Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stormlantaarns als fietsverlichting


Permaculturist

Aanbevolen berichten

Omdat mijn fietsverlichting het laatst weer wat problemen had (verlichting op batterijen) zat ik er over te denken om hier in de plaats voor twee aangepaste stormlantaarns te gebruiken.

Dit door middel van voor en achter een plateau, klem of iets dergelijks te maken waar je de lamp stevig vast kan zetten tijdens het rijden.

En dan de helft van het glas bedekken met een reflector en het glas van de achterlamp rood maken.

 

Nu weet ik niet of dit veilig is.

De vraag is of ze wat schokken kunnen hebben wanneer ze branden tijdens het rijden.

Ik wil namelijk niet dat er door klotsende olie kans is op een steekvlam of zelfs een explosie.

 

Uiteraard is het ook de bedoeling dat ze na het fietsen weer makkelijk te verwijderen zijn zodat ze niet gestolen worden.

 

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

 

 

Groeten Permaculturist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat wordt natuurlijk een vreselijk geklooi en ik sluit mij dus aan bij @dR3

Er zijn genoeg goedkope led setjes te vinden bij de action en dergelijke winkels voor een paar euro, koop je er een paar extra.

Anders inderdaad de oude vertrouwde dynamo. Of, omdat men vroeger ook petroleum lampjes gebruikte op fietsen, hopen dat je daar tegenaan loopt bij een kringloopwinkel (weinig kans)

 

 

 

 

Omdat mijn fietsverlichting het laatst weer wat problemen had (verlichting op batterijen) zat ik er over te denken om hier in de plaats voor twee aangepaste stormlantaarns te gebruiken.

Dit door middel van voor en achter een plateau, klem of iets dergelijks te maken waar je de lamp stevig vast kan zetten tijdens het rijden.

En dan de helft van het glas bedekken met een reflector en het glas van de achterlamp rood maken.

 

Nu weet ik niet of dit veilig is.

De vraag is of ze wat schokken kunnen hebben wanneer ze branden tijdens het rijden.

Ik wil namelijk niet dat er door klotsende olie kans is op een steekvlam of zelfs een explosie.

 

Uiteraard is het ook de bedoeling dat ze na het fietsen weer makkelijk te verwijderen zijn zodat ze niet gestolen worden.

 

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

 

 

Groeten Permaculturist

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Permaculturist

 

Bij de Action verkopen ze voor een paar euro LED-lampjes met een siliconen bandje om bij iedere dikte buis te kunnen worden bevestigd.

Veel simpeler, veiliger en goedkoper. Koop desnoods 2 van elk voor meer licht.

 

Ik heb die LED-lampjes ook. Tevens heb ik bij de Action een fietsbel gekocht met een kompasje erop. Het kompasje is nog redelijk nauwkeurig ook. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je net je lantaarns gevuld, ga je met je fiets onderuit.

Met die dingen ben je een rijdende brandbom.

Vuur is gezellig, maar hoort biet op de fiets.

Ik denk dat een bezoekje aan de Action een alternatief is, maar als betrouwbaarheid belangrijk is (dat is het op de fiets) dan zijn we goede sets fietsverlichting verkrijgbaar. Op batterijen of dynamo.

Persoonlijk ben ik van de batterijen, want een dybamo is altijd toch wat harder trappen. Maar ik heb wel dynamo verlichting als backup. Op mijn vouwfiets heb ik twee sets batterij verlichting.

 

Ik hoor vaker dat fietsverlichting onbetrouwbaar is, maar dan hebben mensen vaak de verkeerde (goedkope meuk) spullen. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen op verlichting bezuinigen, is toch net zo belangrijk als goede banden of remmen?

Nu ik het er toch over heb, de regelgeving omtrent fietsverlichting is ook een aanfluiting. Ik vind het belachelijk dat je de verlchting tegenwoordig aan je jas of tas mag doen. Fietsverlichting hoort op de fiets, duidelijk zichtbaar en goed naar voor en achter stralen. Het belang hiervan wordt echt onderschat.

(@permaculturist, de rant op het einde is niet specifiek tegen jou gericht ^_^)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent serieus??? Ow, ik dacht dat je dit in een vlaag van kerstgriep schreef.

Natuurlijk kan een olielamp niet tegen schokken. En het gaat klosten, de inhoud. Levensgevaarlijk.

Bedenk je ook even wat er gebeurt als je onderuit gaat tegen een auto en de boel vliegt in de fik...of je botst tegen een moeder met kind en je petroleum sproeit over de kleine en de vlammen ook. Klopt, zal niet vaak gebeuren...maar het kan wel...en dan kan je jezelf wel voor de kop slaan(of een ander doet dat)

 

 

 

 

Neem dan de fietslamp op zonne-energie.

Rydon_Uitleg.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent serieus??? Ow, ik dacht dat je dit in een vlaag van kerstgriep schreef.

Natuurlijk kan een olielamp niet tegen schokken. En het gaat klosten, de inhoud. Levensgevaarlijk.

Bedenk je ook even wat er gebeurt als je onderuit gaat tegen een auto en de boel vliegt in de fik...of je botst tegen een moeder met kind en je petroleum sproeit over de kleine en de vlammen ook. Klopt, zal niet vaak gebeuren...maar het kan wel...en dan kan je jezelf wel voor de kop slaan(of een ander doet dat)

 

 

 

 

Neem dan de fietslamp op zonne-energie.

Rydon_Uitleg.jpg

 

Wijze raad is nog belangrijker dan voorraad. Even mijn onderschrift bijwerken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeer zeker niet voor een olielamp gaan.

En lampjes van de action kosten inderdaad niks. Maar je blijft ze vervangen.

Ik heb zelf deze op mijn dagelijkse fiets.

reelight_2.jpg.235f2a9f13f4f2223c2607aee724082f.jpg

 

oftewel Reelight,

http://reelights.nl/shop/index.php?id_product=26&controller=product

geen batterijen geen kabels Ideaal. geen bewegende/slijtende onderdelen, dus gaat waarschijnlijk net zo lang mee als de fiets

Van het type dat ik heb is het enige nadeel dat ze altijd aan staan.

Goed voor de zichtbaarheid. maar toch heb ik liever zelf de keuze aan of uit.

Aldi/Lidl verkoopt deze soms ook. kost dan maar de helft!

Als ze daar weer te koop zijn koop ik nog een setje voor mijn vouwfiets, en eentje reserve.

 

Als goede prepper heb ik natuurlijk wel altijd een setje van die mini lampjes van de action in mij tas.

goed als reserve verlichting, om uit te lenen, als zaklamp etc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Actionlampen zijn ruk. Ze kosten niets en zijn dat ook waard. Gelukkig heb ik op al onze fietsen altijd 2 sets verlichting. De hoofdverlichting en het reservelicht. Dat is al vaker van pas gekomen. Per jaar vernielen we ongeveer 3 sets bij : valpartijen, diefstal, verlies, schokken, ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu jullie hier mijn ideeën over de veiligheid bevestigen weet ik wel zeker dat ik dit niet ga uitvoeren.

Het was een idee dat al een tijdje door mijn hoofd speelde en ik was nieuwsgierig of het misschien een oplossing kon zijn.

Maar veiligheid gaat uiteraard voor alles. Heb geen zin in ongelukken met de verlichting.

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat er genoeg gevaarlijke situaties voorkomen met fietsen in Nederland en daar zal ik maar niet nog iets extra's aan toe gaan voegen.

 

Ik denk dat ik morgen maar eens ga kijken naar iets op dynamo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nog niet duidelijk is ......

 

2015.jpg.e3177e145f16c092912acbbc57ce5879.jpg

 

 

Je gaat nu toch niet meer met een Dynamo werken????

 

Wil je dit wel neem dan een naafdynamo...

Zoals aangegeven in heel veel reacties hier is de markt van LED verlichting immens groot...

Neem zon-oplaadbare of eender....

 

Het bespaart je veel miserie..

Al een gefietst in de sneeuw of harde regen met een gewone dynamo?????

 

Doorslippen ed..

En jouw banden vinden het ook niet leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nog niet duidelijk is ......

 

2015.jpg.e3177e145f16c092912acbbc57ce5879.jpg

 

 

Je gaat nu toch niet meer met een Dynamo werken????

 

Wil je dit wel neem dan een naafdynamo...

Zoals aangegeven in heel veel reacties hier is de markt van LED verlichting immens groot...

Neem zon-oplaadbare of eender....

 

Het bespaart je veel miserie..

Al een gefietst in de sneeuw of harde regen met een gewone dynamo?????

 

Doorslippen ed..

En jouw banden vinden het ook niet leuk.

 

Kan led verlichting niet werken met een dynamo? Een zon-oplader werkt altijd met een batterij die na een aantal jaar stuk gaat, dat doorslippen gebeurd volgens mij alleen als je dynamo verkeerd gemonteerd (of verbogen) is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan led verlichting niet werken met een dynamo? Een zon-oplader werkt altijd met een batterij die na een aantal jaar stuk gaat, dat doorslippen gebeurd volgens mij alleen als je dynamo verkeerd gemonteerd (of verbogen) is.

 

Led zou zeker kunnen met dynamo...en beter een naafdynamo...

Doorslippen kan wel...

1 je gebruikt om goed te zijn beschermhoes op de ratel van de dynamo..anders slijten je banden heel snel aan de zijkant..

Als het sneeuwt of hard regent is de wrijvingskracht veel minder van het dynamowieltje en zo werkt deze niet optimaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Tom666 zegt neem gewoon een naaf dynamo en dan het liefst die van SON. Deze heeft de minste rolweerstand en is sterk genoeg om ook nog eens je telefoon of ander apparatuur ermee op te laden. Son verkoopt trouwens ook led verlichting die je i.c.m de dynamo kan gebruiken. Heb het zelf op me fiets gehad tijdens me fietsvakanties en kan het zeker aanraden.

 

Greetz

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tijden rondgereden met een olielamp aan mijn stuur. Ik had wel een echte feuerhand, geen chinese.

Deze lampen gaan uit als ze vallen of een klap krijgen. Bij een stoep op rijden, ging ie dus wel eens uit. Hij is diverse keren gevallen en nooit in een brandbom veranderd.

Oom agent was te verbouwereerd om een boete uit te schrijven voor mijn ontbrekende achterlicht.

De veiligheid lijkt mij niet zo'n probleem mits je een goede degelijke lantaren hebt. Probeer het anders een uit, gewoon een paar keer laten vallen :-)

Er zijn ook stormlantarens met een stromkap, die zijn voor de fiets wel handig.

 

Er zijn ook olielampjes voor op de fiets geweest. Deze konden aan de lamphaak op het balhoofd bevestigd worden. Zoiets als deze http://www.rijwielhandeljelledijkstra.nl/geschiedenis.php?categorienr=78

Ze hebben ook nog rood en groen, zoals je nu op boten ziet.

Ik heb er ooit een paar in bezit gehad, geen idee waar die gebleven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...