid. Verder voor jou drijfhout ongeveer 500 x zo groot was dicht. Schone 3000x zo groot je raad het al dicht. Dus maak je aub niet druk om een bedrijfje wat zelf een minimale voorraad heeft en zoals hr Middelkoop al zei: het is gewoon dozen schuiven.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...