Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes/bijl voor het hakken van brandhout of kleine boompjes?


dutch survival

Aanbevolen berichten

Het probleem is al opgelost, ik vertelde mijn overbuurman ( die doet ook veel met survival enz.) wat er was gebeurd, hij zij van: dat kan toch niet, niet te geloven. Toen liep hij weg en kwam hij terug met dit

 

Wauw! Je mag die man wel heel hartelijk bedanken! :)

 

Dit is er eentje die een leven lang mee gaat en velen alleen van kunnen dromen.

 

Het is een Fallkniven A1, wat ouder model zo te zien aan de schede. Ben je in de winkel ruim 200 euro voor kwijt, met lederen schede nog wat meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@dutch survival , een fallkniven A1 is een bangelijk mes ik gebruik een F1 naast mn essee

en ik vind de fallkniven super enkel jammer dat ze geen levenslange garantie geven anders had ik deze gekocht

let wel op bij het slijpen , deze is convex geslepen ( naar mijn mening de beste snede op een mes) en moet je op leren strop slijpen

of op een muismat waarop je zeer fijn schuurpapier legt, niet dat je dat snel zult nodig hebben vg10 blijft lang scherp

dit mes word ook gebruikt door het zweedse leger en de navy seals

hoe dan ook veel plezier toegewenst met je fallkniven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zei super serieus: cadeautje. Srry als ik alles een beetje snel/onduidelijk vertel maar ben erg blij dus:)!

 

Hou je er wel rekening mee dat op jouw leeftijd zo'n mes in alle omstandigheden verboden is?

In de achtertuin oefenen is wellicht geen probleem, maar in het bos, op straat, hoe goed je hem ook verpakt, niet toegestaan. 18+ mes.

 

Het zou zonde zijn als hij beslag werd genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival , een fallkniven A1 is een bangelijk mes ik gebruik een F1 naast mn essee

en ik vind de fallkniven super enkel jammer dat ze geen levenslange garantie geven anders had ik deze gekocht

let wel op bij het slijpen , deze is convex geslepen ( naar mijn mening de beste snede op een mes) en moet je op leren strop slijpen

of op een muismat waarop je zeer fijn schuurpapier legt, niet dat je dat snel zult nodig hebben vg10 blijft lang scherp

dit mes word ook gebruikt door het zweedse leger en de navy seals

hoe dan ook veel plezier toegewenst met je fallkniven ;)

 

Ik zou toch met een slijpsteen beginnen.. nastroppen op leer is om de allerlaatste en kleinste braampjes weg te halen.

Als je uitsluitend met een leren strop werkt ben je weken bezig. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is al opgelost, ik vertelde mijn overbuurman ( die doet ook veel met survival enz.) wat er was gebeurd, hij zij van: dat kan toch niet, niet te geloven. Toen liep hij weg en kwam hij terug met dit image.jpg.6d6c84231a7a4b90da0818820e7bc8e7.jpg

 

You... you.... you lucky bastard! That's one mighty tool you got there.:D:):cool:

 

Supergaaf cadeau!

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival

 

Een bijna chirurgisch haaks afbreken van het lemmet. Knap, heel erg knap om dat voor elkaar te krijgen. Wat voor geweld heb je gebruikt ? Of waarop ? Heb je lopen wrikken ? Hoe hard is het staal ?

 

Overigens zag ik een review over een SOG Recondo, waarbij het lemmet in 3 stukken was gebroken door batonning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch maar schuurpapier methode ;)

Anders maak je de snede vlakker en dat zou zonde zijn

 

Dat hangt ervan af hoe je slijpt. Nu ben ik geeneens echt goed daarin en ben vrij lang bezig vergeleken met de echte goede slijpers.

Ik ga vrij snel naar een hele fijne steen zodat de kans dat je teveel materiaal verwijderd minimaal is. Meestal leg ik de slijpsteen vlak op het keukenblad en beweeg het mes met een vloeiende beweging, je voelt hoe en waar hij de steen raakt. E

 

en mes waarvan alleen het uiterste randje bijgewerkt moet worden, daar ben je snel klaar mee. Zo'n ding wat eerst tien jaar fout is geslepen en de hele snede 'vernieuwd' moet worden kost echt veel tijd met de hand. Meestal is het laatste stukje van de snede onder een steeds grotere hoek even snel bijgeslepen en dan is er veel materiaal weg. Een hele nieuwe snede slijpen is het moeilijkst. Door wat problemen met m'n rechterarm kan ik niet een half uur achter elkaar slijpen, maar steeds 5 a 10 minuten, dus ik ben zo een week verder. ;)

 

Muismat met watervast schuurpapier gebruikt ik nog maar een jaartje of zo. Meestal voor het polijsten van de snede met 1200, krijg je een mooie zijdenglans geen spiegeleffect zoals experts als @kwakster het kunnen, maar die heeft dan ook wel erg tof spul in z'n workshop hiervoor.

 

Voor onderweg heb ik een slijpsteen van Fallkniven: http://prepshop.nl/fallkniven-dc4-slijpsteen

Echt handig met ik nog niet met het kleine ding, dat zal wel tijd kosten. Jamhard is hier wel verrekte handig mee en ik heb hem de meeste rare messen in vrij weinig tijd scheermesscherp zien krijgen tijdens onze trip naar Hongarije. http://preppers.nl/forum/threads/10985-Hongarije-trip-II-preppers-in-paprikaland?highlight=paprikaland

Dat filmpje van Jamhard bezig aan het slijpen met een raar tanto style zakmes zouden we eigenlijk op youtube moeten zetten, perfect voorbeeld van slijpen met een DC4. Wat vind jij Jamhard?

 

Het viel me op bij dat DC4 slijpsteentje dat de binnenkant van z'n hoesje prima geschikt was om op te stroppen, het bestond zelfs uit twee verschillende grofheden leer.

Ik heb dus de stiksel los gesneden en het hoesje binnenste buiten weer in elkaar gestikt. Ik moet nog zo'n polijstpasta stift aanschaffen bij een bouwmarkt die het nog wel verkoopt (niet bij Gamma en Praxis helaas) om op het leer te smeren en dan is het setje voor onderweg compleet. Ok, je ziet dan niet meer het logo van Fallkniven en 'DC4' in glimmend leer gedrukt, maar dat kan me niet boeien. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik er niet blij mee ben ofz. hoor, maar dat heb ik altijd, als ik iets zie wat een beetje loszit ofzo als ik het net heb ga ik er aan zitten friemelen en kijken of het niet kapot kan gaan ofzo, best irritant vind ik dat aan mezelf��. Maarja, is dat iets waar ik op moet letten of maakt dat niet uit?

 

Ik denk dat het niet uitmaakt (als het al niet gewoon zo hoort te zijn. Waarschijnlijk is het handvat gegoten rond de tang dus zal het niet zo snel loskomen, naast dat het waarschijnlijk ook nog verlijmd is, met een epoxy of zo. Als je wilt weten wat je mes allemaal kan doorstaan kijk dan onderstaande zes (6!) delen van een destruction test. Niet voor mensen met een zwakke maag...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, de A1 heeft een gelamineerd lemmet. Dus: hard staal aan de binnenkant (voor de snede) en zachter staal aan de buitenkant voor flexibiliteit, een beetje zoals een katana Het voordeel hiervan is dat de snede langer scherp blijft maar het mes toch flexibel blijft om niet al te snel te breken. Het nadeel is dat de snede dan gevoeliger is voor chippen, ofwel dat er stukjes staal af kunnen springen. Je moet dus, nog meer dan anders, met dit mes uitkijken geen steen of kiezels in de grond te raken. Het voordeel van zachter staal is dat die minder snel chipped maar zou indeuken, wat veel makkelijker is te herstellen door slijpen. Staal dat weg is kun je immers niet slijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trooper

 

"Verboden wapens" is een ruim, soms zeer ruim, begrip.

 

Vrijspraak voor sm-zweepje

 

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/vrijspraak-voor-sm-zweepje-a2115384/

Een 22-jarige Gentenaar haalde gisteren opgelucht adem toen de strafrechter hem vrijsprak voor verboden wapenbezit. Ceylan K. riskeerde 600 euro boete nadat de politie een zelfgemaakt zweepje terugvond in zijn auto. "Ik had met een vriend over sm gesproken en ik wilde dat wel eens proberen met mijn vriendin. Ik kreeg van mijn vriend een zweepje mee, maar een uur later werd ik al tegengehouden door de politie", zei de man met het schaamrood op de wangen. "Ik had niet de bedoeling om er iemand pijn mee te doen. Enfin, eigenlijk wel, maar dan slechts een heel klein beetje." De rechter volgde zijn redenering. "Het is niet bewezen dat de beklaagde het zweepje gebruikte als verboden wapen. Hij gebruikte het wel soms voor seks", motiveerde de rechter haar vonnis. (LKI)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het viel me op bij dat DC4 slijpsteentje dat de binnenkant van z'n hoesje prima geschikt was om op te stroppen, het bestond zelfs uit twee verschillende grofheden leer.

Ik heb dus de stiksel los gesneden en het hoesje binnenste buiten weer in elkaar gestikt. Ik moet nog zo'n polijstpasta stift aanschaffen bij een bouwmarkt die het nog wel verkoopt (niet bij Gamma en Praxis helaas) om op het leer te smeren en dan is het setje voor onderweg compleet. Ok, je ziet dan niet meer het logo van Fallkniven en 'DC4' in glimmend leer gedrukt, maar dat kan me niet boeien. :)

 

Dat is een goeie tip! Ga ik ook doen. Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn toch niet verboden zolang je er niet mee loopt te zwaaien over straat!?

 

....

Het ging om iets "gewoon pakken zonder geld uit te geven"... Laatste keer dat ik keek werd iets meenemen zonder te betalen diefstal genoemd...

Ik zal niet zeggen dat het een grappig grapje was, maar een grapje was het wel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Het ging om iets "gewoon pakken zonder geld uit te geven"... Laatste keer dat ik keek werd iets meenemen zonder te betalen diefstal genoemd...

Ik zal niet zeggen dat het een grappig grapje was, maar een grapje was het wel.

 

haha ok nu vind ik hem grappig. het kwartje viel bij mij heel erg laat. ik las het op een andere manier. zal voortaan mijn bril opzetten :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...