Ga naar inhoud
GENEGEERD

ABN-Amro wil naar de beurs

Lekker
 Share

Recommended Posts

Vanochtend las ik dat ABN-Amro onenigheid met de staat heeft over een teruggang naar de beurs. Beetje kansloos aan het stukje vond ik dat er niet werd genoemd wat er dan voor onenigheid is, waarover, daar was ik dan weer benieuwd naar.

Ik las dat en bedacht mij waarom?

Wie van de financieel onderlegde preppers kan mij verduidelijken waarom ABN-Amro zo nodig terug naar de beurs wil?

Bij mijn weten schrijven ze nu zwarte cijfers, daar is het dus niet voor nodig.

Wie weet waarom?

Linkje met het stukje: http://www.volkskrant.nl/economie/abn-amro-en-staat-oneens-over-beursgang~a3810547/

ABN Amro en haar eigenaar, de Nederlandse staat, zijn het niet eens over de manier waarop de bank naar de beurs gebracht moet worden,

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Vanochtend las ik dat ABN-Amro onenigheid met de staat heeft over een teruggang naar de beurs.

Ik vermoed:

Beursgang betekent vrijheid, minder staatsbemoeienis.

Aan de andere kantis een beursgang een realisatie van een werkelijkere waarde die wellicht lager ligt dan de hoeveelheid geld die de overheid er in heeft gestoken.

Link naar reactie

ik zou 2 mogelijkheden kunnen bedenken:

- kapitaal ophalen

- status

beide lijken me drijfveren van grote? ambitie, op zich niet verkeerd maar blinde ambitie maakt net als alcohol meer kapot dan je lief is.

een beursgang bij een goed lopend bedrijf vind ik onzin. onderscheid je als bedrijf maar met kwaliteit en product ipv met een beursgang.

Link naar reactie

- kapitaal ophalen

Hoe verloopt de overgang van staatseigendom naar beursgenoteerd?

Kortom: hoe krijgt de staat een deel van de investeringen terug?

Hoeveel blijft er dus over voor de bank zelf?

En daarna niet meer? (een IPO levert alleen dan wat op)

- status

Op welke manier werkt de huidige situatie tegen hen?

Link naar reactie

Ik vermoed:

Beursgang betekent vrijheid, minder staatsbemoeienis.

Dat vraag ik mij dus af, met de aandeelhouders hijgend in je nek hangend waarom je de winst binnen 3 maand nog niet hebt verdubbelt. Meeste hebben geen echt lange termijn visie en willen snel, snel geld.

Als je geen aandeelhouders hebt heb je die druk niet en kun je beleid uitstippelen voor langere termijn.

ik zou 2 mogelijkheden kunnen bedenken:

- kapitaal ophalen

- status

beide lijken me drijfveren van grote? ambitie, op zich niet verkeerd maar blinde ambitie maakt net als alcohol meer kapot dan je lief is.

.

Kapitaal ophalen voor wat? Ze hoeven geen nieuwe machines oid te kopen of een nieuw product te ontwikkelen.

Status, zou kunnen maar zou ik zakelijk het meest stupide argument vinden.

een beursgang bij een goed lopend bedrijf vind ik onzin. onderscheid je als bedrijf maar met kwaliteit en product ipv met een beursgang.

Dat vind ik dus ook, vandaar de vraag, waarom dan de beursgang??

Link naar reactie

• 3 months later...
ABN heeft de NL-staat 30 miljard gekost. Een beursgang levert de helft op. ABN maakt tegenwoordig 1,5 miljard winst per jaar. Daarom zou ik zeggen laat de ABN eerst maar een jaar of tien winst afdragen aan de staatskas, totdat het tekort is afgelost.

Precies, ik begrijp dus niet waarom wij er 30m in hebben gestopt om er vervolgens 15m uit te halen. En voor wie? Een stelletje criminele graaiers. Ik ben het dus mee eens dat ABN ook na de beursgang alle centen eerst terugbetaald aan de belastingbetaler met rente. Als we de bank hadden laten klappen, was het beter geweest voor de schatkist. Iedereen met 100k per rekening had toch hun centen gehad en de rest zou door een faillissement worden afgehandeld. Ik denk dat de enige echte reden is geweest om ABN niet om te laten vallen dat het door Fortis BE gekocht was.

Dus wat mij betreft: Geen grove salarisverhogingen voor directie, terugbetalen tot de laatste eurie en onder curatele van de staat totdat alles is betaald.

Link naar reactie

Trouwens, een goede reden om nu naar een andere bank over te stappen.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3930788/2015/03/27/ABN-AMRO-houdt-vast-aan-loonsverhoging-top.dhtml

Ik durf te wedden dat als er een paar duizend mensen overstappen, dat de bonussen weer worden teruggedraaid. Jammer dat er niet iemand een petitie of website begint tegen dit soort fratsen.

Link naar reactie

Een stukje uit de column van Pieter Derks op nu.nl: Is de beste bakker ook degene die het meeste brood eet?

Een tonnetje extra bij ABN, een procentje of achtentwintig erbij voor de top van ING - voor een sector die het moet hebben van vertrouwen zijn ze nog niet héél erg lekker bezig. Maar ja, hoor je dan: als we het niet doen gaan alle goede mensen naar het buitenland. Daar betalen ze namelijk meer.

Ik moet eerlijk zeggen: dat lijkt me helemaal geen slecht scenario. Sterker nog: het zou een win-win situatie zijn. De grootste hebberds naar het buitenland, zodat wij ons geld veilig in handen kunnen geven bij de wat bescheidener jongens die achterblijven.

Ik weet niet wanneer het idee is ontstaan dat degene die het meeste geld voor zichzelf houdt de allerbeste bankier is, maar dat lijkt me sowieso een misverstand. Of is de beste bakker ook degene die het meeste brood eet?

Misschien moeten we het gewoon eens omdraaien: dat de ABN-medewerker die de laagste onkosten declareert het meest te vertellen krijgt. Ik denk dat de bank er best eens van op zou kunnen knappen.

Zie: http://www.nu.nl/weekend/4019985/pieter-derks-verwerkt-maart-integriteitsakkefietjes.html

• Leuk 1
Link naar reactie

Een stukje uit de column van Pieter Derks op nu.nl: Is de beste bakker ook degene die het meeste brood eet?

Een tonnetje extra bij ABN, een procentje of achtentwintig erbij voor de top van ING - voor een sector die het moet hebben van vertrouwen zijn ze nog niet héél erg lekker bezig. Maar ja, hoor je dan: als we het niet doen gaan alle goede mensen naar het buitenland. Daar betalen ze namelijk meer.

Ik moet eerlijk zeggen: dat lijkt me helemaal geen slecht scenario. Sterker nog: het zou een win-win situatie zijn. De grootste hebberds naar het buitenland, zodat wij ons geld veilig in handen kunnen geven bij de wat bescheidener jongens die achterblijven.

Ik weet niet wanneer het idee is ontstaan dat degene die het meeste geld voor zichzelf houdt de allerbeste bankier is, maar dat lijkt me sowieso een misverstand. Of is de beste bakker ook degene die het meeste brood eet?

Misschien moeten we het gewoon eens omdraaien: dat de ABN-medewerker die de laagste onkosten declareert het meest te vertellen krijgt. Ik denk dat de bank er best eens van op zou kunnen knappen.

Zie: http://www.nu.nl/weekend/4019985/pieter-derks-verwerkt-maart-integriteitsakkefietjes.html

Die bankiers waren zo goed dat ze allemaal bij de staat moesten aankloppen. Dat zegt voor mij genoeg.:p

Ik ben blij dat veel mensen overstappen naar Triodos en ASN. Ik heb zelf een aantal rekeningen opgezegd bij ING, maar zit er voor een paar dingen nog aan vast voorlopig. Dat is teveel gedoe en kost me geld, terwijl mijn plannen zijn om toch voor 2018 NL te verlaten. Afscheid nemen van ING, RABO en ABN lijkt me de enige manier.

Link naar reactie

Het Financieel Dagblad meldt dat 6 van de bestuursleden afzien van hun ton loonsverhoging, ivm slechte indruk naar klanten e.d.: FD

Link naar reactie

Beetje naief.

Het bankenwezen doet precies hetzelfde als de overheden, dus niet alleen naief maar ook nog eens hypocriet. En als puntje bij paaltje komt durft niemand om een bank gewoon eens failliet te laten gaan, want stort alles in elkaar en breekt de pleuris uit.

Link naar reactie

Het bankenwezen doet precies hetzelfde als de overheden, dus niet alleen naief maar ook nog eens hypocriet. En als puntje bij paaltje komt durft niemand om een bank gewoon eens failliet te laten gaan, want stort alles in elkaar en breekt de pleuris uit.

En 99,99999 % van al de luitjes die een grote mond hebben over de enorme bonussen, graaierij en schaamteloze zelfverrijking doen precies hetzelfde wanneer ze in daartoe in de positie waren. Daarmee wil ik niet zeggen dat de kritiek onterecht is en de maatschappelijke discussie niet moet worden gevoerd. maar hypocriet is het wel.

Link naar reactie

En 99,99999 % van al de luitjes die een grote mond hebben over de enorme bonussen, graaierij en schaamteloze zelfverrijking doen precies hetzelfde wanneer ze in daartoe in de positie waren.......

.....ja....... maar tot die tijd spreek ik er gewoon schande van ....... SCHANDE!

Link naar reactie

Tot welke tijd?

Het moment dat je zelf zo'n positie kunt bekleden?!

Geloof mij .... ik zal noooooiiiittt op die positie komen.

Met als simpele reden dat ik allergisch ben voor managers en 7 of 8 lagen onder die positie al zou zijn opgepakt voor het wurgen van de een of ander ...of de een én de ander ;)

Link naar reactie

En 99,99999 % van al de luitjes die een grote mond hebben over de enorme bonussen, graaierij en schaamteloze zelfverrijking doen precies hetzelfde wanneer ze in daartoe in de positie waren. Daarmee wil ik niet zeggen dat de kritiek onterecht is en de maatschappelijke discussie niet moet worden gevoerd. maar hypocriet is het wel.

Als je een mens meer macht geeft dan de rest dan regelt hij het voornamelijk het best voor zichzelf. Da's menselijk gedrag, alleen iedere proportie is nu zoek. En andere mensen zijn of te stom of bezig met andere onzinnigheden om dat in te zien.

Link naar reactie

de SP heeft nog een aardig idee met de abnamro....

https://www.sp.nl/nieuws/2015/03/maak-van-abn-amro-voorbeeldbank-volksbank

Eigen belang allemaal. Ik denk dat Jan Marijnissen en Emile Roemer n hun politieke carrier wel een baantje zien zitten in de RVB.:p

Maar voorlopig door de politieke en maatschappelijke verontwaardiging en het opzeggen van rekeningen geven ze hun verhoging terug.

http://www.nu.nl/economie/4020874/top-abn-amro-doet-afstand-van-extra-salaris.html

Ze zullen dus een ander trucje moeten uithalen om de pot te graaien.

Link naar reactie

De top ziet af van de verhoging maar dit dient een heel ander doel. De beursgang waarmee tenminste 15 miljard mee is gemoeid, is vorige week uitgesteld door Dijsselbloem. Met 1 reden: de commotie over de salarisverhogingen aan de top.

Reden voor het uitstel is de onrust rond de salarisverhogingen aan de top van ABN Amro. (nu.nl).

Negatief sentiment rondom een beursgang heeft enorme effecten op de waardering van het aandeel; dat bestaat tenslotte voor het overgrote deel uit emotie. Het afzien van de verhoging kan leiden tot een 5-15% hogere notering. Ofwel een effect van meer dan een miljard. Die buit verdelen levert (de top) meer op dan nu vasthouden aan een verhoging.

Ik sluit zelfs niet uit dat de hele gang van zaken geënsceneerd is en dit 'genereuze gebaar' van de top aan te wenden voor een 'goed gevoel' ten behoeve van de beursgang.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...