Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat de FAK. Trammelant in EHBO kit land


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Oh, een mes kun je prima mee wrikken maar een zakmes niet ^_^ Naja, liever niet ^_~

 

En als je een hoed adresje weet voor Israelis, stollingsmiddelen (voorkeur verband behandeld met stollingsmiddel) of andere verbandsmiddelen dan houd ik mij aanbevolen. Behalve online is er moeilijk aan te komen.

 

image.jpg.285f85317cf11b50cd677a1a196a9abc.jpg

 

Wat heb je eigenlijk tegen online aankopen?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

image.jpg.285f85317cf11b50cd677a1a196a9abc.jpgWat heb je eigenlijk tegen online aankopen?

 

Oh, niks eigenlijk. Maar ik mag graag naar een winkel gaan om de spulletjes even vast te houden. Ik ben ouderwets ^_~

Dat winkels hun assortiment steeds verder inkrimpen vindt ik wel een bezwaar, ben net een heel winkelcentrum over geweest voor latex/nitrile handschoentjes. Helemaal niet te krijgen. Maar dat is een andere discussie.

Ik bestel best veel online eigenlijk, tot ergenis van mijn huisgenoten. Maar ja, of je het nu in de winkel koopt of online, het geld is toch wel uitgegeven.

 

Is die Celox op foto granulen of verband?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, niks eigenlijk. Maar ik mag graag naar een winkel gaan om de spulletjes even vast te houden. Ik ben ouderwets ^_~

Dat winkels hun assortiment steeds verder inkrimpen vindt ik wel een bezwaar, ben net een heel winkelcentrum over geweest voor latex/nitrile handschoentjes. Helemaal niet te krijgen. Maar dat is een andere discussie.

Ik bestel best veel online eigenlijk, tot ergenis van mijn huisgenoten. Maar ja, of je het nu in de winkel koopt of online, het geld is toch wel uitgegeven.

 

Is die Celox op foto granulen of verband?

 

Die op de foto betreft granules speciaal voor schot en steekwonden uit mijn hoofd.

Zit een buisje bij om het aan te brengen.

Heb ook losse zakjes Celox maar die zitten in de tassen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ipv allemaal moeilijke verbanden aan te leggen die er vervolgens bij de eerste hulp weer moeilijk afgepeuterd moeten worden had je ook de bidgreep toe kunnen passen, theedoekje drbij tegen het bloeden en klaar... op naar het ziekenhuis.

 

http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Drukpunten

 

het-gevouwen-handen-bidden-18048421.jpg

 

Quickcloth toestanden worden pas interessant bij slagaderlijke schotwonden die niet direct zijn af te knellen of te verbinden (buik/torso). Al het overige is prima te behappen met een wond(druk)verband.

 

Bijkomend ernstige nadelen van quickcloth zijn overigens al benoemd maar ik onderstreep ze nogmaals;

- Onbekend bij NL-medici

- Geeft 'rommel' in de wond wat uitgespoelt moet worden

- 'Oude' varianten veroorzaken brandwonden in en om de wond

- Gebruiker is niet/nauwelijks geteaind in de (juiste) wijze van gebruik en zou de verwonding kunnen verergeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

In plaats van alles een ehbo-kit te noemen, maak ik zelf gebruik van een pleisterdoos en een verbandkoffer. In de pleisterdoos zitten niet alleen pleisters, maar ook wat snelverband voor noodgevallen. De verbandkoffer is echt goed gevuld om bij grotere ongelukken te hulp te schieten. De pleisterdoos geef ik ook uit handen als er iemand een pleister nodig heeft, maar de verbandkoffer wordt alleen door mij (of een deskundige, zoals een arts) gehanteerd, omdat ik uit ervaring weet dat mensen er een zooitje van maken, en voor een snijwondje een brandwondenverband gaan open maken enzo.

 

Ik prijs mij gelukkig dat ik voor mijzelf nog nooit meer dan een pleister nodig heb gehad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik overweeg zo'n intubeer ding, maar daar heb ik geen training mee. Daar zal ik een aanvullende cursus voor moeten doen. Het is puur een ETA kit, tot hulp gearriveerd is.

 

Niet om een zeikert te zijn, maar pas op met een intubeerset. Het is een gevaarlijke handeling waar je iemand permanent letsel mee kan bezorgen, of zelfs het werk van paramedici zeer lastig kan maken -> als het fout gaat kunnen ze het vaak niet alsnog doen door de aangebrachte verwondingen. Heb permanent beschadigde stembanden, strottekleppen e.d. langs zien komen. En dat was bij artsen i.o.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor een beademingsbalon en goede reanimatie.

 

De rest is zeker interessant en ik zal zeker dit topic blijven volgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn go to eerste hulp bij snij wonden, is een dikke mandverband en ducktape. De israeli bandage moet eigenlijk professionel verwijder worden. Mandverband erop, strak dicht plakken en als het een beetje gestolt is, grondig ontstemen en opnieuw verbinden. Bij diepe wond die dicht moeten gebruik ik seconde lijm , ook op dieren. Ooit heb ik deel van een geschuurde flamoes van een koe dicht gelijm.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones gebruikt u gewone secondenlijm of die secondenlijm speciaal voor wonden ? want de eerste is een cyanide lijm dus niet helemaal

gezond voor mens en dier

gr will

 

Hier heeft @Keyzer Suze al een keer wat over gepost.

 

http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-12491.html

 

Google op superlijm, wonden, prepper en je vindt van alles op dit forum. onndere andere:

 

http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-4209.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mag reageren op de eerste vraag dan analyseer ik het volgende: geen training, geen oefening, geen voorbereiding, niet geprept op gebruik van een EHBO kit.

 

- Je hebt er één maar bij gebruik voldoet ie niet,

- Omstanders, familie, jezelf (?) graait naar van alles en nog wat,

- omstanders doen niet wat er gezegd wordt (112 bellen).

 

Qua gebruik zeg ik: volg een cursus. EHBO moet je net als alle andere zaken leren en daarna veel oefenen en dan in het echt hopen dat je het nooit nodig hebt.

 

Het kopen van medische spullen zonder kennis van zaken vind ik ronduit dom, punt.

 

Een standaard EHBO trommel is gevuld met standaard inhoud. Meestal genaamd B trommel. Dit is voor huis tuin, auto en keuken omgeving.

Basis is eerste hulp en daarna naar de professionele hulppost. De inhoud is daarop samengesteld.

 

In ons bedrijf hingen wat grotere ( en dus dure) wandkoffers, mooi, maar de inhoud was identiek aan een normale B-trommel. Dit geld ook voor de aanwezige BHV tassen.

Wat handig is qua indeling is ook persoons- en ruimtegebonden. De grotere wandkoffers passen niet in bedrijfswagens.

Ik schat dat de ideale koffer/tas niet bestaat. Voor thuis, vast aan de muur, wil je een andere vorm als voor in je rugzak tijdens een trektocht. Een vak indeling zoals die in de wat grotere koffers zit is wel handig.

 

Maar alles valt en staat bij de gebruiker(s). Raken die in paniek dan heb je aan de beste koffer en/of inhoud niets.

 

Mijn idee:

(prive) volg een EHBO cursus.

werk: voeg je bij de BHV club, zodat je elk jaar een training hebt. Eventueel aangevuld met een LEH cursus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanfana zoeken op het forum naar bepaalde zaken is iets wat ik nog steeds niet onder de knie heb en mij niet goed af gaat :(

dus mijn dank voor uw link

gr will

 

Daarom gebruik ik google als zoekfunctie. Zet de woorden die je zoekt in de zoekbalk van Google met het woord prepper er bij en je krijgt links naar dit forum als eerste link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom gebruik ik google als zoekfunctie. Zet de woorden die je zoekt in de zoekbalk van Google met het woord prepper er bij en je krijgt links naar dit forum als eerste link.

 

of zet site:preppers.nl achter je zoekterm in google en dan krijg je alleen maar links van preppers.nl. En inderdaad, google gebruiken is een goede tip. Dat ik daar zelf nou niet aan heb gedacht... Ga ik voortaan ook doen.

 

edit de :p is natuurlijk een dubbele punt en een p, maar daar maakt het forum een smiley van :rolleyes: Dus "site: preppers.nl" maar dan zonder de spatie er tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones gebruikt u gewone secondenlijm of die secondenlijm speciaal voor wonden ? want de eerste is een cyanide lijm dus niet helemaal

gezond voor mens en dier

gr will

 

Ik gebruik nu vetbond, het is voor dierenarts, goedkoopere dan de human glue, en precies hetzelfde. Ik kan best goed naaien op stof enzo maar vind het erg moelijk om mooi te hechten, lijmen werk voor mij beter. Je kun ook kijken voor nietjes voor dierengenneskunde.dat is ook een goede method.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, is ie al compleet @Nomad_404? Ik ben wel benieuwd naar wat het uiteindelijk geworden is.

 

Elloco, ik ben heel lang niet online geweest. Dit door prive redenen. Zo beschik ik op het moment niet over internet.

Afijn, de kit is nog niet compleet. Op dit moment ontbreekt het me simpelweg aan het geld om de kit compleet te maken.

Inmiddels heb ik wel een kleine FAK, of IFAK (Individual First Aid Kit). Die is compleet toegespitst op groot trauma. De tourniquet die er nu in zit is een SWAT, die moet vervangen worden door één die ook éénhandig te zetten is.

 

Als de grote FAK compleet is zal ik daar een postje aan wagen ^_~

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf na dit topic te hebben gelezen mijn eigen "methode" even onder de loep genomen. Bedrijsmatig ben ik BHVer met AED training e.d. met een kleine medische achtergrond. En alles was altijd goed geregeld behalve bij mijn BOB. Dus heb de eerste stappen genomen dit te fixen.

 

1100492-Molle-Pouch-IFAK-M-600x600.jpg.5cda97146cacc2436ed72ff8b201fda2.jpg

IMG-20150918-WA0002.jpg.03ebf10b81ae4e4695b8aa7b2ce0f502.jpg

 

Heb nu 4 IFAK molle pouches gekocht. 1 met diabetes medicatie en andere pillen (pijnstillers, allerfie, norrit etc), 1 met de kinder medicatie, 1 voor trauma (snij, val, splinters, teken e.d.) en 1 voor brand en beademmedicatie. Alle 4 de tasjes in andere kleuren om ze snel tekunnen onderscheiden. En direct 3 tasjes aan een kennis uitgeleend voor de scouting :D

 

Dus @Nomad_404, bedankt voor de post die dit even onder de aandacht bracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elloco, ik ben heel lang niet online geweest. Dit door prive redenen. Zo beschik ik op het moment niet over internet.

Afijn, de kit is nog niet compleet. Op dit moment ontbreekt het me simpelweg aan het geld om de kit compleet te maken.

Inmiddels heb ik wel een kleine FAK, of IFAK (Individual First Aid Kit). Die is compleet toegespitst op groot trauma. De tourniquet die er nu in zit is een SWAT, die moet vervangen worden door één die ook éénhandig te zetten is.

 

Als de grote FAK compleet is zal ik daar een postje aan wagen ^_~

 

Vervelend voor je dat je momenteel geen internet hebt. Persoonlijk krijg ik al afkick verschijnselen wanneer het internet een dag plat ligt...

 

De kosten is iets waar ik ook tegen aan loop. Ben eens aan het kijken gegaan naar aanleiding van dit draadje en met alles wat ik dacht nodig te hebben kwam ik al op zo'n 300 euro uit voor de trauma kit en ruim 100 euro voor de IFAK! Nou ja, prioriteren maar en elke maand een beetje kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een nieuw tasje in gebruik genomen en heel benieuwd hoe deze kwa kwaliteit zal zijn de komende tijd. De 101inc molle medic pack met winkelprijs van 12,50.

 

Ivm de huidige situatie met vluchtelingen en berichten over wapentransporten hier naartoe ben ik weer wat actiever geworden en wilde ik naast mijn 5.11 en berghaus medic tassen voor SHTF een tasje hebben specifiek op schot en steekwonden die overal mee naartoe kan. De inhoud is dus apart van mijn complete set.

 

5cb5047385d1f437ae21c21acacc074e.jpg0ec0ac8bdd6da42640b630c2fc45e2be.jpg

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...