Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dontor

Manipuleren, gaan we leren!

Recommended Posts

Manipuleren, wie kent het niet?

Vele dingen rondom ons worden gemanipuleerd, zoals berichtgeving, voedsel, economie, enz...

In bepaalde situaties kan het ook van belang zijn om anderen rondom je te manipuleren. Of zoals ze in de volksmond zeggen: "Ze voor je kar spannen".

Daarom wil ik in deze topic tips en tricks verzamelen om in bepaalde situaties te manipuleren.

Let op! Deze tips zijn niet bedoeld om misbruik te maken van mensen in het dagelijkse leven, maar laat ons eerlijk zijn; het kan interessant zijn in bepaalde situaties om te manipuleren. Het is eveneens niet de bedoeling om een womanizer te worden door de tips :)

Aan de hand van de tips leer je natuurlijk ook doorzien of iemand jou probeert te manipuleren, waarop je dan weer goed kan reageren.

De eerste indruk:

Als je doelbewust iemand wil manipuleren, dan begint het al vanaf het eerste de moment.

Als je een vreemde de hand schud, is het de bedoeling om aan de hand van je lichaamstaal de overhand in de ontmoeting te nemen.

55% procent van een "gesprek" bestaat uit lichaamstaal. Een niet te onderschatten aandeel dus.

1. Sta stevig in je schoenen. Letterlijk met beide voeten op de grond en rechte rug.

2. Een handdruk is stevig. Door een flauw handje te geven val je onmiddellijk door de mand.

3. Bij een handdruk zorg je dat uw eigen hand aan de bovenkant staat (zie onderstaande foto). Op die manier geef je aan dat je leiding neemt.

[ATTACH=CONFIG]15080[/ATTACH]

Indien je snel van wal wil steken, dan kan je gebruik maken van de CIQ methode. Compliment, Introduce, Question

Bijvoorbeeld: Je wil iets gedaan krijgen van een vreemde. Ga dan van start met een compliment, stel je voor en stel daarna de vraag

Concreet: Stap 1: "Wat zie je er goed uit vandaag", "Jij hebt een mooi pak aan" --> reactie: bedankt ...

Stap 2: "Ik ben Dontor, aangename kennismaking --> reactie: ik ben ...

Stap3: "Ik had je graag willen vragen of je mij kan helpen met .... ---> reactie ...

Het vraagt ook hier, net als in de onderhandelingstechnieken van @lewieke wat oefening om spontaan over te komen. Werk hier zeker aan, niets is zo belachelijk als iemand die probeert te manipuleren, maar niet spontaan overkomt. Een ingestudeerd kunstje is hier uit den boze!

Probeer ook geen mensen die je goed kent/kennen te manipuleren. Daar bereik je meestal geen succes mee, of toch toch niet de reactie die je zou willen.

Maar vooral vergis je niet, er zijn mensen die heel sluw kunnen manipuleren, voor je het weet sta jij voor hun kar gespannen.

Vinden jullie een dergelijke reeks interessant? Laat het dan even weten, zodat ik weet of het de moeite is hieraan verder te werken.

• Leuk 3

Vond een boek bij mijn zwager "beïnvloeden en veranderen van gedrag" Stuk uit gelezen en ik vond het zo interessant dat ik het meteen bij Bol heb besteld. Mijn Zwager volgt een cursus bij de NCOI "Effectief Beïnvloeden voor Leidinggevenden" waarin je eigen gedrag bepaalden is voor het gedrag van anderen.

[ATTACH=CONFIG]15084[/ATTACH]

ISBN: 978-90-430-1805-0

Als het interessant genoeg is maak ik er wel een Karma van :D

ik had hier al over gehoord tijdens SC veluwe ik weet niet meer pressies van wie.

maar het is een erg interessant onderwerp waar je veel aan kan hebben.

dus ja ik vind het de moeite waard

De eerste indruk:

Als je doelbewust iemand wil manipuleren, dan begint het al vanaf het eerste de moment.

Tot zover eens

Als je een vreemde de hand schud, is het de bedoeling om aan de hand van je lichaamstaal de overhand in de ontmoeting te nemen.

55% procent van een "gesprek" bestaat uit lichaamstaal. Een niet te onderschatten aandeel dus.

1. Sta stevig in je schoenen. Letterlijk met beide voeten op de grond en rechte rug.

2. Een handdruk is stevig. Door een flauw handje te geven val je onmiddellijk door de mand.

3. Bij een handdruk zorg je dat uw eigen hand aan de bovenkant staat (zie onderstaande foto). Op die manier geef je aan dat je leiding neemt.

[ATTACH=CONFIG]15080[/ATTACH]

Dit werkt in een hoop gevallen averechts, en soms op de lachspieren. :D

Tot zover eens

Dit werkt in een hoop gevallen averechts, en soms op de lachspieren. :D

Lichaamstaal mag je toch niet onderschatten hoor. Ik ken mensen die invloedrijk zijn, maar als je ze ziet staan zou je idd beginnen lachen.

Lichaamstaal mag je toch niet onderschatten hoor. Ik ken mensen die invloedrijk zijn, maar als je ze ziet staan zou je idd beginnen lachen.

Dat bedoel ik, een alpha male personage neerzetten is niet altijd de beste manier om invloedrijk te zijn ;)

Mindfukken voor pro's dus.. niet onaardig.

Persoonlijk zou ik met de handshake niet direct de bovenhand willen zetten. Deze 'dominante' introductie werkt eerder averechts dan in je voordeel. Hou je hand op gelijke basis maar houdt troefkaarten achter de hand om van de neutrale positie toch in dominantie te gaan.

Bovendien vind ik het al heel twijfelachtig waarom je deze technieken zou moeten toepassen om zaken bij diegene gedaan te krijgen. Dat zou bij in het straatje passen: 'Ik moet wel, maar met gezond verstand en goede argumenten ga ik het niet redden bij diegene'.

Veel piramide gedoe... en dat is een onhoudbare manier van werken en leven.

Maar ik ben het er mee eens, we moeten wel. Het is geen morele issue meer, want het vergroot je overlevingskansen. Bovendien (als ik mijn eigen tekst hierboven lees) heb ik al geen goed woord over voor deze soort personen waarmee je 'zaken' doet dus dan valt 'immorele' ook wel mee als jij wint en diegene verliest...

@Vladimir @Range

Het was een eerste post, om een indruk te geven waarover het zal gaan. Dat handenschudden moet je niet al te veel uitvergroten, was als voorbeeld van lichaamstaal, er volgen nog tal van andere tips ...

@Vladimir: manipulatie van binnenuit een groep (dus als je al enige invloed hebt) komt later nog aan bod

Gast lonely wolf
@Vladimir @Range

Het was een eerste post, om een indruk te geven waarover het zal gaan. Dat handenschudden moet je niet al te veel uitvergroten, was als voorbeeld van lichaamstaal, er volgen nog tal van andere tips ...

@Vladimir: manipulatie van binnenuit een groep (dus als je al enige invloed hebt) komt later nog aan bod

Toch is het belangrijk de eerste hand druk. Als je niet je hand aan de bovenzijde wilt houden maar op gelijk niveau kan je ook tijdens de handdruk je wijsvinger op de pols van je opponent leggen, dit heeft ongeveer het zelfde effect maar valt minder op.

Ook wordt gebruikt ( dit zie je veel bij regerings- leiders ) als je iemand een hand geeft je tweede hand erbij (bovenop) leggen!

@Dontor, duidelijk verhaal, dan nog een neutrale lichaamshouding in plaats van een dominante on first sight is nog steeds geldig denk ik zo :)?

@lonely wolf, hehe goed gezien!

Natuurlijk. Hangt wel af van de situatie denk ik of van wat je verdere plan is ...

Dat met die handdruk en dan boven willen zijn, ik ben mij daar vaak erg van bewust!

Ik geeft mijn hand dan ook recht, met de spieren gespannen, zodat de ander niet de kans krijgt mij onder te drukken, altijd leuk dan de kleine lichaamstaal van je partner dan te lezen ("HUH?! WTF").

Non-verbale communicatie die ik afgeef, we zijn gelijk.

Mensen, mannen eigenlijk, die het wel proberen vind ik meestal bij voorbaat al geen alpha! Wat @Vladimir zegt, meer lachwekkend.

Een 2e hand gebruiken kan op verschillende manieren. Als je zoals @Lekker zegt een gespannen hand krijgt en deze dus zonder enige vorm van geweld wilt draaien, kan jij je 2e hand de andere hand omsluiten. Maar dit gebruik je om dus je dominantie te laten zien. Zo ook je hand op zijn onderarm of elleboog klemmen. Pak je bijvoorbeeld hem bij de bovenarm kan je ook de zelfde gewenste indruk wekken en mooie zou zijn dat jou hand omvang groter is dan zijn arm omvang of biceps. Mocht de andere handschudder dit bij jou willen doen kan je hem bij de onder arm of elleboog pakken en hem iets naar je toe trekken, zodat je in zijn comfort zone staat. Dit is ook niet altijd prettig.

Wil jij je vertrouwen afgeven pak hem bij de schouder.

Zo zijn er nog veel verschillende manieren. Altijd leuk om te testen.

Let wel, zoals ik al zei... manipuleren is wanneer de ander al ongevoelig is voor vriendelijkheid en goede argumenten.

We moeten meer vrienden maken dan vijanden, zeker omdat de prepcommunity nog klein is niet geheel voor zichzelf kan zorgen... als we dat wel kunnen, kunnen we iets dominanter zijn bij voorbaat..

Of is de insteek van dit topic om tips te verzamelen op basis van 'herken dit en je weet dat dit en dit de bedoeling is'?

Als dat het is, onmiddellijk een sticky ervan maken!

@Mr. Gold, doe er wat aan ;)!

Wil je het ijs breken, en een leuke reactie??

Probeer eens de handpalm te strelen met je vinger tijdens het handjeschudden... Hahahaha

Wil je een instant dominerende indruk?

Probeer een tijdens het schudden de knokkels van de ander tegen elkaar te drukken. Dit vereist wel een beetje kracht.

Of is de insteek van dit topic om tips te verzamelen op basis van 'herken dit en je weet dat dit en dit de bedoeling is'?

@Mr. Gold, doe er wat aan ;)!

Dat is idd de bedoeling. Aan de hand van de tips iemand herkennen die je probeert te manipuleren :-)

Werkt natuurlijk in twee richtingen, als je het kan herkennen dan kan je het ook gebruiken en omgekeerd.

Domineren is volgens mij niet zo'n kunst, manipuleren daar in tegen... Daar gaat het in dit topic toch om, of heb ik het niet goed begrepen :confused:

(Zoek de verborgen boodschap)

Gast tom666

Haha..mijn baas doet dit regelmatig...tom ja...ge gaat vloeken hoor...maar tja die klant ...tis dringend..bla bla....jaja..ik weet het een echt rotjobke biedt zich aan....machine stuk...staat ergens in een veld...regent hard...maw effe vloeken....

Je kan ook jezelf trainen om manipulatie door anderen naar jou door te hebben...kan onschuldig zijn maar in bepaalde gevallen als bv de zakenwereld of bij een shtf is het noodzakelijk dit te doorzien.

Ik ben altijd heel erg voorzichtig in het begin...

Je ziet snel aan iemand zn gedrag of lach of glimlach hoe de kaarten liggen....

Als je veel met mense in contact komt leer je snel en het zijn leerzame lessen.

Als ik als leidinggevende het gedrag wil veranderen of wat ik ook wil van die gene, kan dat op diverse manieren.

Dominerend(directief) , (schijn) onderdanig gelijk waardig enz enz...

Je eigen gedrag is afhankelijk van het resultaat. Dus ja domineren is ook manipuleren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...