Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Een grote brand in de jachthaven van Roermond zorgt voor het vrijkomen van veel asbest. Alle inwoners moeten binnenblijven. De nood aan adembescherming dmv filters dringt zich op. Een uurtje geleden vernomen op het nieuws.

http://www.nu.nl/binnenland/3955262/noodverordening-roermond-asbest-grote-brand.html

Op veel plaatsen mogen mensen niet naar buiten en daardoor zitten ze opgesloten in hun huis. Als ze toch uit huis willen, moeten ze via speciale ontsmettingspunten het gebied verlaten.

De winkels in het afgezette gebied blijven tot in elk geval 12.00 uur dicht. Twee basisscholen blijven gesloten, omdat ze nagenoeg onbereikbaar zijn. Verkeer dat door de stad wil, wordt tegengehouden. De treinen rijden wel, maar stoppen niet op het station van Roermond.

[ATTACH=CONFIG]15308[/ATTACH]

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Iemand uit Roermond en/of omstreken aanwezig hier?

Edit: Volgens collega's een ver van je bedshow. :mad: Ohja, burgemeester zegt dat het wel meevalt, dus dan is dat zo!:(

Aanwezig :p

Niks gehoord tot vanmorgen op het werk. Blijkt dat ik wel in het gebied woon (ze hebben het gebied onderschat) maar niemand gehoord of gezien laat staan ontsmettingspoortjes.

Nu vind ik persoonlijk dat hele gedoe met asbest een beetje overdreven. Vroeger deden we er alles mee, het zal minder schadelijk zijn als roken.

Ow, ik moet ineens denken aan de Chino winkeltjes in Catalunya. In elke winkel waren witte beschermpakken te koop en mondmaskers met filters...maar ook, plastic nepmaskertjes voor de kids. Om mee te spelen. Ik moest er om lachen, maar het betekent vooral dat een klein ukje net als papa of mama zo'n ding op wil, naspelen he. Ik zal een volgende keer eens opletten of er ook échte kindermondmaskers met filters te koop zijn.

Aanwezig :p

Niks gehoord tot vanmorgen op het werk. Blijkt dat ik wel in het gebied woon (ze hebben het gebied onderschat) maar niemand gehoord of gezien laat staan ontsmettingspoortjes.

Nu vind ik persoonlijk dat hele gedoe met asbest een beetje overdreven. Vroeger deden we er alles mee, het zal minder schadelijk zijn als roken.

Asbest is prima te verwerken mits je er niet in zaagt of het breekt. Tenminste, dat is wat ik ervan weet.

Asbest is prima te verwerken mits je er niet in zaagt of het breekt. Tenminste, dat is wat ik ervan weet.

Wat ik ervan weet is dat de vezels schadelijk zijn. Deze komen ook vrij bij nu dus een brand. Het leuke van de overheid is dat ze in mijn ogen veel te weinig doen.

Op de site van de gemeente staat deze vraag met antwoord:

Waarom ben ik niet geïnformeerd?

Het gebied is te groot om iedereen persoonlijk te informeren. De informatie is via NL-alert, lokale en online media verspreid.

Wordt echter wel geadviseerd om ramen deuren te sluiten, zoveel mogelijk binnen blijven.

Waar is dan een luchtalarm voor of de auto die rondrijd met een omroepinstallatie of is dit allemaal wat ouderwets?

Als je niet al je gegevens wilt achterlaten voor een NL-alert en niet opstaat met de tv aan wordt je helemaal nergens over geïnformeerd.

Ik moet zeggen dat het erop lijkt dat er adequaat wordt gehandeld. In plaats van - zoals gebruikelijk is - te zeggen dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen, zijn er nu duidelijk maatregelen, wordt een gebied afgezet, worden voorwerpen die het gebied verlaten afgespoten, zijn winkels en scholen dicht en wordt met man en paard genoemd dat er asbest vrijgekomen is. Beter kan het altijd, maar in dit geval m.i.ook heel veel slechter.

Sinds vanmorgen is er een noodverordening van kracht. Praktische instructies staan op de (overbelaste) website http://www.roermond.nl/brandroermond.

Asbest is zoals we weten vrijwel uitsluitend schadelijk bij inademing; de regen zal hopelijk een groot deel van de kankerverwekkende deeltjes wegspoelen.

Ik moet zeggen dat het erop lijkt dat er adequaat wordt gehandeld. In plaats van - zoals gebruikelijk is - te zeggen dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen, zijn er nu duidelijk maatregelen, wordt een gebied afgezet, worden voorwerpen die het gebied verlaten afgespoten, zijn winkels en scholen dicht en wordt met man en paard genoemd dat er asbest vrijgekomen is. Beter kan het altijd, maar in dit geval m.i.ook heel veel slechter.

Sinds vanmorgen is er een noodverordening van kracht. Praktische instructies staan op de (overbelaste) website http://www.roermond.nl/brandroermond.

Asbest is zoals we weten vrijwel uitsluitend schadelijk bij inademing; de regen zal hopelijk een groot deel van de kankerverwekkende deeltjes wegspoelen.

Het gebied dat getroffen is blijkt veel grote te zijn waardoor het nog minstens tot morgen duurt eer het is opgeruimd.

Blijft raar dat op het station geen trein mag stoppen totdat het grondig gereinigd is terwijl in de straat parallel aan het station flats liggen waar niks aan de hand is?

ben toch wel benieuwd hoe het opgeruimd word, gaan ze met een stofzuiger rond, of spoelen ze alles gewoon het riool in en thats that. En wat gebeurd er met het niet opgeruimde spul? Nu met het vochtige weer allemaal geen probleem, maar als het van de zomer droog word en gaat stuiven? het blijft een potentieel gevaar dat asbest, en beter was als het gewoon grootschalig gesaneerd word ipv mosterd na de maaltijd.

Ik heb ffp3 kapjes, is dat afdoende bescherming tegen zoiets?

Dus waarom dan 'moeten binnen blijven' van de gemeente?

Als je je buiten begeeft met je mondkapje, is je mond goed beschermd tegen de fijne stof. Je kleren niet. Dus zodra je je huis ingaat neem je het fijne stof mee je huis in met je kleding, in je haren, en daar doe je je mondmasker dan af...waarmee je jezelf alsnog besmet. Naast dat er met deur open en dicht ook wat binnen kan komen.

(Ditzelfde geldt trouwens ook voor pollen, en degenen die ernstig hooikoortsallergie hebben kunnen dus beter in pollenseizoen hun beddengoed niet buiten drogen en uitkleden in de badkamer en douchen voor het slapen gaan, dit zorgt voor een pollenvrijere slaapkamer en daardoor minder last/betere slaap)

Als je je buiten begeeft met je mondkapje, is je mond goed beschermd tegen de fijne stof. Je kleren niet. Dus zodra je je huis ingaat neem je het fijne stof mee je huis in met je kleding, in je haren, en daar doe je je mondmasker dan af...waarmee je jezelf alsnog besmet. Naast dat er met deur open en dicht ook wat binnen kan komen.

Dank, dus mijn E. Bola outfit moet voor den dag ondanks het vochtige weer?

Gast ghostwhiper

@jobs ffp3 is al een overdaad aan bescherming.

Die deeltjes zijn vele malen groter dan dat er door het masker zou kunnen.

Ik zou me er met dit weer niet echt druk om maken het slaat neer en met een beetje regen is het weg.

De hoeveelheden die er vrijgekomen zijn zijn minder erg dan de hoeveelheid fijnstof die je normaliter al inademt.

Plus dat het grootste deel al lang neergeslagen is op de grond.

Gewoon hopen op een paar stevige buien en je hebt er geen last meer van.

Dank, dus mijn E. Bola outfit moet voor den dag ondanks het vochtige weer?
Nah, regenpak zal goed genoeg zijn, en in elk geval minder opvallen. En voor de deur uittrekken, zodat je het niet mee naar binnen neemt dus.

Regen is goed, dan slaat het neer...droogt het weer op dan stuift het ook weer op. Neerslaan is immers niet hetzelfde als opruimen.

Vandaag daar de hele dag bezig geweest met een ontsmettings straat ( brandweer), onze conclusie is dat het reuze meevalt doordat het de hele dag al geregend heeft. Daardoor is een groot gedeelte van het asbest al weg gespoeld. Het enige probleem is dat het effect gebied heel groot is, dus duurt het ook erg lang voordat alles gecontroleerd is en eventuele grote delen opgeruimd kunnen worden.

@jobs ffp3 is al een overdaad aan bescherming.

Die deeltjes zijn vele malen groter dan dat er door het masker zou kunnen.

Ik zou me er met dit weer niet echt druk om maken het slaat neer en met een beetje regen is het weg.

De hoeveelheden die er vrijgekomen zijn zijn minder erg dan de hoeveelheid fijnstof die je normaliter al inademt.

Plus dat het grootste deel al lang neergeslagen is op de grond.

Gewoon hopen op een paar stevige buien en je hebt er geen last meer van.

Zo te lezen heb je er verstand van : even een domme vraag van mij dan maar, waar gaat asbest dan heen na een paar stevige buien ?

En dan even niet denken aan de straat en je dak, maar je tuin, plantsoen, das zeg maar de niet harde grondbedkking.

@Petroman dat gaat dezelfde kant op als fijnstof wat net zo schadelijk is.

Je weet het dus niet.

In tegenstelling tot fijnstof, perforeerd asbest je longblaasjes en daar krijg je longkanker van.

Dat fijnstof ook niet best is klopt maar is toch effe anders.

Voor de duidelijkheid: ik werk al 30 jaar op een lab waar we alles onderzoeken van kleding tot dwarsliggers, van spoorstaven tot dieselolie, van beton tot data, maar eerlijk is eerlijk: asbest doen we niet meer.

Gast ghostwhiper

@Petroman ik weet wat asbest doet.

Kende iemand die jaren met asbest gewerkt heeft met asbestose als gevolg.

Daarnaast ken ik ook een aantal boeren die jaren een asbest oprit hadden die nergens last van hebben en tegen de 90 aanlopen.

Beetje asbest en iedereen in paniek maar chroom 6 in vitamine tabletten en er kraait geen Haan naar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...