Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drie weken geen boodschappen doen.


Dreutel

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

De afgelopen drie weken heb ik geen boodschappen gedaan, maar heb ik geleefd van mijn voorraad. Gas, water en elektra waren er wel gewoon, want ik wilde niet thuis kamperen, maar wel zien waar de manco's in mijn voorraad zaten.

 

Brood:

Het verse brood is snel op, evenals de afbakbroodjes. het roggebrood, de houdbare melk en de eieren voor pannenkoeken. Gelukkig had ik flink wat crackers in huis, en als "rare Chinees" vond ik het niet erg of vreemd om met rijst te ontbijten, en daarvan had ik plenty. Toch overweeg ik nu om een broodbakmachine aan te schaffen, en wil ik eier- en melkpoeder kopen.

 

Broodbeleg: al heel snel is je koelkast leeg! Ik heb erg veel pindakaas gegeten, misschien zelfs wel iets teveel, want voorlopig heb ik daar even geen behoefte meer aan. Zelfgebakken brood met olijfolie en knoflook smaakt trouwens zeer goed!

 

Groenten:

Hiervan had ik ruim voldoende op voorraad, in blik, pot en gedroogd. Gelukkig hou ik van bonen. Best smakelijk was een "stamppot" van erwten: Je verwarmt een potje erwtjes, een beetje extra water erbij, en als het kookt gooi je er een pakje aardappelpuree (2 personen) bij. Dat bleek voldoende voor één persoon. Verse knoflook en uien had ik gelukkig voldoende in huis, dus mijn potjes knoflook heb ik niet open hoeven maken. Omdat ik een liefhebber ben van Aziatisch eten, heb ik best wel een gevarieerde voorraad groenten in blik, waaronder ook baby-mais, bamboespruiten, en andere "gekke" dingen, naast de bonen, doperwten, tomaten, worteltjes, mais, olijven, en dergelijke.

 

Vlees:

Ik had wat pakjes ontbijtspek in de koelkast liggen, en een paar plakjes zijn voldoende om smak te geven aan nasi, bami, macaroni, of chili. Verder at ik goulash uit blik, cornedbeef, smac, gehaktballetjes in saté-saus, vacuüm verpakte hamburgers, en knakworst. Die hamburgers koop ik nooit meer! Wat smerig! Overigens vind ik ook smac en cornedbeef niet echt lekker. Zei ik al dat ik gelukkig van bonen houd? Ik heb maar weinig vlees gegeten deze weken. Vis uit blik beviel mij veel beter, maar meestal at ik vegetarisch.

 

Smaakmakers:

Gelukkig had ik voldoende uien en knoflook in huis. Kruiden en specerijen had ik ook ruim voldoende, daar kan ik nog wel een jaar mee vooruit. Sambal en tabasco was ook geen probleem, maar augurken, piccalilly en andere tafelzuren ga ik voortaan een groter deel van mijn voorraad laten innemen. Ook was ik erg blij met mijn potjes Zwitserse kaas voor over de macaroni, want wat is macaroni zonder kaas?

 

Fruit:

Ik dacht dat ik flink wat blikken en potten fruit had staan, maar die gingen er echt hard doorheen! Natuurlijk nam ik elke dag vitamine c en ook heb ik wel eens tutti-frutti gemaakt, maar fruit heb je NOOIT genoeg!

 

Frisdranken:

Ik heb voornamelijk water en thee gedronken. De limonade siroop was al snel op, maar die heb ik verder niet gemist.

 

Genotsmiddelen:

Jemig, wat heb ik trek in een biertje vanavond! :p

 

Wat heb ik het meeste gemist?

Verse groenten, vers fruit, goed vlees, kaas, bier.

 

Wat maakte mij blij?

Zwitserse kaas, tabasco sambal badjak.

 

AHI_434d50303430363735_1_200x200_JPG.JPG.4c122202d62a6b2a684b93b591d0c68f.jpg

 

Wat heb ik het minst gebruikt?

Olijven

 

Waarvan heb ik meer nodig?

Zwitserse kaas, fruit in blik, tafelzuren, melkpoeder, eierpoeder.

 

Wat koop ik nooit meer?

Vacuüm verpakte hamburgers.

 

 

Nou ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn ervaringen. Zelf vond ik het erg leerzaam, maar nu ga ik boodschappen doen!

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Dreutel

 

Alleen zo kom je erachter.

 

Die vacuum verpakte hamburgers van Unox vind ik ook niet lekker. Liever een echte hamburger !

Smac. Laatst een blikje geproefd en vind er kraak nog smaak aanzitten. De rest van de blikjes heb ik aan mijn maat gegeven. Zelf heb ik blikjes schouderhammix ingeslagen. Die zijn een stuk beter te eten.

 

Fruit. Ik eet nu 1 sinaasappel per dag. Een net van 2 kilo is er in 1 week doorheen. Gaat erg snel.

 

Piccalilly. Erg lekker op een broodje kaas, maar is bij een zuurkoolstamppot ook erg lekker. Aanrader.

 

En zeker speciaalbier is interessant om te preppen. Sommige speciaalbieren zijn, mits koel en donker bewaard, onbeperkt houdbaar.

 

Veel plezier van je biertje vanavond :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke

 

Vlees: Ik heb een jeugdtrauma van smerige ham, dus dat komt bij mij de deur niet in! Smac en cornedbeef zijn ook niet lekker, maar ik houd een paar blikjes voor noodgevallen op voorraad, dan heb je in ieder geval wat proteïnen, en omdat het niet lekker is, zul je het niet zo snel "zomaar" gebruiken.

 

Piccalilly: super lekker! Ook op de chili, of op de patat! Ook ik eet het op een broodje kaas of gekookte worst.

 

Bier: Ik had wat bier staan, ook speciaal bier, maar toch was dat vrij snel op, want het waren geen kratten vol. Ook had ik twee flessen wijn liggen, en daar is er nu nog eentje van over, omdat ik de laatste week helemaal geen alcohol gedronken heb. Het is wel een idee om wat meer daarvan op voorraad te hebben. Sterke drank had ik helemaal niet in huis.

 

Proost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vacuum verpakte hamburgers van Unox vind ik ook niet lekker.

Kon je dat niet iéts eerder zeggen? :p

 

Ik heb zojuist bij de supermarkt drie (x2) pakjes gekocht voor aankomend weekend... :(

Normaal kocht ik die van Lupack (werd later Kips) en die vond ik wel te nassen (waren ook niet echt duur), maar die lijken ze nergens meer te verkopen (heb bij de Jumbo en AH gezocht).

 

Nou ja... we zullen wel zien of ik minder smaakkritisch ben. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon je dat niet iéts eerder zeggen? :p

 

Ik heb zojuist bij de supermarkt drie (x2) pakjes gekocht voor aankomend weekend... :(

Normaal kocht ik die van Lupack (werd later Kips) en die vond ik wel te nassen (waren ook niet echt duur), maar die lijken ze nergens meer te verkopen (heb bij de Jumbo en AH gezocht).

 

Nou ja... we zullen wel zien of ik minder smaakkritisch ben. ;)

 

Ik ben een zeikerd als het om eten gaat :) en hoop dat ze jou wel smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind smac wel te eten, er zijn natuurlijk lekkerder dingen maar je kunt het ook nog even opbakken.

Wat ik zelf ook in huis heb, zijn blikken boterhamworst van Kips. die vind ik prima te eten. Ook lekker in een simpele macaroni met tomaten puree en kaas.

 

Ik heb ook een aantal dozen Hertog Jan Grand Prestige op voorraad. 70 of 75 cl, heb nu even geen zin om beneden te gaan kijken. :)

Niet om te preppen, maar gewoon om te laten rijpen. De oudste die ik hier nu heb liggen zijn van 2010.

Als je ze een paar jaar rustig laat liggen, wordt het een soort gerste wijn. Zelf zou ik het niet zo omschrijven, dat is wat ze me bij de brouwerij vertelden.

En ik? Ik vind het gewoon lekker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel voor het broodbelegprobleem ik eet en heb havermout opgeslagen. Dat kan je aanvullen met honing(lang houdbaar)

 

Helaas, mijn overzicht was niet volledig! Ook ik heb havermout gegeten als ontbijt, en ook had ik jam, honing, sandwichspread, en leverpastei op voorraad. Als vlees uit blik moet ik ook de ragout nog noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel fantastisch dat je het gedaan hebt . Ik heb het begin van het het jaar ook gedaan 45 dagen van mijn voorraad geleeft . Alleen voer gegeten dat over datum was . Met uitzondering wat uit de diepvrieskast kwam . Ook heb ik een jaar geleden een auto vracht blikken aan de voedselbank geschonken . Omdat die driegden over datum te gaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel veel dank voor deze info. Geweldig experiment, zouden meer mensen moeten doen......

Heb je voor de start nog "stiekem" wat extra's ingeslagen?

Hoe heb je je verder gevoeld, humeur, energie, stoelgang, etc?

Waarom drie weken?

 

Hoi @nu even niet,

 

Om je eerlijk te zeggen had ik de avond ervoor nog vrienden langs gehad, dus de meeste kaas was aan blokjes gesneden, het bier was bijna op, en de whiskyfles was leeg. :p

 

Verder heb ik altijd verschillende verse groenten in de koelkast liggen. Ik koop zelden voorgesneden groenten. Als je bijvoorbeeld een hele kool koopt, is dat niet alleen goedkoper, maar je kunt er best lang van eten, als je er van afsnijdt wat je nodig hebt, en de rest ongesneden bewaard. Ik heb dus nog wel een tijdje redelijk verse groenten gegeten. Van de bloemkool ging ook de steel fijngesneden door de soep enzo. Ook had ik twee pakken zuurkool liggen. en een halve zak aardappels. Eigenlijk gewoon wat gebruikelijk is bij mij thuis. Die zak aardappels was vrij snel op, maar ik kan ook lekker Aziatisch koken met rijst of mie. Wat mij wel verbaasde was dat ik zakjes aardappelpuree ben gaan waarderen. Vroeger noemde ik dat behangplak, wat het ook is (zetmeel), en ik had het alleen in huis "voor het geval dat", maar nu vond ik het met flink peper wel te nassen. En makkelijk om snel een maaltijd mee te maken. Daar zal ik er ook meer van in mijn voorraad opnemen.

 

Mijn humeur heeft er niet onder geleden, en ook mijn stoelgang veranderde niet. Om gezond te doen heb ik best wel veel fruit uit blik of pot gegeten, en om ongezond te doen heb ik meer mayo gegeten dan gewoonlijk, dat laatste vooral omdat de margarine voor op brood op was. Vroeger had je ook margarine in blik voor op de camping maar die zie ik nooit in de winkels waar ik kom.

 

Brood heb ik overigens zeker ook zelf gebakken, in een elektrische oven in een bakblik en kleine broodjes op een bakplaat, maar vaak vond ik het makkelijker om even wat rijst te koken met wat gedroogde groente, of wat atjar, of beide,

 

Waarom drie weken? Ik ben er spontaan mee begonnen, als dwaze inval met de gedachte aan een shtf van drie weken zonder winkels, Daar heb ik me toen strikt aan gehouden. Ik ben niet op café geweest, heb geen pizza laten bezorgen, ben niet bij de afhaal Chinees of de snackbar geweest. Ik had gedacht dat mijn voorraad voldoende zou zijn voor twee maanden, en ik zou ook bet nog wel een tijdje door kunnen gaan, qua eten. Alleen het fruit is op. Qua tafelzuur heb ik nog wat zure uien en zilveruitjes staan. Ik had gedacht dat ik de alcohol wel zou missen want ik spuug niet in een biertje :p maar dat viel erg mee, en eigenlijk vond ik het wel lekker om een paar weken nauwelijks alcohol te drinken.

 

Na drie weken vond ik dat ik mijn doel wel gehaald had, en een veel beter inzicht had gekregen over de verhoudingen tussen de verschillende componenten van mijn voorraad. Zo vlak voor de Kerst vond ik ook een mooi moment om het experiment te beëindigen, en wat de doorslag gaf was dat ik niets meer te roken had :-)

 

Nu zit ik aan een Westmalle dubbel, met een sigaret in de hand dit stukje te tikken, ik voel mij voldaan, omdat ik nu weet dat ik het thuis zeker een maand of langer uit kan houden. De mosselen hebben mij zojuist heerlijk gesmaakt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

en wat de doorslag gaf was dat ik niets meer te roken had :-)

 

Nu zit ik aan een Westmalle dubbel, met een sigaret in de hand dit stukje te tikken, ik voel mij voldaan, omdat ik nu weet dat ik het thuis zeker een maand of langer uit kan houden. De mosselen hebben mij zojuist heerlijk gesmaakt.

 

Wat extra sloffen inslaan dan? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Voor het brood is een oplossing : Ik heb zes blikken met roggebrood Deze zijn van een duits bedrijf en 25 jaar houdbaar. 1 blik bevat 500gr roggebrood . kosten per blik ongeveer 4 euro .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke test!

Tip voor de mensen die door een veranderend eetpatroon/situatie last krijgen met hun stoelgang. Zoals ik....Zorg dat je gedroogde pruimen in huis hebt. Elke ochtend op de nuchtere maag 2 gedroogde pruimen wegkauwen met een glas lauwwarm water.

Zelf heb ik ook ruim voldoende 'soulfood' in huis (chocola, wijn, koekjes, chips en sterke drank).

En Smac komt er bij mij niet in! Jeugdtrauma, mijn moeder maakte vroeger altijd macaroni met Smac. Bahbah...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...