Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Esbit brander (koude omstandigheden)


Aanbevolen berichten

Ik weet dat er al een aantal reviews op het forum te vinden zijn maar omdat het nu ontzettend koud is buiten was ik beniewd naar hoe de esbit brander het nu deed, en toen dacht ik laat ik er een review van maken en mijn ervaring delen. Dus ik naar buiten, mijn pannetje gepakt water erin esbit brandertje in de sneeuw geplaatst, let er op dat je van tevoren even de sneeuw platdrukt, anders zakt de esbit brander erin weg ( ligt er natuurlijk aan hoe veel sneeuw er ligt) blokje erin en aangestoken, ik kon in het begin niet goed zien of hij nou aanstond of niet, misschien ligt het aan mij, misschien ligt het aan het blokje, maar toen ik eenmaal zeker wist dat hij aanstond het pannetje erop, terwijl het water aan het opwarmen was even een muurtje gemaakt van sneeuw om het geheel een beetje uit de wind te houden. image.jpg.392b6351a8fc697bb74764e0e658e8d4.jpg

En toen was het wachten, na een blokje was het water lauw, dus nog maar een blokje erbij, image.jpg.6d42bf0b5057334b04fcdb4d0c9b73dc.jpg

En toen dat blokje ook opgebrand was was het water nog steeds niet aan de kook, en dus nog maar een blokje erbij, toen was het snel gedaan en het water kookte, ik heb dus 3 blokjes nodig gehad om het water te koken, het was dan wel genoeg water om een messtin vrijwel helemaal mee te vullen image.jpg.b49f00aa8202d85dba2f1d92c984bf22.jpg

 

Dus over het algemeen zeer tevreden, hoewel ik het wel erg lang vond duren, en ik vind het jammer dat de onderkant van het pannetje helemaal zwart was geblakert, maar dat was met een stukje staalwol redelijk snel opgelost, dus voor kamperen en noodsituaties allebei zeer geschikt. Zeker een aanrader voor in de BOB of als kampeer/overnachting uitrusting!

 

Ps: sorry dat de foto's andersom horen te staan maar de laptop draaide ze automatisch zo.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ah respect voor het delen van deze ervaring :)

 

heb alleen nog een paar vraagjes:

 

wat was de begin temperatuur van het water?

Wat was de windsnelheid buiten?

wat was de temperatuur buiten?

welke brandstof heb je gebruikt?

hoe lang duurde het tot het kookte?

wat nou als je sneeuw moest koken omdat je geen vers water had?

hoe stabiel is een sneeuw ondergrond voor een hete esbitbrander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het water kwam gewoon binnen uit de kraan en hij stond op koud( kouder kon die niet)

Een matige wind, de takken van bomen deinden langzaam heen en weer

De temperatuur valt nog best mee, mijn Yahoo weer app vermeld 4 graden

Als brandstof heb ik de originele esbit blokjes gebruikt, image.jpg.f2ca53e1337bfafacad9fec146c6c95c.jpg

De tijd tot het kookte was +- 20 min, iets korter

Ik heb geen sneeuw geprobeerd te koken, wel een leuk idee zal ik eens proberen.

Ik heb de sneeuw aan gestamp maar aan het einde zag je wel de ondergrond dus hij laat de sneeuw wel smelten

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Ik heb zelf ook een esbit brander. Voor nood is het een handig maar om er nu mee te gaan kamperen vind ik hem ongeschikt. Duurt veel te lang voor iets aan de kook is of verhit. Je kan de blokjes wel gebruiken om een groter kook vuur te maken als je haast heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het water kwam gewoon binnen uit de kraan en hij stond op koud( kouder kon die niet)

Een matige wind, de takken van bomen deinden langzaam heen en weer

De temperatuur valt nog best mee, mijn Yahoo weer app vermeld 4 graden

Als brandstof heb ik de originele esbit blokjes gebruikt,

De tijd tot het kookte was +- 20 min, iets korter

Ik heb geen sneeuw geprobeerd te koken, wel een leuk idee zal ik eens proberen.

Ik heb de sneeuw aan gestamp maar aan het einde zag je wel de ondergrond dus hij laat de sneeuw wel smelten

ah juist ja..:rolleyes:

 

 

Beste dutch survival , deze informatie is niet toereikend voor een review. Je onderneming is alle lof waard, want veel mensen ondernemen niet. Ik hoop dat je voor een review meer informatie kan geven, want wie de esbit brander en de esbit brandstof niet kent kan nu kompleet de zeik in gaan bij een nood geval.

Zo zou het interessant kunnen zijn om te weten hoe snel 200ml water heet is voor een hete drank, hoe snel 500ml heet is voor een maaltijd, is er een pasta saus op te koken of is dat te veel gevraagd?

Hoe snel kookt sneeuw of ijs? hoeveel brandstof moet je dan in voorraad hebben? Zou je na je esbit blokjes met waxines verder kunnen koken? of kleine houtjes zoals bundeltjes lucifers? zo maar wat gedachtes....

Mensen willen aan jouw review direct kunnen opmaken of het voor hun nuttig kan zijn. En dat kan nu niet. het schiet te kort. Er komt nog meer koud weer aan en ik hoop dat je daarmee je review compleet kan maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een mooie mess tin, welk materiaal is het en wat zijn de afmetingen?

 

Aan de hand van je foto's denk ik dat deze iets te groot is voor je esbit fuel blokjes en dat je meer gaat halen uit trioxane tabletjes, een penny alcohol stove of een diy buddyburner ten grootte van een tonijnblikje. Of misschien had je 2 blokjes tegelijk moeten gebruiken...

 

Esbit zijn leuke stoves maar imo zijn de fuelblokjes niet optimaal afgestemd op deze.

 

Respect voor jullie kampeerweekend onder deze omstandigheden

Link naar reactie
Delen op andere sites

tijdens SC gilze heb ik het hele weekend op esbit gekookt.

 

alleen dat was niet in de winter en ook niet van het merk esbit.

maar ik had de fosco portable stoven gebruikt met de tabletjes die erbij horen.

en dat gaat prima.

in een heel blokje had ik me thee gemaakt en ik had nog een mooi vuurtje over.

dus die gaan erg snel en doen het ook goed.

Volgens mij branden ze langer dan van het merk esbit.

en deze zijn zeker geschikt voor het kamperen

 

 

hier een linkje van het brandertje:

http://www.benscore.com/Portable-Cooker-(Esbit)--p-27200.html

 

en hier een linkje van de tabletten:

http://www.benscore.com/Esbit-blokjes-Cooker-tablets-8stuks-p-26132.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah juist ja..:rolleyes:

 

 

Beste dutch survival , deze informatie is niet toereikend voor een review. Je onderneming is alle lof waard, want veel mensen ondernemen niet. Ik hoop dat je voor een review meer informatie kan geven, want wie de esbit brander en de esbit brandstof niet kent kan nu kompleet de zeik in gaan bij een nood geval.

Zo zou het interessant kunnen zijn om te weten hoe snel 200ml water heet is voor een hete drank, hoe snel 500ml heet is voor een maaltijd, is er een pasta saus op te koken of is dat te veel gevraagd?

Hoe snel kookt sneeuw of ijs? hoeveel brandstof moet je dan in voorraad hebben? Zou je na je esbit blokjes met waxines verder kunnen koken? of kleine houtjes zoals bundeltjes lucifers? zo maar wat gedachtes....

Mensen willen aan jouw review direct kunnen opmaken of het voor hun nuttig kan zijn. En dat kan nu niet. het schiet te kort. Er komt nog meer koud weer aan en ik hoop dat je daarmee je review compleet kan maken :)

 

Bestond de term review-nazi al?

 

Goede test imho, leert ons dat je bij sneeuw een extra blokje esbitfuel moet gebruiken om je mess tin met water aan de kook te krijgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zo vat ik het ook weer niet op hoor @Vladimir, hij geeft kritiek, en dat is niet per definitie slecht, ik leer er weer wat van daardoor worden mijn volgende reviews ( hopelijk) beter, en dat betekent dus vooruitgang, en vooruitgang is iets goeds, en hij zei ook dat hij het goed vond dat ik naar buiten was gegaan om het te ervaren. Trouwens bedankt dat je mijn review goed vond en fijn dat je vind dat we er weer iets van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...