Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koolhydraat vrij dieet recepten?


Gast ghostwhiper

Aanbevolen berichten

Gast ghostwhiper

Wie heeft hier lekkere voedzame recepten die binnen een koolhydraat arm dieet passen?

Wel enigszins prijs bewust dus geen 5 euro voor een klein zakje met een of ander "super food"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoeveel gram koolhydraten wil je dagelijks wel toelaten?

 

Vrijwel alle groene groenten met uitzondering van erwten hebben er weinig of geen.

 

Vinaigrette maken met olie, azijn, mosterd en kruiden (geen ketchup of andere zoete sauzen)

 

Wel ook oppassen dat je niet te overdadig vetten gaat binnenwerken om de suikers te compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Het word een combinatie suiker omlaag en afvallen,

Daarnaast helpt het ook met mijn reuma weet ik uit ervaring.

Zeker halveren van de huidige hoeveelheid geldend voor het hele gezin maar vooral de avondmaaltijd wat meestal uit aardappelen bestaat kan een flink eind lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word een combinatie suiker omlaag en afvallen,

Daarnaast helpt het ook met mijn reuma weet ik uit ervaring.

Zeker halveren van de huidige hoeveelheid geldend voor het hele gezin maar vooral de avondmaaltijd wat meestal uit aardappelen bestaat kan een flink eind lager.

 

ben je ook van plan om dan nadat het afvallen is bereikt nog steeds koolhydraat arm te eten?

 

je lichaam gaat nu natuurlijk heel erg op zoek naar die koolhydraten en aangezien het menselijk lichaam ook prept zul je die koolhydraten daarna gelijk gaan opslaan(tijdens een SHTF erg handig maar nu toch wat minder als je wilt afvallen) je zult het dan erg langzaam weer moeten opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlees is ook een goede bron van koolhydraat arm voedsel. Koolhydraat arme dieeten zijn in principe een goede vorm van dieeten mits je ze niet compleet weglaat.

 

Ik weet niet welke vorm van reuma je hebt maar bij sommige soorten kan een "eliminatie dieet" uitkomst bieden hierbij kijk je per week of je van bepaalde voedselsoorten meer of minder last krijg en heb je aan het einde van het "dieet" een lijst met dingen die er voor zorgen dat je minder of iig niet meer last hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben je ook van plan om dan nadat het afvallen is bereikt nog steeds koolhydraat arm te eten?

 

je lichaam gaat nu natuurlijk heel erg op zoek naar die koolhydraten en aangezien het menselijk lichaam ook prept zul je die koolhydraten daarna gelijk gaan opslaan(tijdens een SHTF erg handig maar nu toch wat minder als je wilt afvallen) je zult het dan erg langzaam weer moeten opbouwen.

 

Das niet waar. Je kunt koolhydraten helemaal uit je voeding laten. Dat lukt meestal niet helemaal, maar het vermijden van pasta brood aardappels maïs koek snoep suiker frisdrank teveel fruit enzovoort is al een hele winst. Probeer het eens een maand. Eet je klem aan groente. Denk ook aan nootjes een yoghurt. Bak wat vaker een ei en ga langs de vishandelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezonde koolhydraten heb je echt nodig. Nee, niet de lege koolhydraten van suiker. Suiker is gif.

 

Das niet waar. De mens is gemaakt om zonder koolhydraten te kunnen functioneren. Eiwitten en vetten zijn bouwstoffen EN brandstoffen. Koolhydraten zijn alleen maar brandstof. Eskimo's eten geen koolhydraten en die vallen ook niet om. Daarnaast zijn er nog talloze andere natuurvolken en individuen die dit bewijzen.

 

 

En het voeding centrum wordt gerund door de ex directeur van Unilever, je weet wel, van becel......Daar heb je dan wel weer gelijk in. De Voedsel Zandloper is een stap in de goede richting maar ook daarin worden allerlei niet wetenschappelijke beweringen gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Had geen zin in discussies en vroeg om recepten verder niets.

Als er niets zinnigs uit kan komen mag er wat mij betreft een slot op het topic.

Uiteraard zijn er wel een aantal reacties die wel serieus zijn maar voor mij hoeft het niet meer.

 

@mods slotje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees creatief met aardappelen, eieren en uien. [als basis]

 

Aardappelen: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=aardappel

Eieren: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=eieren

Uien: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=uien

 

125 gram gekookte aardappelen verbranden? 75 minuten TV kijken, 15 minuten fietsen of 18 minuten wandelen (als je 75 kilo weegt)

Dus naast een dieet, ook goed blijven bewegen.

 

De aardappel is een bron van vezels en vitamine C maar bovenal B6, energie voor je lichaam, goede werking van je darmwerking. Aanbevolen voor 1 persoon, 5 tot 6 aardappelen. Zoveel manier om aardappelen te bereiden en elke vorm van bereiding heeft zo zijn eigen waardes die je kunt terugvinden in het tabel van bovenstaande link.

 

Het ei.

Je kunt niet dik worden van eieren eten. Bovendien zijn eieren goed tegen oogziektes en ze bevatten anti-oxidanten, bron van eiwitten, aminozuren en diverse vitamines en mineralen.

Aanbevolen: 2 tot 3 eieren per week (zie het als een extra lekkernij)

Je kunt elke dag een ei eten, maar dan moet je uitkijken dat je verder niets nuttigt waar veel cholesterol in zit zoals vet vlees, kaas, boter/margarines, snoepgoed of snacks.

 

Het ui zit tjokvol met vitamine C, goed voor je weerstand dus. 100 gram ui = 10mg vitamine C, ADH = 70mg vitamine C. Bovendien bevat ui ook weer anti-oxidanten, goed tegen hart en vaat ziektes, bloeddruk verlagend en zelfs goed tegen astma en bronchitis. Je glucose spiegel verlaag je ermee, ontstekingremmend, positief op je spijsvertering en op een goede manier bereid, ontzettend lekker. Daarom noem ik het "natuurlijk snoepgoed"

 

Nou denk je "ja maar hey, ik ga niet elke dag aardappelen, uien en eieren eten" maar dit kun je wel als basis gebruiken. Want nu gebruiken we als basis een boterham. Ook niet verkeerd hoor. Maar ieder mens werkt ook anders, de één hoeft maar een appelroomtaart met vers opgeklopt slagroom te zien en ze zijn al 5 kilo zwaarder. :-) Iedereen heeft zijn eigen spijsvertering, werking van zijn lichaam.

 

Rijst is bijvoorbeeld voor mij persoonlijk van essentieel belang, meerdere factoren spelen mee. Het is goedkoop, makkelijk en het vult. Het is een graansoort alleen anders dan we gewend zijn. Nu weet ik niet of er zoiets bestaat als rijstbrood? Bron van koolhydraten, dat weer wel, maar je bent een mens en dat is iets wat je nodig hebt. Veganisten die missen B15 bestanddeel die je voornamelijk uit vlees haalt. En uiteraard vezels weer. (gepofte rijst, japanse zoutjes, mihoen, rijstcrackers, rijstevlokken)

 

En in principe alles met anti-oxidanten, oftwel donkergroene groenten. Deze kun je mixen met deze basis. Mais, ook geweldig, diverse mogelijkheden voor, alleen popcorn met ui lijkt me nou weer niet zo supergeweldig :) Honing bijvoorbeeld, maar dan wel de echte.

 

Dit bij elkaar schept je een gevarieerd voedingsschema. Maar bewegen is toch wel het belangrijkste. Ik zou zeggen: bouw eerst een bewegingsschema op, handhaaf die en ga niet meer eten. Daarna als je een conditie hebt opgebouwd, ga je het dieet aan. En dan mag je je best 1x in de week verwennen met een patatje en mayonaise, helemaal niet erg.

 

Dit moet ik ook doen hoor, mijn overgewicht is niet best, het plan ligt op tafel, alleen de uitvoering nog. En toen ik dit bericht las en erop reageerde, denk ik dat ik die stap nu ook maar meteen ga maken. Kerstdiner is ook rijst voor mijn gezin (we gaan altijd chinezen met kerst)

 

Straks koekjes bakken gemaakt met kikkererwten, ui en knoflook. Net zo lekker als koekjes van deeg met suiker en honing, maar dan wel gezond. Als een snack, tussendoortje.

 

Gezond leven maar ook gelukkig leven en kunnen genieten. Als je een leven lang hebt genoten van zoetigheden om je heen, zal het flink afzien om daar vanaf te stappen. Cold turkey? Wie kan dit verhaal vertellen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

 

Doch wens ik je succes met dat vreemde dieet, maar zoals er vegetariers en veganisten zijn, heb je ook fruitisten (die eten alleen maar fruit, niets anders) - zal wel niet gezond zijn op langere termijn, maar daar komen ze vanzelf wel achter. Het besef dat je mens bent en een eigen wil hebt, verandering van smaak, verandering door een soort van geloof, het je anders wil laten eten... Een gewoonte leer je na 1,5 maand aan. Zolang je gedisciplineerd bent en blijft. Zodra je die afslag doet naar de McDonalds ben je niet meer gedisciplineerd en moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Het is niet moeilijk, het is mogelijk en iedereen kan het, maar ze moeten het ook willen, van binnen en van buiten. Geen stemmetjes die zeggen "Ik wil pannenkoeken met heel veel stroop erop!!!!" "Chocolade ijsroomtaart met vers geklopte slagroom en aardbeien" "Gestoofde peertjes in boerenjongens met balkenbrij" Nah ik dwaal weer es af, mijn excuses.. Veel succes!

 

Ik hoop dat het ons beide lukt af te vallen, een nieuw levensritme te krijgen en onszelf lekkerder in ons vel kunnen laten rondbewegen en niet meer denken van "goh wat weegt mijn arm toch zwaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das niet waar. Je kunt koolhydraten helemaal uit je voeding laten. Dat lukt meestal niet helemaal, maar het vermijden van pasta brood aardappels maïs koek snoep suiker frisdrank teveel fruit enzovoort is al een hele winst. Probeer het eens een maand. Eet je klem aan groente. Denk ook aan nootjes een yoghurt. Bak wat vaker een ei en ga langs de vishandelaar.

 

Noten bevatten redelijk veel Koolhydraten, met veel zeg ik meer dan 15 gram per 100 gram. cashewnoten rond de 25 per 100.

Zoals gezegd als je suikers gaat laten, gaan anderen heil zoeken in vet (vette vis) en zuivel wat dan ook weer niet al te gezond is.

 

Koolhydraten maar met meer vet doet me ook vooral denken aan het dieet van Atkins wat al voor meer hartfalen en aderverstoppingen heeft gezorgd, ook al zijn mensen daar enorm mee afgevallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das niet waar. Je kunt koolhydraten helemaal uit je voeding laten. Dat lukt meestal niet helemaal, maar het vermijden van pasta brood aardappels maïs koek snoep suiker frisdrank teveel fruit enzovoort is al een hele winst. Probeer het eens een maand. Eet je klem aan groente. Denk ook aan nootjes een yoghurt. Bak wat vaker een ei en ga langs de vishandelaar.

 

ik heb het erover dat het misschien niet zo handig is om dan ineens weer over te stappen op normaal eten dus van 0 naar 100 binnen een dag.

@ghostwhiper ik heb nog even gezocht en opzich leek deze mij nog wel erg lekker wel een stevig maaltje:

 

 

  • 2 omega-3 eieren
  • 200g spinazie / boerenkool
  • 1 avocado
  • 75g quinoa
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 50g gerookte zalm
  • Olijfolie (extra vergine)

Bereiden

 

  1. Kook de quinoa zoals op de verpakking aangegeven.
  2. Verwarm een flinke klont kokosnootolie in een bakpan of wokpan op middelhoog vuur.
  3. Voeg de gesneden ui toe aan de hete kokosnootolie.
  4. Snij de knoflook en avocado.
  5. Tik twee eieren kapot over de gefruite ui.
  6. Voeg de (ontdooide) spinazie na 2 minuten toe en mix de inhoud door elkaar.
  7. Snipper de gerookte zalm en de knoflook in de pan en roer het geheel goed door elkaar.
  8. Giet te gekookte quinoa af en voeg het toe aan de mix in de pan.
  9. Voeg tot slot de gesneden avocado toe aan het gerecht.
  10. Serveer het gerecht uit op een bord en schenk tot slot een flinke scheut olijfolie eroverheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noten bevatten redelijk veel Koolhydraten, met veel zeg ik meer dan 15 gram per 100 gram. cashewnoten rond de 50 per 100.

Zoals gezegd als je suikers gaat laten, gaan anderen heil zoeken in vet (vette vis) en zuivel wat dan ook weer niet al te gezond is.

 

Koolhydraten maar met meer vet doet me ook vooral denken aan het dieet van Atkins wat al voor meer hartfalen en aderverstoppingen heeft gezorgd, ook al zijn mensen daar enorm mee afgevallen...

 

Graag je bronnen vermelden, ik wil niet eigenwijs doen maar ongestaafde beweringen is niet heel handig. Hier wat over cashew's wat ik gevonden heb.

cashew.jpg.62a68016707e99f63b26f0138e046289.jpg

 

ik heb het erover dat het misschien niet zo handig is om dan ineens weer over te stappen op normaal eten dus van 0 naar 100 binnen een dag.

 

Je moet niet verwarren datgene wat 'normaal' eten is en wat aangeleerd eten is. Hollanders: 's morgens en tussen de middag een aantal boterhammen, koek bij de koffie en 's avonds aardappels door je groenten prakken - is dat 'normaal'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft hier lekkere voedzame recepten die binnen een koolhydraat arm dieet passen?

Wel enigszins prijs bewust dus geen 5 euro voor een klein zakje met een of ander "super food"

 

Een Montignac-dieet is óf vetrijk óf koolhydraat-rijk, maar de combinatie is beslist taboe. Je wordt er namelijk dik van! In een survival-situatie wordt juist de hoogst effectieve opname van calorieën per gram voedingsmiddel gewenst. Bij de bereiding van een survival - maaltijd moet deze combinatie juist worden gezocht.

Echter voor mensen die juist koolhydraat-arme recepten willen moet men het Google zoek-criterium aanpassen.

Als men veel ideeën wilt opdoen voor koolhydraat-arme recepten (eiwitrijk en/of vetrijk) dan kan men zoeken op het internet op: Google:

 

  • Montignac recepten koolhydraat arm.

  • Montignac recepten vetrijk

  • Montignac recepten eiwitrijk

Een voorbeeld van een site waar men veel koolhydraat-arme recepten kan aantreffen.

Eet smakelijk

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft hier lekkere voedzame recepten die binnen een koolhydraat arm dieet passen?

Wel enigszins prijs bewust dus geen 5 euro voor een klein zakje met een of ander "super food"

 

Kijk eens op http://www.atkinsforum.info/ Er is daar een groot forum met heel veel normale hollandse recepten, dus zonder speciale producten. Ook voor gezinnen en lowbudget.

 

 

@carismo waar heb je dat vandaan?? Graag een goede onderbouwing, nu ben je alleen maar mensen aan het bang maken.

 

De GI heb je niet echt veel aan, de GL zegt veel meer, en ook dan is het oppassen, niet alle lage voedingsmiddelen zijn gezond.

 

 

Ook in de media komt steeds meer aandacht voor kh-arm eten, met name om overgewicht en diabetes te lijf te gaan.

 

http://www.radio1.nl/items/242554-Gezonde%20leefstijl%20loont%20bij%20diabetes.htm

http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=2418297&audioId=2418534

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag je bronnen vermelden, ik wil niet eigenwijs doen maar ongestaafde beweringen is niet heel handig. Hier wat over cashew's wat ik gevonden heb.

cashew.jpg.62a68016707e99f63b26f0138e046289.jpg

 

 

 

het moet dus 25 zijn... inmiddels aangepast staat op de verpakkingen...

 

alles over de 15 gram per 100 is veel volgens het koolhydraten gedoe, Ik mocht max 35 gram per dag hebben destijds met zo'n proteïnen kuur..

 

daarbij komt dat noten heel veel calorien bevatten dus goed voor af en toe maar niet om dagelijks 150 grammen van te eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

@carismo waar heb je dat vandaan?? Graag een goede onderbouwing, nu ben je alleen maar mensen aan het bang maken.

 

 

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/atkins.aspx

http://www.metabolisme.be/dieet/atkins-dieet-niet-zonder-risico.html

http://www.healthylives.nl/nieuws/atkins-dieet-geen-gezond-dieet-2

Om toch maar een paar bronnen te plaatsen, ik ben al bijna heel m'n leven bezig met voeding en te kampen met overgewicht en weet wat werkt en wat bepaalde diëten met je lichaam doen...

 

google ook maar eens verder op Atkins Risks, Atkins dangerous

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/atkins.aspx

 

Om toch maar een link te plaatsen, ik ben al bijna heel m'n leven bezig met voeding en te kampen met overgewicht en weet wat werkt en wat bepaalde diëten met je lichaam doen...

 

Ik ook, maar ben inmiddels al 10 jaar op een gezond gewicht met een kh-arme (ala atkins) levenswijze. ;-) Maar dat heeft er niets mee van doen. Het gaat immers om de feiten.

 

Probleem met het voedingscentrum is dat zij hun website niet onderbouwen maar hun visie baseren op de, inmiddels verouderde, aanbevelingen van de voedingsraad.

Ofwel, in het gunstigste geval lopen ze 6 jaar achter... Bronnen geeft het voedingscentrum nooit.

Ze schrijven, dit;

Het Atkins-dieet kenmerkt zich door een hoog gehalte aan eiwit en vet, waaronder verzadigd vet. Dat laatste blijkt in de eerste fase van het dieet niet te leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Dit blijkt uit studies waarbij personen tot 12 maanden lang werden gevolgd. Het ontbreken van dit effect kan worden verklaard door de afname van het lichaamsgewicht. Gewichtsverlies heeft immers een positieve uitwerking op het cholesterolgehalte.

 

Het is echter zeer de vraag of dit gunstige effect behouden blijft bij het volgen van het Atkins-dieet wanneer het lichaamsgewicht stabiel is. Uit tal van studies blijkt dat te veel verzadigd vet resulteert in een verhoging van het ‘slechte’ LDL-cholesterol en een afname van het ‘goede’ HDL-cholesterol. Hierdoor wordt het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten vergroot.

 

Dat is een twijfel en geen harde bewering zoals jij nu doet met

Koolhydraten maar met meer vet doet me ook vooral denken aan het dieet van Atkins wat al voor meer hartfalen en aderverstoppingen heeft gezorgd, ook al zijn mensen daar enorm mee afgevallen...

 

Dat is niet wat het voedingscentrum zegt en er zijn ook geen andere bronnen voor.

Wel zijn er goede bronnen te vinden dat verzadigdvet helemaal zo ongezond is als men ons heeft doen geloven.

wat goed onderbouwde art. in het nederlands.

 

http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2012-3-p192-211.pdf

http://roberthoenselaar.blogspot.nl/2012/03/sterfte-aan-hartziekten-het-hoogst-in.html

http://roberthoenselaar.blogspot.nl/2012/06/vervangen-verzadigd-vet-door.html

 

De meta-analyse waar het momenteel om draait

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8707

Maar dat is taaie engelse kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...