Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tarp met reflecterende laag


jobs

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

hhmm, ik heb er niet zo veel verstand van maar ik vrees dat je meer warmte verliest door tocht (wind, open zijkanten) dan dat je profijt hebt van welke reflectie dan ook.

Als je er voor ligt dan blokkeer je ook nog eens een deel van de reflectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf de All Weather Blanket. Dit is inderdaad een tarp met een reflecterende kant. Je kunt hem als gewone reddingsdeken gebruiken maar dus ook als tarp. Er zitten ook ogen in de hoeken zodat je hem makkelijk kunt ophangen. Ik heb deze volgens mij ook in het rood eens in een Nederlandse webshop gezien voor zo'n 10 euro, stuk goedkoper dan de 20$ in de Amerikaanse webshops.

 

Tevens heb ik alles bij me om een supershelter te maken zoals @rescue aangeeft.

 

En als je bang bent dat de tarp het licht van een zaklamp reflecteerd dan zet je hem toch zo op dat de reflecterende laag niet naar buiten gericht is? Als je geen vuur hebt hoef je ook niet de zijkant open te laten om de warmte van je vuur binnen te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede reflecterende tarp, die niet ritselt, helpt je prima om een supershelter te maken.

of een modified super shelter. Zie hier de Dave version van de Mors variant:

 

Kan je dan niet net zo goed een enkeldaks tentje meeschouwen ?

 

 

 

Ik bedoel maar: als je zoveel plastic kan meesjouwen dat je er een tent van kan bouwen dan kan je net zo goed de tent meteen meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dan niet net zo goed een enkeldaks tentje meeschouwen ?

 

 

 

Ik bedoel maar: als je zoveel plastic kan meesjouwen dat je er een tent van kan bouwen dan kan je net zo goed de tent meteen meenemen.

 

Alles voor een supershelter, zit bij mij een in klein 72 uurs heuptasje, en dat zie ik je met een tent nog niet doen.

51pR3UuJOYL._SY300_.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dan niet net zo goed een enkeldaks tentje meeschouwen ?

 

Ik bedoel maar: als je zoveel plastic kan meesjouwen dat je er een tent van kan bouwen dan kan je net zo goed de tent meteen meenemen.

 

Ben wel benieuwd hoeveel je het sheltermateriaal van @rescue weegt. Het moet lichter kunnen met een tarp, afhankelijk van wat voor een kiest.

Als het een grondzeil, dak en muskietennet bevat (bivakzak even achterwege latend), zal het bar weinig schelen met de meest extreme licht gewicht tentjes. Zelf heb ik er eentje van 1050 gram zo groot als een rol beschuit, maar is er tegenwoordig al eentje (en die ook fatsoenlijk regen/storm vast zijn) van 850 gram. Er begint keuze te komen rond de 1 kg.

 

Voordelen van een tarp lijken mij dat je 'opener' licht. Dus wellicht net wat sneller uit je slaapzak en gereed voor actie, of gewoon lekker wakker worden bij de opgaande zon. Ook is het flexibeler midden in het bos, maar weer lastig als minder geschikte bomen te vinden zijn, moet je alweer je eigen stok gaan meenemen.

 

Ergens waar je niet alleen ligt, vind ik een tentje weer handiger vanwege de privacy (door plaatsing van je tarp soms ook te verkrijgen) en het is warmer als je geen vuurtje (wilt) stoken, als het waait wel lekker. De kleine footprint van zo'n tentje maakt hem zelfs in het bos niet onhandig en je kunt 's zomers ook kiezen alleen de buitenste laag mee te nemen. Wordt het kleine tentje ineens een stuk groter. :)

 

Ik wil zelf nog een lichtgewicht tarp laten maken van spinaker nylon, wat ook voor vliegers wordt gebruikt. @FKAGB heeft zoiets al een paar jaar in gebruik volgens mij zelfs soms als grondzeil en een 3x3 tarp weegt dan iets van 500 gram.

 

Wat meer ervaring met ook een tarp zal het voor mij wel duidelijk maken in welke gevallen ik liever een tarp of tent bij me heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reactie is wel gerelateerd aan die video waaar die meneer nogal veel plastic folie tot zijn beschikking heeft.

Verder is een tarp met de vorm van een halve tent, om het zo maar eens te noemen, alleen handig als ie groot genoeg is. De video aan het begin waar de man met zijn hoofd en voeten buiten ligt is niet handig volgens mij. Mischien wel licht en reflecterend maar niet praktisch.

 

Als je naast je tarp een bivakzak nodig hebt voor bescherming cq. droog blijven dan is een enkeldaks puppy tent handiger en lichter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf de All Weather Blanket. Dit is inderdaad een tarp met een reflecterende kant. Je kunt hem als gewone reddingsdeken gebruiken maar dus ook als tarp. Er zitten ook ogen in de hoeken zodat je hem makkelijk kunt ophangen. Ik heb deze volgens mij ook in het rood eens in een Nederlandse webshop gezien voor zo'n 10 euro, stuk goedkoper dan de 20$ in de Amerikaanse webshops.

 

Tevens heb ik alles bij me om een supershelter te maken zoals @rescue aangeeft.

 

En als je bang bent dat de tarp het licht van een zaklamp reflecteerd dan zet je hem toch zo op dat de reflecterende laag niet naar buiten gericht is? Als je geen vuur hebt hoef je ook niet de zijkant open te laten om de warmte van je vuur binnen te laten.

 

Waar zou ik deze kunnen aanschaffen? Lijkt me namelijk ideaal om in de auto te hebben liggen en eventueel in mijn GHB te stoppen. Als ik zoek kom ik namelijk alleen op US sites waar ik alleen met creditcard kan bestellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een supershelter heb je niet meer nodig dan een reddingsdeken/ space blanket en een stuk dun plastic @-geanonimiseerd- en @Raycoupe. Ik heb een stuk plastic bij de action gehaald dat bedoeld is om de vloer/ meubels af te dekken als je gaat schilderen. Dat weegt bijna niks, en neemt ook weinig ruimte in. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het niet erg sterk spul is en dus makkelijk kapot gaat. Ik verwacht er dan ook niet meer dan 1 overnachting mee te kunnen doen, maar dat is voor mij voldoende om weer thuis te komen. Dit heb ik dan ook in mijn GHB zitten. In de winter overigens uitgebreid met de genoemde reflecterende tarp.

 

Met het plastic creëer je een luchtzak. De warmte van het vuur gaat door het plastic heen en wordt door de reddingsdeken aan de achterkant tegen gehouden. Op die manier warmt de lucht in de shelter op.

 

Waar zou ik deze kunnen aanschaffen? Lijkt me namelijk ideaal om in de auto te hebben liggen en eventueel in mijn GHB te stoppen. Als ik zoek kom ik namelijk alleen op US sites waar ik alleen met creditcard kan bestellen...

Je hebt geluk, blijkbaar heb ik de link destijds opgeslagen: https://www.noodzaken.nl/reflex-reddingsdeken-thermische-deken.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...