Ga naar inhoud
GENEGEERD

Outdoor broeken: zijn die wel echt stevig?


Tjekker

Aanbevolen berichten

Hi guys,

 

Van de week bij Bever een Fjallraven Vidda gepast. Zit lekker en schijnt ook echt DE outdoor broek te zijn. Is gemaakt van het door Fjallraven ontwikkelde G1000.

Maar...die broek voelt zo dun! Is dit nu echt een stevige broek om in te werken, hakken, sjouwen en wat al niet meer?

Ook de Pinewood Lappland ziet er goed uit, maar lijkt me ook wat "gammel".

 

Iemand ervaring met dit soort broeken?

 

Thx/Tj

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb het concept "outdoor broek" eigenlijk nooit begrepen. Ik bedoel, wat is de tegenhanger? Een "indoor broek"?

 

Anyway, alle gekheid op een stokje, Fjallraven is natuurlijk een topmerk. Maar ook in buitendeurbroeken heb je verschillen; je hebt ze voor elk seizoen en/of voor elk klimaat. Ik denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen waarvoor, waar en in welk klimaat je de broek wil dragen, welke werkzaamheden je er mee wil doen en op basis daarvan een keuze maakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi guys,

 

Van de week bij Bever een Fjallraven Vidda gepast. Zit lekker en schijnt ook echt DE outdoor broek te zijn. Is gemaakt van het door Fjallraven ontwikkelde G1000.

Maar...die broek voelt zo dun! Is dit nu echt een stevige broek om in te werken, hakken, sjouwen en wat al niet meer?

Ook de Pinewood Lappland ziet er goed uit, maar lijkt me ook wat "gammel".

 

Iemand ervaring met dit soort broeken?

 

Thx/Tj

 

Ik heb vele jaren ervaring met dit soort broeken, voordeel is dat ze licht, stevig, beschermend, water afstotend en heel belangrijk vind ik zelf zeer snel drogend mocht je echt goed nat geworden zijn.

na 2 jaar wekelijks dragen in het terrein, dus hiken, schuren, schaven, door struiken,bos, natte en droge omstandigheden is ook zo'n broek volledig afgeschreven.

voor werkzaamheden zoals jij beschrijft kan je beter een werkbroek/overal aanschaffen, zeer sterk, maar minder geschikt om lang comfortabel afstanden in te moeten lopen.

deze broeken zijn in vergelijking met bijv. De Fjallraven een heel stuk goedkoper, dus mij advies koop beide en gebruik ze waar ze voor gemaakt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg Johnny, of mag ik nu ook Huub zeggen, sinds wanneer is opsec geen issue meer voor jou, door vol met je b@kkus op jijbuis te komen :D

@Tjekker die G1000 broeken zijn erg stevig, ik heb er diverse en ze bevallen allemaal erg goed. Wel heb ik het idee dat de allereerste G1000 broeken iets dikker/zwaarder waren. De kwaliteit lijkt over de jaren gelijk te blijven....

 

Ik heb het concept "outdoor broek" eigenlijk nooit begrepen. Ik bedoel, wat is de tegenhanger? Een "indoor broek"?

 

Anyway, alle gekheid op een stokje, Fjallraven is natuurlijk een topmerk. Maar ook in buitendeurbroeken heb je verschillen; je hebt ze voor elk seizoen en/of voor elk klimaat. Ik denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen waarvoor, waar en in welk klimaat je de broek wil dragen, welke werkzaamheden je er mee wil doen en op basis daarvan een keuze maakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al een aantal jaren een paar broeken van Tac Gear.

 

Ik heb er twee, allebei gekocht in 2007 en ze worden op zijn zachts gezegd veel gebruikt. Afgezien van dat de kleuren niet meer zijn wat ze waren en de sneeuwvanger die wat slijt zijn de broeken nog niet aan vervanging toe. Erg duurzaam dus. Niet de allergoedkoopste broek maar veel goedkoper dan Fjall Raven.

 

http://www.tacgear.de/produkte/combat-trousers.php

 

Wat mij betreft een aanrader. @wodan heeft er recent ook een gekocht dus misschien kan hij er ook wat over zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fjallraven, ik ben erop afgeknapt. Voor mij nooit meer. Ze hebben een naam en daarvoor betaal je de hoge prijs.

 

Geef mij voor het stevigere werk maar een werkbroek van Havep, of vergelijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fjallraven, ik ben erop afgeknapt. Voor mij nooit meer. Ze hebben een naam en daarvoor betaal je de hoge prijs.

 

Geef mij voor het stevigere werk maar een werkbroek van Havep, of vergelijkbaar.

 

De jassen hoef ik ook niet meer vanwege snel kapotte ritsen. Ik heb twee broeken die wel stevig zijn. Je betaalt inderdaad veel voor de naam. In het geval van de broeken vind ik dat geen probleem omdat het de enige afritsbroek is die ik echt lekker vind zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jassen hoef ik ook niet meer vanwege snel kapotte ritsen. Ik heb twee broeken die wel stevig zijn. Je betaalt inderdaad veel voor de naam. In het geval van de broeken vind ik dat geen probleem omdat het de enige afritsbroek is die ik echt lekker vind zitten.

 

Heb zelf een Fjallraven jas die z'n derde winterseizoen in gaat en alles is nog perfect afgezien van het lipje aan de bovenste van de dubbele ritssluiting.

 

Maar heb dit nu opgelost met een sleutelbos ringetje en dat bevalt eerlijk gezegd beter dan rits met lipje, zeker met koude handen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een Fjallraven jas die z'n derde winterseizoen in gaat en alles is nog perfect afgezien van het lipje aan de bovenste van de dubbele ritssluiting.

 

Maar heb dit nu opgelost met een sleutelbos ringetje en dat bevalt eerlijk gezegd beter dan rits met lipje, zeker met koude handen..

Misschien leg ik de lat hoog, maar een jas van 400 euro moet voor mij minstens een jaar of 6 mee kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, had jij waarschijnlijk een slechte, of ik een uitzonderlijk goede.

 

De waarheid zal in het midden liggen. Had nadien nog een vest gekocht van Fjall Raven en ook daar problemen met de rits. Dat was na een jaar of twee. Wel bijna dagelijks gebruik. Vandaar dat ik het bij broeken hou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al een aantal jaren een paar broeken van Tac Gear.

 

Ik heb er twee, allebei gekocht in 2007 en ze worden op zijn zachts gezegd veel gebruikt. Afgezien van dat de kleuren niet meer zijn wat ze waren en de sneeuwvanger die wat slijt zijn de broeken nog niet aan vervanging toe. Erg duurzaam dus. Niet de allergoedkoopste broek maar veel goedkoper dan Fjall Raven.

 

http://www.tacgear.de/produkte/combat-trousers.php

 

Wat mij betreft een aanrader. @wodan heeft er recent ook een gekocht dus misschien kan hij er ook wat over zeggen.

 

Klopt, ik heb er twee soorten, nl tweedehandse oud Duitse legerbroek, niet slecht en de Mil-Tec KSK pants in extra stevige rip-stop stof met sneeuw dichting onderaan.

Deze laatste is in mijn ogen en top broek, maar zwaar in gewicht en stijf. Het voordeel van extra stevig te zijn, heeft de logische nadelen. In de winter dus handig,

in de zomer wanneer je veel wilt wandelen, een serieus nadeel denk ik. Ik zoek deze laatste broek in zwarte kleur, ze is ooit gemaakt, maar is nergens leverbaar :(

 

Binnenkort doe ik een testje met een van deze laatste zwart te verven en kijken wat het resultaat is... Flectarn valt in de stad gewoon teveel op.

 

De Mil-tec KSK is in mijn ogen bijna even goed als die van TacGear of LeoKohler, maar is bijna 2.5x minder duur... (40€ vs 90-110€ ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele collectie aan Fjallraven kleding.

Ook andere merken van broeken heb ik maar Fjallraven staat bij mij op nummer 1.

Heerlijke broeken voor de zomer. Even in de wax zetten en je hebt een perfecte winterbroek waar geen zuchtje wind doorheen komt.

 

Greener

 

Zo'n broek gewaxt en in de zomer gedragen: het zweet komt in je sokken.

Zo'n broek gewaxt en in de winter gedragen: voelen stug en kil aan, alsnog een onderlaagje nodig.

 

Bij mij lieten stiksels snel los. De stof is wel redelijk sterk maar dun. Ik zat vooral snel door mijn knieën heen.

 

Leuk voor in de zomer, al vind ik Schoffel prijstechnisch weer verantwoorder.

 

Maar, koop voor ruw werk gewoon een werkbroek. Eens met @wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zoek ook nog een goede werkbroek maar vind ze vrij prijzig. Dus ook nog op zoek naar een goed adresje.

Die Huub Hangop heeft zelf altijd aparte broeken en hij stond tijdje terug vreselijk in mijn weg. Stond hij daar te zingen en hij wilde dat ik mee deed en gaf mij de microfoon. Het enige wat ik te zingen had was: ik moet heel erg naar de wc en je staat in mijn weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

G1000 broeken zijn absoluut sterk, zeker de met cordura versterkte stukken erop. En makkelijk vrijwel winddicht te maken met wax.

 

Ik heb ook een aantal broeken van kevlar (Armalith jeans van Esquad); als je wilt weten hoe sterk dat is, kijk dan op

(vanaf 1:20 min).
Link naar reactie
Delen op andere sites

G1000 broeken zijn absoluut sterk, zeker de met cordura versterkte stukken erop. En makkelijk vrijwel winddicht te maken met wax.

 

Ik heb ook een aantal broeken van kevlar (Armalith jeans van Esquad); als je wilt weten hoe sterk dat is, kijk dan op

(vanaf 1:20 min).

 

Volgens mij is dat vooral handig voor op de moto (duh) en zijn vooral de leuke raakvlakken bij vallen versterkt.

 

Ik heb liever rip-stop stof met aramide / kevlar enz mee geweven, als je daarmee ergens blijft haken, heb je tenminste niet direct een grote winkelhaak in je broek.

 

Bron:http://www.mantjestore.nl/productinfo/wat-is-g1000

 

G1000 is zeer slijtvast. Onafhankelijke laboratoriumtests hebben aangetoond dat de stof meer dan dubbel zo duurzaam is als denim

 

Niet moeilijk, Denim is gewoon losjes geweven katoen...

 

Loop je daarmee dus door dikke doornen, heb je schade aan je broek (om van je vel niet te spreken), of je het nu gelooft of niet.

En als 'werkbroek' is het al helemaal niet te overwegen vind ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

G1000 broeken zijn absoluut sterk, zeker de met cordura versterkte stukken erop. En makkelijk vrijwel winddicht te maken met wax.

 

Ik heb ook een aantal broeken van kevlar (Armalith jeans van Esquad); als je wilt weten hoe sterk dat is, kijk dan op

(vanaf 1:20 min).

 

Dat ziet eruit als hele hoogwaardige kwaliteit. Jij als motermuis weet daar natuurlijk genoeg over te vertellen:D.

 

Lekker geinen die gasten. Zelfs een stukje klassiek (met humor:p) ontbreekt niet. Oh, geen idee wat er precies werdt verteld, maar kon het op basis van de linkverwijzing en lichaamstaal/intonatie een beetje volgen.

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n broek gewaxt en in de zomer gedragen: het zweet komt in je sokken.

Zo'n broek gewaxt en in de winter gedragen: voelen stug en kil aan, alsnog een onderlaagje nodig.

 

Bij mij lieten stiksels snel los. De stof is wel redelijk sterk maar dun. Ik zat vooral snel door mijn knieën heen.

 

Leuk voor in de zomer, al vind ik Schoffel prijstechnisch weer verantwoorder.

 

Maar, koop voor ruw werk gewoon een werkbroek. Eens met @wodan

 

Gewaxt in de zomer dragen en dan klagen over zweet?

Fjallraven geeft duidelijk aan om de broek in de zomer na het wassen niet in de was te zetten.

 

Je verhaal doet mij denken aan die mensen die hun kat in de magnetron doen en vervolgens gaan klagen dat ie dood is.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...