Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verwarming uitgevallen


Trooper

Aanbevolen berichten

Hier een oud huis, jaren 30, gedeeltelijk geisoleerd, dus als ik niet stook zak ik vermoedelijk terug richting de 10 graden, beetje afhankelijk van de buiten temparatuur natuurlijk.

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig, dus heb zojuist besloten om 1 januari de kachel maar eens uit te zetten en eens te kijken waar we eindigen met de temparatuur.

Dat is pas cool het nieuwe jaar beginnen, oke oke het is nog geen nieuwjaarsduik in zee natuurlijk:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
de druk etc was goed dat had ik zelf al gecheckt. het was het motortje wat (als ik het goed begrepen heb) voor de verdeling tussen het water en de cv moet zorgen. nu stond hij alleen op het water. de ketel zelf was nu ook 90 graden wat normaal rond de 20 zal zijn (als ik het goed begrepen heb). Met een nieuw motortje was het snel verholpen.

 

bedankt voor de tips en aanbiedingen allemaal. hebben zelf wel genoeg dekens etc liggen dus hadden het wel ff volgehouden hoor maar wilde eens kijken op wat voor manieren ik het huis wat kon verwarmen.

 

Defecte klepsteller dus.

Heb inmiddels de derde in mijn ketel, gelukkig allemaal binnen de garantie periode.

Dit onderdeel is overigens van Honeywell en zit in 80% van de ketels, ook van andere merken.

De eerste keer had ik geen warm water maar liep de temperatuur in de huiskamer op tot 30+ graden, ook geen geweldige situatie.

Ik heb via Marktplaats een Zibro kachel gekocht, en stook Farmlight olie, en dat werkt prima.

Goed genoeg om ons warm te houden.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een CV tip

Als je je CV installatie elke week moet bijvullen en er verdere geen leksporen zijn.

Dan is hoogstwaarschijnlijk je warmtewisselaar stuk.

Dat had ik vorige winter, CV installatie niet ouder als 10 jaar dus ik had garantie op arbeid en onderdeel(nieuwe warmtewisselaar).

 

Dit kan inderdaad zo zijn maar waarschijnlijker is het drukvat. Beter eerst voelen of deze vol zit, het moet zo goed als leeg zijn. Kost een heel stuk minder dan de warmtewisselaar van bijvoorbeeld Nefit en ze gaan veel frequenter kapot. Drukvaten zijn onvoorspelbaar, soms gaan ze jaren mee soms maar een jaar. Handig te controleren door er tegen te kloppen of het dopje van het ventiel aan onderzijde af te draaien, pinnetje even indrukken en zien of er druk staat onder het membraan.

 

Als de warmtewisselaar stuk is kun je over het algemeen wel ergens kalksporen zien of je brander verzuipt. Bij Nefit en ook andere types zit er een ontluchter boven in de ketel die nogal eens voor ellende en onderdruk kan zorgen, vaak zijn er dan ook kalksporen aanwezig. Komt nogal eens voor wanneer de druk eraf is geweest, vuil in de leiding dat is meegekomen of losgekomen zorgt ervoor dat de ontluchter niet meer sluit. Je kunt dan proberen het dopje dicht te draaien om waterverlies te vermijden maar hij moet wel vervangen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trooper,

 

Tip : geen pannen met water opzetten of douchedeur open laten. Je krijgt nl. veel vocht in huis en daar wordt alles niet warmer van.

Kamers kleiner maken alleen als het echt lang gaat duren, deuren van kamers dicht houden. Heb je wel stroon > elektrische kachel. Ivm ventilatie, reuk en vocht beter dan een petroleum kachel.

 

Deze tip is een zeer waardevolle; geen extra waterdamp produceren al lijkt dat even te helpen, je huis wordt zo vochtig als wat en is dan al helemaal niet goed meer warm te maken..

Als je niets hebt zijn de bloempotten op het gas wel een goede noodoplossing, maar moet je wel weer erg goed ventileren.

Het beste is redundantie, het zorgen voor alternatieven als een van de (warmte)bronnen het niet doet zoals ook al eerder hier is geschreven...

 

Fijn dat alles het weer doet..

 

Prettige jaarwisseling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 10 maanden later...

Vandaag een bloempotkachel getest. Het idee is bekend: neem een ijzeren plaat o.i.d. Leg er twee dunne balkjes op, ca. 10 cm. van elkaar. Vier waxinelichtjes vlak bij elkaar, er tussen. Aansteken. Daaroverheen een stenen bloempot, en daaroverheen een wat grotere stenen bloempot, beide op de balkjes. De potten raken elkaar niet. Nu verwarmen de waxinelichtjes de binnenste pot, er volgt een luchtstroom tussen binnenste en buitenste pot. Die buitenste pot wordt ook flink heet. Voila, een kacheltje. Je zou ook nog het gat in de buitenste pot moeten afsluiten met een muntje o.i.d., maar dan gaan bij mij de vlammen uit.

 

Maar werkt het? Wordt het warm? Nou nee, het zou kunnen werken in een hele kleine kamer of een bloemenkasje, maar ook dan krijg je niet meer dan 2 of 3 graden temperatuurverschil vermoed ik. Heb het zelf getest in de keuken, ca. 9 m2. Deur dicht. Temperatuur is ongeveer een halve graad gestegen nadat het kacheltje een uur gebrand had. Het stinkt wel erg naar paraffine, en de plaat precies onder de waxinelichtjes wordt erg heet. Dus ook nog brandgevaar. Meer waxinelichtjes of twee bloempotkachels zouden kunnen helpen, maar je hebt er wel heel veel nodig om de temperatuur echt flink te laten stijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur is ongeveer een halve graad gestegen nadat het kacheltje een uur gebrand had. Het stinkt wel erg naar paraffine, en de plaat precies onder de waxinelichtjes wordt erg heet. Dus ook nog brandgevaar. Meer waxinelichtjes of twee bloempotkachels zouden kunnen helpen, maar je hebt er wel heel veel nodig om de temperatuur echt flink te laten stijgen.
Temperatuur stijgt net zoveel als bij gewone kaars?

Owja, vergeet niet te ventileren...Koolmonoxide is een stille moordenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur stijgt net zoveel als bij gewone kaars?

Owja, vergeet niet te ventileren...Koolmonoxide is een stille moordenaar.

 

En ja, ik vermoed dat je met een of enkele kaarsen ook een halve graad stijging krijgt. Zou ik eens moeten testen. het idee van een bloempotkachel is dat de warmte meer geconcentreerd is en blijft, dus je kunt er wel makkelijk je handen aan warmen. Bij een kaars gaat de warmte meteen naar het plafond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een bloempotkachel getest. Het idee is bekend: neem een ijzeren plaat o.i.d. Leg er twee dunne balkjes op, ca. 10 cm. van elkaar. Vier waxinelichtjes vlak bij elkaar, er tussen. Aansteken. Daaroverheen een stenen bloempot, en daaroverheen een wat grotere stenen bloempot, beide op de balkjes. De potten raken elkaar niet. Nu verwarmen de waxinelichtjes de binnenste pot, er volgt een luchtstroom tussen binnenste en buitenste pot. Die buitenste pot wordt ook flink heet. Voila, een kacheltje. Je zou ook nog het gat in de buitenste pot moeten afsluiten met een muntje o.i.d., maar dan gaan bij mij de vlammen uit.

 

Maar werkt het? Wordt het warm? Nou nee, het zou kunnen werken in een hele kleine kamer of een bloemenkasje, maar ook dan krijg je niet meer dan 2 of 3 graden temperatuurverschil vermoed ik. Heb het zelf getest in de keuken, ca. 9 m2. Deur dicht. Temperatuur is ongeveer een halve graad gestegen nadat het kacheltje een uur gebrand had. Het stinkt wel erg naar paraffine, en de plaat precies onder de waxinelichtjes wordt erg heet. Dus ook nog brandgevaar. Meer waxinelichtjes of twee bloempotkachels zouden kunnen helpen, maar je hebt er wel heel veel nodig om de temperatuur echt flink te laten stijgen.

 

Als je het allerbeste waxine lichtje neem, kom je per waxine lichtje op zo'n 20 a 25 watt per stuk.

 

De bloempotmethode is bedoeld om deze warmte om te zetten in stralingswarmte (van de potten) zodat de warmte niet meteen opstijgt. Meer watts (dus meer warmte in totaal) levert dat uiteraard niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n bloempotkacheltje is wel uiterst handig voor mijn kas waar ik mijn ''niet winterharde'' planten opsla! dus dank!

 

vorige week voor het behangen heb ik de thermostaat iets te hardhandig van de muur gesloopt...pootje stuk.

ach nou ja, gelukkig hebben we hier warm bloed en Surinaamse buren.

gisteren daalde de temperatuur pas tot 15 graden. dekentje over, hond lekker tegen me aan, no problem!

vanochtend na de warme douche voelde het hier wel killetjes aan.

toch maar de thermostaat gefikst;)

 

we hebben hier een aggregaat en enkele elektrische kacheltjes maar ik wil eigenlijk iets waar je geen elektriciteit voor nodig hebt. als het budget het weer toestaat wil ik graag een simpel houtkacheltje kopen maar is er nog een ander budget vriendelijk alternatief wat ik nu al kan kopen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n bloempotkacheltje is wel uiterst handig voor mijn kas waar ik mijn ''niet winterharde'' planten opsla! dus dank!

 

vorige week voor het behangen heb ik de thermostaat iets te hardhandig van de muur gesloopt...pootje stuk.

ach nou ja, gelukkig hebben we hier warm bloed en Surinaamse buren.

gisteren daalde de temperatuur pas tot 15 graden. dekentje over, hond lekker tegen me aan, no problem!

vanochtend na de warme douche voelde het hier wel killetjes aan.

toch maar de thermostaat gefikst;)

 

we hebben hier een aggregaat en enkele elektrische kacheltjes maar ik wil eigenlijk iets waar je geen elektriciteit voor nodig hebt. als het budget het weer toestaat wil ik graag een simpel houtkacheltje kopen maar is er nog een ander budget vriendelijk alternatief wat ik nu al kan kopen??

 

Misschien is een petroleum kacheltje iets voor je?

Hieronder een voorbeeld, maar er zijn meerdere vergelijkbare kacheltjes op de markt: http://preppers.nl/forum/threads/10586-TEST-Tonysun-Foetsie-veel-voor-weinig?highlight=tonysun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons huis is uit de jaren '20 en we hebben nog heel veel werk qua isolatie, dubbelglas etc. als het rond de -5 is dan zakt het rap naar een graad of 10. We houden het huis op een graad of 15 en in de ruimtes waar we verblijven stoken we bij met een Zibro RC320. Dit scheelt ons enorm in het gasvebruik. De Zibro is heel er compact, erg zuinig, heeft een ontsteker op batterijen en is een dubbelbrander, ideaal ook voor een SHTF!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...