Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke zandzakken voor earthbag building?


Dauntless

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nou @Loreen, je heb vast 2 linker handen ;)

 

Toen Rumle 12 was ging hij gewapend met schep, bijl en zaag het bos in en bouwde hij het "verscholen dorp" na.

Is echt gebeurt, want ik was er bij :D

 

Dat doet iedereen toch op die leeftijd? :)

 

Zit me net te bedenken wat voor mooie dingen ik op die leeftijd had kunnen bouwen als ik het concept gekend had.

 

Misschien alsnog maar eens doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig hebben we de foto's nog!!

 

[ATTACH=CONFIG]15566[/ATTACH]

 

Gekheid natuurlijk, van die foto. Ik denk achteraf dat we geen 12 waren maar 13. Het was de vakantie van basis school naar de lagere school.

Mijn vader had een dennenbos gedund, en de overgebleven boomtoppen gebruikte wij als bouw materiaal. Terwijl de buurjongen de gangen en kamers groef, verzamelde mijn broer en ik zoveel mogelijk boomstammen om de zijkanten te stutten. Deze werden ontdaan van takken en op lengte gezaagd. We hadden ergens een trap gevonden en van de buurvrouw (afbreekbare) vuilniszakken gekregen om het dak water dicht te maken. Uiteindelijk bestond de hut uit 2 kamers en meerdere gangen, een ingang en 2 nood uitgangen. Zeker een 20m3 zand was er ontgraven en was het een project van enkele weken. Enkele meters onder de grond is de hut nooit ontdekt en heeft hij er jaren gelegen. Uiteindelijk is hij tijdens de aanleg van de golfbaan opgegraven en opgeruimd. Waarom zouden een paar jonge mannen van 12 geen hut van zandzakken kunnen bouwen @Loreen !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zouden een paar jonge mannen van 12 geen hut van zandzakken kunnen bouwen @Loreen !?

 

Ik zeg toch helemaal niet dat dat niet kan??

Enige dat ik probeerde te zeggen is dat het hier niet over een stel mannen gaat, maar over een stel kinderen. Daarmee wil ik niet zeggen dat kinderen niets kunnen, maar wel dat het af en toe verstandig kan zijn om te kijken of ze wel echt weten waar ze mee bezig zijn ipv meteen enthousiasme aan te wakkeren.

Tuurlijk is het geweldig als ze dat gaan doen, tuurlijk is het nog geweldiger als het lukt, en tuurlijk is de ervaring van zelf iets opbouwen het allerleukste, ongeacht of het nou lukt of niet. Ik lijk dan misschien wel een bejaarde zuurpruim maar ook ik was ooit 12, en ook ik bouwde hutten en pleurde uit bomen en etc etc. Maar toen ik 12 was, verloor ik ook af en toe de realiteit uit het oog, omdat ik deed wat ik hoorde te doen: kind zijn. Zo is een vriendje van mij toen bijna overleden omdat hij zo enthousiast zijn tunnel aan het graven was, dat hij niet in de gaten had hoe onveilig het was en die tunnel dus instortte terwijl hij er in zat.

Bij dit soort dingen lijkt het mij dan ook raadzaam om eerst te kijken of ze wel (enigszins) daadwerkelijk weten waar ze aan beginnen, voordat ze denken dat er een paar kruiwagens zand naar oma gebracht worden, en oma opeens nietsvermoedend de achterdeur niet meer open krijgt omdat er 200 kuub zand in de achtertuin ligt.

 

Dus nee, ik zeg niet dat het niet kan. Dat @Dauntless hier vragen stelt voordat hij aan de gang gaat lijkt me al een heel goed teken. Enige dat ik probeerde aan te kaarten is dat het misschien slim is het doen te vergezellen met denken. Of dat nou door de kinderen wordt gedaan of de volwassenen hier op het forum, same shit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dauntless, doe je naam eer aan zou ik zeggen :)! Maar Loreen heeft een punt, hier komt meer bij kijken dan alleen onuitputtelijke energie.

 

Een paar tips waar iedereen blij van wordt:

- Je kan een zandzakken schop gebruiken. Dit is eigenlijk net een schep maar heeft het 'schop' gedeelte precies 90 graden op de steel staan. Voordeel: Je kan het heel precies leggen zonder te bukken = goed voor je rug.

- Ga niet voor grote zware zakken. 25 kilo klinkt heel stoer maar is voor jou waarschijnlijk veel te veel. Zelfs kerels van 183 cm en dagelijks breed piepen na een dagje 25 kg sjouwen wel iets anders en dan hebben we ons gewicht (van tussen de 70 a 90 kg) nog mee. Kortom: Dit houd jij langer uit met klein(er)e zakken. Ja het zijn er meer, maar wel lichter.

- Zandzakken PP (UV bestendig) kunnen zonder pleisterwerk http://www.zandzaken.nl/index.php?route=product/category&path=49 maar is flink prijzig. Een goed alternatief zijn plastic zakken (10 liter max.). Heb je er een stuk meer voor een stuk lagere prijs. Kijk uit voor scheuren, maar houd het aantal liters klein en ik denk dat je het voorkomt. Anders kun je nog dit doen:

 

Zandzak --> I

 

Hierbij staan de pijltjes waar het heen kantelt (klein beetje) en is die I in het midden een plaat of paal. Houd het dun overigens...

@Loreen, ik (als jonge man) begrijp je bedoeling echter werkt een jongensbrein niet echt zo. Die moet je laten doen, doen, op zijn bek laten gaan, optillen en weer door laten gaan en doen. Daar komt verstand (bij jongens) van. Die nemen niks aan van zeggen..., die laat je doen... op hun bek gaan en dan hebben ze hun lesje geleerd :)! Hoe harder, hoe beter...totdat de 'onuitputtelijke' energie toch niet zo onuitputtelijk blijkt en 'verstand' wel binnenkomt... en hard.

 

Ik spreek uit ervaring :o!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mytonprps en @Loreen.

Wat een gezeur. Ga lekker vuurwerk afsteken.

 

super bedankt voor de tip! dat had ik nog niet bedacht en ook bedankt voor je inzicht in dat ik zeurde want dat had ik zelf natuurlijk niet door maar ja 12jarigen gewoon met 200kuub grond een gebouw laten maken is slim want dan zijn het tenminste doeners! dankje!

  • Leuk 1
  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

super bedankt voor de tip! dat had ik nog niet bedacht en ook bedankt voor je inzicht in dat ik zeurde want dat had ik zelf natuurlijk niet door maar ja 12jarigen gewoon met 200kuub grond een gebouw laten maken is slim want dan zijn het tenminste doeners! dankje!

 

Ik kan niet anders dan hopen dat 2015 bol zal staan van dit soort zelf-inzichten.

Petje af Myron! Of hoedje, what ever. Biertje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier een tijdje geleden ook al mee bezig geweest om informatie uit te zoeken. Mocht het met de gezamenlijke BOL gaan lukken dan ben ik zeker van plan om daar ook earthbag hutjes te gaan bouwen, heb zelfs al wat grove schetsen van wat leuk is :)

 

Qua materiaal zal ik eens kijken of ik nog werkende links heb, ik had toen met name gezocht op zakken op rol, dan kan je langere stukken in 1x doen. Vergeet overigens ook niet prikkeldraad (ook best op rol). Tussen elke laag zandzakken wil je het liefst een dubbele rij prikkeldraad hebben liggen, eenmaal uitgehard komt daar niet veel meer door heen.

 

Ook de kosten vallen zeer mee en ik ben benieuwd of dit inderdaad nog goedkoper kan met andere manieren (zoals gipsblokken). Uiteraard is een earthbag huis vele malen sterker dan welk gipsblokken bouwwerk dan ook. muren van 30-50cm dikte daar komt menig auto nog niet eens doorheen :)

 

Ik had een ontwerp gemaakt (totaal onrealistisch hoor) met een woonkamer, keuken, badkamer, voorraadkamer en 3 slaapkamers. Tevens voorzien van een serre/kas aan de voorzijde. Totale inhoud (vloeroppervlakte) hiervan was bijna 100m2 (opgebouwd uit losstaande ronde modules). Een grove inschatting van de kosten van zakken en prikkeldraad kwam uit op ongeveer €2500.

 

Het zand (en klei) haal je, zoals eigenlijk bedoeld bij een earthbag huis, uit een straal van max. 100 meter van waar je het huis gaat bouwen. Het is natuurlijk compleet onrendabel om dit ergens vandaan te moeten halen. In de gaten die mogelijk ontstaan in de buurt van je huis kan je dan weer je ondergrondse wateropslag in kwijt :)

 

Dan over de verf. Er werden tips gegeven over kalkverf etc. maar voor een earthbag huis heb je eerst een dikke laag nodig van materiaal waarmee je de muren zeg maar pleistert, daarna nog verf erover uiteraard. Ook die grond voor het pleister haal je uit de directe omgeving van je bouwlocatie. Een earthbag huis word hierdoor een soort levend bouwwerk wat ademt en heel goed de temperatuur binnen op een vrij constante waarde kan houden, vaak heb je maar weinig of geen verwarming nodig ook.

 

Voor nu nog een link naar een youtube video (vreemde ondertiteling maar het is engels gesproken) van iets meer dan een uurtje. Hier bouwen ze een modelwoning en laten heel goed stap voor stap zien wat je nodig hebt, welke combinatie van aarde de beste is en hoe je heel simpel een perfecte dome kan bouwen die overal exact even rond is. De duidelijke uitleg is een hele goede start om meer over dit onderwerp te weten te komen, gegarandeerd een aanrader (heb het zelf al meerdere malen gezien zelfs).

 

Dan als laatste opmerking voor nu, als je daadwerkelijk gaat bouwen zou ik zeker interesse hebben om te komen helpen/leren, als het enigszins in de buurt is dan wil ik er zelfs wel wat tijd voor vrijmaken. Ik houd dit topic verder ook in de gaten (en laten we het lekker ontopic houden want de helft van het topic staat inmiddels vol met zinloze discussies over leeftijden en andere onzin).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan als laatste opmerking voor nu, als je daadwerkelijk gaat bouwen zou ik zeker interesse hebben om te komen helpen/leren, als het enigszins in de buurt is dan wil ik er zelfs wel wat tijd voor vrijmaken. Ik houd dit topic verder ook in de gaten (en laten we het lekker ontopic houden want de helft van het topic staat inmiddels vol met zinloze discussies over leeftijden en andere onzin).

@Dauntless en @Nykiyi: Weet ook niet wanneer jullie eraan zouden willen beginnen maar mocht het zo zijn dat ik dan al op de been ben dan heb ik hier ook zeker interesse in. Weet ook niet of je dan ook transport of iets dergelijks nodig heb voor het zand maar daar kan ik wellicht dan ook mee helpen. Tegen de tijd dat het zo ver is en je wilt hulp dan doe maar een berichtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou @Loreen, je heb vast 2 linker handen ;)

 

Toen Rumle 12 was ging hij gewapend met schep, bijl en zaag het bos in en bouwde hij het "verscholen dorp" na.

Is echt gebeurt, want ik was er bij :D

 

pfff waarom zou Loreen nou weer 2 linker handen hebben, lekker kort door de bocht. Sorry maar dat vind ik dus een conclusie van lik mijn vestje!

 

en ja er staat een smiley achter, maar je daar achter verschuilen van: ik maak maar een grapje, vind ik dus echt niet netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...