Ga naar inhoud
GENEGEERD

Appelflapje's IFAK (Individual First Aid Kit)


Aanbevolen berichten

Haai,

 

Ik wilde mijn IFAK graag delen. Ik heb er in dit subforum al een heel aantal voorbij zien komen. Hier wil ik de mijne graag aan toevoegen.

 

De tas zelf is een "101inc Molle medic pouch" in het zwart. Hier heb ik zelf het rode handvat en de ritskoordjes aangemaakt. Aangezien de kitskoortjes van die er orgineel opzitten nogal crappy zijn, en ik geen goede manier had om de tas goed beet te houden heb ik het handvat er aangemaakt. Een simpele cobra stitch.

20141207_213723.jpg.53d4aeecd181424dcbc71a79400ec0e6.jpg

 

Als je de pouch opent heb je het volgende aanzicht. Los liggen hier 2 mondmaskers in voor eigen bescherming tegen bloed, tape, een scheermesje, een flesje van 10ml betadine en een beademingsmaskertje, voor beademing bij reanimatie.

20141207_213805.jpg.96bc5c8a60ef95b303a1922b27d07436.jpg

 

Dan gaan we verder met het kijken naar de inhoud van de "achterzijde" van de tas. Van links naar rechts zie je eerst een 15cm Israeli bandage, een set zwarte nitril handschoenen in maat M, een schaar die geschikt is om door zware materialen heen te knippen. Rechts zit een CAT tourniquet die reeds klaar is gemaakt voor het aanbrengen met één hand. Mocht dit ooit nodig zijn.... Onderin zitten 2x 8cm snelverbanden die op hun plek gehouden worden door twee elastieken.

20141207_213828.jpg.4a7c0f5eaa3cb3eb439aee3308ad9cd4.jpg

 

Dan kijken we naar de "voorkant" van de tas. Vanaf boven naar beneden tref je eerst twee tampons aan. Deze zouden eventueel gebruikt kunnen worden bij een steekwond. Een vacuümpompje voor het uitzuigen van een insectenbeet. Een ampul met fysiologische zoutoplossing voor als je bijvoorbeeld vuil in je oog hebt, of om een wond op enige manier te kunnen spoelen. Een sharpie stift om eventueel de tijd van het aanbrengen van de tourniquet aan te geven. Of om andere informatie op te schrijven. Onder de sharpie bevinden zich drie mondspatels. Deze kunnen gebruikt worden om iemand zijn of haar tong op zijn plek te houden. Of om een vinger te spalken. Een tweede set zwarte nitril handschoenen in maat M. Onder de handschoenen bevind zich nog een ziplock zakje met de volgende spullen: 2x burnsoothe 3.5gr brandwond gel sachet, 10x pleister diverse afmetingen, 2x 5x5cm brandwond pleister, steristrips, 4x 5x5 gaas kompres. En een kleine pincet.

20141207_213834.jpg.8ca6d5d691ef2ece19e2358e4165d875.jpg

 

Onder de voorzijde van de pouch zit nog een vak. Hierin bewaar ik een driekantendoek, een nooddeken en 3 10x10 gaas kompressen.

 

Uiteraard zijn de CAT Tourniquet en de Israeli bandage niet echt dingen die je vaak zult gebruiken. Toch zijn het middelen die wanneer ze nodig zijn, ook direct bij de hand moet hebben. De ifak gaat standaard in mijn edc tas.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik kan de bijlagen niet zien ?

 

 

Een tourniquet kan je eenvoudig maken met een katoenen/viscose driekanten doek.(in iedergeval geen disposable driekanten doen). En met wat vaardigheid net zo snel als een tourniquette.

Een Israëlisch noodverband is niet zo effectief als het lijkt bij grote bloedingen. Net als heel veel andere basis compressen. Een simpele proppen verband op de bloeding doet vaak meer.. Driekanten doeken en wat hollands snelverbandjes, en elastisch zelfhechtend zwachtel kan je nog veel meer doen. Neemt minder ruimte in. en kan je ongeveer alles mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...