Ga naar inhoud
GENEGEERD

Computer troubles


lewieke

Aanbevolen berichten

Om mijn eigen computer te beveiligen en te vermijden dat belangrijke documenten beschadigd raken, verloren gaan of ongewild bekeken kunnen worden, krijgen de kinderen maar beperkte toegang tot mijn laptop. Voor spel en vermaak, en het maken van hun taken en huiswerk hebben ze hun eigen computer. Die naar hun zeggen niet meer goed werkt.

 

Aangezien het nu kerstvakantie is, ben ik me daar eens mee gaan bezighouden. Het is een ouder model laptop, met specificaties die voor de bestemming waarvoor ze gebruikt worden zeker voldoende zijn. Maar het ding werkt inderdaad niet goed.

 

Mijn eerste idee is een virus of een hack.

 

Geregeld wordt de computer onderworpen aan een scan, met het geïnstalleerde anti-virusprogramma van het merk Panda. Niet het instapprogramma, maar een meer geavanceerde versie. Dat programma stelde geen problemen vast en alles scheen goed te werken.

 

Gezien de slechte werking van het toestel was ik niet overtuigd. Dus toch nog maar even een paar andere programma's in demoversie gedownloaded. De gratis versie van Avast, Spyhunter, Search&Destroy, ... en nog een paar andere. Om de beurten liet ik de programma's de computer onder handen nemen, een proces dat bijna twee dagen in beslag nam. Een aantal virussen en besmettingen werden opgeruimd maar zodra de computer verbinding maakte met het net ging het weer fout.

 

De beschadigingen bleken behoorlijk hardnekkig en ze wisten de geïnstalleerde scanner te verschalken. Een deel van de besmettingen bleek zich te bevinden op een programma dat ik installeerde om het computergebruik van de kinderen te beperken. Blijkbaar zitten aan dat programma een aantal achterdeurtjes waar virussen en besmettingen zich kunnen nestelen. Vandaag neem ik hierover even contact op met de fabrikant.

 

Uiteindelijk was er maar één programma dat er in slaagde de besmettingen te desinfecteren en dat was de gratis versie van G Data Total Protection, dat zonder omhaal een maand lang bescherming biedt aan één computer. Je krijgt als gebruiker de volledige functionaliteit van het programma (behalve de firewall die ik niet kon installeren maar dat kan ook aan een conflict met een andere firewall liggen). Gedurende 30 dagen mag je het programma gebruiken.

 

Na installatie werden prompt tientallen virussen, besmettingen gedetecteerd. Het vroeg wat moeite, maar door het verwijderen, desintalleren of desinfecteren van die software slaagde ik er intussen in de computer weer op een aanvaardbaar functioneringsniveau te krijgen.

 

Na een derde volledige scan hoop ik dat alle vuiligheid verwijderd is. Omdat mijn bestaande virusscanner net verlopen is, koos ik voor de aankoop van dat programma, dat je mits enig zoekwerk vindt tegen 36.96€/jaar voor 1 computer. Zelf bestelde ik de scanner voor 3 computers (tegen 50€ in totaal) ondanks het feit dat we er maar twee hebben. Mocht er dit jaar nog een exemplaar bij komen, dan hebben we daarvoor tenminste ook een prijsgunstige bescherming.

 

http://www.goedkoopsteantivirus.be/products/g-data-totalprotection-1-desktop-1-year-1?utm_source=gshopping&utm_medium=link&utm_campaign=g-data-totalprotection-1-desktop-1-year-1-8718469560752&gclid=CJ6Vi4vY6sICFcjLtAodNB8AEA

 

Persoonlijk vind ik het nogal hallucinant dat Panda er niet in slaagt een aantal virussen en trojans te verwijderen, terwijl een vrij goedkope en blijkbaar ook degelijke scanner daar wel in slaagt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

je hebt onbedoeld de juiste weg bewandeld.

 

- Het is niet ongewoon dat kwaadwillende code eerst het av programma saboteert.(en het daarop volgende ;) )

- Het is ook common practice dat men niet moet vertrouwen op 1 av vendor.

- AV vendors wisselen per periode in efficiëntie van hun programmatuur.

 

- en prijs zegt ( je hebt het gemerkt) niks over de kwaliteit van een AV programma of een onderdeel daarvan. Ergo, het kan zo zijn dat programma A 99% van alle kwaadwillende code detecteert. en programma B 98% van alle kwaadwillende code detecteert waarin juist die 1 % zit die programma A niet pakt.

 

- het zwaartepunt in computercriminaliteit is door de jaren heen verlegd van een virusje in een screensaver (lokaal, virus via programma uitgevoerd op pc) naar het creëren van beveiligingslekken door het bezoeken van voor dit doel gemaakte of gehackt websites.

 

dat was de uitleg.

 

nu de handelingen:

 

zorg voor een goede betaalde virus scanner, ik noem er een paar maar deze lijst is niet compleet:

 

trend micro

mcaffee

sophos

Norton

etc

 

elke scanner heeft zijn voor en nadelen (prijs /kwaliteit/ impact op performance )

controleer regelmatig met een tool of een scanner van een andere producent de pc

 

- stap 1- trend micro housecall http://housecall.trendmicro.com/nl/

 

- stap 2- sophos antirootkit http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-anti-rootkit.aspx

 

-stap 3- en mijn huidige favoriet, combofix : http://www.bleepingcomputer.com/download/combofix/dl/12/

 

- bovenal, let op je surf gedrag. met kinderen is dat erg moeilijk en in de dagelijkse praktijk bijna niet haalbaar

- laat nooit kinderen op de pc waarvan je internet bankiert

 

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat overpeinzingen:

 

Trendmicro, al genoemd, doet aan "huisbezoek". Met de gegeven link en een internet aansluiting kan je je pc laten scannen.

 

Veel gratis of demo software detecteerd misschien wel een probleem maar als je die dan wilt verwijderen moet je de software eerst kopen.

 

Sophos hadden we op de zaak in mutli user versie. Maar vertraagde de pc's zo erg dat die er niet meer in komt.

 

Verdiep je in de opties die een pakket bied enw at je aan en uit wilt zetten cq. nodig hebt. HIPPS is iets dat je pc aardig kan vertragen. En als je elke keer moet bevestigen dat een programma iets mag doen op je pc dan wordt je dat snel zat.

 

Beter dan verbieden of software is kinderen opvoeden en wijzen op de gevaren.

Ik wete het, is niet de meest dankbare zaak. Maar geloof me ze zijn sneller en slimmer dan de meeste virussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik in de regel Spyhunter en Malwarebytes om troep op te ruimen. Panda heb ik er af geflikkerd omdat die naar mijn idee weinig deed en gebruik sinds kort weer AVG. AVG FREE presteerde in het verleden slecht maar nu heb ik de indruk dat het beter is. Op mijn Win 7 pc draai ik Avast Pro. Avast 2015 zorgt voor problemen bij XP. Als er met een labtop niets meer aan te vangen valt, zoals laats bij een vriend van mij die zijn complete Acer vol had zitten met Babylons ed., heb ik het systeem hersteld met de instal kopie die op een aparte partitie van de schijf staat. Hij gaat dan terug naar het moment dat je hem kocht. Je moet wél foto´s en dergelijke backuppen van te voren.

 

Uit testen blijkt dat de FREE versies in de regel net zo goed scoren als de betaalde. Als je een Free versie installeert in combinatie met een Firewall en antispyware als Malwarebytes en Spyhunter kan er meestal niet zo veel meer mis. Malwarebytes heeft ook een gevaarlijke website blokker waardoor hij ervoor zorgt dat de risico sites niet worden geopend.

 

Bij Mac, die ik ook een in gebruik heb en mijn vriendin drie hebben we die problemen inderdaad niet. Mac is niet interessant genoeg om virussen voor te maken. Te kleine markt:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al vernoemd, combofix laten draaien als het over windows gaat op een draaiend systeem. Al de rest is inferieur daaraan.

 

Offline kan je werken met http://www.hirensbootcd.org/download/

 

op dit moment vind ik dat ook. maar dan komt een een andere regel weer in werking: AV producenten wisselen per periode in efficientie, hitman pro was "vroeger" ook een topper.

de kunst is juist om niet vastgeroest te zijn in de AV keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net combofix geprobeerd, was ook gelijk de laatste keer. Ik vind het een heel gevaarlijk programma. Het neemt je PC over en je hebt totaal geen controle wat het doet.

Ik mijn geval heeft het programma onderdelen verwijderd waar die met z'n vingertjes vanaf had moeten blijven. Dus die kon ik gelijk weer opnieuw installeren. Combofix geeft de PC direct na het scannen een reboot.

Na de reboot is je PC dus onbeveiligd, want het laat niet toe dat er iets opgestart worden tot het klaar is. En daarna moet je het zelf allemaal handmatig doen. In mijn ogen dus een klote prog.

 

Misschien dat anderen er anders over denken, maar dit vind ik ervan.

 

Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net combofix geprobeerd, was ook gelijk de laatste keer. Ik vind het een heel gevaarlijk programma. Het neemt je PC over en je hebt totaal geen controle wat het doet.

Ik mijn geval heeft het programma onderdelen verwijderd waar die met z'n vingertjes vanaf had moeten blijven. Dus die kon ik gelijk weer opnieuw installeren. Combofix geeft de PC direct na het scannen een reboot.

Na de reboot is je PC dus onbeveiligd, want het laat niet toe dat er iets opgestart worden tot het klaar is. En daarna moet je het zelf allemaal handmatig doen. In mijn ogen dus een klote prog.

 

Misschien dat anderen er anders over denken, maar dit vind ik ervan.

 

Groetjes.

 

Dat er iets verwijderd word wat jij liever niet wilt is geen argument, virussen etc gaan ook zitten in programmatuur waarvan jij vind dat men daar van af moet blijven ;)

 

maar ik zal een volgorde aangeven in de handelingen.

 

combofix nog eens draaien en kijken of die programmatuur nog steeds verwijderd word? zo nee dan heb je een security issue gehad en raad ik je aan alle wachtwoorden te wijzigen en goed je bank rekening in de gaten te houden. zijn het gekochte programma's die je installeert , uit welke bron komt die programatuur ? ik word dan meteen wantrouwig als ik zo'n actie zie. en niet richting combofix, en nee ik heb geen aandelen :D

 

dat de pc opgestart word en je geen invloed meer hebt is normaal het is namelijk niet de bedoeling dat kwaadaardige code opgestart word of kan worden voordat combofix heeft bekeken wat iets is en het helpt ook om gelockte bestanden vrij te geven zodat deze goed verwijderd kunnen worden.

 

dat je iets handmatigs moet doen verbaast me, ik ben dat in het veelvuldig gebruik van dat progje nog niet tegengekomen. wel dat het een beste tijd duurde voordat een zwaar besmette pc weer werd vrijgegeven +- 1.5 uur.

 

ik ben benieuwd wat de uitkomsten zijn als je besluit combofix nog eens te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pro tip: virus op de pc wat er niet binnen een half uur af wil? Windows en alle software opnieuw installeren en data (geen software! alleen data!) terugzetten vanaf backup. Veel sneller klaar, gegarandeerd van het virus af en je PC wordt er weer zo snel als nieuw van.

 

Wat antivirus software betreft: geen norton en geen mcafee; beide zijn maar goed voor 1 ding: je gloednieuwe pc veranderen in een 5 jaar oud model.

Sophos is zwaar maar erg goed; zakelijk absoluut een aanrader. Voor prive gebruik AVG of gewoon MS Security Essentials; goed genoeg en niet zo idioot zwaar, daarnaast nog gratis ook.

 

En dan de laatste tip: *NOOIT* meer dan 1 antivirus programma tegelijk op je PC zetten, dat zorgt alleen maar voor conflicten en vertraging. (Anti spyware software geldt hierbij niet als antivirus software).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfelde maar zeg het toch.

IK weet niet hoe oud dat laptopje is, maar misschien kan je Ubuntu installeren.

Is nameljjk vrijwel virusvrij en malwarevrij.

http://www.ubuntu.com/desktop

 

En ja, het is geen Windows, dus je moet ff doorbijten om de ins en ouds te ontdekken.

Komt met Libre Office, wat redelijk compatible is met Windows Office.

 

Maar, ik leg de nadruk erop, is GEEN Windows.(Is een Linux distributie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai het niet meer, combofix heeft oa bij mij Kaspersky gelocked. En daar ben ik niet van gediend. Verder heb ik oa Norton, Agv, Mcafee. gedraaid en die gaven geen problemen.

Ik word juist altijd wantrouwig als het merendeel van de programma's niets vind, en 1 wel. Het scannen heeft in totaal niet meer dan een minuut of 8 á 9 geduurd.

Dus of het toeval was dat het gebeurde weet ik niet, maar ik ga die gok niet meer nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een pro tip: de meeste virussen en andere ongewenste rommel belanden op je computer door onzorgvuldig internet gedrag, vooral bij het downloaden & installeren van software. Blijf tijdens het surfen weg van vage websites, bekijk het url van een link voordat je de link opent, geen email of IM bijlagen openen die ongevraagd naar je gestuurd zijn, bij torrents ed de comments van gebruikers lezen voordat je het bestand download.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net combofix geprobeerd, was ook gelijk de laatste keer. Ik vind het een heel gevaarlijk programma. Het neemt je PC over en je hebt totaal geen controle wat het doet.

Ik mijn geval heeft het programma onderdelen verwijderd waar die met z'n vingertjes vanaf had moeten blijven. Dus die kon ik gelijk weer opnieuw installeren. Combofix geeft de PC direct na het scannen een reboot.

Na de reboot is je PC dus onbeveiligd, want het laat niet toe dat er iets opgestart worden tot het klaar is. En daarna moet je het zelf allemaal handmatig doen. In mijn ogen dus een klote prog.

 

Misschien dat anderen er anders over denken, maar dit vind ik ervan.

 

Groetjes.

 

Een mening zoals een ander natuurlijk. Als je zaken zelf beter weet dan de software ontwikkelaar, dan kan je inderdaad beter zijn/haar software niet meer gebruiken.

Handmatig daar weet ik niets van, ik vermoed dat het aan jou ligt. (Een gebrek aan geduld of vertrouwen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfelde maar zeg het toch.

IK weet niet hoe oud dat laptopje is, maar misschien kan je Ubuntu installeren.

Is nameljjk vrijwel virusvrij en malwarevrij.

http://www.ubuntu.com/desktop

 

En ja, het is geen Windows, dus je moet ff doorbijten om de ins en ouds te ontdekken.

Komt met Libre Office, wat redelijk compatible is met Windows Office.

 

Maar, ik leg de nadruk erop, is GEEN Windows.(Is een Linux distributie).

 

Ik heb op de computers in huis hier 2 OS staan. Windows7 en Ubuntu. Dit laat me àltijd toe om op te starten. Het probleem is alleen dat veel banksoftware niet komt met Ubuntu, dat de omgeving op het werk Windows is, wat de uitwisselbaarheid van documenten bemoeilijkt. Feitelijk kan ik dus vaak niet anders dan Windows gebruiken. Ondanks het feit dat ik dat liever niet zou doen.

 

C-cleaner wordt hier ook gebruikt.

 

Daarnaast komt er af en te een versie van AVG op of een anti-spyware of -malware programma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruikte vroeger vaak hitman pro..gratis, het ding gebruikte meerdere engines van andere vendors samen (ook allemaal gratis), en combineerde zo de sterke punten dat de verschillende vendors hadden, en omzeilde zo de negatieve punten..

 

de nieuwe versie is nu een online scanner, maar werkt nog steeds zeer goed..

trial versie is gratis te gebruiken, daarna betaald.

 

mijn favoriet is wel extern gaan scannen, of scannen voordat windows opgestart is, zo krijgen virussen de kans niet om adaptief de scanners te gaan omzeilen.

 

ik sluit me wel aan bij de linux voorstanders, ja, er zijn nog steeds virussen en rootkits, maar ze komen veel minder snel voor dan op een windows pc... kleinere doelgroep..

en voor de windows toepassingen gebruik ik dan weer virtualbox.

office draait geloof ik prima onder WINE, anders onder virtualbox.

 

bang dat je virtuele windows een virus heeft? gewoon restore & klaar. de documenten zet je maar ergens anders, en scan je vanuit de linux omgeving, zo kunnen windows-gerichte virussen véél moeilijker de scanner omzeilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zulke vuiltjes die de computer vertragen laat je best de free download Malware bytes eens lopen....

Zelf gebruik ik ook een licentie van Kaspersky...Panda vertraagd de computer alleen maar.

Ik gebruik jaarlijkse licenties en heb totaal geen problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...