Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleine zilver investering

Sam's EDC
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste @Sam's EDC natuurlijk zijn de verzendkosten erg hoog in vergelijking met de hoeveelheid die je koopt.

In je titel heb je het over een investering, denk er eens over na wat dit betekent. Het suggereert dat je geld hoopt te verdienen op de korte of lange termijn en dit strookt niet met je opmerking over "verzamel gevoel". Of je je geld ooit terugkrijgt (mede door de verzendkosten) is geen absolute zekerheid. De prijzen kunnen dalen en ja, ook zeer stijgen.

Ga of verzamelen, of investeren of koop zilver als verzekering en een manier om (hopelijk) de waarde van je valuta te beschermen bij noodgevallen. In de twee laatste gevallen voldoet al het zilver en dan moet je gewoon het goedkoopste kopen met een zo laag mogelijk premie en in een zo groot mogelijk hoeveelheid die je je kunt veroorloven. De maple leafs bijvoorbeeld of beter nog: oud Nederlands muntgeld. Bij een grotere hoeveelheid is het meteen ook goedkoper om er voor de leuk een paar 'mooiere' munten bij te doen.

Link naar reactie

Hoi AWOL,

Ik probeer eigenlijk alle 3 de redenen die je genoemd hebt samen te pakken. Maar is het beter om in duitsland te bestellen, en is dit ook te vertrouwen, en wat is de beste Nederlandse verkoper?

Sam

Werk eens door wat onderwerpen heen en lees en leer: http://preppers.nl/forum/forums/14-Geld-goud-en-zilver

Met kleine hoeveelheden maakt het niet zo heel veel uit wat de prijs van een handelaar is naar mijn mening, of je nou 58 of 60 betaald boeit ook niet echt. Dan is er misschien meer winst te behalen op het zoeken naar de laagste mogelijke verzendkosten, in combinatie met de troy ounce prijs.

Er zijn hier zat mensen met goede ervaringen met Duitse bedrijven en de grotere handelaren hier in NL zijn volgens eigenlijk ook altijd wel goed.

Zelf heb ik in het verleden besteld bij:

https://www.thesilvermountain.nl/nl/zilver-kopen/zilveren-munten

https://www.doijerkalff.nl/goud-en-zilver-kopen/zilveren-munten.html

https://www.hollandgold.nl/zilver-kopen/zilveren-munten.html

en dat ging bij alle gewoon prima.

Link naar reactie

Zilver is meer een gok dan een investering.

Goud is meer een verzekering.

En alles (!) wordt en is gemanipuleerd, ook de metalen, olie, rente, wisselkoers, etc. (bepaalde partijen genieten van een rente op nagenoeg nul en ongelimiteerd krediet; kunt u dan de werkelijke kosten en risico's nog bepalen?)

Kijk eens op http://goldprice.org/spot-gold.html naar de prijzen van de metalen (in euro's!) van de afgelopen weken, maanden, etc.

Krijg een idee van het verloop, eventuele trends maar ook de manipulatie.

Let op de momenten waarop opties verlopen, etc.

Koop een aardig bedrag maar vergooi zeker niet al je geld hieraan. Spreid e.e.a. in tijd.

Link naar reactie

ik heb laatst een zilveren koningsketting aangekocht bij een bevriende juwelier deze ketting weegt 65 gram ik heb hier €100,- voor betaald, het lijkt een hoge prijs maar ondanks dat ik niet van sieraden hou en deze liever ook niet draag heb ik deze aankoop om de volgende redenen gedaan:

-een ketting kun je omhangen zo draag je zonder dat het verder opvalt iets van waarde bij je.

-een in een noodgeval (bijvoorbeeld in het buitenland) heeft een ketting volgens mij een hogere ruilwaarde dan een onbekende munt.

-een ketting zou je in het principe ook nog in praktische zin kunnen gebruiken.

-soms moet je als je bijv. iets huurt iets afstaan als borg, ik geef liever een zilveren ketting dan bijv. mn id-kaart.

verder heb ik er rekening mee gehouden dat ik in een noodgeval de ketting ver onder zijn waarde zou verruilen als ik daar iets voor terug zou krijgen waar ik op dat moment mee geholpen zou zijn, ook al zou ik iets ter waarde van maar 30% van de ketting zou krijgen, kost dit me in het ergste geval nooit meer dan €100,-

bovendien heb je een sieraad, mocht je daar van houden...

Link naar reactie

Heb net een bestelling van 2 munten bij 101munten.nl besteld.

1 Silver Eagle 2014 en een Libertad 2013, samen voor 50,-, dus 25€/oz maarja dit is maar een begin.

Sam

Toen ik mijn eerste bullions kocht ik ze voor 28 euro ps zonder verzendkosten.

Ik denk dat je voor jezelf eerst na moet gaan van waarom wil ik zilver? Het is belangrijk dat als je ergens investeert je er affiniteit mee hebt en je er goed bij voelt. De eerste munten zijn wat mij betreft dan ook minder interessant qua aanschafwaarde ( 3 euro meer of minder).

Er zijn hoofdzakelijk in munten 4 verschillende soorten te koop:

1: Bullion munten: hebben een hoge oplage en weinig verzamelwaarde. Het gaat hier vooral om de intrinsieke waarde echter betaal je redelijk veel premie. Bv. American Eagle, Wiener Philarmonica, Maple Leaf.

2: Semi-numastic: dit zijn munten die je wanneer ze net uit zijn relatief dicht bij de zilverprijs kan kopen. Na 1~2 jaar kun je deze het beste verkopen omdat ze niet veel in verzamelwaarde meer stijgen (waarschijnlijk). Doordat je verdient aan de verzamelwaarde kan je weer de nieuwste uit zo'n serie kopen. Bv: Wildlife serie, Rwanda serie, America the Beautiful.

3 Numanistic: oftewel verzamelmunten. Hier zit een relatief hoge premie op. In het geval van een SHTF zal die verzamelwaarde niet van toepassing zijn maar wel de intrinsieke waarde. Je kan hier dus veel op verliezen en vaak weinig meer winnen (tenzij je geluk hebt). Bv. Romeinse munten.

4 Junk silver: dit zijn zilveren munten die je vaak dicht tegen de spotprijs aan kan kopen. Hier zit weinig premie op. Bv. 50 gulden stukken, zilveren rijksdaalders.

Waar doe je goed aan om aan te schaffen?

Ik zou als ik jou was wachten totdat je er wat meer aan uit kan geven zodat je maar 1x verzendkosten hoeft te betalen.

Kijk is in je omgeving of er geen muntenhandelaar zit. Hier kan je wellicht 50 gulden stukken kopen voor 13 euro ps.

Maar kies vooral je eigen weg. Bepaal je doel en kies dan 1 van de 4 soorten munten.

Belangrijk is om geen geld in edelmetalen te steken wat je de komende 5 jaar nodig denkt te hebben. Het zou jammer zijn als je de munten moet verkopen op een moment dat zilver wat lager staat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Leuk 1
Link naar reactie

2 ounce voor €50 is niet bepaald een goede prijs.

Zeker bij een begin zou ik toch wat meer op koopjes jagen. Nogmaals: http://www.gold.de voor echte prijzen.

Klopt, maar ik wou altijd al een Eagle en Libertad hebben, bovendien moest ik er 15€ verzending overheen betalen, en ik wou geen al te grote besteling maken, 50€ is al een héle hoop geld voor mij.

Daarom dus ;)

Sam

Link naar reactie

Toen ik mijn eerste bullions kocht ik ze voor 28 euro ps zonder verzendkosten.

Ik denk dat je voor jezelf eerst na moet gaan van waarom wil ik zilver? Het is belangrijk dat als je ergens investeert je er affiniteit mee hebt en je er goed bij voelt. De eerste munten zijn wat mij betreft dan ook minder interessant qua aanschafwaarde ( 3 euro meer of minder).

Er zijn hoofdzakelijk in munten 4 verschillende soorten te koop:

1: Bullion munten: hebben een hoge oplage en weinig verzamelwaarde. Het gaat hier vooral om de intrinsieke waarde echter betaal je redelijk veel premie. Bv. American Eagle, Wiener Philarmonica, Maple Leaf.

2: Semi-numastic: dit zijn munten die je wanneer ze net uit zijn relatief dicht bij de zilverprijs kan kopen. Na 1~2 jaar kun je deze het beste verkopen omdat ze niet veel in verzamelwaarde meer stijgen (waarschijnlijk). Doordat je verdient aan de verzamelwaarde kan je weer de nieuwste uit zo'n serie kopen. Bv: Wildlife serie, Rwanda serie, America the Beautiful.

3 Numanistic: oftewel verzamelmunten. Hier zit een relatief hoge premie op. In het geval van een SHTF zal die verzamelwaarde niet van toepassing zijn maar wel de intrinsieke waarde. Je kan hier dus veel op verliezen en vaak weinig meer winnen (tenzij je geluk hebt). Bv. Romeinse munten.

4 Junk silver: dit zijn zilveren munten die je vaak dicht tegen de spotprijs aan kan kopen. Hier zit weinig premie op. Bv. 50 gulden stukken, zilveren rijksdaalders.

Waar doe je goed aan om aan te schaffen?

Ik zou als ik jou was wachten totdat je er wat meer aan uit kan geven zodat je maar 1x verzendkosten hoeft te betalen.

Kijk is in je omgeving of er geen muntenhandelaar zit. Hier kan je wellicht 50 gulden stukken kopen voor 13 euro ps.

Maar kies vooral je eigen weg. Bepaal je doel en kies dan 1 van de 4 soorten munten.

Belangrijk is om geen geld in edelmetalen te steken wat je de komende 5 jaar nodig denkt te hebben. Het zou jammer zijn als je de munten moet verkopen op een moment dat zilver wat lager staat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik zou niet adviseren om maar één van de vier te kiezen.

Prepper's leggen niet alle eieren in maar één mandje.

Ik zou persoonlijk voor optie 1 én optie 2 gaan.

Optie twee zou ik puur toevoegen om je toch rendement te geven mocht de zilverprijs omlaag gaan.

Maar je moet je wel willen inlezen anders bestaat de kans dat je niet aankoopt wat de verzamelaars over 1 of twee jaar willen hebben.

Greener

Link naar reactie

In dat geval liggen je prioriteiten bij wat anders dan semi numismatische munten.

Wat zit er in je BOB? Hoe ziet je voorraadkast er uit?

Daar doe ik (nog) niet aan, ik ben 15 jaar oud dus mijn opties liggen niet bepaald breed.

Op het moment verdiep ik me in edelmetalen, puur voor hobby, en het prep-gedeeltje hiervan is natuurlijk altijd mooi.

Waarschijnlijk is dat ook een reden wat ik er mooi aan vind.

Op dit moment zie ik zilver dus als een leuke en handige manier om mijn geld dat ik over heb aan de kant te zetten, je geeft sneller uit als het in euro's op je bank staat dan dat je de waarde in een paar mooie munten hebt.

Dat is hoe ik het zie, iedereen heeft hierover uiteraard zijn eigen mening.

Mvg,

Sam

Link naar reactie

Daar doe ik (nog) niet aan, ik ben 15 jaar oud dus mijn opties liggen niet bepaald breed.

Op het moment verdiep ik me in edelmetalen, puur voor hobby, en het prep-gedeeltje hiervan is natuurlijk altijd mooi.

Waarschijnlijk is dat ook een reden wat ik er mooi aan vind.

Op dit moment zie ik zilver dus als een leuke en handige manier om mijn geld dat ik over heb aan de kant te zetten, je geeft sneller uit als het in euro's op je bank staat dan dat je de waarde in een paar mooie munten hebt.

Dat is hoe ik het zie, iedereen heeft hierover uiteraard zijn eigen mening.

Mvg,

Sam

Prima hobby hoor Sam, op jouw leeftijd gaf ik m'n geld uit aan nutteloze dingen als cd's en later rookwaar & stappen. Als ik al dat geld in zilveren munten had gestopt, dan had ik nu een flinke collectie verzameld.

Zo'n BOB kun je gebruiken voor een andere hobby: wandelen door de stad of natuur. Evt te combineren met geocaching, metaaldetector, vogels kijken, fotografie. En daarnaast is het natuurlijk handig om een tas met je belangrijkste spullen (incl dingen als diploma's, foto's etc) klaar te hebben staan mocht je huis in de fik vliegen.

Link naar reactie

Prima hobby hoor Sam, op jouw leeftijd gaf ik m'n geld uit aan nutteloze dingen als cd's en later rookwaar & stappen. Als ik al dat geld in zilveren munten had gestopt, dan had ik nu een flinke collectie verzameld.

Zo'n BOB kun je gebruiken voor een andere hobby: wandelen door de stad of natuur. Evt te combineren met geocaching, metaaldetector, vogels kijken, fotografie. En daarnaast is het natuurlijk handig om een tas met je belangrijkste spullen (incl dingen als diploma's, foto's etc) klaar te hebben staan mocht je huis in de fik vliegen.

Haha @dR3

Het is niet dat ik al mijn geld aan zilver uit ga geven hoor, in het weekend een avond op stap gaan blijft toch een prioriteit hebben op mijn leeftijd :p.

Maar een BOB zie ik op dit moment niet als iets wat ik wil/moet hebben.

Verder heb ik ook geen hobby's waarvoor een BOB handig zou zijn, hoewel metaaldetectoren(?) me wel leuk lijkt, maarja zo'n ding kost al snel 200€-300€.

Om te concluderen; een BOB hoeft van mij (voorlopig), maar wie weet waar de tijd ons brengt ;).

Mvg,

Sam

Link naar reactie

Om te concluderen; een BOB hoeft van mij (voorlopig)' date=' maar wie weet waar de tijd ons brengt ;).[/quote']

Met een BOB kun je heel simpel beginnen: een tas waar je bijvoorbeeld je belangrijke papieren & foto's etc in bewaard, wat kleding, rol wc papier, dat soort dingen. Stel je huis staat in de fik (elke dag overkomt dit verschillende mensen) dan hoef je alleen die tas te pakken, voor spullen bij elkaar zoeken heb je dan geen tijd namelijk...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...