Ga naar inhoud
GENEGEERD

SOG Tomcat Folding knife


Gast

Aanbevolen berichten

http://www.sogknivescollectors.com/tomcat1.php

 

Ik heb hem in 1990 gekocht bij de locale dump voor 365,00 Guldens.Na twee weken had ik al last van loslatende Kraton Grips.

Terug naar de Importeur en na een tijdje weer opgehaald.Nooit geen last meer gehad van loslatende Grips.Tot voor kort.

Heb hem zogoed als kon gelijmd met een twee componenten rubberlijm.Het is wel niet netjes gedaan(Lijmresten) maar dat maakte mij niet uit(Verwijder ik nog).

Het vergrendel mechanism werkt ook nog nauwelijks.Wanneer ik het lemmet naar beneden duw dan ontgrendeld ie.Zit er nu aan te denken om het lemmet met het Tiglas apparaat netjes vast te lassen

 

Bij een slijperij(Proffesionele gereedschaps slijperij) hebben ze hem naar de klote geholpen destijds.

Malloot (WErknemer) heeft er veel te veel vanaf gehaald .Dit is inmiddels wel 18 jaar geleden.Zie foto Origineel ,hoe het lemmet behoort te zijn.

sog-tomcat-1-original-smca-engraving.jpg.82f6ee23a9577a0a02a5732f04a4baf5.jpgsog-tomcat-1-.jpg.63b99475436a2d57bdb7bcff39403f34.jpg sog-tomcat-3-.jpg.19ca97ef87fbe1748c2103064c0c3be7.jpgsog-tomcat-2-.jpg.18e0022ea9328680bbd3aa4e0eb06ac3.jpgsog-tomcat-5-.jpg.d2775c92e7d6fab4802c9b23a5f9380e.jpgsog-tomcat-4-.jpg.0d253aa5a2aa5fabe03e9e0d3a4059d9.jpgsog-tomcat-7.jpg.dabb2e1bd7578cbbdcf04adcc26eb32c.jpg

 

Het mes heeft na 24 jaar grof gebruik zijn dienst bewezen.En na een kjleine reparatie (Lemmet vast zetten) kan ie weer jaren mee.

Zijwaards is er na al die jaren gebruik nauwelijks speling.Het lemmet zit zeer goed bevestigt.Na vastzetten is het wel geen Zakmes meer,althans inklapbaar is ie niet meer.

 

Het geld drie dubbel waard.Of ze nog steeds zo Kwalitatief zijn weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@frans81

 

Dat is geen slijpen geweest, maar vernachelen van een goed mes. :mad:

 

Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met SOG, vooral de oudere modellen. Tevenwoordig heeft SOG veel 'China'-made modellen met een voor mij minder goed staal.

 

Even voor je gezocht en gevonden. De nieuwste versie (3.0) is te koop bij messenwinkel.nl:

http://messenwinkel.nl/artikel/sog-s95-n?lang=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

 

Dat is geen slijpen geweest, maar vernachelen van een goed mes. :mad:

 

Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met SOG, vooral de oudere modellen. Tevenwoordig heeft SOG veel 'China'-made modellen met een voor mij minder goed staal.

 

Even voor je gezocht en gevonden. De nieuwste versie (3.0) is te koop bij messenwinkel.nl:

http://messenwinkel.nl/artikel/sog-s95-n?lang=nl

 

Ja dat is gewoon triest wat ze toen gedaan hebben.Ik had zelf nog geen slijpsteen en had totaal geen verstand van slijpen.Zodoende dacht ik ik breng het naar een gereedschapsslijperij.

Zal wel een Stageloper zijn geweest.

Ik weet dat ze te koop zijn:)maar of ze nog steeds de zelfde kwaliteit hebben ??Zeker voor die bedragen,want goedkoop zijn ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

 

Of de kwaliteit van de Tomcat van toen hetzelfde is als de huidige generatie durf ik niet te zeggen.

En goedkoop zijn ze inderdaad niet. Maar goedkoop is duurkoop. Al kun je wel eens een mazzeltje tegenkomen.

 

Toevoeging: in een messenforum zag ik dat de oude Tomcat staal van AUS6 had. De huidige Tomcat is van VG10, wat sowieso een hele grote vooruitgang is. Ook de arc-lock bij de huidige Tomcat is veel fijner dan de backlock van de oude.

 

Succes !

 

En ik hoop dat je nu zelf een setje slijpstenen hebt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al jaren slijpstenen aan het kopen.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer:confused:.

Binnenkort ga ik mij er toch in verdiepen.Dit omdat ik een ander mes erbijj ga kopen.

Waarschijnlijk een M9 Bajonet (Originele) of iets in die richting.Fox nives /SOG model.We zien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verschil, voor en na het slijpen. Echt waardeloos als je denk naar een professional te gaan en ze het, welliswaar professioneel, verkloten.

Maar wel ontzettend mooi om te zien dat het men na zo'n lange tijd nog mee kan.

Kan het niet vergrendelen an het mes geen vervuiling achter het 'slot' zijn? Dan zou je met een trilbadje, of sonischbadje het vuil wel weg kunnen krijgen denk ik. Dat zou een opticien of misschien julwelier voor je kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verschil, voor en na het slijpen. Echt waardeloos als je denk naar een professional te gaan en ze het, welliswaar professioneel, verkloten.

Maar wel ontzettend mooi om te zien dat het men na zo'n lange tijd nog mee kan.

Kan het niet vergrendelen an het mes geen vervuiling achter het 'slot' zijn? Dan zou je met een trilbadje, of sonischbadje het vuil wel weg kunnen krijgen denk ik. Dat zou een opticien of misschien julwelier voor je kunnen doen.

 

Wanneer je goed naar de foto's kijkt dan zie je dat de Veerklip?vergrendelingsveer naar buiten komt.Dit in gesloten toestand van het mes.Sog-tomcat-8-.jpg.baee9e7e369cb511219a0159e2d66e1a.jpgSog-tomcat-9-.jpg.1d154ef20ee5dca72685695bc4044c78.jpg

 

Dit kan natuurlijk slijtage zijn maar ook troep.Alhoewel ik het mes al een keer goed gereinigt heb.Wanneer het mes vergrendelt is en je strijkt over de rug van het mes dan voel je ook de veer.Dan komt ie 1,5 mm omhoog.Maar wanneer gesloten dan zelfs meer dan 2 mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat zal ik zeggen, lijkt wel gedaan door een broer van Jules de Corte met Parkinson.

Zonde van een klassieker.

 

Reinigen wil nog wel eens helpen bij lockproblemen, en hieronder staat hoe ik het zelf altijd doe.

(Heb even mijn eigen tekst van een Amerikaans messenforum gekopiëerd)

 

1) Brush with old toothbrush and a mixture of hot water & some dishwashing liquid.

2) Rinse under hot running tap while constantly working the pivot

3) Shake out excess water and let dry a few minutes

4) Spray the whole knife with WD-40 and put in ziplock bag for at least 30 minutes.

5) Then place the knife in an ultrasonic cleaner filled with a mixture of hot water & some dishwashing liquid.

6) Turn the cleaner on and watch the knife "explode" in grey clouds of gunk & debris, loosened by the WD-40.

7) Rinse under hot tap while working the pivot

8) If necessary repeat steps 6 and 7

9) Shake out excess water and let dry completely

10) Oil pivot pin with Nano-Oil (imo the best lubricating oil in existence today)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat zal ik zeggen, lijkt wel gedaan door een broer van Jules de Corte met Parkinson.

Zonde van een klassieker.

 

Reinigen wil nog wel eens helpen bij lockproblemen, en hieronder staat hoe ik het zelf altijd doe.

(Heb even mijn eigen tekst van een Amerikaans messenforum gekopiëerd)

 

1) Brush with old toothbrush and a mixture of hot water & some dishwashing liquid.

2) Rinse under hot running tap while constantly working the pivot

3) Shake out excess water and let dry a few minutes

4) Spray the whole knife with WD-40 and put in ziplock bag for at least 30 minutes.

5) Then place the knife in an ultrasonic cleaner filled with a mixture of hot water & some dishwashing liquid.

6) Turn the cleaner on and watch the knife "explode" in grey clouds of gunk & debris, loosened by the WD-40.

7) Rinse under hot tap while working the pivot

8) If necessary repeat steps 6 and 7

9) Shake out excess water and let dry completely

10) Oil pivot pin with Nano-Oil (imo the best lubricating oil in existence today)

 

Bedankt voor de tip.

Helaas heb ik mijn Ultrasonische reiniger 8 jaar geleden verkocht.Toen ik stopte met een andere hobby.

En om er weer een aan te schaffen:( Ze zijn Duur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij komt van de Tschibo en kostte me iets van 30 euro, en het ding werkt uitstekend.

Maar ook met enkel een oude tandenborstel, zo heet mogelijk water en wat verdund afwasmiddel kom je een heel eind.

 

Als je nou weer eens zo'n mooi oud mesje scherp wil hebben, zoek dan iemand die wel weet wat hij (of zij) doet.

Verder zeg ik niks ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij komt van de Tschibo en kostte me iets van 30 euro, en het ding werkt uitstekend.

Maar ook met enkel een oude tandenborstel, zo heet mogelijk water en wat verdund afwasmiddel kom je een heel eind.

 

Als je nou weer eens zo'n mooi oud mesje scherp wil hebben, zoek dan iemand die wel weet wat hij (of zij) doet.

Verder zeg ik niks ;-)

 

Het mes is nu vlijm scherp.Maar ik mis minimaal 5 mm van het Lemmet.

Ik kreeg ook een botte reactie toen ik er een opmerking over maakte.

En ik werd steeds onplezieriger.Heb toen maar besloten er geen Kostbare energie meer in te steken en er nooit meer naar toe te gaan:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodoende dacht ik ik breng het naar een gereedschapsslijperij.

 

Das echt klote. Maar mijn ervaring is, dat gereedschapsslijpers niet zo goed met messen om kunnen gaan. Is mij ook eens verteld door een gereedschapsslijper.

Zelf ging ik, toen ik nog niet kon slijpen, naar een messenslijper. Via een winkel die in keukenmessen doet. Daar had ik gelukkig ervaringen.

Heeft knives and tools niet toevallig een slijpservice? Evt voor mensen die hun messen nog moeten laten slijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das echt klote. Maar mijn ervaring is, dat gereedschapsslijpers niet zo goed met messen om kunnen gaan. Is mij ook eens verteld door een gereedschapsslijper.

Zelf ging ik, toen ik nog niet kon slijpen, naar een messenslijper. Via een winkel die in keukenmessen doet. Daar had ik gelukkig ervaringen.

Heeft knives and tools niet toevallig een slijpservice? Evt voor mensen die hun messen nog moeten laten slijpen.

@kwakster heeft een slijpservice, maar was zo bescheiden dat niet te vermelden. Kijk maar eens naar diverse topics van hem met foto's van zijn werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster heeft een slijpservice, maar was zo bescheiden dat niet te vermelden. Kijk maar eens naar diverse topics van hem met foto's van zijn werk.

 

Aha :) Daarom zo bescheiden.Stille boodschap vertsopt in de Tekst:cool:

 

Een mes via PostNL en dan slijpen...totaalkosten per Centimeter afhankelijk van Staalsoort ??:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

 

Wat al eerder gezegd is, is dat er misschien veel vuil inzit. Zo dramatisch als het bij jouw mes naar buiten komt, hoort niet.

 

Zo hoort het er normaal uit te zien:

 

IMG_0463.jpg.92cd07fde5c248a40217fe67c35bae40.jpg

 

IMG_0462.jpg.f403ed92ee00939e32f48ccd0dfd9fac.jpg

 

Ja ik weet nog goed hoe het eruit hoort te zien.

Ik zie ook dat(Als het jou mes is) je de duimknop(Voor snel openen) eruitgehaald hebt.

Het is lemmet is dus aan twee kanten geslepen?

Met die knop mag je hem in Nederland niet hebben.:(

Die lag destijds ook bij de Dump.Was volgens mij ook nog iets duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet nog goed hoe het eruit hoort te zien.

Ik zie ook dat(Als het jou mes is) je de duimknop(Voor snel openen) eruitgehaald hebt.

Het is lemmet is dus aan twee kanten geslepen?

Met die knop mag je hem in Nederland niet hebben.:(

Die lag destijds ook bij de Dump.Was volgens mij ook nog iets duurder.

 

Het is een SOGwinder 2, en die is maar aan 1 kant geslepen dus volledig legaal. Het lemmet loopt alleen in een speerpunt. De duimknopjes heb ik erafgehaald omdat ze niet lekker zijn bij dit mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een SOGwinder 2, en die is maar aan 1 kant geslepen dus volledig legaal. Het lemmet loopt alleen in een speerpunt. De duimknopjes heb ik erafgehaald omdat ze niet lekker zijn bij dit mes.

 

Aha .Ik dacht dat het deze wasSOG.jpg.5299901967239d19ed6d56f37d0f52c4.jpg

 

EDM WA heeft hem ook gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een SOGwinder 2, en die is maar aan 1 kant geslepen dus volledig legaal. Het lemmet loopt alleen in een speerpunt. De duimknopjes heb ik erafgehaald omdat ze niet lekker zijn bij dit mes.

 

Zo'n eentje heb ik ook. :)

'k Weet alleen niet wat ik er mee moet. Behoorlijk zwaar ding, stoer ding, degelijk als tank, prima staal. Een verzamelaar of specifiek messenliefhebber ben ik niet en ik kan geen reden verzinnen om dit mes mee te nemen ipv zelfs maar een simpele Mora of als het opvouwbaar dient te zijn, bv een Opinel. Het simpele vouwmesje wat ik meer dan 20 jaar bij me gedragen heb (nu helemaal om naar vaste messen) was al veel praktischer.

 

Aha :) Daarom zo bescheiden.Stille boodschap vertsopt in de Tekst:cool:

 

Een mes via PostNL en dan slijpen...totaalkosten per Centimeter afhankelijk van Staalsoort ??:)

 

Hij heeft nog nooit reclame gemaakt voor zijn forum of slijpdiensten. :) Ik weet ervan omdat ik af en toe op het messenforum.nl kijk.

Ik vond z'n tarief schappelijk, tussen de 4 en 10 euro, afhankelijk van het soort mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n eentje heb ik ook. :)

'k Weet alleen niet wat ik er mee moet. Behoorlijk zwaar ding, stoer ding, degelijk als tank, prima staal.

 

Ik heb m in 2001 ? destijds in een aanbieding gekocht. Hij heeft me tijdens mijn trip in Canada vergezeld. Maar ik laat m thuis in de verzameldoos. Hoewel ik een riem draag, zakt mijn broek bijna af door het gewicht (250 gram ?)

 

Zelf geef ik de voorkeur aan lichtgewicht mesjes. Mijn vorige (Al mar airweight sportsman) was 64 gram. Mijn huidige (SOG Aegis) is pl.min 84 gram. We zeulen al teveel gewicht mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een feest van herkenning ( en wat een mishandeling van die slijpservice...... het doet gewoon fysiek pijn :( ):

 

image.jpg.48e71bc511912c23300a4accccdade69.jpg

 

Deze is dus ook > 20 jaar oud...

Het was mijn keus als edc toen ik 6 maanden naar Afrika ging.

Een vast mes kun je nu eenmaal niet overal en altijd normaal dragen..

Het leek een perfecte keus.

 

Ik heb er alles mee gedaan.

Maar dan loop je dus ook tegen de beperkingen aan, altijd leerzaam....

Ook bij mij is een handvat los gekomen, en helaas vind ik het mes dan niet meer goed bruikbaar, het ligt dan niet meer lekker in de hand.

Als je goed kijkt zie je ook een rand in het kunstof handvat.

Dit is van een poging een heet pannetje met het mes aan het handvat van het vuur te halen.

Gelukkig zag ik direct aan de rook dat het geen succes zou worden.

 

Daarmee, na die tekortkomingen, heeft het mes veel van zijn aantrekkingskracht voor me verloren.

Ik vind het nog mooi, maar functionaliteit gaat voor.

 

Het leert je wel om uiteindelijk de echte toppers te herkennen/vinden :cool:

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m in 2001 ? destijds in een aanbieding gekocht. Hij heeft me tijdens mijn trip in Canada vergezeld. Maar ik laat m thuis in de verzameldoos. Hoewel ik een riem draag, zakt mijn broek bijna af door het gewicht (250 gram ?)

 

Zelf geef ik de voorkeur aan lichtgewicht mesjes. Mijn vorige (Al mar airweight sportsman) was 64 gram. Mijn huidige (SOG Aegis) is pl.min 84 gram. We zeulen al teveel gewicht mee.

 

Ik heb het mes net uit elkaar gehaald.De voorste Klinknagel eruit geperst en Lemmet er uitgenomen.

Het is echte slijtage! De nok die het Lemmet vergrendels is zowat weg.Ik heb hem weer in elkaar gezet en ga hem van de week netjes lassen.

Een mooi lasje er aan twee zijden langs en dan is het een klein dolkje:o

ER kwamen ook propjes stof onder de veer vandaan,aan tweekanten.Na deze verwijderd te hebben en dus weer in elkaar bemerkte ik geen verschil.

Daarna heb ik bovengenoemde geconstateerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een feest van herkenning ( en wat een mishandeling van die slijpservice...... het doet gewoon fysiek pijn :( ):

 

 

 

Deze is dus ook > 20 jaar oud...

Het was mijn keus als edc toen ik 6 maanden naar Afrika ging.

Een vast mes kun je nu eenmaal niet overal en altijd normaal dragen..

Het leek een perfecte keus.

 

Ik heb er alles mee gedaan.

Maar dan loop je dus ook tegen de beperkingen aan, altijd leerzaam....

Ook bij mij is een handvat los gekomen, en helaas vind ik het mes dan niet meer goed bruikbaar, het ligt dan niet meer lekker in de hand.

Als je goed kijkt zie je ook een rand in het kunstof handvat.

Dit is van een poging een heet pannetje met het mes aan het handvat van het vuur te halen.

Gelukkig zag ik direct aan de rook dat het geen succes zou worden.

 

Daarmee, na die tekortkomingen, heeft het mes veel van zijn aantrekkingskracht voor me verloren.

Ik vind het nog mooi, maar functionaliteit gaat voor.

 

Het leert je wel om uiteindelijk de echte toppers te herkennen/vinden :cool:

 

Prep ze,

K a n s

 

Ik heb het als zakmes zijnde altijd een goed mes gevonden.Het nadeel is het ontwerp:confused:

Het is zo degelijk gemaakt en zo stevig.Dat het eerder op een inklapbare dolk met een klein Lemmet lijkt dan op een zakmes.

En zodoende ga je het ook als Dolk/zwaarder mes gebruiken.Althans ik.Daarom ziet ie er ook zo mooi uit.

Ik denk dat als ik het mes beter verzorgt had dan zou ie minder slijtage vetonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...