Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast lonely wolf

Ook belangrijk zijn de ogen bij het handen schudden. Kijk altijd, maar dan ook altijd, recht in de ogen van de ander zonder te knipperen, probeer desnoods de ogen iets wijder te openen, dit geeft de ander een gevoel dat je geïnteresseerd in hem bent bent, wat natuurlijk een gesprek vergemakkelijkt. Het nodig ook de ander uit om te praten. Zo kan je informatie verkrijgen.

Natuurlijk heb je de ander al van te voren beoordeeld, let op zijn schoenen passen deze goed( Qua maat en bij zijn kleding) , zijn ze normaal, gepoetst of versleten (scheve zolen?) past de kleding die hij aanheeft goed? Is het niet frommelig ,causual of chique? Past het bij het weer en de gelegenheid waar je ,momenteel bent? enz enz

(israelische procheck methode)

Mooie post, maar voor iemand die nog niet gewend is te domineren zou ik eerst de technieken van "spiegelen" en andere zachtere vormen van Non verbale communicatie aanraden.

Dit zijn veel subtielere manieren van manipulatie, en geven midner risico op het al eerder geschetste averechtse effect. Uiteindelijk zul je je dominantie ook moeten waarmaken door effectief overwicht, anders wordt het een valkuil voor jezelf.

Veel zogenaamde dominante mensen zijn niet meer dan het "gezicht" van de mensen die echt aan de touwtjes trekken.

Niet Domineren... Het doorzien van manipuleren...

Ik snap de insteek van je openingspost, maar veel posts gaan over domineren. Persoonlijk vind ik het dan van belang om andere, meer subtiele en dus minder zichtbare vormen van manipulatie onder de aandacht te brengen, en voor alles geld, met dieven vang je dieven, dus om manipulatie te herkennen moet je het eerst kennen.

En dan, ik weet vaak dat ik subtiel gemanipuleerd word, maar soms moet ik dan toch terugvallen op het creëren van cognitieve dissonanties om de manipulatie te doorbreken. Het gaat immers niet om het weten dat je gemanipuleerd wordt, maar om het stoppen, voorkomen of misschien zelfs omkeren van de manipulatie. Dit vereist (die paar natuurlijke talenten daargelaten) jaren training.

De meeste manipulatie vind plaats door het gebruiken van suggestieve technieken, niet door afdwingen, immers dan is het gewoon dwang en overheersing.

De kracht van de suggestie ligt niet in het onzichtbare daarvan, maar in de "logica" Het doel is immers om je opponent het gevoel te geven dat het de enige logische keus is.Liefst samen met het gevoel dat het zijn idee is, maar dat is niet altijd nodig.

Er zijn verschillende manieren om te manipuleren.

Bij elke vorm van manipuleren is het de bedoeling om een gevoel op te wekken bij de anderen.

Methode 1: de FOG-methode

Fear (angst)

Obligation (Plicht)

Guilt (Schuld)

Bij deze methode wordt de tegenpartij aan de hand van 3 zware emoties "bewerkt". Het is een doordringende methode die de bedoeling heeft om te desoriënteren, om de tegenpartij zodanig te desoriënteren dat deze geen uitweg niet meer ziet en meegaat in het verhaal van de manipulator doordat deze een onaangenaam gevoel gaat creëren.

angst

Zoals het spreekwoord zegt: 'angst is een slechte raadgever', idd en laat dat nu net de bedoeling zijn. Een angst creëren om daarna de tegenpartij te laten meegaan in je verhaal. Er zijn tal van voorbeelden.

Een veelgebruikte zin hierbij is: Als je niet ..., dan ...

Ik moet wel zeggen, bovenstaande is geen nette tactiek is en die valt echt op, toch zal de onervaren manipulator deze techniek gebruiken omdat hij of zij van de veronderstelling is onmiddellijk resultaat te boeken, wat in veel gevallen ook wel klopt. Zeker als de andere niet sterk in z'n schoenen staat.

Als we deze techniek subtieler willen toepassen zal het vooral gebruikt worden door in een gesprek niet duidelijk te zijn, dubbelzinnig te zijn of vaag te blijven. Ook intonatie in woorden kan een 'slecht' gevoel opwekken bij de tegenpartij en dit vooral bij het afsluiten van het gesprek.

Enkele voorbeelden van dergelijke uitspraken zijn: 'Prettige dag verder', 'Succes ermee', ... Deze uitspraken kan je op zo'n manier uitspreken dat ze een negatieve of bittere ondertoon krijgen.

De tegenpartij zal zich afvragen wat je bedoeld, en laat de gedachtemolen maar lopen in het hoofd van de andere.

Plicht

Iemand bewerken door hem rechtstreeks op zijn plicht te wijzen. Het kan, maar is niet bepaald subtiel. 'Jij bent de werknemer, dus jij zal ...' of 'Ik ben de baas, dus ik zeg je dat ...'

Mensen die niet de kunst bezitten om met anderen om te gaan maken soms gebruik van deze tactiek. Op korte termijn resultaat gegarandeerd, op lange termijn een vogel voor de kat.

Beter is om een gevoel van plicht op te wekken door zelf iets te geven en daarna iets terug te vragen. Daarbij kan de tegenpartij moeilijk weigeren, hij staat tenslotte in het krijt.

De meeste mensen begrijpen het voor wat, hoort wat principe wel.

Wel is het opletten geblazen dat de tegenpartij zich niet "gepakt" voelt.

Schuld

Om een schuldgevoel op te wekken maakt de manipulator gebruik van sarcasme om zo bij de tegenpartij de angst en twijfel in zich zelf te verhogen. Het is een effectieve manier om (in hun ogen) de zwakkere partij een schuldgevoel en twijfel te geven en om op die manier de macht en controle te behouden. Het uitvoeren van dit onderdeel kan heel subtiel zijn, zoals een boze blik of een onaangename toon in hun manier van praten, subtiel sarcasme.

Het is een efficiënte manier om het gevoel van ongeschiktheid/onkunde bij de andere te bevorderen.

De F.O.G.-methode is geen eenvoudige methode om ze onopvallend te gebruiken, maar eenmaal onder de knie een zeer effectieve manier van manipuleren.

OPGELET: deze reeks is er niet om een pathologische manipulator te worden, maar om de technieken van een manipulator te ontdekken!

Wat @netuyas zegt inderdaad...

FOG zal bij niet werken...

Dan gebeurd er SLAG :cool:

Maar even serieus een persoonlijke toevoeging op de schuld methode. Schuld is puur on opgeloste problemen die je nog kan rechtzetten! Los deze problemen op en je bent immuum voor deze aanpak.

Methode 2: Het insinuerend woordgebruik

Zoals we al weten kan je in een gesprek je tegenstander een "gevoel" geven.

Een leuke techniek daarvoor is het insinuerend woordgebruik, m.a.w. woordgebruik waarbij je iets wil zeggen, maar dat niet concreet gaat doen.

Het is op die manier de bedoeling om je tegenstander het gevoel te geven dat je aan zijn kant staat, dat je hem of haar wil helpen.

Woorden die een dergelijk effect kunnen hebben zijn onder andere:

'Constructief', 'positief', 'win-win', 'zoals iedereen wel weet' (in groep), 'in het algemeen belang', 'jij bent daar goed in', 'Als jij het doet ben ik zeker dat het in orde is', 'jij als expert daarin', ... kortom woorden die een positief gevoel geven aan de andere, het gevoel opwekken dat je aan hun kant staat of hen nodig hebt.

De tegenpartij zal een gevoel krijgen van belangrijk zijn, onmisbaar zijn, ...

Bijvoorbeeld: 'Zoals iedereen wel weet is het van algemeen belang dat we winst maken'.

Het komt er op neer dat we de andere niet de mogelijkheid geven om wat je zegt te counteren.

Methode 3: Calimero strikes back

Velen hebben de neiging om bij het manipuleren het imago van het alpha-mannetje aan te nemen. Toon dat je groot en sterk bent en je krijgt het voor mekaar. Geen goede strategoe volgens mij, want je valt al snel door de mand als je je imago niet kan waarmaken, je moet dan immers ook de grootste en de sterkste zijn.

Het tegenovergestelde kan een beter effect hebben op de tegenpartij. Ze krijgen medelijden en gaan je "helpen".

Ipv "groot en sterk", maak je jezelf "klein en afhankelijk".

Mogelijkheden zijn:

- Je vraagt begrip voor je eigen positie

- Je van de "domme" houden" --> de andere gaat je info geven en zal op die manier meer en meer info beginnen lossen, info die je later kan gebruiken.

- Aardig en hulpvaardig zijn

OPGELET: manipulatoren zijn zeer sterk in de techniek, mensen die extreem aardig en behulpzaam of die grote (ongezonde) interesse hebben, die hebben meestal iets van je nodig. Wat niet wil zeggen dat iemand die een gezonde interesse heeft je onmiddellijk gaat manipuleren.

Willen jullie nog een vervolg in deze reeks? Denk dan aan het plus-knopje onder deze post ;-)

Gast lonely wolf

Vergeet niet de techniek die een verkoper toepast :

Een klant in een serie "Ja" antwoorden te brengen.

U zoekt een goede fiets?antw. Ja!

U zoekt een niet te dure fiets? antw Ja!

U vind deze fiets mooi? antw Ja!

enz.

Als een van de vragen een "nee" oplevert, weet de verkoper dat hij bij een verkeerde fiets, of prijs staat en kan dan gaan switchen naar een ander model of prijs.

En de slot (afmaak) vraag is dan:Zullen we deze fiets voor u klaarmaken of reserveren?

Als de klant dan toch nog nee zegt Gaat de verkoper van voren af de argumenten herhalen en weer een bevestiging te vragen.

U zegt dat de fiets betrouwbaar is, goed geprijsd en mooi vindt,

Wat is het wat u tegen houd om dit product te nemen?

Deze techniek heb ik heel vaak toegepast ( ruim 10 jaar) en werkt perfect. en dit kan je verder uitbreiden met diverse vragen.

Je manipuleer iemand om iets te kopen. Met aanpassingen kan je dit ook voor andere diensten gebruiken, probeer het maar eens!

Gast lonely wolf
persoonlijk vind ik dat dan weer een heel irritante methode dat me doet denken aan die laat-avond telefoontjes of je een gratis catalogus diepvriesvlees wil.

Maar wat is dan irritant, als je, jouw doel bereikt ?

Gebruik je toch weer een ander? Manipuleren is voor die gene die gemanipuleerd wordt nooit leuk!

werkt helaas niet als je het manipuleren wil gebruiken in een omgeving waar je dezelfde personen dagelijks tegenkomt.

en bij goed manipuleren, is het net wél leuk voor diegene die gemanipuleerd word... Als je het goed brengt tenminste.

Gast lonely wolf
werkt helaas niet als je het manipuleren wil gebruiken in een omgeving waar je dezelfde personen dagelijks tegenkomt.

en bij goed manipuleren, is het net wél leuk voor diegene die gemanipuleerd word... Als je het goed brengt tenminste.

Gemanipuleerd worden is in principe iets doen voor een ander, waar je geen zin in hebt. Dus per definitie niet leuk!

Een persoon die in jou naaste omgeving leeft en werkt, behoudens diegene die meer macht als jij heeft, moet je niet manipuleren, die geef je gewoon een opdracht!

Gemanipuleerd worden is in principe iets doen voor een ander, waar je geen zin in hebt. Dus per definitie niet leuk!

Een persoon die in jou naaste omgeving leeft en werkt, behoudens diegene die meer macht als jij heeft, moet je niet manipuleren, die geef je gewoon een opdracht!

dat klopt, maar de persoon die meer macht heeft als jij,.. die manipuleer je dan weer wel... zo krijg je veel meer veel sneller voor elkaar. :)

• 6 months later...
Dat is idd de bedoeling. Aan de hand van de tips iemand herkennen die je probeert te manipuleren :-)

Werkt natuurlijk in twee richtingen, als je het kan herkennen dan kan je het ook gebruiken en omgekeerd.

iets wat ik even tegenkwam en precies datgeen laat zien wat er onlangs gebeurd is bij een "nachtelijke "discussie tussen o.a mijn persoon , e.a....ik laat de privacy nog even gelden...maar laat zien dat moderators niet altijd zuiver kunnen of willen zijn qua discussieniveau.

Hoe staan zij zelf erin??/, hoeveel persoonlijke mails hebben zij van zogenaamde bevriende"preppers"gehad...etc..etc..

Voor mij uiteraard lastig te achterhalen....

iets wat ik even tegenkwam en precies datgeen laat zien wat er onlangs gebeurd is bij een "nachtelijke "discussie tussen o.a mijn persoon , e.a....ik laat de privacy nog even gelden...maar laat zien dat moderators niet altijd zuiver kunnen of willen zijn qua discussieniveau.

Hoe staan zij zelf erin??/, hoeveel persoonlijke mails hebben zij van zogenaamde bevriende"preppers"gehad...etc..etc..

Voor mij uiteraard lastig te achterhalen....

Zo te lezen zit het je nogal hoog, las je opmerkingen in een andere draadje ook al over dit onderwerp. Is het misschien een idee om dit via een PM te bespreken met de betreffende moderator?

Zo te lezen zit het je nogal hoog, las je opmerkingen in een andere draadje ook al over dit onderwerp. Is het misschien een idee om dit via een PM te bespreken met de betreffende moderator?

Zit me niet hoog.,maar er zijn meerderen bij betrokken ,dus niet een Barbaar die zich verongelijkt voelt(!)

Welnee, kan een grote stoot hebben maar het begint hier een beetje op de telegraaf te lijken met ingrepen op/bij bepaalde discussies die wel op een discussieplateau beleden worden, dus niet op een specifiek item/forum.

En dan ga je e.e.a. vergelijken qua interne verhoudingen en krijg je de indruk(!)...de indruk dus he(want bewijzen zijn er niet)...dat e.e.a met gejankebak en gesnotter gemanipuleerd word.

Verder ben ik van menig dat je dit in ALLE OPENHEID , dus niet in de achterkamertjes....moet kunnen delen en mededelen/bespreken.

Er is momenteel al veel agitatie naar mede-preppers die er een andere mening op na houden en dat is iets wat ik niet begrijp.

Een van de mods(!) heeft al gesteld dat er een negeerknop is en zelfs als je al te stom zou zijn om die te hanteren kan je ook gewoon NIET reageren als e.e.a. je niet zint.

Vergeet niet de techniek die een verkoper toepast :

Een klant in een serie "Ja" antwoorden te brengen.

U zoekt een goede fiets?antw. Ja!

U zoekt een niet te dure fiets? antw Ja!

U vind deze fiets mooi? antw Ja!

enz.

Als een van de vragen een "nee" oplevert, weet de verkoper dat hij bij een verkeerde fiets, of prijs staat en kan dan gaan switchen naar een ander model of prijs.

En de slot (afmaak) vraag is dan:Zullen we deze fiets voor u klaarmaken of reserveren?

Als de klant dan toch nog nee zegt Gaat de verkoper van voren af de argumenten herhalen en weer een bevestiging te vragen.

U zegt dat de fiets betrouwbaar is, goed geprijsd en mooi vindt,

Wat is het wat u tegen houd om dit product te nemen?

Deze techniek heb ik heel vaak toegepast ( ruim 10 jaar) en werkt perfect. en dit kan je verder uitbreiden met diverse vragen.

Je manipuleer iemand om iets te kopen. Met aanpassingen kan je dit ook voor andere diensten gebruiken, probeer het maar eens!

Is een techniek (closing genaamd) die vaak gebruik wordt bij hard sales bv bij timeshare toestanden... maar daar gaan de vragen naar het einde nog iets agressiever.

bv ik heb hier allemaal positieve feedback over ons product gehoord dus indien we u "vandaag" een korting zouden aanbieden die enkel "vandaag" van kracht is dit een extra reden om "vandaag" in te tekenen op ons geweldig product.

Ook wordt er voor het stellen van de 'ja-antwoord' vragen ook een soort van pact gemaakt in de zin dat ze op alles ja zouden zeggen dat ze bijna niet weg kunnen.

Voor het dagelijkse leven is het leuk om op het einde van bv een sollicitatieprocedure toe te passen om de geloofwaardigheid van de interviewer te testen.

NLP is mijn favoriete manier. Als 't voor Obama werkt... :p Carismo hierboven geeft een uitstekend voorbeeld.

En natuurlijk denken als een goochelaar. Als u rechts kijkt ziet u links niets. Op het ogenblik is er bijvoorbeeld in de US een hoop te doen over de confederate flag. Wat er links gebeurt ontgaat me een beetje want ik focus mezelf niet meer zo op de US op het ogenblik. Zowieso kijk ik geen nieuws, heb niet eens kabel. Nu ja, ik heb wel een abonnement maar heb het doosje nooit aangesloten. Ach, en sommige mensen lijken het ook wel prettig te vinden gemanipuleerd te worden. Hoeven ze niet na te denken. Leuk topic.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...