Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vragen] Petroleum kachel


AWOL

Aanbevolen berichten

Ik heb nu eindelijk een petroleum kachel, lijkend op de Tonysun Foetsie maar net anders en goedkoper. (NEW PET / Fuji 229)

Zie ook: http://preppers.nl/forum/threads/10586-TEST-Tonysun-Foetsie-veel-voor-weinig

 

Hier gekocht inclusief reservekous: http://www.compass24.nl/product/98586016/petroleumkachel (levering was vlot, binnen 2 dagen na bestelling)

Ook voor de eerste ingebruikname 20 liter Zibro Kristal gekocht a €53.49. Ik bene chter van plan uiteindelijk de Farmlight blanke lampenolie te gaan gebruiken daar die goedkoper is en naar ik begrijp ook prima werkt in kacheltjes als deze.

 

Nu heb ik 0 ervaring met deze kachels en heb wat vragen:

 

-De handleiding geeft aan iedere 20-30 dagen de kous te wassen in petroleum (neem aan dat hier branddagen mee bedoeld wordt), is dit inderdaad in jullie ervaring aan te raden?

 

-Ik ben niet van plan de kachel dagelijks te gaan gebruiken, heb hem echt voor calamiteiten. Aangeraden wordt de kous dan er uit te halen voor opslag. Doen?

 

-In opslag, tank leeg halen of maakt dit niet uit?

 

-Ik heb de kachel nu als test branden, als ik de kous zo laag mogelijk afstel dat wel nog wel het draadwerk gloeit maar ik geen vlammen zie zou dit de ideale afstelling zijn. Dit geeft mij echter het idee dat er feitelijk geen "standen" zijn want draai ik hem lager dan stopt het gloeien en draai ik hem hoger dan ontstaan er vlammen. Aangegeven wordt wel dat het ding zo'n 17 uren kan branden op vol vermogen, maar eigenlijk is er dus maar 1 vermogen? Klopt dit? Stel dat ik echt meer warmte nodig heb, is er dan bezwaar tegen de kachel te laten "vlammen"?

 

En nog even in actie :)

 

20141210_001.jpg.39c33d7d62a536184fc68800e6491781.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb net dezelfde.

Ik gebruik petrolium C van aan de pomp...1€ per liter..veel goedkoper dan de voorgemaakte bidons .

Petrolium C dient voor lantaarns en kachels.

 

De aanwijzing wordt gebruikt als de kachel werkelijk 30 dagen aan één stuk door brandt (dus vele uurtjes).

Steek het kacheltje aan met de lont niet ver uitgedraaid want anders wordt de rooster zwart en belemmerd dit een goede verbranding.

Gebeurt het toch dan kan je die makkelijk verwijderen en uiblazen of met kwast proper wrijven. Nooit doen wanneer het nog is gemonteerd op zn plaats..anders valt het roet op de wiek enz enz..

Als je gedaan hebt met branden is het aan te raden het vuurtje stap voor stap te doven..dwz telkens klein beetje naar beneden draaien met kleine tussenpozen.

Zo zal het vuurtje niet gaan roken wanneer je het de volgende keer aansteekt.

Nooit mag je vlammen zien ...Zo gaat het roken en wordt jouw rooster compleet zwart.

Het kan een dikke 15 uur branden op 1 tank dus dat is zeker niet slecht.

stand is de beste..zoals je zelf reeds aangaf..

Meer kan niet ,minder wel.

 

Voor de rest ...heel goed vuurtje voor heel weinig geld.

 

 

O ja best is altijd beetje petrolium in de tank..(volle nog beter..heeft een beschermend effect op het metaal binnen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik zie dat er weinig reacties op je vragen zijn geplaatst, ik had je topic niet gezien en ben geen expert dus neem gerust mijn antwoorden met een korreltje zout.

 

-De handleiding geeft aan iedere 20-30 dagen de kous te wassen in petroleum (neem aan dat hier branddagen mee bedoeld wordt), is dit inderdaad in jullie ervaring aan te raden?

 

Ik heb geen idee waarom dit nuttig zou zijn, bij mijn kachel (die andere versie) heb ik nooit de kous gewassen.

 

-Ik ben niet van plan de kachel dagelijks te gaan gebruiken, heb hem echt voor calamiteiten. Aangeraden wordt de kous dan er uit te halen voor opslag. Doen?

 

Ik zou de kous er in laten zitten.

 

-In opslag, tank leeg halen of maakt dit niet uit?

Ik zou de kachel bij het laatste gebruik leeg laten branden en leeg opslaan. Vol opslaan lijkt me niet verstandig in geval van brand.

 

-Ik heb de kachel nu als test branden, als ik de kous zo laag mogelijk afstel dat wel nog wel het draadwerk gloeit maar ik geen vlammen zie zou dit de ideale afstelling zijn. Dit geeft mij echter het idee dat er feitelijk geen "standen" zijn want draai ik hem lager dan stopt het gloeien en draai ik hem hoger dan ontstaan er vlammen. Aangegeven wordt wel dat het ding zo'n 17 uren kan branden op vol vermogen, maar eigenlijk is er dus maar 1 vermogen? Klopt dit? Stel dat ik echt meer warmte nodig heb, is er dan bezwaar tegen de kachel te laten "vlammen"?

 

Wat ik ervan begreep word dat vlammen veroorzaakt door onvolledige verbranding, het lijkt mij dat dit niet heel veel meer warmte oplevert maar wel meer roet/co en brandstof kost.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Petroleumlampen en kachels kun je het beste leeg opslaan, want de petroleum trekt vocht aan en dat zuigt beter op in het lont dan petroleum.

Heb dit al in de praktijk gemerkt met een olielamp, die spetterde en brandde ronduit slecht na een winter in de kast. Nieuw lont erin en even spoelen met petroleum was toen de oplossing.

 

Bij m'n kachel laat ik het lont erin, maar brand deze wel af en toe, ook om te weten of alles nog goed is. Hiermee dit probleem dus nog niet gehad, maar als je echt van plan bent het ding een jaartje op te slaan zou ik wel de moeite doen het lont te verwijderen en deze in een goed afgesloten zakje/doosje te bewaren.

 

De kous/pit/lont wassen in petroleum doe ik nooit. Wel laat ik hem af en toe helemaal leegbranden. Hierdoor wordt de zwarte troep bovenaan de rand van het lont verbrandt. Kost een millimetertje kous maar daarna brand hij beter.

 

Ik ben niet bekend in de praktijk met dit model, dus wat de ideale afstelling is moet je gewoon even bekijken. Gele vlammen duiden op een minder goede verbranding, blauwe zijn echter wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Petroleumlampen en kachels kun je het beste leeg opslaan, want de petroleum trekt vocht aan en dat zuigt beter op in het lont dan petroleum.

Heb dit al in de praktijk gemerkt met een olielamp, die spetterde en brandde ronduit slecht na een winter in de kast. Nieuw lont erin en even spoelen met petroleum was toen de oplossing.

 

Bij m'n kachel laat ik het lont erin, maar brand deze wel af en toe, ook om te weten of alles nog goed is. Hiermee dit probleem dus nog niet gehad, maar als je echt van plan bent het ding een jaartje op te slaan zou ik wel de moeite doen het lont te verwijderen en deze in een goed afgesloten zakje/doosje te bewaren.

 

De kous/pit/lont wassen in petroleum doe ik nooit. Wel laat ik hem af en toe helemaal leegbranden. Hierdoor wordt de zwarte troep bovenaan de rand van het lont verbrandt. Kost een millimetertje kous maar daarna brand hij beter.

 

Ik ben niet bekend in de praktijk met dit model, dus wat de ideale afstelling is moet je gewoon even bekijken. Gele vlammen duiden op een minder goede verbranding, blauwe zijn echter wel goed.

 

Ja potverdomme en op advies van @tom666 heb ik dat ding nu met een volle tank opgeslagen...vechten jullie het onderling even uit dan pas ik mijn opslag methode aan al naar gelang de uitkomst :)

Thx Ray.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja potverdomme en op advies van @tom666 heb ik dat ding nu met een volle tank opgeslagen...vechten jullie het onderling even uit dan pas ik mijn opslag methode aan al naar gelang de uitkomst :)

Thx Ray.

 

Hahahaha, lol, ik ga niet vechten met @tom666, straks lig ik in de kreukels in een hoekje. ;)

Tsjokvol is iig beter dan een half volle tank (net als bij auto's), want ook door temperatuurschommelingen kun je condens in je tank krijgen. Het probleem blijft dat petroleum een klein beetje water aantrekt, hoewel het niet als hygroscopisch te boek staat.

 

Als het goed is heb je al een reserve pit op de plank, tijd zal het leren. :p

 

Je kunt ook een mailtje sturen naar de klantenservice van Zibro met die vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja potverdomme en op advies van @tom666 heb ik dat ding nu met een volle tank opgeslagen...vechten jullie het onderling even uit dan pas ik mijn opslag methode aan al naar gelang de uitkomst :)

Thx Ray.

 

Nooit lampen of kachels met volle tank wegzetten.

Wat Ray schrijft is correct je krijgt er alleen maar problemen mee. Let wel: alles is afhankelijk van waar je ze opslaat en hoe lang en de constructie/materiaalkwaliteit van de tanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd- en @Raycoupe okay, ik zal de tank weer leeggieten in de jerrycan en de kous loshalen en bewaren in een zakje. Ik heb inderdaad al een reservekous in huis.

De kachel wordt droog en koel opgeslagen in mijn berging, in de oorspronkelijke doos die weer is dicht getapet. De kwaliteit van het metaal van de tank zal sowieso niet uitmuntend zijn gezien de prijs van het apparaat. Lak aan de buitenzijde ziet er wel goed uit, of de tank aan de binnenzijde ook gelakt (of op andere wijze beschermd) is weet ik niet maar ik vermoed van niet. Dank heren.

 

Edit: ik heb zibro de vraag gestuurd en zal het eventuele antwoord hier delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijk... ik doe het altijd tsjokvol.. @AWOL @-geanonimiseerd- @Raycoupe @dR3

staat in de kelder en werkt nog steeds perfect...

Leeg gaat de tank roesten....

Petrol trekt vocht aan ...ja maar dat zijn geen liters he...dat is heel erg min. Dat heeft totaal geen effect op de verbranding.

Mijn lantaarns hangen een jaar al buiten gevuld en nooit geen probleem....

Hier wordt alles getest en gedaan en nooit miserie...

Dus neem gewoon maar aan dat deze manier perfect werkt !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijk... ik doe het altijd tsjokvol.. @AWOL @-geanonimiseerd- @Raycoupe @dR3

staat in de kelder en werkt nog steeds perfect...

Leeg gaat de tank roesten....

Petrol trekt vocht aan ...ja maar dat zijn geen liters he...dat is heel erg min. Dat heeft totaal geen effect op de verbranding.

Mijn lantaarns hangen een jaar al buiten gevuld en nooit geen probleem....

Hier wordt alles getest en gedaan en nooit miserie...

Dus neem gewoon maar aan dat deze manier perfect werkt !!!

 

lol, conclusie zou bijna zijn dat het niets uitmaakt :)

Toch beste Tom moet ik zeggen dat het logisch klinkt dat als je de tank gevuld houdt met petroleum er op die plekken althans geen roest zal ontstaan. Misschien des te meer in de paar centimeter waar geen brandstof zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel kijk...is ook reeds geschreven dat het af hangt waar je de zaken opslaat...

En inderdaad je zou kunnen zeggen dat het niks uitmaakt omdat de toestellen vrij klein zijn en het gaat hier over bwah.... een paar literkes petrol...

Dus in dit geval kan ieder eigenlijk doen wat hij / zij het beste vindt en het zal beide goed zijn.

De keuze is persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord gekregen via de Zibro contactpagina:

 

 

 

Wanneer men de kachel voor enige tijd gaat opbergen dient men de kachel leeg te stoken. Zowel de ondertank als de wisseltank dienen leeggestookt te worden.

 

Wanneer u nog brandstof in de jerrycan heeft staan dient u die zo koel en donker mogelijk op te slaan.

 

Het is verstandig om de kachel stofvrij te maken voor het opbergen en dan stofvrij in een droge ruimte op te slaan in een bv de doos.

 

U kunt de kous gewoon in de kachel laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord gekregen via de Zibro contactpagina:

 

 

 

Wanneer men de kachel voor enige tijd gaat opbergen dient men de kachel leeg te stoken. Zowel de ondertank als de wisseltank dienen leeggestookt te worden.

 

Wanneer u nog brandstof in de jerrycan heeft staan dient u die zo koel en donker mogelijk op te slaan.

 

Het is verstandig om de kachel stofvrij te maken voor het opbergen en dan stofvrij in een droge ruimte op te slaan in een bv de doos.

 

U kunt de kous gewoon in de kachel laten zitten.

 

Wat koste een reserve kous?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Ik heb net bij de kringloop een toyoheater r 274c gekocht.

Heb er een liter gedesaromatiseerde petroleum ingegooid om hem te testen.

Hij Brandt mooi gelijkmatig met blauwe vlam maar de vlammen Komen boven het verbrandingskamer uit.

In het boekje staat dat als hij te hoog brand ik of te vluchtige brandstof gebruik of dat de kous te hoog staat

Heeft iemand een idee wat ik moet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Lara croft zei:

Ik heb net bij de kringloop een toyoheater r 274c gekocht.

Heb er een liter gedesaromatiseerde petroleum ingegooid om hem te testen.

Hij Brandt mooi gelijkmatig met blauwe vlam maar de vlammen Komen boven het verbrandingskamer uit.

In het boekje staat dat als hij te hoog brand ik of te vluchtige brandstof gebruik of dat de kous te hoog staat

Heeft iemand een idee wat ik moet doen?

Ik zal het ook vragen aan iemand die hier lid is geweest, kan even nog een paar dagen duren, geef me even tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...