Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goud als indicatie voor de crisis

Kans
 Share

Recommended Posts

Het is leuk om te lezen dat goud een heel herkenbaar patroon heeft ingeval van een financieele crisis.

Fase0: niks aan het handje goud gaat lekker op en neer geen echt grote negatieve of positieve uitslagen op korte termijn

Fase1: de eerste signalen van het onheil, mensen gaan vluchten in goud en er is een duidelijk omhooggaande trend te zien

Fase2: de echte klap, het gaat nu echt mis; vertrouwen in geld is weg, er is veel of hyper inflatie, aandelenmarkt stort in.

Het gekke is dat in deze fase de goudprijs omlaag gaat, dit wordt verklaard door bv. het feit dat veel handelaren een

margecall kriigen en hun goud liquide moeten maken om die kosten te kunnen betalen.

Fase3: hoogte punt van de crash, de vraag naar goud is enorm door de aanhoudende extreme inflatie, de belabberde

aandelenhandel en het feit dat mensen geen vertrouwen hebben in papier geld vlucht iedereen in goud.

Fase4 de crisis heeft zijn hoogte punt gehad, de eerste signalen van herstel komen binnen. Aandelen staan bijzonder laag en

handelaars gaan weer in stappen, de extreme inflatie neemt af, het vertrouwen in papier geld neemt toe

en je krijgt zoveel geld voor je goud dat mensen weer uit goud stappen.

Fase5 door het aanbod in goud zakt de prijs en nog meer mensen beseffen dat je moet uitstappen. De aandelen hebben

een jump gemaakt en er lijkt geen einde aan de groei te kunnen komen. Iedereen wil instappen en uit goud stappen.

De prijs van goud gaat enorm onderuit.

Fase0 de goudprijs stabiliseerd, vraag en aanbod is in evenwicht en er zijn geen grote uitschieters meer.

Op naar de volgende crisis..

Er is nog geen scenario voorgekomen waarbij de situatie zo extreem is dat fase 4 zich niet binnen afzienbare tijd weer voordoet.

Dus als de klap zo groot is dat dit niet of pas na zeer lange tijd voordoet? dat is koffiedik kijken....

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben niet zo thuis in de economische wetenschap, maar het lijkt me dat er crises zijn geweest met deflatie en crises zijn geweest met inflatie. Ik weet ook niet waar bovenstaande fases precies vandaan komen, maar bij inflatie doen aandelen het vaak goed, omdat aandelen ook waarde bevatten anders dan de inflaterende munteenheid. Aandelen bieden ook bescherming tegen inflatie. Aandelen van een bedrijf dalen in waarde als de winst/waarde van het bedrijf daalt, niet zozeer als de munt in waarde daalt. De aandelenmarkt van het hyper-inflaterende Zimbabwe, was niet voor niets een tijd lang de best presterende beurs van de wereld. Niet dat de Zimbabwaan er rijk van werd, maar het was zeker een bescherming tegen de inflatie daar. Het is deflatie dat funest is voor aandelen volgens mij.

Link naar reactie

Leuk stukje joris,

Bescherming tegen inflatie..

Wat is dat? ik ben blij als de munt meer waard wordt..

Het probleem is dat niemand meer geld uitgeeft, waarom nu iets kopen als je het morgen voor minder geld kunt kopen?

Dus de economie stort in.

Deflatie is volgens veel economen enorm destructief, inflatie, beperkt, wordt als goed gezien, mensen gaan spenderen, schulden worden minder enz.

Ken maar heel weinig gevallen waarbij deflatie zoals Zimbabwe echt gebeurde, weet ook niet gied wat door de oorzaak was?

Link naar reactie

Ik ben niet zo thuis in de economische wetenschap, maar het lijkt me dat er crises zijn geweest met deflatie en crises zijn geweest met inflatie. Ik weet ook niet waar bovenstaande fases precies vandaan komen, maar bij inflatie doen aandelen het vaak goed, omdat aandelen ook waarde bevatten anders dan de inflaterende munteenheid. Aandelen bieden ook bescherming tegen inflatie. Aandelen van een bedrijf dalen in waarde als de winst/waarde van het bedrijf daalt, niet zozeer als de munt in waarde daalt. De aandelenmarkt van het hyper-inflaterende Zimbabwe, was niet voor niets een tijd lang de best presterende beurs van de wereld. Niet dat de Zimbabwaan er rijk van werd, maar het was zeker een bescherming tegen de inflatie daar. Het is deflatie dat funest is voor aandelen volgens mij.

Hi Joris, wist je dat het beste moment om aandelen te kopen is tijdens de piek van een inflatie?

Dit is historisch gezien steeds opnieuw het geval geweest. Tijdens hyperinflatie volgen zelfs de aandelen niet snel genoeg.

Overigens goud heeft zijn waarde bewezen tijdens zowel hoge inflatie als hoge deflatie. Vaak wordt de deflatie component vergeten. Men neemt automatisch aan dat goud tijdens een deflatie wel zal afnemen. Niets is minder waar. Goud doet het enkel slechts als alles voorspoedig verloopt.

Nog een interresant weetje: Gemeten tov al het geld in de wereld, is goud altijd in "waarde" gestegen. De periode 1980-2000 waarin goud gemeten in USD viel wordt vaak aangehaald, maar ook toen steeg goud wanneer je het tegenover alle wereld munten verzameld hield. (Geen wonder want in die periode exporteerde de US zijn inflatie naar het buitenland)

Link naar reactie

• 2 weeks later...

idd inflatie icm loonmatiging wordt al jaren gebruikt in de moderne economie om uit een crisis te "groeien" omdat het uiteindelijk zorgt voor economische groei.

We zitten nu niet in een crisis op landnivo, ook niet op monetair nivo omdat ook de VS en Japan in de problemen zitten, maar een globale crisis.

All bets are off wat dat betreft. Deze smaak heeft de geschiedenis nog niet gehad dus het is maar gissen naar de beste oplossing. Dat zie je terug in de manieren waarop de centrale organen acteren (FED/ECB/BOJ)

Ze blijven vooralsnog op de hand van basis Keynes door stimulus te gebruiken. Dat werkt heel aardig in korte tijden van economisch neergang. Maar niet bij een systeemcrisis waar we nu in zitten.

Vertrouwen is namelijk weg waardoor extra geld wat de economie ingepompt wordt niet wordt geïnvesteerd. Sterker nog; de LTRO operaties zijn vooral opgegaan aan staatspapier door de aanlokkelijke hoge rentes of het feit dat het land op de openbare markt geen geld meer kon ophalen.

Daarmee is het effect in europa sowieso teniet gedaan en lost het dus niets op.

Persoonlijk denk ik dat we zeker al in richting fase3 aan het gaan zijn in bovenstaand lijstje.

Voor de liefhebbers; ik ben zelf nogal fan van de kondratiev waves: http://en.wikipedia.org/wiki/Kondratiev_wave en denk daarom dat we echt naar een nieuw systeem gaan. Helaas ging aan de vorige golven daar wel een oorlog mee gepaard :/

Link naar reactie

Hoe langer een systeem in place is hoe groter de krachten om het te laten doorgaan hoe groter de klap als het fout gaat.

Het huidige systeem is waarschijnlijk het meest omvangrijke en globaal geintegreerde markt en financieel stelsel, dat we als mensheid hebben gehad.

Als dit fout gaat zijn de gevolgen moeilijk in te schatten en hersteltijd helemaal, er zijn experts die vermoeden dat als eea inklapt en niet snel hersteld we niet meer op korte termijn de structuur herstellen kunnen en we terug gaan naar een zeer locale economie.

Dat dit betekent dat we op veel locaties de huidige aantallen mensen niet kunnen supporten is dan niet zo moeilijk voor te stellen.

Ps, ik denk dat we net aan fase een aan het snuffelen zijn, globaal dan, lokaal griekenland enz mischien iets verder, fase drie lijkt me nog niet aan de orde zo ja dan is het op mijn schaal geen echte crisis in de zin dat het systeem is ingestort.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...